oferta - Pulpit.pdf

(124 KB) Pobierz
oferty 2008-2009 JM.xls
lp.
przedmiot
PSYCHOLOGIASTUDIASTACJONARNEINIESTACJONARNE(WIECZOROWE)
PROPOZYCJEPRZEDMIOTÓWDOWYBORUNAROKAKAD.2008/2009
limitgrup
opis
dzien. wiecz.
Oferta dla roku I Î na rok II
PRZEDMIOTOGÓLNOKSZTAŁCĄCY2(st.dzien.4GRUPY,st.wiecz.4GRUPY)
ćwiczenia:st.stacj.:30godz.,st.niestacj.:15godz.;IIroksemestrletni;min.25osóbwgrupie
1 drBudzyńskaE.:SocjologiamałŜeństwai
rodziny
2 2
Tematykazajęć:MałŜeństwoirodzinawujęciusocjologicznym(definicje,funkcje,struktura,typologie).RodzinawróŜnychkulturachireligiach(staroŜytna
Grecja,Rzym,Indie,BliskiWschód–judaizmislamchrześcijaństwo–katolicyzm–prawosławie–protestantyzm).Przemianyrodziny–od
społeczeństwatradycyjnegodoponowoczesnego.AlternatywneformyŜyciarodzinnego–rodzinaniepełna,bezdzietna,związkikohabitacyjne,monogamia
seryjna.Rodzinawtrudnejsytuacji–bezrobocie,ubóstwo,przemoc.
2 drMazurM.:PR
2 2 Celemprzedmiotujestprzedstawienieiomówieniepodstawteoriiipraktykipublicrelations.PodstawowezałoŜeniedotyczyuniwersalnościiprzydatnościPR
wewszystkichdziedzinachŜyciapublicznego.PrzedmiotobejmujeaspektyteoretycznePR(definiowanie,cele,funkcje)orazomówieniePRwpraktyce
działańspołecznych–metodyitechnikizarządzaniaPR,etykawPR.Tematykazajęć:Publicrelationswkomunikacjispołecznej.Psychospołeczne
podstawypublicrelations.ZadaniaPRwfirmieiinstytucjachpublicznych.Kształtowaniewizerunkuosób,rzeczy,organizacji.Mediarelations.Komunikacja
wewnątrzorganizacji(internalcommunication).Zarządzaniesytuacjąkryzysową.Politycznepublicrelations.Przygotowywanieprojektówprogramówpublic
relationsiocenaskutecznościkampaniiPR.Etykawpublicrelations.
Oferta dla roku II Î na rok III
PRZEDMIOTFAKULTATYWNYF5A(st.dzien.4GRUPY,st.wiecz.4GRUPY)
st.stacj.:wykład30godz.+ćwiczenia30godz.+egzamin,st.niestacj.:wykład15godz.+ćwiczenia15godz.+egzamin;IIIroksemestrzimowy;min.25osóbwgrupie
1 drhab.GórnikDuroseM.,drSikoraT.:
Wprowadzeniedopsychologiiekonomicznej
1 1 Celemzajęćjestzapoznaniestudentówzobszaremzainteresowańpsychologiiekonomicznej,dziedzinybadańpsychologicznych,którazdobywacoraz
szerszeuznaniezarównowśródpsychologów–teoretykówipraktyków,jakiprzedstawicielibiznesuistosowanychnaukspołecznych.Wewspółczesnym
świecieczłowiekspostrzeganyjestcorazczęściejjakokonsument,definiowanyprzezilośćijakośćposiadanychdóbr.Matoistotnekonsekwencjezarówno
psychologiczne,jakiinterpersonalneispołeczne.Problematykazajęćobejmujezagadnieniemiejsca,jakiedobramaterialneodgrywająwŜyciujednostkiiw
relacjachinterpersonalnych,psychologicznychmechanizmówwyjaśniającychzachowaniaekonomiczne,takiejakoszczędzanie,zadłuŜaniesię,uprawianie
hazardu,dobroczynność,kupowanie,inwestowanie,itp.naprzestrzeniŜyciajednostki.Zajęciadostarcząteoretycznychpodstawipraktycznychumiejętności
doanalizyzachowańidecyzjikonsumenckichorazmechanizmówdziałaniaiwyznacznikówefektywnościreklamy.
2 drGwozdeckaE.,mgrWojtynaE.:Psychosomatyka 1 1
Celemkursujest:zapoznaniestudentówzewspółczesnymipoglądaminatematbiologicznychipsychologicznychczynnikówryzykachoróbizaburzeń
psychosomatycznychorazichkonsekwencjipsychospołecznych;moŜliwościamiwykorzystaniawiedzypsychologicznejwzapobieganiuileczeniutych
schorzeń;poznaniezadańpracypsychologanagrunciemedycyny;uwraŜliwienienazagadnieniaetycznezwiązanezdziałalnościąpsychologawobszarze
medycyny.Tematykazajęć:Relacjepomiędzystresemachorobą.Zagadnieniapsychoneuroimmunologii.Analizazwiązkówmiędzyczynnikami
psychicznymiaobjawamisomatycznyminaprzykładziechoróbukładupokarmowego.Czynnikiryzykachorobywieńcowejizawałuserca.Oddziaływania
psychologicznewrehabilitacjipacjentówpozawale.Biologiczneipsychologiczneuwarunkowaniaorazkonsekwencjechoróbnowotworowych.Specyfika
leczeniamedycznegoiterapiipsychologicznejpacjentówonkologicznych.Współczesneteorieimetodyrelaksacji.Zagadnieniapsychosomatycznew
alergologii.Mechanizmypsychicznezwiązanezpowstawaniemiprzebiegiemastmyoskrzelowej.Psychodermatozyiinnezaburzeniapsychosomatyczne.
3 drRudnickaP.:eHRMOrganizacjeizarządzaniew
erzenowychtechnologii
1 1
Celemzajęćjestzapoznaniestudentówzezmianamizachodzącymiwobrębiefunkcjonowaniawspółczesnychorganizacjiiprowadzeniaprocesów
zarządzaniazasobamiludzkimibędącymiwynikiemgwałtownegorozwojutechnologiikomunikacyjnychiinformacyjnych(ICT)orazprzybliŜenie
uwarunkowańikonsekwencjizmianzachodzącychwsytuacjipracyipogłębieniewiedzydotyczącejmoŜliwościwykorzystaniatechnologiiwprocesach
organizacyjnych.Podczasćwiczeńuczestnicybędązajmowaćsięanaliząautentycznychprzypadkóworazdoskonalićumiejętnościzzakresuprojektowaniai
wykorzystywaniatechnologiiwceludoskonaleniaprocesóworganizacyjnych.
Tematykazajęć:organizacjanowejery–wkierunkuorganizacjiwirtualnych.
Kulturaorganizacjiatechnologieinformacyjne.Internetworganizacjiafunkcjonowaniezespołów.Noweformypracy–telepracaicodalej?Organizacja
wobecwyzwańnowychtechnologii.PrzechodzeniedoeHRM–planowanieiwprowadzaniezmianytechnologicznejworganizacji.ProcesyeHRM:
rekrutacjaiselekcjazwykorzystaniemInternetu;nowetechnologiewprocesachocenykadr.ProcesyeHRM.PracownikiInternet–problemyipatologie
pracywoparciuonowetechnologie.
Strona1
8308903.014.png 8308903.015.png 8308903.016.png 8308903.017.png
4 drGałuszkaA..:Psychologiachoregosomatycznie 1 1
Celemzajęćjestzapoznaniestudentówzzagadnieniamizdrowiaichoroby.Przedstawionezostanąproblemyosobowościowe,behawioralneisytuacyjne
mającewpływnazachowanie;psychologiczneispołeczneaspektychoróbsomatycznych(zawałserca,nowotwory,chorobyterminalne);problemy
psychospołecznegofunkcjonowaniawrolipacjenta.Uwzględnionezostanązachowaniaproiantyzdrowotne,zjawiskobóluorazrelacjalekarzpacjent.
Tematykazajęć:Psychologiczneuwarunkowaniachoróbsomatycznych.Psychobiologicznemechanizmyzdrowiaichoroby.Relacjalekarzpacjent
(czynnikikształtującerelację).PsychologiczneaspektychoróbukładukrąŜenia(wzórzachowaniaA).Podstawowezaganieniapsychoonkologii(wzór
zchowaniaC).JakośćŜyciapacjentówzchorobąnowotworową.Wieloaspektowepodejściedozjwiskabólu.Psychospołeczneaspektyfunkcjonowania
pacjentkiginekologicznejipołoŜnicy.Pacjentchoryterminalnie.Zjawiskoumieraniaiśmierci.Psychologiczneproblemypacjentówchirurgicznych.
Problemypsychospołecznewchirurgiiplastycznej.Psychologiczne,społeczneietyczneaspektyzabiegówtransplantacyjnych.Etyczneproblemypracy
psyhcologazczłowiekiemchorymsomatycznie.
PRZEDMIOTFAKULTATYWNYF5B(st.dzien.4GRUPY,st.wiecz.4GRUPY)
ćwiczeniast.stacj.:30godz.,st.niestacj.:15godz.;IIIroksemestrzimowy;min.25osóbwgrupie
1 drKulikR.:Psychologiaduchowości
1 1 Religijnośćaduchowość.Typyreligijności.Koncepcjeduchowości.Ekologicznawizjaświataiczłowiekaaduchowość.Współczesnakultura:kryzysczy
przebudzenieduchowości?Biologiaduchowości.Poziomyświadomości.Świadomośćjedyna.Duchowośćwrelacjiczłowiekprzyroda.Jaźńekologiczna.
