Blacharz samochodowy(1).doc

(156 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BEZPIECZNEJ PRACY PRZY OBSŁUDZE PIŁY TARCZOWEJ DO DREWNA

15

 

INSTRUKCJA BEZPIECZNEJ PRACY

NAPRAWY BLACHARSKIE

 

 

I. Postanowienia ogólne

Warunki dopuszczenia pracownika do pracy:

1.             Ukończone 18 lat (młodociany w ramach praktycznej nauki zawodu tylko pod nadzorem instruktora).

2.             Przejście odpowiedniego instruktażu zawodowego, zapoznanie się z instrukcją obsługi, przeszkolenie bhp i ppoż.

3.             Stan zdrowia odpowiedni do wykonywanej pracy potwierdzony świadectwem wydanym przez uprawnionego lekarza.

4.             Posiadanie wymaganych predyspozycji psychicznych i fizycznych.

5.             Ubrany w odzież roboczą przewidzianą dla danego stanowiska w zakładowej tabeli norm odzieży roboczej i rękawice robocze.

6.             Przy obsłudze maszyn z ruchomymi elementami nie można pracować w odzieży z luźnymi (zwisającymi) częściami jak np. luźno zakończone rękawy, krawaty, szaliki poły, oraz bez nakryć głowy okrywających włosy.

 

 

II. Czynności pracownika przed rozpoczęciem pracy

Pracownik powinien:

1.             Przygotować w zakresie naprawy blacharki samochodu:

a.              Młotki, śrubokręty, klucze, ściągacze.

b.             Części zapasowe do wymiany.

c.              Narzędzia i pomoce socjalne, niezbędne do wykonania określonych prac demontażu blacharki.

d.             Smar, oleje, płyny do zmywania brudu farby.

e.              Pomoce do czyszczenia blach przed malowaniem.

f.               Materiały zabezpieczające szyby i inne części przed ich przypadkowym zabrudzeniem farbami.

2.             Przygotować w zakresie ogólnym:

a.              Maski, półmaski, rękawice i okulary ochronne, fartuch gumowy, ochraniacze itp.

b.             Ekrany i inne zabezpieczenia.

c.              Napisy informacyjne i znaki ostrzegawcze.

3.             Przygotować odpowiednio stanowisko do naprawy blacharki, jej przygotowania do malowania (lakierowania):

a.              Wprowadzić samochód na stanowisko, gdzie będzie poddany czynnościom przeglądowym.

b.             Upewnić się, że wprowadzenie samochodu na stanowisko nie stworzy  żadnych zagrożeń dla otoczenia.

c.              Zapewnić, aby wewnątrz samochodu nie znajdowały się żadne osoby.

d.             Zapewnić, aby wokół stanowiska  zostały usunięte wszystkie zbędne przedmioty jak narzędzia, śruby, nakrętki, podkładki, węże, kable elektryczne, przyrządy i urządzenia  pomocnicze, części zapasowe, różne materiały zbędne przy przygotowywaniu blacharki samochodu do malowania (lakierowania).

e.              Zachować odpowiednie odległości samochodu remontowanego od innych pojazdów stojących obok oraz od ścian warsztatu.

4.             Samochód przeznaczony do remontu blacharki i malowania, odpowiednio przygotować:

a.              Wyłączyć silnik i zaciągnąć hamulec ręczny.

b.             Podłożyć co najmniej dwa kliny (drewniane, metalowe) pod koła.

c.              Po podłożeniu klinów zluzować hamulec ręczny, rączkę  biegu przesunąć na pozycję luzu.

d.             W przypadku umieszczenia samochodu na tzw. „kołysce”, umocować go przed jego osunięciem się.

5.             Zapewnić prawidłowe, bezpieczne oświetlenie całego stanowiska roboczego.

6.             Jeżeli nie stwierdzono żadnych przeciwwskazań czy zagrożeń, rozpocząć czynności naprawy blacharki samochodu i przygotowania go do malowania (lakierowania).

 

III. Zasadnicze czynności pracownika podczas pracy

Blacharz powinien:

1.             Wykonywać tylko prace zlecone przez swojego bezpośredniego przełożonego, stosując bezpieczne metody pracy, nie stwarzając żadnych zagrożeń dla siebie czy otoczenia.

2.             Używać tylko sprawdzonych pod względem technicznym, takich urządzeń i pomocy warsztatowych jak np. podnośnik normalny samochodowy.

3.             Obligatoryjnie używać maskę (półmaskę) oraz rękawice przy czyszczeniu  blacharki samochodowej lub zdzieraniu zużytego lakieru z karoserii lub innych części.

4.             Mycie części czy całych zespołów za pomocą oleju napędowego, nafty, ropy czy benzyny, dokonywać wyjątkowo ostrożnie, przy zachowaniu obowiązujących zasad i przepisów, a płyny te przechowywać w szczególnych pojemnikach z pokrywami.

5.             Powstałe plamy na podłodze z użytych rozpuszczalników, ropy, nafty, czy benzyny (także olejów), natychmiast posypywać trocinami drzewnymi, piaskiem lub sorbentem.

6.             Nasiąknięte płynami palnymi szmaty lub czyściwo przechowywać w oddzielnych pojemnikach  zamykanych pokrywami.

7.             Przestrzegać wszystkie zasady i przepisy dotyczące używania materiałów łatwopalnych, smarów, olejów farb, rozpuszczalników i lakierów.

8.             Podczas operacji czyszczenia i przygotowywania blacharki do lakierowania, zwrócić szczególną uwagę na ostre wystające części i elementy samochodu, które mogą stworzyć określone zagrożenia.

9.             Usunąć wszystkie przedmioty ze stanowiska roboczego, które utrudniają wykonywanie operacji przygotowywania samochodu do lakierowania

10.         Obligatoryjnie zabezpieczać stanowisko przed ewentualnymi zagrożeniami dla siebie czy współpracowników.

11.         Powodować aby podłoga na stanowisku roboczym była sucha, nie śliska, nie zatarasowana.

12.         Do pracy w pobliżu malowanej karoserii używać tylko nieiskrzących narzędzi.

13.         Korzystać ze szlifierek, ręcznych do przygotowywania powierzchni do malowania tylko po odpowiednim przeszkoleniu.

14.         Powłoki z zawartością bieli ołowiowej i siarczanem ołowiu zeskrobywać z blachy tylko w stanie wilgotnym.

15.         Przy korzystaniu z farb tropikalnych, zawierających substancje silnie trujące, przestrzegać ogólne przepisy, dotyczące obchodzenia się z tego typu substancjami.

16.         Posiłki obligatoryjnie przechowywać poza miejscem pracy i tylko tam je konsumować, po uprzednim dokładnym umyciu rąk, wypłukaniu ust.

17.         W razie zasłabnięcia, mdłości, silnego bólu głowy, trudności w oddychaniu lub innych objawów zatrucia, natychmiast przerwać pracę i udać się do lekarza.

18.         Każdy zaistniały wypadek przy pracy natychmiast zgłaszać swojemu bezpośredniemu przełożonemu, a miejsce jego powstania pozostawić w takim stanie, w jakim on się wydarzył, aż do czasu przybycia zespołu powypadkowego.

19.         W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do fachowego i bezpiecznego realizowania powierzonej pracy przy przygotowywaniu samochodu  do lakierowania, zwrócić się do swojego bezpośredniego zwierzchnika o wytyczne do dalszej pracy.

 

Zasady bezpiecznej pracy blacharskiej:

1.             Blacharz samochodowy wykonuje prace naprawcze związane głównie z karoserią. Może np. remontować błotnik pojazdu. Z punktu widzenia technologii, praca blacharza polega, ogólnie rzecz biorąc, na nadawaniu arkuszowi blachy odpowiedniego kształtu.

2.             Kolejność czynności jest następująca: trasowanie, cięcie, kształtowanie i łączenie elementów.

3.             Trasowanie polega na rysowaniu w skali 1:1 bezpośrednio na blasze danego elementu.

4.             Kolejnym etapem pracy blacharza jest wycięcie elementu, za pomocą  przecinaka, nożyc elektrycznych lub z użyciem szlifierki elektrycznej.

5.             Do gięcia blach blacharz używa innych narzędzi: zaginadła i szczypiec blacharskich.

6.             Często poszczególne detale dopasowuje się ręcznie, używając drewnianego młotka i klepaczki gumowej. Młotki wykonane z drewna, gumy lub metali, mające różny kształt, są bardzo ważnym narzędziem blacharskim, a wyprostowanie blachy czy idealne dopasowanie jej do foremników za ich pomocą – to największa umiejętność blacharza, wymagająca lat praktyki.

7.             Końcowym etapem jest skręcanie nowego elementu.

8.             Typowe zagrożenia podczas pracy:

a.              Zmiażdżenie, uderzenie.

b.             Przecięcie, obcięcie.

c.              Hałas, zwłaszcza przy krojeniu, zwijaniu i wyklepywaniu blachy.

d.             Zagrożenie poparzeniem.

e.              Zagrożenie odpryskami spawalniczymi.

f.               Uszkodzenia wzroku i skóry na skutek promieniowania nadfioletowego i podczerwonego.

g.             Zagrożenie pożarem lub wybuchem.

h.             Zagrożenie porażeniem prądem elektrycznym przy spawaniu elektrycznym, związane z użytkowaniem spawarek i ich wyposażenia.

i.               Zanieczyszczenie powietrza tlenkami cynku oraz oparami kwasu solnego, którym oczyszcza się blachę oraz szkodliwe działanie dymów spawalniczych (zagrożenia chemiczne i pyłowe)

 

Zalecenia bhp przy wykonywaniu typowych prac blacharskich
Trasowanie

1.             Należy zachować szczególną ostrożność ze względu na ostre końce znaczników, którymi pracownik może zranić rękę lub oczy, w celu zabezpieczenia przed takim wypadkiem na wolne końce znaczników zaleca się nakładanie – podczas pracy i przerw – specjalnych kapturków ochronnych.

2.             Przy pracy punktakiem elektrycznym należy sprawdzić izolację przewodów doprowadzających prąd do punktaka, których uszkodzenie może spowodować porażenie, bezpośrednio lub poprzez trasowany przedmiot.

3.             Przedmioty na płytach traserskich, pryzmach i innych urządzeniach powinny być zabezpieczone przed upadkiem.

4.             Przy manipulowaniu blachą na stole traserskim ręce należy chronić rękawicami.

5.             Na stanowiskach traserskich powinny się znajdować tylko niezbędne do pracy narzędzia.

Prostowanie

1.             Należy prostować tylko metale ciągliwe.

2.             Należy wykonywać prace w rękawicach ochronnych.

3.             Blachę należy prostować używając sprawnych młotów drewnianych lub gumowych.

4.             Nie wolno uderzać stalowym młotkiem w części ze stali hartowanej, nawęglanej lub cyjanowej, ponieważ z reguły powoduje to odpryskiwanie odłamków.

Ścinanie

1.             Nie wolno używać przecinaków ze zbitą główką i innych niesprawnych narzędzi.

2.             Miejsce pracy należy ogrodzić osłoną ochronną, np. gęstą siatką metalową.

3.             Podczas ścinania należy stać pewnie, przecinak trzymać lewą ręką, przyciskając go do miejsca przecinanego, a w prawej ręce trzymać młotek.

4.             Podczas pracy należy patrzeć na główkę przecinaka, a nie w miejsce ścinania.  

5.             Nie należy ściskać przecinaka zbyt mocno tak, aby można było odgiąć rękę w razie nieprotopadłego uderzenia, dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo urazu ręki.

6.             Podczas pracy w trudno dostępnych miejscach wskazane jest używanie specjalnych uchwytów przecinaka.

7.             Należy zawsze stosować okulary ochronne ze szkła nierozpryskującego.

Cięcie nożycami

1.             Nożyce powinny być dostosowane do grubości przycinanego metalu.

2.             Uderzanie młotkiem z dźwignie nożyc w celu zwiększenia nacisku jest niedopuszczalne.

3.             Podczas cięcia cienkich blach ręcznymi nożycami należy trzymać rozcinany materiał przez rękawicę ochronną i zachować szczególną ostrożność, aby uniknąć urazu ręki ostrą krawędzią blachy lub bezpośrednio ostrzami nożyc.

4.             Nie należy pracować zbyt luźno skręconymi, tępymi lub zużytymi nożycami.

Cięcie piłą ręczną

1.             Przecinany materiał powinien być pewnie zamocowany w imadle.

2.             Piłę należy trzymać w obu rękach, prawą ręką trzonek, lewą – przedni koniec oprawki.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin