OPINIA NAUCZYCIELA PROWADZACEGO ZAJĘCIA REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZE Z RAMIENIA SOS-W
IM. …………….. W ……..
Dawid…………. urodził się …….roku w ………. z rozpoznaniem Mózgowego Porażenia Dziecięcego. Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze prowadzone są od 2005 roku i realizowane w domu rodzinnym dziecka, w roku szkolnym 2009/2010 w wymiarze 10 godzin tygodniowo.
SYTUACJA RODZINNA I WARUNKI MATERIALNO-BYTOWE
Dawid wychowuje się w rodzinie pełnej. Ojciec pracuje zawodowo, matka zajmuje się domem i niepełnosprawnym dzieckiem. Chłopiec ma rodzeństwo, młodszą o rok siostrę- ……….. W domu panuje miła i ciepła atmosfera.
Rodzina zamieszkuje parter w nowo wybudowanym domu (piętro wymaga wykończenia). Dawid i …….. mają wspólny pokój wyposażony m.in. w komputer, radio.
Sytuacja materialno-bytowa: przeciętna.
DIAGNOZA UMIEJĘTNOŚCI FUNKCJONALNYCH OPARTA NA OBSERWACJI DZIECKA I PPAC GUNZBURGA.
SAMOOBSŁUGA
JEDZENIE
Dawid opanował umiejętność odgryzania i przeżuwania pokarmu. Stara się samodzielnie jeść przygotowany i podany mu na talerzu pokarm. Posługuje się widelcem, natomiast ma problemy z używaniem łyżki- w momencie wkładania płynnych pokarmów do ust część z nich rozlewa się.
Chłopiec uczy się również pić z kubka bez większego rozlewania.
PORUSZANIE SIĘ
Dziecko samodzielnie siada, wstaje. Dobrze radzi sobie z poruszaniem się po schodach- schodzi i wychodzi, podtrzymując się poręczy lub dorosłego.
TOALETA I MYCIE
Dawid wymaga pomocy w trakcie załatwiania potrzeb fizjologicznych w toalecie.
W zakresie samodzielności potrafi odkręcić i zakręcić kran z wodą, przy czym wymaga niewielkiej pomocy przy zakręcaniu kurka. Potrafi nakierować dłonie w kierunku strumienia wody, wziąć mydło i pocierać nim ręce, umie też lekko ochlapać buzię wodą.
Wciąż wymaga treningu w zakresie dokładnego wykonywania tych czynności ze zwróceniem większej uwagi na dokładniejsze wycieranie twarzy ręcznikiem oraz dłoni również pomiędzy palcami.
UBIERANIE SIĘ
Dziecko próbuje zdejmować i nakładać proste części garderoby np. umie odpiąć rzepy i zdjąć buty. Z pomocą innej osoby poprawia podkoszulek przez naciągnięcie i włożenie go do spodni. Potrafi rozsunąć zamek błyskawiczny, natomiast ma problemy z rozpinaniem guzików.
KOMUNIKOWANIE SIĘ
Chłopiec porozumiewa się poprzez wymawianie sylab- potrafi w całości wymówić słowa zbudowane z jednakowych sylab np. ma-ma, podejmuje też próby łączenia różnych sylab w krótkich wyrazach. Wiele wypowiedzi dziecka jest zniekształconych artykulacyjnie. Zasadne wydaje się prowadzenie z dzieckiem terapii logopedycznej oraz stosowanie ustno-twarzowej terapii regulacyjnej wg R. Castillo-Moralesa. W przeszłości pojawiał się też trwający okresowo ślinotok.
Dawid rozumie proste polecenia dotyczące codziennego funkcjonowania i wykonuje je. Słucha prostych opowiadań popartych obrazkami. Rozumie układ słów: na pod, do, nad.
USPOŁECZNIENIE
Dawid jest chłopcem wesołym, towarzyskim, dążącym do kontaktu z dorosłymi i dziećmi. W roku szkolnym 2009/2010 podjęta została próba integracji dziecka ze środowiskiem poprzez udział w zajęciach w ramach programu „…..” (zajęć grupowych skierowanych dla dzieci, realizującym zajęcia edukacyjne w systemie indywidualnym, w domu). Proponowana forma zajęć przynosi widoczne efekty i wydaje się być celowa w dalszej pracy z uczniem (dążenie do większego zaangażowania w trakcie zajęć).
ZAJĘCIA
Dawid ma stosunkowo małą zdolność skupiania uwagi i łatwo się rozprasza. Aby uzyskać wyższy poziom współpracy warto bazować na materiale książkowym (lubi oglądać obrazki zawarte na kartach książki). Dziecko manipuluje przedmiotami, układa proste puzzle. Zna stałe miejsce przedmiotów i zabawek w swoim pokoju.
Chłopiec preferuje powtarzalne formy aktywności, żywo reaguje na znane mu piosenki. Lubi zabawy bazujących na metodzie V. Sherborne oraz masażyki połączone z tekstem słownym. Spontanicznie maże kredkami i ołówkiem po kartce papieru. Ma bardzo niską sprawność manualną i słabą umiejętność grafomotoryczną. Ma też problemy z cięciem papieru nożyczkami- nożyczki trzyma w dwóch dłoniach.
W zabawie z piłką Dawid potrzebuje przypomnienia o wyciągnięciu dłoni do jej złapania. Dawid umie kopnąć piłkę tak, tak by lekko potoczyła się po podłodze. Nie potrafi skakać na dwóch nogach- odrywa jedynie stopy od podłogi oraz ma problemy z utrzymaniem się na jednej nodze.
CZAS WOLNY
Wolny czas Dawid spędza na oglądaniu bajek w telewizji. Chętnie wychodzi na spacer z mamą (odprowadzanie i przyprowadzanie siostry do i ze szkoły). Podczas tych spacerów szczególna uwagę dziecko kieruje na jadące drogą samochody.
ZACHOWANIA TRUDNE
W domu, jak i poza nim zdarza się prezentowanie przez ucznia zachowań trudnych takich jak: krzyk, płacz, rzucaniem przedmiotami znajdującymi się w najbliższym otoczeniu dziecka, czasem symulacja ból. Zdarza się też, że Dawid swoje niezadowolenie manifestuje lekkim uderzaniem głową o szafę lub dłońmi w podłogę.
Wkłada ręce do spodni- prawidłowo reaguje na polecenie ich wyjęcia, jednak zachowania te pojawiają się często.
gusiaczek123