Śmierćiumieranie.Ktoumiera?Medytacja.
2 drStawiarskaP.:Strespsychologivcznyryzyko
zaburzeńczyszansanarozwój?
1 1 Wramachzajęćfakultatywnychomówionezostanązagadnieniazwiązanezestresem,aktualnieobowiązującekoncepcjestresuwpsychologii.Poruszona
zostanieproblematykastresuwperspektywiepatoisalutogenetycznej,problematykastresuzawodowego,stresuzwiązanegozutratązdrowiaichorobąa
takŜezagadnieniaefektywnegoradzeniasobiezestresemwróŜnychsytuacjachŜyciowych.Dysponujewiedząnatematefektywnychmetodradzeniasobie
zestresemwróŜnychsytuacjachŜyciowych.Tematykazajęć:Strespsychologiczny–czymjest,ktojestnaraŜonyiczymoŜnasobieznimradzić?
Psychologiapozytywnaaproblematykastresunowespojrzenie.Strespsychologicznywświetleteoriizasobów.Streszawodowy,czymjestspowodowanyi
jakskuteczniegopokonać?Perspektywapatogenetyczna–kiedystresstajesięźródłemzaburzeń?Radzeniesobiezestresempraktyce–jakzwiększać
efektywnośćradzenia,jakradzićsobiezestresemwtrudnychsytuacjachŜyciowych?Wybranesposobyradzeniasobiezestresem(stresspowodowany
chorobą,streswkontaktachinterpersonalnych,streszawodowy).StrespsychologicznynaprzestrzeniŜycia(dzieciństwo,młodość,wiekdojrzały,starość),uwarunkowania,przeciwdziałanie,radzeniesobie.CzystresmoŜebyćszansąnarozwój?
drŚniarowskaTlatlikH.:Pracazesnemw
psychoterapii
1 1 Przeglądwybranychtechnikpracyzesnem:modelpsychoanalityczny(Freud,Adler,Jung);poznawczodoświadczeniowy;gestaltowski;inne;Etapy
interpretacjimarzeńsennych.Przypadkikliniczne.Samodzielnainterpretacjamarzeńsennychwedługwybranegomodelu.Przeglądbadań–skuteczność
interpretacjimarzeńsennych.
drWoźniakovaY.:WyznacznikijakośćiŜyciaosób
starszychzperspektywymłodychdoroslych
1 1 AnalizajakościŜyciawokresiepóźnejdorosłości–perspektywawielopłaszczyznowa.Osobystarszeasatysfakcja.UwraŜliwienienapotrzebyrozwojowe
osóbwpodeszłymwieku.Kontaktmiędzypokoleniowy:doświadczeniamłodychwkontakciezosobamistarszymi.
Tematykazajęć:Późnadorosłość:opis
fazyrozwojowej.ZagadnienieperiodyzacjiŜycialudzkiegoróŜnepodejściaipropozycje.RóŜnesposobypodejściadostarości.Miejsceosobystarszejw
społeczeństwie.Osobystarszeiichpozycjawewspółczesnymświecie.Nawiązanieipodtrzymywaniekontaktuzosobąstarsząwrodzinieipozarodziną:
analizatrudnościiwłasnychograniczeń.Zasadykontaktuzosobąstarszą.Człowiekstarszywwirzehistorii:wydarzeniaglobalneawydarzeniaosobiste.
Stereotypyzwiązanezestarzeniemsięibyciemstarszymczłowiekiem.Młodziludziewzetknięciuzestarością:stereotypy,wyobraŜeniaidoświadczenia
własne.Cnotystarości.Starszeosoby„bliskie”widzianeprzezmłodych.Niemiłosiernyupływczasu:adaptacjadoprocesustarzeniasięistarości.
Ograniczeniastarości.Sferyaktywnościosóbstarszych:pracanadsobą,pracanarzeczinnych.Perspektywapłci:portretystarszychkobietimęŜczyzn.OdcieniesatysfakcjizŜyciawpóźnymwiekuwyznacznikijakościŜycia.
PROSEMINARIUM(st.dzien.4GRUPY,st.wiecz.4GRUPY)
seminariumst.stacj.:30godz.,st.niestacj.:15godz.;IIIroksemestrletni;min.25osóbwgrupie
1 drhab.GórnikDuroseM.:JakośćŜyciateorie
psychologiczne
1 1 ProblematykaproseminariumkoncentrujesięnaszerokoujmowanejjakościŜycia.Wramachzajęćomawianebędąidyskutowaneteorieikoncepcjejakości
Ŝycia,szczęściaidobrostanupsychologicznegorozpowszechnionewpsychologii.AnalizowanebędąwyznacznikijakościŜycia(indywidualne,społecznei
środowiskowe).PrzedmiotemzainteresowaniabędąrównieŜzagadnieniajakościŜyciawodniesieniudokonkretnychsferfunkcjonowaniaczłowieka(w
pracy,wrodzinie,wbliskichrelacjachinterpersonalnych,itp.).StudencizapoznająsięrównieŜzmetodologicznymipodejściamidobadaniajakościŜycia
oraznarzędziamibadawczymiwykorzystywanymiwbadaniachróŜnychaspektówjakościŜycia,szczęściaidobrostanupsychologicznego.Przedmiotem
rozwaŜańbędątakŜezagadnieniapodnoszeniajakościŜycia.Seminariumotwartejestdlastudentówzewszystkichspecjalizacji,zainteresowanychszeroko
rozumianąproblematykąjakościŜycia.
Strona2
8308903.001.png 8308903.002.png 8308903.003.png 8308903.004.png
2 drKamińskaReymanJ.:Poczuciewłasnej
wartościisamoocenaustudentów(projekti
realizacjabadań)
1 1
Tematykaproseminariumobejmujezagadnienia:Determinantykształtowaniapoczuciawłasnejwartości.Przejawyniskiegoiwysokiegopoczuciawłasnej
wartościwzachowaniach.Poczuciewłasnejwartościazdrowiepsychiczne.Determinantykształtowaniasamooceny.Rodzajesamooceny,samoocenaaobraz
samegosiebie.Wczęścibadawczejzostaną:omówionepodstawymetodologiibadańwłasnych,przygotowanenarzędziabadawczego,przeprowadzone
badaniapsychologiczne,opracowanewynikibadań(analizailościowaijakościowa),opracowaneraportyzbadań.Kryteriazapisów:wedługkolejności
zgłoszeńzwyłączeniemstudentówIiIISpecjalizacjiPsychologiaKliniczno–WychowawczejDzieciiMłodzieŜy.
3 prof.UŚdrhab.MandalE.:Kobiecośćimękość:
bliskiezwiązkitradycjaiwspółczesność
1 0 WramachproseminariumpodjętazostanieproblematykapsychologicznegofunkcjonowaniakobietimęŜczyznwbliskichzwiązkach.Bliskiezwiązki
analizowanebędązarównojakotradycyjnediady,jakinoweformyzwiązanezpozostawaniemsinglami,osobnymzamieszkiwaniem,emigracjąitd.Męskość
ikobiecośćanalizowanebędązarównojakocharakterystykiindywidualne,płećbiologiczna(np.wygląd,atrakcyjność)ipłećpsychologiczna(toŜsamość
płciowa)orazjakokategoriespołeczneikulturowe.ProponujesiętakŜeszczegółowezagadnienianp.takiejak:toŜsamość,ciało,kulturystyka,anoreksja,
otyłość,zazdrość,jakośćŜyciawmałŜeństwie,językkobietimęŜczyzn,kobiecośćimęskośćwrozwoju.
4 prof..UŚdrhab.MendeckaG.:
1 1
Tematykaproseminariumdotyczypsychologiitwórczościobejmująctakieproblemyjak:społeczneuwarunkowaniatwórczości,społecznefunkcjonowanie
wybitnychtwórców,funkcjonowanieosóbkreatywnychwróŜnychdziedzinach,wpływkreatywnościnazachowanieczłowieka.Celemzajęćjest
wprowadzeniewtematykętwórczości,poznaniezzasadamiiwarsztatempracynaukowej,konsultowaniesamodzielnegoopracowaniawybranego
problemubadawczego.Tematykazajęć:Warsztatpracynaukowej:gromadzenieisporządzaniebibliografii,sporządzanieprzypisów,dobórpróby
badawczejijejprezentacja,załoŜeniateoretyczneprowadzeniabadańiprezentacjiwybranegoproblemubadawczego.Twórczośćijejuwarunkowaniaoraz
społecznefunkcjonowanietwórcówjakoprzedmiotbadańpsychologicznych.Metodybadaniazdolnościipostawtwórczych.Klasyczneiwspółczesneteorie
twórczości.Interakcyjnycharaktertwórczości.Twórczaosobowość,osobowośćtwórców.RozwójtwórczościwybitnejikreatywnościwbieguŜycia
ludzkiego.Rodzinaiszkołajakośrodowiskorozwojutwórczejjednostki.WybitnytwórcawrolimałŜeńskiejirodzicielskiej.Społecznyrozwójwybitnych
twórców.WybitnytwórcawobeckryzysówŜyciowych.Temporalneaspektytwórczości.Treningitwórczości.
5 drSzwedI.:Pomocpsychologicznaosobomz
zaburzeniamimowy
1 1 Celzajęć:zapoznaniestudentówzobjawamiipatogenezązaburzeńmowy(głównieopodłoŜuemocjonalnym);opanowanieumiejętnościdiagnozowaniai
róŜnicowaniaomawianychzaburzeńmowy;zapoznaniezzałoŜeniamiiscenariuszamipomocypsychologicznejosobomzzaburzeniamimowy.T
ematyka
zajęć:Klasyfikacjazaburzeńmowy.ZaburzeniamowyopodłoŜuemocjonalnymklasyfikacjaipatogeneza.Jąkanie–sylwetkadzieckająkającegosię.
Pomocpsychologicznarodzicomdziecijąkającychsięidzieciomzrozwojowąniepłynnościąmówienia.Terapiapsychologicznadziecijąkającychsię.
Definicjaipatogenezamutyzmu.Sylwetkadzieckazmutyzmem.Behawioralnaterapiamutyzmu.Afazja–podziałipatogeneza.Terapiaafazjiczuciowych.
Terapiaafazjiruchowej.
PRZEDMIOTOGÓLNOKSZTAŁCĄCY(st.stacj.4GRUPYst.niestacj.4GRUPY)
ćwiczenia30godzin;IIIroksemestrzimowy;min.25osóbwgrupie
1. drBudzyńskaE.:SocjologiamałŜeństwairodziny 2 2
Tematykazajęć:MałŜeństwoirodzinawujęciusocjologicznym(definicje,funkcje,struktura,typologie).RodzinawróŜnychkulturachireligiach(staroŜytna
Grecja,Rzym,Indie,BliskiWschód–judaizmislamchrześcijaństwo–katolicyzm–prawosławie–protestantyzm).Przemianyrodziny–od
społeczeństwatradycyjnegodoponowoczesnego.AlternatywneformyŜyciarodzinnego–rodzinaniepełna,bezdzietna,związkikohabitacyjne,monogamia
seryjna.Rodzinawtrudnejsytuacji–bezrobocie,ubóstwo,przemoc.
2. drMazurM.:PR
2 2
Celemprzedmiotujestprzedstawienieiomówieniepodstawteoriiipraktykipublicrelations.PodstawowezałoŜeniedotyczyuniwersalnościiprzydatnościPR
wewszystkichdziedzinachŜyciapublicznego.PrzedmiotobejmujeaspektyteoretycznePR(definiowanie,cele,funkcje)orazomówieniePRwpraktyce
działańspołecznych–metodyitechnikizarządzaniaPR,etykawPR.Tematykazajęć:Publicrelationswkomunikacjispołecznej.Psychospołecznepodstawy
publicrelations.ZadaniaPRwfirmieiinstytucjachpublicznych.Kształtowaniewizerunkuosób,rzeczy,organizacji.Mediarelations.Komunikacjawewnątrz
organizacji(internalcommunication).Zarządzaniesytuacjąkryzysową.Politycznepublicrelations.Przygotowywanieprojektówprogramówpublicrelationsi
ocenaskutecznościkampaniiPR.Etykawpublicrelations.
Strona3
8308903.005.png 8308903.006.png 8308903.007.png
Oferta dla roku III Î na rok IV
PRZEDMIOTFAKULTATYWNYF7(st.stacj.10GRUP,st.niestacj.8GRUP)
zajęcialaboratoryjne30godzinst.dzien.15godzinst.wiecz.;IVroksemestrzimowy;min.12osóbwgrupie
1 drDobrowolskaM.:Trenertreninguiwarsztatu
psychologicznego
1 1
Celemkursujestwyrobienieumiejętnościsamodzielnegoprzygotowaniaszkoleniapracowniczegodostosowanegodopotrzebfirmyiodbiorcówtreningu
orazzaznajomieniestudentówzpsychologicznymiprawidłowościamifunkcjonowaniauczestnikówwarsztatówiichkonsekwencjamidlapracytrenerskiej.
Tematykazajęć:Celeizadaniagrupytreningowej.Ideologiapracytrenerskiej.Rodzajeiformytreningówiwarsztatów.psychologicznych.Zasady
dostosowaniaprogramudoodbiorcy.Katalogtechnik.WeryfikacjazałoŜeńteoretycznychnaprzykładziewybranychtreningówumiejętności
psychologicznych:treningkomunikacji,treningasertywności,elementytreningutwórczości,przykładytreningurelaksacyjnoantystresowego,elementy
treningunegocjacji,treningprofesjonalnejobsługiklienta.
2 drGwozdeckaWolniaszekW.:Rehabilitacyjno
edukacyjnymodelleczeniaschizofrenii
1 1 Celemkursujestsyntezawiedzynatematkoncepcjipowstawaniaschizofreniiorazroliczynnikówśrodowiskowychwutrzymywaniusięobjawów
psychotycznychorazzapoznaniestudentówzpozafarmakologicznymimetodamioddziaływańwobecosóbzzaburzeniamipsychicznymi.Tematyzajęć:
Problemydiagnozowaniazaburzeńpsychicznych.Kryteriadiagnostyczneschizofrenii,występowanie,przebiegchorobyiopisjejpostaci.Kontrowersjewokół
problemu„uleczalności”irokowaniawschizofrenii.Czymjesttzw.wyzdrowieniespołeczne?Rozumieniechorobyprzezpacjenta.Czymsątzw.“techniki
zachowaniatwarzy”dlaczłowiekachoregopsychicznie?Biologicznehipotezynatematprzyczynschizofreniiapsychologicznymodelpowstawaniachoroby.
Koncepcjarodzinyzniedokończonymcyklemrozwojowym.Teoriapodwójnegowiązaniaawspółczesnepoglądynatematwpływuśrodowiskarodzinnego
napacjenta.Rolaklimatuemocjonalnegorodzinyschizofrenika.Terapeutyczneinieterapeutycznetechnikizachowaniasięwkontakciezpacjentem
psychotycznym.Modelrehabilitacyjno–edukacyjnywleczeniuschizofrenii.Formypomocyinstytucjonalnej.Rodzajeoddziaływańwobecpacjentówiich
rodzin.Problemypsychospołeczneschizofrenikówiichrodzin.
3 drKamińskaReymanJ.:Metodywspomagania
rozwojudzieckazuszkodzeniemOUN
1 1 OrientacjawpodstawachwspomaganiarozwojudzieckazuszkodzeniamiOUNizasadachwyboruadekwatnychdoproblemudzieckametod.Teoriai
praktykastosowaniametodterapii.Tematykazajęć:Wspomaganierozwojudziecka–ustaleniaterminologiczne.Sytuacjawspomagania.Środowisko
terapeutyczne–warunkirealizacjigłównychpotrzebpsychicznychdziecka.Potrzebydzieckaniepełnosprawnegoumysłowowzakresiewspomagania
rozwoju.Potrzebydzieckaautystycznegowzakresiewspomaganiarozwoju.Podejścieterapeutyczne–niedyrektywne,–dyrektywne.Wspomaganie
rozwoju–metodamodyfikacjizachowań,metodaintegracjisensorycznej,metodaDomana.WspomaganierozwojuJAdziecka.Rozpoznawanieproblemów
psychologicznychdzieckanapodstawiemetodyobserwacjidiagnozującej.
4 drKozakB.:Kształtowanieumiejętnościtrenera
grupowego
1 1 Celemkursujestprzekazaniewiedzyzzakresu:procesugrupowego,standardówpracytrenerskiejsformułowanychprzezPolskieTowarzystwa
Psychologiczne,aktywizującychmetodpracyzgrupąorazpodstawowychniezbędnychwpracywarsztatowejzgrupą:zawieraniekontraktuzgrupą,
budowaniepoczuciabezpieczeństwawgrupie,pracyzwykorzystaniemmetodaktywnych,zaprojektowaniastrukturywarsztatuszkoleniowego
uwzględniającegoprocesgrupowy.Tematykazajęć:Procesgrupowyijegoznaczeniedlastrukturywarsztatuszkoleniowego,Umiejętnościkomunikacyjnew
pracytrenera,Radzeniesobiezsytuacjamitrudnymiwpraktycetrenera,wtympracazoporem,Metodologiapracywarsztatowej,Budowascenariusza16
godzinnegowarsztatuumiejętnościpsychospołecznych.PoukończeniukursuStudenci,posiadają:a)wiedzęzzakresu:procesugrupowego,standardów
pracytrenerskiejsformułowanychprzezPolskieTowarzystwaPsychologiczne,aktywizującychmetodpracyzgrupą,b)podstawoweumiejętnościniezbędne
wpracywarsztatowejzgrupą:zawieraniekontraktuzgrupą,budowaniepoczuciabezpieczeństwawgrupie,pracyzwykorzystaniemmetodaktywnych,
zaprojektowaniastrukturywarsztatuszkoleniowegouwzględniającegoprocesgrupowy.
5 drKulikR.:Treningekologiczny
1 0 Kryzysekologicznyijegopsychologiczne,społeczneikulturoweprzyczyny.Emocjonalnywymiarkryzysuekologicznego.ZagroŜeniaśrodowiskowei
sposobyradzeniasobie.Holistycznawizjaświataiczłowieka.Więźczłowiekazdzikąprzyrodą.WraŜliwośćwkontakciezprzyrodą.Duchowywymiar
relacjiczłowieknatura.Jaźńekologicznaposzukiwaniewłasnej,prawdziwejnatury.UWAGA:Treningodbywasiępodczastrzydniowegowyjazdu,w
ramachktóregozajęciaprowadzonesąprzedewszystkimwterenie.Wzwiązkuztymwymaganajestdośćdobrakondycjaorazprzygotowaniena
niekorzystnewarunkipogodowe.
6 drRudnickaP.:Eszkolenia,ebadania,epsycholog?
Warsztatpracywspółczesnegopsychologa
1 1
CelemzajęćjestzapoznanieuczestnikówzmoŜliwościamijakiedlapraktykipsychologicznejniosąwspółczesnetechnologieinformacyjne.Podczaszajęć
studencibędąmieliszansępogłębieniawiedzyteoretycznejorazpodniesieniaumiejętnościpraktycznychzwiązanychzprojektowaniem,prowadzeniemi
ocenianiemszkoleńelearningowychorazprowadzeniabadańpsychologicznychprzypomocyInternetu.
Tematykazajęć:Internetjakośrodowisko
funkcjonowaniaspołecznego.Internetizachowaniainternautówjakoprzedmiotbadańioddziaływańpsychologii–przegląd.Psychologicznemechanizmy
akceptacjitechnologii.Elearningipsychologiawyzwaniaiograniczenia.Psychologiczneaspektynauczaniazdalnego(elearning,mlearning,wirtualna
rzeczywistość).ESzkolenia.Funkcjonowaniegruponline.Kooperatywneuczeniesięwwarunkachelearningu.Technologiaafunkcjonowanieonline.
UŜytecznośćjakoczynnikwpływającynaprocesuczeniasięibadania.Wydobywaniedodatkowychinformacjizdanychinternetowych–analizalogówi
statystyk.ProwadzeniebadańpsychologicznychwInternecie.MetodologiabadańprowadzonychprzypomocyInternetu.Etyczneaspektyprowadzeniabadań.BadaniawInternecie–casestudies.Testyonline,kwestionariusze,ankiety.
Strona4
8308903.008.png 8308903.009.png 8308903.010.png
7 drSikoraT.:Psychologicznadiagnozaaffluenzy
("grypydobrobytu")
1 1
Afluenząjednichcąsię„zarazić”,innichcąsięzniejleczyć.StądjednipsychologowiekształcąpierwszychwobniŜaniu,ainni–drugichwpodnoszeniu
odporności.Obydwatypy„kursów”ciesząsiępowodzeniem.Chwytmarketingowy,ideologia,procesdziejowyczyformaewolucyjna?Samograjmedialny
czywaŜnezjawiskopsychologiczne?Jeślitoostatnie,tojakiepłaszczyznyfunkcjonowaniajednostekigrupobejmuje?Wjakisposób?Celemzajęćjest
wykorzystaniekategoriipsychologicznegoopisuipomiarudlaprzybliŜeniawiarygodnejodpowiedzinapowyŜszepytania.Odwołaniesiędoustaleń
szczególniepsychologiiekonomicznejipsychologiijakościŜyciastworzyszansęnadaniastatusuizakwalifikowaniuzjawiskanawyróŜnionychpowyŜej(w
pytaniach)wymiarach.Sygnalizowanawtytule„diagnoza”,dziękilaboratoryjnejformiezajęć,realizujesięzarównonapoziomiepoznania,jakiaktywności
badawczej–jakopróbazanegowania/uchwyceniasposobów„rozpoznawania”affluenzy.
8 drStawiarskaP.:Wypaleniezawodowe
przeciwdziałanieipomocpsychologiczna
1 1 Celemkursujestprzedstawieniewiedzydotyczącejwypaleniazawodowegowsensieteoretycznymipraktycznym,zapoznanieznarzędziamidopomiaru
wypaleniazawodowegoorazsposobamiefektywnegoradzeniasobieztymzjawisiem.PodczaszajęćzostanieprzedstawionaproblematykazagroŜenia
wypaleniemzawodowymwróŜnychzawodach,moŜliwośćprzeciwdziałaniatemuzjawisku,zasadyopracowywaniaprogramówprewencyjnych,praktyczne
sposobyradzeniasobiezestresemzawodowym,znaczeniepracyzzasobamiwzmaganiusięzestresemzawodowymiwypaleniemzawodowym,zwłaszcza
wzawodachwysokiegoryzyka.Tematykazajęć:Wypaleniezawodowe–perspektywapsychologiczna.PsychospołecznewarunkipracyazagroŜenie
wypaleniemzawodowym(wsparciespołeczneistreszawodowy).ZagroŜeniewypaleniemzawodowymwróŜnychzawodach.Zawodywysokiegoryzykaa
problemwypaleniazawodowego.Problematykawypaleniazawodowegozperspektywypsychologiizdrowia.Pomiarwypasleniazawodowego–perspektywa
metodologiczna.Jakprzeciwdziałaćwypaleniuzawodowemu–radzeniesobiezestresemzawodowym,pracazzasobami–warsztatradzeniasobiez
wypaleniemzawodowym.
9 drŚniarowskaTlatlikH.:Pracazciałemw
psychoterapii
1 1
Zajęciawarsztatowedotyczącewybranychtechnikpracyzciałemepsychoterapiim.in.Lowen,Reich,Kelleman.Pracazoddechem.Blokiemocjonalnew
ciele.Strukturamięśniowa.Analizaruchu.Choreoterapia.
10 mgrWojtynaE.:Psychoterapiapoznawczo
behawioralna
1 1
Terapiapoznawczobehawioralna(TPB)jestrodzajempsychoterapiikrótkoterminowejskoncentrowanejnarozwiązywaniuaktualnychproblemów
zgłaszanychprzezpacjenta.Nurttenzakłada,iŜzaburzeniapsychicznesąprzejawemniezdrowychnawykówmyślowycharolaterapiipoleganaidentyfikacji
negatywnychautomatyzmówmyślowych,ichprzekształceniu,anastępnieutrwalaniubardziejadaptacyjnychprzekonań.KursmanaceluprzybliŜenie
studentompodstawowejwiedzynatematTPBorazumoŜliwienieimpraktycznegozapoznaniasięzpodstawowymitechnikamiterapeutycznymi.
PRZEDMIOTFAKULTATYWNYF8a(st.stacj.5GRUP,st.niestacj.4GRUPY)
wykład30godzinst.dzien.ist.wiecz.+ćwiczenia30godzinst.dzien.,15godzinst.wiecz.+egzamin;IVroksemestrletni;min.25osóbwgrupie
1 drSzwedI.:Arteterapia
1 1 Celemkursujest:zapoznaniesięzzałoŜeniamiteoretycznymiarteterapii,przygotowaniedoaktywnegoudziałuwprojektachterapeutycznychi
artystycznych,przygotowaniedoopracowaniascenariuszaprojektuartystycznegolubedukacyjnego.ematykazajęć:Podstawyteoretycznearteterapii.
Arteterapiawpracyzsystemamirodzinnymiiklasowymi.Projektartystycznyiedukacyjny–podstawyteoretyczneiscenariuszewg.róŜnychautorów.
Portretwpsychoterapiidorastających.Maska–pomocwustalaniukontraktuterapeutycznego.Arteterapiawpracyzrodziną–ćwiczeniapraktyczne.
Prezentacjaprojektówwłasnych.
2 drKulikR.:PsychologiaJA
1 1
JAwujęciuhistorycznym.KulturoweiantropologiczneaspektyJA.Persona,cień,ego,self,JA–róŜneaspektydoświadczaniasiebie.RozwójJAna
przestrzeniŜycialudzkiego.JAzperspektywypsychologiitranspersonalnej.Poziomyświadomości.ZwiązekmiędzyduchowościąaJA.Egoizmialtruizm.
PatologieJAnaróŜnychpoziomachświadomości.JAwrelacjizeświatemnaturalnym–Jaekologiczne.ProblemistnieniaJA–realnośćczyiluzja?
3 drKleszczSzczyrbaR.:Podstawyterapii
ericksonowskiej
1 1
PodczaszajęćomówionezostanąideeizałoŜenialeŜąceupodstawnurtuericksonowskiego;podstawowetechnikipsychoterapeutyczneorazmetodypracy
stosowanewramachpodejściaericksonowskiego. Tematykazajęć:Miejscepsychoterapiiericksonowskiejnaogólnejmapiepsychoterapii.Podstawowe
zagadnieniazzakresupsychoterapiiericksonowskiej.PodstawowezałoŜenia,naktórychopartejestpodejścieericksonowskie.Diagnozaericksonowska
(kryteriadiagnostyczneZeiga,zjawiskatransowe,processkojarzeniowy).MoŜliwościiograniczenniaterapiiericksonowskiej.Podstawowetechniki
psychoterapeutyczneorazmetodypracystosowanewramachnurtu.Hipnozajakogłównysposóbpracyterapeutycznej.Ćwiczeniepraktycznych
umiejętnościwzakresiestosowaniawybranychtechnikpsychoterapeutycznych.Sposobyrozmawianiaoproblemieorazocelustosowanewpsychoterapii
krótkoterminowej.Formułowaniecelupsychoterapeutycznego.MoŜliwościszkoleńpodyplomowych.
Zajęciaprzeznaczonesądlastuentów,którzy
uzyskaliocenębardzodobrąlubdobrązprzedmiotów:ElementypsychologiiklinicznejorazElementypsychologiizdrowia.
Strona5
8308903.011.png 8308903.012.png 8308903.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin