Sprawdź czy jesteś nadopiekuńcza.pdf

(106 KB) Pobierz
Rysunek1
SprawdŸ, czy jesteœ nadopiekuñcza
To dobrze, gdy rodzice s¹ troskliwi i opiekuñczy, ale warto pamiêtaæ, ¿e nadmiar troski wcale dziecku nie
s³u¿y.
Lêk o dziecko pojawia siê zwykle jeszcze przed jego przyjœciem na
œwiat. Zastanawiamy siê, czy bêdzie zdrowe, czy bêdzie siê dobrze
rozwijaæ, czy uda nam siê ochroniæ je przed wszelkimi
niebezpieczeñstwami. Ten naturalny lêk nie koñczy siê wraz z
urodzeniem zdrowego malucha, ale towarzyszy nam przez
wszystkie lata jego ¿ycia. Jednak miêdzy trosk¹ i rodzicielskim
zaanga¿owaniem a nadmiernym lêkiem o dziecko jest cienka
granica. Jeœli nieœwiadomie j¹ przekraczamy, nasze dobre intencje
mog¹ przynosiæ niepo¿¹dane skutki. Przesadny niepokój usztywnia
nas, wywo³uje potrzebê sta³ej kontroli i powoduje napiêcia w
stosunkach z dzieckiem. I mo¿e zak³ócaæ jego rozwój emocjonalny.
Przyczyna w stresie
Czy w dzisiejszych czasach mo¿na siê nie baæ o dziecko? Gazety, radio i telewizja informuj¹ nas o
wypadkach samochodowych, przemocy na ulicach i wykorzystywaniu seksualnym dzieci. Z tej perspektywy
œwiat nie wygl¹da bezpiecznie. Nie doœæ na tym. Jeszcze do niedawna wychowanie opiera³o siê na wzorcach
wyniesionych z domu rodzinnego, po³¹czonych z dobrymi radami teœciowej. Dzisiaj rodzice wiedz¹ o wielu
modelach wychowania i maj¹ dostêp do ró¿nych opinii ekspertów (choæby w popularnych tygodnikach). Du¿e
mo¿liwoœci wyboru sposobów postêpowania zwiêkszaj¹ rodzicielski stres. Matki pracuj¹ce zawodowo maj¹
dodatkowy powód do lêku: niepokoj¹ siê o dzieci i z napiêciem próbuj¹ im wynagrodziæ swoj¹ wielogodzinn¹
nieobecnoœæ. "Powrót do pracy wzbudzi³ we mnie poczucie winy. Dlatego, gdy jestem z Magd¹, staram siê
byæ doskona³¹ matk¹" - mówi Ewa, matka czterolatki - "Myœlê o wszystkim, co mówiê i robiê i przez ca³y czas
siê pilnujê, ¿eby nie pope³niæ jakiegoœ b³êdu".
Dzisiejsze warunki ¿ycia mog¹ wiêc zwiêkszaæ lêk rodziców o dziecko. Jednak rodzice, którzy za bardzo siê
boj¹, nie s¹ produktem naszych czasów.
Kwestia osobowoœci
Choæ wszyscy jesteœmy nara¿eni na stresy, to nie wszyscy jednakowo siê boimy. Nadmierny lêk wynika
bowiem nie tyle z realnych zagro¿eñ wystêpuj¹cych w œwiecie, co z naszej osobowoœci i wczeœniejszych
doœwiadczeñ.
Jeœli przez ca³e ¿ycie czêsto martwimy siê o ró¿ne sprawy, to zwykle te¿ nadmiernie lêkamy siê o dziecko.
Jak tu siê nie baæ, skoro jest ono dla nas tak wa¿ne, a wokó³ tyle niebezpieczeñstw? Czêsto siê boimy, aby
dziecku nie sta³o siê coœ z³ego. Niechêtnie zostawiamy je pod cudz¹ opiek¹ i sami dbamy o jego
bezpieczeñstwo. Bacznie obserwujemy malucha i co jakiœ czas siê martwimy, czy wszystko jest z nim w
porz¹dku. Czemu jeszcze nie siusia do nocnika? Czy nie powinien ju¿ wiedzieæ, ile ma lat? Czy nie czas,
¿eby umia³a dzieliæ wyrazy na g³oski?
105728722.001.png
Winna niepewnoϾ
Jako rodzice musimy co rusz reagowaæ na poczynania dziecka i podejmowaæ jakieœ decyzje. Jeœli na ogó³
czujemy siê niepewnie, to trudno nam wierzyæ, ¿e s¹ one w³aœciwe. To oczywiœcie zwiêksza nasz niepokój.
Karmienie, dyscyplina, czas spania czy schemat dnia - wszystko to mo¿e byæ powodem obaw.
Brak wiary w siebie utrudnia te¿ wiarê we w³asne dziecko i wiedzie do nadmiernej kontroli i
nadopiekuñczoœci. Nie wierz¹c, ¿e dziecko mo¿e "samo z siebie" zachowywaæ siê rozs¹dnie, trzeba
obserwowaæ wszystko, co robi, i mno¿yæ zakazy i nakazy: "nie dotykaj, uwa¿aj, powoli!"
Rodzice, którym brak pewnoœci siebie, zwykle przesadnie przejmuj¹ siê opini¹ innych. Przez ca³y czas
staraj¹ siê byæ jak najlepszymi rodzicami w oczach wszystkich, co bardzo obci¹¿a i ich, i dzieci. Zawsze s¹
gotowi pomóc dziecku, gdy z czymœ sobie nie radzi, i staraj¹ siê jak najszybciej zaspokajaæ jego wszelkie
potrzeby. Czêsto te¿ czuj¹ siê odpowiedzialni za wszystko, co dzieje siê z dzieckiem. To tak¿e prowadzi do
wzrostu lêku. "Kiedy moje pierwsze dziecko p³aka³o i nie mog³am go uspokoiæ, czu³am siê okropnie" - mówi
Teresa. "Myœla³am, ¿e ono cierpi, a ja powinnam temu zaradziæ, nie zaœ - ¿e dzieci po prostu czasem p³acz¹.
Nosi³am i ko³ysa³am mojego synka, staraj¹c siê jak najszybciej go uciszyæ. W koñcu uœwiadomi³am sobie, ¿e
tak naprawdê próbowa³am uspokoiæ siebie".
Lêk jest zaraŸliwy
Jeœli podejrzewasz, ¿e za bardzo siê boisz, ale nie masz co do tego pewnoœci, spójrz na swoje dziecko.
Nadmierny lêk rodziców mo¿e mieæ ró¿ne Ÿród³a i objawiaæ siê w ró¿ny sposób, ale zawsze odbija siê na
dziecku.
Blisko czteroletnia Zosia od kilku miesiêcy chodzi do przedszkola. Nadal jednak bardzo prze¿ywa rozstania z
matk¹. Mama codziennie rozmawia z wychowawczyni¹ o córce i bardzo siê martwi, Zosia bowiem nie w³¹cza
siê do wspólnych zabaw, rzadko siê odzywa, najchêtniej sama bawi siê lalk¹. Na ró¿ne propozycje
wychowawczyni odpowiada: "nie umiem".
Pozwól maluchowi na samodzielne poznawanie œwiata. Jeœli dziecko uczy siê od rodziców, ¿e œwiat nie jest
bezpieczny, czuje siê w tym œwiecie niepewnie i samo zaczyna siê baæ. Je¿eli rodzice dr¿¹ ze strachu o
malucha, zwykle ograniczaj¹ jego mo¿liwoœci poznawania œwiata. Naturalna ciekawoœæ ma³ego cz³owieka
mo¿e zostaæ st³umiona przez sta³e ostrze¿enia, zakazy i nakazy. Dzieci, które siê im podporz¹dkowuj¹, nie
maj¹ okazji do nabywania wielu umiejêtnoœci, przeprowadzania eksperymentów, podejmowania ryzyka.
Zdobywaj¹ mniej doœwiadczeñ, nie rozwijaj¹ wiary w swoje si³y i mo¿liwoœci. Staj¹ siê bierne i nie wykazuj¹
w³asnej inicjatywy. Nie maj¹ odwagi rozstawaæ siê z matk¹ ani przy³¹czaæ siê do rówieœników.
Postaraj siê byæ œwiadoma momentów, kiedy zaczynasz siê martwiæ na zapas, i powstrzymaj swoj¹ reakcjê.
Rozmawiaj z innymi rodzicami o ich doœwiadczeniach.
Pomó¿ dziecku uwierzyæ w siebie. Rodzice, którzy za bardzo siê boj¹, czêsto nadmiernie koncentruj¹ siê na
rozwoju malucha. Martwi¹ siê, gdy nie radzi sobie on z czymœ tak dobrze jak rówieœnicy, i staraj¹ siê
przyspieszaæ jego rozwój. Dziecko czuje, ¿e nie spe³nia ich oczekiwañ, i staje siê jeszcze bardziej niepewne.
