paleoineotelewizja.doc

(22 KB) Pobierz

F. Casetti R. Odin – Od paleo- do neo- telewizji

 

Cała analizja zjawiska będzie prowadzona na przykładzie:

·         Francji – Francja jest jedynym państwem w Europie które calkowicie sprywatyzowało kanał publiczny. Francuzi również zawsze starali się trzymać kontolę nad ilością kanałów prezentowanych w telewizji.

·         Włoch – Włochy są tym krajem, gdzie istnieje i powstaje najwięcej telewizji prywatnych.

 

Paleotelewizja

·         Rozumiana jako INSTYTUCJA. Struktura odnoszącą się do umowy komunikacyjnej.

·         Funkcja kulturalna, edukacyjna, popularyzacyjna naukę.

·         Widzowie stanowią rolę „klasy” w której program (telewizja) jest „nauczycielem”.

·         Istnieje wyraźny podział ról – na tych którzy posiadają wiedzę i ją przekazują (Ci w telewizji) i Ci którzy tej wiedzy potrzebują i otrzymują (my- odbiorcy).

·         Wyraźny podział na gatunki (informacje, filmy, programy edukacyjne, teleturnieje) i publiczność (programy dla dzieci, filmy dla dorosłych etc) – otrzymujemy możliwość selekcji i wyboru.

·         Ramówka jest określona i dokładnie podana. Wiemy co kiedy leci, możemy wybrać to co chcemy. Ramówkę publikuje prasa, internet – mamy do niej wgląd.

·         Przedłużenie szkoły lub rodziny.

·         Widz ma dosłownie odczytać komunikat nadawny przez nadawcę. Nadawca zaś musi mieć pewność że jasno i wyraźnie przekazał przekaz.

·         Przekaz zachęca do powielania czynności wykonanych w telewizji.

 

 

Neotelewizja

·         Zrywa z zasadą edukacyjności.

·         Zerwanie z linearnością (wektoryzacją) ramówki i programów.

·         Widz bierze swojego rodzaju udział w programie, np. poprzez wiadomości SMS lub inne kontakty z prowadzącym. Widz jest pytany o zdanie, ankietowany.

·         Widz jest ośrodkiem wokół którego wszystko się kręci.

·         Mamy mieć złudzenie wpólnej zabawy, biesiadowania.

·         Nie chodzi już o przekazywanie wiedzy, ale o prezentację poglądów i możliwość owej prezentacji poglądów. Telewizja przedłużeniem codziennej gadaniny. Nie trzeba nawet być znawcą, wystarczy wyrażać poglądy aby inni je konfrontowali z własnymi.

·         Najważniejsze jest życie codzienne.

·         Programy poddają się rytmowi dnia codziennego- Dzień dobry TVN, Wieczór przy kawie, Noc filmowa.

·         Przestrzeń telewizji przeniosła się w przestrzeń danego tematu. Często przestrzeń domową, prywatną osoby z którą się rozmawia.

·         Tematyka dnia codziennego, życie rodzinne, gotowanie, samochody, seks, pieniądze.

·         W programach informacyjnych nastepuje zmniejszenie dystansu referującego do tematu o którym mowa.

 

·         Ramówka programu rozmywa się.

·         Programy są porozrzucane, często powtarzają się po kilka razy.

·         Programy łączą się (Za chwilę pokażemy...)

·         Powiązany strumień znaczeniowy. Często oglądamy reklamy, widząc w nich rzeczy które wystepują w jakiś serialach. W serialach oglądamy postaci, ich sąsiadów i rodzię, a zaraz potem znowu ich. Chodzi tu głównie o ciągłość nadawnych sygnałów kodów tak abyśmy byli w stanie się do nich przyzwyczaić. Mają one za zadanie wejść w nasza codzienność, stać się dla nas znajome, zwykłe, codzienne. Postaci seriali mają być naszym otoczeniem, przedmioty z reklam naszymi przedmiotami.

·         W neotelewizj wszystko toczy się szybciej. Wszystko błyska, mamy pełno urywków, reklam, chwilowych pokazów.

·         Przekaz zachęcia do bycia z telewizją. Do spędzania z nią jak największej ilości czasu.

·         Zależnośc występuje między widzem przed telewizorem a jego alter ego (w postaci np. zaproszonego gościa).

 

 

·         Neotelewizja traci wymiar socjalizujący. W paleotelewizji wszyscy byli jednym (ową klasą), tworzyli grupę odbiorców (czyli jedność). W neotelewizji wszystko jest zindywidualizowane. Każdy inacej odbiera emocję, zabawę. Inaczej wybiera także kanał który ogląda i rodzaj zabawy jaką otrzyma.

·         Paleotelewizja wymagała uwagi, skupienia. Dawała naukę, wiedzę, refleksje. Neotelewizja to wejście w próżnię bez obiektu, nic konkretnego. Nie ma przeżycia, wchodzi się w wymiar próżni.

·         W neotelewizji występuje pozorny udział widza. Jeśli odpowiada on w ankieie ma ograniczony obszar wypowiedzi. Zazwyczaj jest to między a) a b). Bez możliwości wyjaśnienia.

·         Przykładem przymusu na widzy jest sitcom- nagrany wcześniej śmiech i puszczany widzowi podczas programu. Wskazuje na emocje które mają w danym momencie się ujawnic.

·         W neotelewizji liczy się czas jaki widz spędził przed telewizorem. Im więcej tym lepiej.

 

Dziś mamy do czynienia z oboma rodzajami telewizji, zaleznie od stacji i programu.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin