Scenariusz uroczystości szkolnej z okazji powitania wiosnyCELE:doskonalenie umiejętności współdziałania w klasie,kształtowanie umiejętności dobrej zabawy,aktywizacja i integracja uczniów,kształcenie umiejętności obiektywnego oceniania innychZADANIA DLA NAUCZYCIELA: udekorowanie sali (wykonanie kukły Marzanny i postaci bałwana), przygotowanie zadań konkursowych (kart pracy) .POMOCE: dekoracja klasy, tablica z punktacją, kartki papieru, karty pracy do poszczególnych zadań, kredki, nagrody do konkursów, dyplomy.UWAGA: We wszystkich konkursach oprócz pierwszych nagradzanych miejsc, pozostali uczestnicy otrzymują nagrody pocieszeniaTydzień przed planowanym konkursem uczniowie dostają listy, w których wiosna informuje ich o rychłym nadejściu, prosi poszczególne klasy o wykonanie: kukły Marzanny – klasa III, gaika – klasa II, bukietu z wiosennych kwiatów – klasa I. W liście również zamieszczona jest informacja o niespodziance czekającej na dzieci w dniu 21 marca i potrzebie przygotowania się do niej. ( Wytypowanie z klasy osób chętnych do rysowania, rozwiązywania zagadek, układania puzli, śpiewania, rzucania do celu, wyszukiwania ukrytych wyrazów). PRZEBIEG IMPREZY:Wspólne zaśpiewanie piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”. Uczniowie zajmują swoje miejsca .Wprowadzeniem do konkursu będzie krótka inscenizacja :„PRZYJŚCIE WIOSNY”Jan BrzechwaWystępują: Kret, Jeż, Wąż, Kos, Sroka i czworo Dzieci.Dziecko: Naplotkowała sosna,że już zbliża się wiosna.Kret skrzywił się ponuro:Kret: Przyjedzie do nas furą...Dziecko: Jeż się najeżył srodze:Jeż: Raczej na hulajnodze.Dziecko: Wąż syknął:Wąż: Ja nie wierzę,przyjedzie na rowerze.Dziecko: Kos gwizdnął:Kos: Wiem coś o tym,przyleci samolotem.Sroka: Skąd znowu –Dziecko: rzekła sroka – Sroka: ja jej nie spuszczam z okai w zeszłym roku w majuwidziałam ją w tramwaju.(Dzieci poprzebierane za różne zwierzęta i ptaki)Dziecko I: Nieprawda! Wiosna zwykleprzyjeżdża motocyklem!Dziecko II: A ja wam tu dowiodę,że właśnie samochodem.Dziecko III: Nieprawda, bo w karecie!Dziecko IV: W karecie? Cóż pan plecie?oświadczyć mogę krótko,ze płynie do nas łódką!Dziecko: A wiosna przyszła pieszo.już kwiaty za nią śpieszą,już trawy przed nią rosną,i szumią:Wszyscy: Witaj, wiosno! Sala udekorowana elementami wiosennymi (kwiaty, motyle). Na centralnym miejscu stoi bałwan wykonany z materiały i kukła Marzanny z przyczepionymi woreczkami, w których są numerki od 1 do 18 i słodycze jako nagrody za poprawne wykonanie zadania wykonanie.Na ścianie zawieszone hasło: W I T A J P A N N O W I O S E N K O(na razie każda litera hasła jest zasłonięta karteczką z numerem. Po wykonaniu kolejnego zadania zwycięzca podchodzi do Marzanny zdejmuje woreczek, odbiera nagrodę i odpina z hasła karteczkę z liczbą odpowiadającą numerowi wykonanego zadania. W ten sposób kolejne litery hasła zostają stopniowo odsłonięte.Powitanie uczestników.„Witam was drodzy przyjaciele w dniu szczególnie wesołym. Dzisiaj nadeszła przez wszystkich oczekiwana chwila. WIOSNA jest już tuż, tuż. Co prawda ZIMA daje jeszcze czasem o sobie znać, a to sypnie śniegiem, a to mrozem szczypnie. Jednak w końcu z nami się pożegna i z MARZANNĄ popłynie do morza. My śpiewem i zabawą chcemy się z nią rozstać i przywitać WIOSNĘ. Widzę, że do dzisiejszej imprezy jesteście bardzo dobrze przygotowani. Macie kukły Marzanny , piękne gaiki i kwiaty. To wszystko jest nam potrzebne by ostatecznie pożegnać się z Zimą, ale teraz przejdźmy do zadań konkursowych.Każdy młody człowiek wie jak wyglądają oznaki nadchodzącej wiosny i teraz to udowodnimy.Proszę do siebie po jednej osobie z każdej klasy .”ZADANIE (numery drużyn od 1 do 6 odpowiadają numerkom kartek zasłaniających hasło, każdy uczestnik tego zadania podchodzi do Marzanny i zdejmuje woreczek ze swoja liczbą)Losowanie kartek z nazwą i numerem drużyny , rysowanie logo własnego zespołu. 1-krokusy 2-bociany3-przebiśniegi4-skowronki5-bazie6-motylki punktacja - każdy uczestnik otrzymuje 3 punktyZADANIE ( numer kartki 7) „Bardzo ładnie rysujecie, lecz czy bezbłędnie rozwiązujecie zagadki związane z wiosną ? O tym chcemy się teraz przekonać. Na środek proszę po trzy osoby z każdej klasy.”Rozwiązywanie wiosennych zagadek - losowanie pytań, poprawna odpowiedź 1 punktPowraca do nas z dalekiej strony,Ma długie nogi i dziób czerwony.Dzieci się śmiały, gdy go witały.Żabki płakały przez dzionek cały.Gdy ciepły marzec powróci z wiosną,Białe puchate na wierzbach rosną.Jeszcze śpi co żyje, jeszcze nic nie rośnie,A on śnieg przebija, opowie nam o wiośnie.Kiedy ciepła wiosna stopi śnieg i lód.On budzi się ze snu i pyta o miód.Są żółte jak kaczuszki, myślicie, że mają nóżki?Nie! One wczesną wiosną na mokrej łące rosną.Młody juhas w górach chwycił się za głowę.Gdy zobaczył w śniegu kwiaty fioletowe.Biegnie z lasu polną drogą, aż się trzęsie rudy ogon.Rad zagląda na podwórko, by wizytę złożyć kurkom.Siedziała w dziupli wtulona, pod kołderką z ogona.Obudziła ją wczesna wiosna, teraz skacze po sosnach.Wiosną radzi kuma kumie, ledwo budzą się ze snu.Nad jezioro rzekę strumień, śpieszmy kumy ile tchu.Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka, aż się kurzy. Każdy słyszy jej kukanie w wiosenny czas.Ocali nam od gąsienic cały las.Niedługo zima pryśnie, śnie już przebiłem, bo jestem ............On pierwszy do nas z ciepłych krajów wróciłI nad polami teraz piosnkę nuci.W czerwonych butach po łące chodzę, czasem przystanę na jednej nodze.I łypnę okiem, przekrzywię nogę: czy śniadanie dla mnie gotowe?Jestem zwierzątko nieduże, ostre mam kolce na skórze.Ja wiem i ty wiesz, że nazywam się .........Gniazdko z błota lepi, pod dachu okapem.Przylatuje wiosną, aby uciec latem.Gdy chłód mu dokucza nieznośnie, w stos liści na zimę się kryje.Lecz, gdy, zapachnie przedwiośnie, wysuwa kolce i ryjekW krótkiej nazwie kwiatów mieszczą się „sanki”A te kwiaty kwitną w marcu w mroźne ranki.Przyleciał szary ptaszek, nad polem zaśpiewał jak dzwonek.Znają go dobrze dzieci, to jest .............W domu siedzieć szkoda, bo piękna .............Siedmiobarwna wstęga pod niebem wisząca, Utkana z deszczyku i promieni słońca.Gdy po burzy lśni na niebie, wysoko nad namiTo urzeka mnie i ciebie wszystkimi barwami.ZADANIE (numer kartki 8)„Marzec to miesiąc znany ze swej przewrotności, raz słońce przygrzeje, to znów śnieg posypie. A wiadomo, że ze świeżego śniegu można lepić wspaniałe kule.Proszę na środek po trzy osoby z każdej klasy do lepienia kul.”(Każdy uczestnik dostaje po dwie kartki papieru, bierze je osobno do rąk, ręce podnosi na wysokość oczu i na dany sygnał zgniata kartkę formując w ten sposób kule)punktacja - od 1 do 6 punktówZADANIE (każdy zespół wykonujący to zadanie podchodzi do Marzanny i zdejmuje woreczek z dowolną liczbą)„Wiosna jest już blisko i na pewno odgłosy naszej zabawy docierają do niej. Udowodnijcie, że śpiewanie to wasza mocna strona.Proszę na środek reprezentantów klas, którzy będą śpiewać piosenkę o Marzannie na melodię krakowiaczka.”punktacja - każda drużyna otrzymuje po 3 punktyZADANIE (numer kartki 15)„Rzucanie śnieżkami to ulubiona zabawa wszystkich dzieci, to już chyba ostatnia okazja aby wycelować w bałwana taką kulką. Co prawda nasze kule nie są ze śniegu tylko z papieru, ale zabawa na pewno będzie doskonała. Proszę na środek z każdej klasy po dwie celnie strzelające osoby.” (Na środku sali stoi bałwan wykonany z materiału, można także namalować go ma dużym kartonie, uczestnicy konkursu podchodzą na wcześniej wyznaczoną odległość i celują „kulami” w bałwana.)punktacja - poprawny rzut 1 punktZADANIE (numer kartki 16)„Panna Wiosna to osóbka, która bardo lubi się stroić. Waszym następnym zadaniem będzie zaprojektowanie stroju dla tej młodej damy.Proszę teraz do siebie po 3 reprezentantów każdej klasy. Kartki i kredki czekają na was, a więc do dzieła.”(Uczniowie dostają kartkę z naszkicowana postacią dziewczynki w sukience, ich zadaniem jest wspólne „ubranie wiosny. W czasie punktacji bierzmy pod uwagę dobór kolorów i ilość dorysowanych elementów (wianek, bukiet itp.)punktacja - od 1 do 6 punktówZADANIE (numer kartki 17)„Przez ostatnie kilka miesięcy często używanymi słowami były: mróz, śnieg narty, ślizgawka, czapka, szalik. Teraz powoli będziemy o nich zapominać, a inne wiosenne słowa będą w modzie. Następne zadanie będzie polegało na wyszukaniu w gąszczu liter właśnie takich słów.Proszę na środek po dwóch przedstawicieli każdej klasy do zmierzenia się z tym zadaniem.”Każda klasa dostaje kartę pracy i wyszukuje ukryte wyrazy. punktacja- każdy wyraz 1 punktklasa I ukryte wyrazy - marzec, krokus, bocian, gaik, słonkoklasa II ukryte wyrazy - pąki, sasanka, wietrzyk, szpak, gniazdkoKlasa III ukryte wyrazy - Marzanna, przebiśnieg, zakwita, skowronek, bazieZADANIE (numer kartki 18)„ Wszyscy lubimy układać puzzle. Następne zadanie jakie stoi przed wami polega na ułożeniu z elementów obrazka przedstawiającego wiosnę. Proszę do siebie po 3 osoby z każdej klasy chętne do wykonania tego zadania. Macie na to trzy minuty, życzę powodzenia”punktacja - od 1 do 6 punktów„To już wszystkie zadania, które dla was przygotowaliśmy, za chwilę nastąpi podliczenie punktów i ogłoszenie wyników, do tego czasu zaśpiewajmy wszyscy znaną wam piosenkę „Przyszła już wiosenka”.OGŁOSZENIE WYNIKÓW , WRĘCZENIE DYPLOMÓWPo przeprowadzeniu konkursu uczniowie pod opieką wychowawców udają się nad pobliską rzekę w celu utopienia Marzanny, lub do przyszkolnego ogródka w celu jej spalenia.
muzykbm