Coraz mniej wierzy w siebie, zamyka siê wiêc w sobie i nie podejmuje nowych zadañ, boj¹c siê kolejnej
pora¿ki. Zamiast wci¹¿ porównywaæ dziecko z innymi , staraj siê koncentrowaæ siê na jego mocnych
stronach. Dostrzegaj jego si³ê i potencja³. Zwracaj uwagê na to wszystko, co mu siê udaje i co mu przynosi
radoœæ. Jeœli stale martwisz siê, czy dziecko dobrze siê rozwija, skonkontaktuj siê z lekarzem lub
psychologiem. Czasem jedna wizyta wystarczy, aby uzyskaæ uspokajaj¹c¹ odpowiedŸ na drêcz¹ce ciê
w¹tpliwoœci albo odkryæ nowy kierunek myœlenia czy dzia³ania.
Dziecko potrzebuje regu³
Czteroletni Bartek zachowuje siê zupe³nie inaczej ni¿ Zosia. Wszêdzie pcha siê pierwszy, ani chwili nie
usiedzi spokojnie. Wyrywa dzieciom zabawki, czasem niszczy ich prace, a swoich nigdy nie koñczy. Nic
dziwnego, ¿e dzieci go nie lubi¹ i czêsto siê na niego skar¿¹.
O ile rodzice Zosi zapewne oczekuj¹ od niej zbyt wiele, to rodzice Bartka nie stawiaj¹ mu nadmiernych
wymagañ. Jego mama stara siê byæ idealn¹ matk¹. Sama nie czu³a siê dobrze traktowana w dzieciñstwie,
wiêc chce, ¿eby z synem by³o inaczej. Nigdy jednak nie jest pewna, czy postêpuje w³aœciwie. Czasem
próbuje Bartka do czegoœ nak³oniæ, ale szybko siê wycofuje, gdy ch³opiec zaczyna siê z³oœciæ. Najwa¿niejsze
przecie¿, ¿eby czu³ siê kochany.
Daj maluchowi szansê, by nauczy³ siê radziæ sobie z emocjami. Rodzice, którzy za bardzo siê boj¹,
koncentruj¹ siê nieustannie na dziecku. Staraj¹ siê natychmiast zaspokajaæ wszelkie jego potrzeby, przez co
dziecko nie uczy siê znosiæ jakiejkolwiek frustracji. P³acz czy krzyk malucha budzi lêk rodziców, wiêc staraj¹
siê szybko je uspokoiæ. Dziecko nie ma okazji nauczyæ siê panowaæ nad ze swoimi emocjami. Poniewa¿
rodzice s¹ gotowi we wszystkim mu pomagaæ, nie uczy siê te¿ zmagaæ z trudnoœciami i zniechêca siê przy
pierwszym niepowodzeniu.
Ucz dziecko zasad. Rodzice, którzy siê niepewnie czuj¹, maj¹ k³opot z wprowadzaniem wyraŸnych regu³.
Dziecku trudniej siê przez to uczyæ przestrzegania wa¿nych norm spo³ecznych: dzielenia siê z innymi,
czekania na swoj¹ kolej, niewyrywania zabawek. W efekcie jest mniej dojrza³e emocjonalnie i spo³ecznie od
rówieœników. Zwykle te¿ - nadmiernie chronione - nie ma okazji do rozwoju sprawnoœci fizycznej, która
przydaje siê w wielu zabawach.
Dzieci te nie radz¹ sobie zbyt dobrze w przedszkolu czy szkole. Ich pozycja wœród rówieœników zwykle nie
jest wysoka; czêsto s¹ wrêcz odrzucane. Nic dziwnego, ¿e siê lêkaj¹ i z³oszcz¹: przecie¿ w domu by³y
zawsze w centrum uwagi, a ich potrzeby by³y najwa¿niejsze!
Potrzebny rozs¹dek
Starajmy siê wiêc zachowaæ zdrowy rozs¹dek. Przestañmy dzia³aæ tak, jakby z ka¿dej strony na malucha
czyha³o niebezpieczeñstwo. Dzieci potrzebuj¹ naszej troski, ale nie potrzebuj¹, byœmy siê o nie nieustannie
zamartwiali i nadmiernie je chronili. Naszym zadaniem jest przecie¿ pozwalaæ im krok po kroku uniezale¿niaæ
siê od nas i stawaæ coraz bardziej samodzielnym. Jeœli nie pozbêdziemy siê niepotrzebnego niepokoju,
bêdzie to trudne.
Samo uœwiadomienie sobie, ¿e za bardzo siê boimy, jest ju¿ du¿ym krokiem w kierunku uporania siê z tym
problemem. Jeœli jednak dalej czujemy siê niepewnie, mo¿emy zwróciæ siê o pomoc do psychoterapeuty. Nie
tylko ze wzglêdu na dziecko, ale tak¿e dlatego, ¿e nam samym bêdzie ³atwiej ¿yæ bez lêku. W gruncie rzeczy
œwiat nie jest taki straszny, skoro uda³o nam siê prze¿yæ do tej pory!
Sta³e trzymanie dziecka przy sobie i ograniczanie jego aktywnoœci wcale nie daje gwarancji
bezpieczeñstwa. Lepiej wprowadziæ kilka jasnych regu³, jak obchodziæ siê z niebezpiecznymi
urz¹dzeniami czy poruszaæ po ulicy, i w tych ramach pozwoliæ maluchowi na samodzielne
poznawanie œwiata. Dzieci maj¹ swój rozum i wcale nie chc¹ zrobiæ sobie krzywdy.
Chcemy, by dziecko wierzy³o w siebie i odwa¿nie podejmowa³o nowe wyzwania, ¿eby umia³o ¿yæ z
innymi i potrafi³o wytrwale zmagaæ siê z trudnoœciami. Ale nie zawsze dajemy mu szansê nauczenia
siê tego wszystkiego. Pamiêtajmy, ¿e wiara w siebie, wytrwa³oœæ w d¹¿eniu do celu czy umiejêtnoœæ
panowania nad swoimi emocjami nie bior¹ siê znik¹d. S¹ efektem doœwiadczeñ, z których
najwa¿niejsze zbieramy we wczesnym dzieciñstwie.
SprawdŸ, czy boisz siê za bardzo?
Zaznacz ka¿de stwierdzenie, które do ciebie pasuje:
1. Gdy moje dziecko p³acze, natychmiast staram siê je uspokoiæ.
2. Jeœli moje dziecko nie robi tego, o co je proszê, martwiê siê, ¿e nie umiem z nim postêpowaæ.
3. Jeœli moje dziecko ubrudzi siê przed przyjœciem goœci, szybko je przebieram, gdy¿ bojê siê, co o mnie
pomyœl¹.
4. Po po³o¿eniu dziecka do ³ó¿ka d³ugo jeszcze nie mogê siê odprê¿yæ.
5. Bardzo siê niepokojê, kiedy moje dziecko siê skar¿y, ¿e coœ je boli.
6. Kiedy zostawiam dziecko w przedszkolu czy z opiekunk¹, zawsze siê trochê obawiam o jego
bezpieczeñstwo.
7. Gdy moje dziecko nie umie czegoœ, co umiej¹ ju¿ jego rówieœnicy, staram siê je szybko tego nauczyæ.
8. Gdy mojemu dziecku coœ nie wychodzi, zawsze jestem gotowa mu pomóc.
Jeœli zaznaczy³aœ przynajmniej trzy stwierdzenia, to pewnie nale¿ysz do matek, które za bardzo siê
boj¹. Spróbuj skorzystaæ z nastêpuj¹cych wskazówek:
* Próbuj zachowywaæ siê tak, aby nadmiernie nie ograniczaæ dziecku mo¿liwoœci zdobywania doœwiadczeñ.
* Nie traktuj wszystkiego, co robi twoje dziecko, jak dowodów na to, czy jesteœ dobr¹ czy z³¹ matk¹. Jeœli
dziecko p³acze albo siê z³oœci, nie musisz go natychmiast uspokajaæ. Nie pomagaj mu od razu, gdy z czymœ
sobie nie radzi: daj mu okazjê do samodzielnego zmagania siê z trudnoœciami.
* Nie martw siê tym, co myœl¹ inni ludzie o twoim postêpowaniu z dzieckiem. Mo¿esz ich prosiæ o radê, kiedy
jej potrzebujesz, ale to ty wiesz najlepiej, co dzia³a, a co nie dzia³a w stosunku do twojego dziecka.
* Pamiêtaj, ¿e dzieci rozwijaj¹ siê w swoim w³asnym tempie. Nie staraj siê przyspieszaæ rozwoju dziecka, ale
umo¿liwiaj mu zbieranie doœwiadczeñ i nabywanie nowych umiejêtnoœci.
* Jeœli czêsto prze¿ywasz lêk i niepewnoœæ, to skorzystaj z pomocy psychoteraputy. Uporanie siê z
nadmiernym lêkiem u³atwi ¿ycie tobie i dziecku!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin