1. definicja organu zamawiającego wg dyrektyw klasycznych.
Zakres podmiotowy dyrektyw klasycznych:
1. Organy administracji centralnej, samorządowej, lokalnej regionalnej.
2 Instytucja prawa publicznego; musi on spełniać 3 przesłanki aby stał się instytucją:
a) utworzony w celu realizacji zadań publicznych o charakterze niekomercyjnym (mogą również prowadzić działalność gospodarczą)
b) musi posiadać osobowość prawną
c) jest zależny finansowo lub organizacyjnie od organów adm. lub innej instytucji prawa publicznego
2. Stowarzyszenia podmiotów z pkt.1 i 2.
3.
2. definicja organu zamawiającego wg dyrektywy sektorowej.
Zakres podmiotowy dyrektywy sektorowej
1. Organy adm
2. Instytucje prawa publicznego
3. Stowarzyszenia podmiotów 1 i 2. zamówień publicznych (ad.2 dyrektywy)
4. Przedsiębiorstwa publiczne czyli przedsiębiorstwa które należą do skarbu państwa albo są zależne finansowo lub organizacyjnie od organów adm.
5. Podmioty prywatne działające w oparciu o prawa szczególne lub wyłączne – są to prawa przyznane przez organy adm. Np. koncesje, zezwolenia, licencje które zezwalają podmiotom na prowadzenie działalności z wyłączeniem pewnych podmiotów.
Działanie w dyrektywie sektorowej może się odbywać za pomocą:
1) sieci
2) eksploatacja określonego obszaru geograficznego
a) w celu wydobycia paliw stałych
b) w celu obsługi portów powietrznych, morskich, rzecznych
Wyjątki przewidziane w dyrektywie sektorowej:
a)wynikające wprost z dyrektywy:
-brak prowadzenia działalności sektorowej lub jest ona prowadzona poza obszarem WE
-gdy zamówienie jest udzielone przedsiębiorstwu powiązanemu
-gdy zamówienie jest udzielane w ramach grupy zamawiającej stworzonej w celu prowadzenia działalności sektorowej
b)uprzednia decyzja komisji WE:
-wynikające z art. 3 dyrektywy dotyczące sektora energetyki:
*decyzja KWE uznaje pewne obszary geograficzne za wyłączone z pod obowiązywania dyrektywy sektorowej co oznacza że podmioty dokonujące wydobycia paliw stałych nie muszą udzielać zamówień
*uznaje określone podmioty za nie działające na podstawie praw wyłącznych lub szczególnych
skutek:
podmioty te muszą dokonywać zakupów przy zastosowaniu zasady niedyskryminacji i uczciwej konkurencji
-sektor telekomunikacji art8-zwolnienie z obowiązku stosowania dyrektywy przybiera postać komunikatorów komisji. Komunikaty te są wydawane na wniosek samych operatorów na dzień dzisiejszy we wszystkich państwach UE usługi te wyłączone są z pod zakresu dyrektywy(operatorzy telefonów komórkowych, Internet, połączenie zwrotne)
3. pojęcie instytucji prawa publicznego.
Instytucja prawa publicznego; musi on spełniać 3 przesłanki aby stał się instytucją:
a) utworzony w celu realizacji zadań publicznych o charakterze
jest zależny finansowo lub organizacyjnie od organów adm. lub innej instytucji prawa publicznego
4. pojęcie robót budowlanych, dostaw i usług.
a)roboty budowlane-mogą przybierać postać:
-wykonanie i zaprojektowanie robót budowlanych lub obiekty budowlane
-wykonanie dowolnymi środkami obiektu budowlanego zgodnie z wymaganiami zamawiającego
b)zamówienia na dostawy-różnego rodzaju umowy(sprzedaży, najmu, dzierżawy)wszelkie umowy wiążące się z przeniesieniem własności albo posiadania pewnych towarów
c)usługi-usługami jest wszystko co nie jest dostawami albo robotami budowlanymi. Dzielimy je na:
-usługi priorytetowe- zamówienia na te usługi są udzielane zgodnie z przepisami ustawy
-usługi nie priorytetowe-mają tu zastosowanie 2 przepisy:
*dotyczące specyfikacji technicznej
-ogłoszenia o wynikach
5. wymień rodzaje procedur i krótko je scharakteryzuj uwzględniając różnice związane z kolejnymi etapami postępowania.
RODZAJE PROCEDÓR PRZETARGOWYCH
1) procedura otwarta ( nieograniczona) polega na tym że uczestnikiem postępowania przetargowego może stać się każdy podmiot i liczba uczestników nie jest w żaden sposób ograniczona
2) procedura ograniczona jak sama nazwa wskazuje krąg uczestników postępowania jest ograniczony do tych którzy zostali przez zamawiającego zaproszeni
3) procedura negocjacyjna – jest to rodzaj procedury ograniczonej która polega na tym że zamawiający prowadzi negocjację z oferentami. Są 2 rodzaje procedur negocjacyjnych :
· z ogłoszeniem
· bez ogłoszenia
4) procedura negocjacyjna z zachowaniem konkurencji jest określona w nowych dyrektywach i cechą charakterystyczną jest to że zamawiający prowadzi dialog z potencjalnymi oferentami jeszcze przed ogłoszeniem o przetargu a dialog ten dotyczy treści specyfikacji technicznej.
6. polityki zamówień publicznych.
POLITYKI ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH.
1. Polityka efektywnego wydatkowania środków publicznych – celem tej polityki jest dokonywanie zakupów dóbr, usług czy też robót budowlanych których wartość odpowiada wydatkowanym sumom i są one niezbędne dla wykonywania zadań przez zamawiającego.
2. Polityka instrumentalizacji zamówień publicznych – polega na tym, że zamawiający stosuje instytucję zamówień publicznych w celu realizacji zadań nie mających nic wspólnego z efektywnym wydatkowaniem środków publicznych .Może mieć ona charakter:
a) ekonomiczny – ochrona własnego rynku, ochrona wybranych dziedzin gospodarki, ochrona nowych gałęzi przemysłu, walka z bezrobociem
b) pozaekonomiczny – równanie szans kobiet i mężczyzn, polepszanie sytuacji niepełnosprawnych, ochrona środowiska, zapewnianie bezpieczeństwa warunków pracy
3. Polityki mieszane.
rodzaje ogłoszeń
dyrektywy klasyczne
1). ogłoszenie informacyjne-ma na celu poinformowanie przedsiębiorców planach zamawiającego na konkretny rok budżetowy. Drukowane na odpowiednim formularzu.
2). ogłoszenia wszczynające konkretną procedurę przetargową- publikowane w Dzienniku Urzędowym WE
3). Ogłoszenie o wynikach
dyrektywy sektorowe
1). ogłoszenie informacyjne-precyzyjne ogłoszenie może wszcząć procedurę przetargową®tylko uprawnienie zamawiającego
2). ogłoszenie wszczynające konkretną procedurę przetargową- jest to ogłoszenie publikowane w Dz.U.WE”S” oraz w biuletynie lecz nie może nastąpić wcześniej niż w Dz.U.WE”S”.
3). ogłoszenie o systemie kwalifikacji oferentów ale tylko przy procedurach ograniczonych lub negocjacyjnych i tylko w dyrektywie sektorowej zamawiający już podaje kryteria kwalifikacji oferentów
4). ogłoszenie o wynikach
Wyjątki od obowiązku publikacji ogłoszenia:
a)gdy zamawiający ogłosił o przetargu ale żadna oferta nie wpłynęła albo żadna oferta nie była prawidłowa a istotne warunki zamówienia nie uległy zmianie
b)jeżeli udzielenie zamówienia wynika z pilnej potrzeby której wcześniej nie dało się przewidzieć(awarie, kataklizmy)
c)gdy z powodów technicznych, artystycznych lub innych związanymi z prawami autorskimi lub też przemysłowymi zamówienie może być zrealizowane tylko przez konkretnych wykonawców.
d) dotyczy zamówienie na dostawy dodatkowe w sytuacji gdy nabycie pewnych produktów u każdego innego dostawcy powodowało by brak kompatybilności z poprzednio nabytymi produktami
e)dodatkowe roboty budowlane których konieczności nie można było przewidzieć przy udzielaniu zamówienia.
7. cele i kryteria etapu kwalifikacji oferentów.
Etap kwalifikacje oferentów ma za zadanie sprawdzić czy uczestnicy postępowania przetargowego będą w stanie zrealizować zamówienie.
Trzy podstawowe kryteria:
I. sprawdzamy wiarygodność oferentów:
1) czy oferent płaci podatki, składki na ZUS i inne należności publicznoprawne
2) czy jest w stanie upadłości lub toczy się postępowanie układowe
3) brak karalności ale tylko za przestępstwa pozostające w związku z prowadzoną działalnością gospodarcza lub za przestępstwa terroryzmu, handlu ludźmi i korupcji.
4) czy nie składał fałszywego oświadczenia w innym postępowaniu przetargowym
II. kondycja finansowa oferenta-czy oferent będzie w stanie zrealizować zamówienie
III. potencjał techniczny-czy oferenci dysponują możliwością wykonania konkretnego zamówienia. Zamawiający mogą tu sprawdzić:
1). kwalifikacje pracowników
2). lista urządzeń i maszyn wraz z certyfikatami
3). dostawy - próbki towaru lub zdjęcia
Ważna jest dostępność tych kwestii.
8. rola i charakter wpisu na listę urzędową.
wpis na listę urzędową-kompetentne organy administracji prowadzą listy na które wpisują przedsiębiorców spełniających określone kryteria. Należy przedstawić zaświadczenie o wpisie.
9. kryteria wyboru ofert.
Etap wyboru oferty odbywa się w oparciu o:
1) kryterium najniższej ceny
2) kryterium oferty ekonomicznie najkorzystniejszej
· cena
· jakość
· gwarancja
· termin wykonania
· estetyka
· transport
· montaż
Kryteria etapu wyboru nie mogą mieć charakteru dyskryminującego, muszą być zgodne z zasadą równego traktowania wszystkich oferentów, muszą być wcześniej podane do wiadomości wszystkim oferentom muszą być jednakowe dla wszystkich oferentów, nie mogą być zmieniane w trakcie przetargu.
10. zasady procedur odwoławczych.
Zasady postępowań odwoławczych:
1. Zasada efektywności i zasada szybkości procedur odwoławczych.
2. Zakaz dyskryminacji przedsiębiorców krajowych w stosunku do przedsiębiorców zagranicznych.
3. Ogólny zakaz dyskryminacji.
11. zakres przedmiotowy i podmioty legitymowane do wszczęcia procedur odwoławczych.
Zakres przedmiotowy (środki odwoławcze):
1) naruszenie prawa wspólnotowego w dziedzinie zamówień publicznych
2) naruszenie prawa krajowego implementującego prawo wspólnotowe
Zakres podmiotowy:
Każdy podmiot który ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia i którego prawa doznały uszczerbku lub na taki uszczerbek zostały narażone (np.podwykonawcy, oferenci, inni współpracownicy, stowarzyszenia przedsiębiorców)
12. organy właściwe do orzekania w sprawie zamówień publicznych.
1) sądy
2) organy niesądowe®muszą pisemnie uzasadniać swoje decyzje i od decyzji służy odwołanie do sądu w rozumieniu art.234 TWE
Pojęcie sądu z art.234 TWE:
- nie jest ważna nazwa sąd ale rzeczywiste kompetencje i zasady funkcjonowania
- decyzje muszą mieć charakter wiążący
- decyzje muszą być wydawane w oparciu o przepisy prawa
- sędziowie nie muszą być prawnikami ale muszą stosować procedury typowe dla sędziów
13. kategorie środków ochronnych.
środki tymczasowe – które służą zabezpieczeniu postępowania przetargowego:
a) zawieszenie ®zawarta umowa®to do kompetencji państw członkowskich należy określenie dopuszczalności stosowania innych środków ochronnych niż odszkodowanie.
b) Wstrzymanie wykonania decyzji zamawiającego
1) unieważnienie decyzji zamawiającego – rozstrzyga sprawę merytorycznie
2) odszkodowanie®TS w sprawie Francovich ®jeżeli powstaje szkoda w wyniku naruszenia prawa wspólnotowego lub przepisów krajowych implementujących prawo wspólnotowe to należy się odszkodowanie poszkodowanemu.
15. umowy ramowe.
Umowy ramowe są to porozumienia zawierane pomiędzy zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców lub usługodawców określające warunki przyszłej współpracy. Umowy ramowe nie są zamówieniami. W ramach tej umowy udzielane są zamówienia. Umowy ramowe mogą mieć moc wiążącą.
Rodzaje umów ramowych:
1) niewiążące
2) wiążące co do warunków współpracy, ale nie co do obowiązku udzielania zamówień
3) wiążąca co do warunków współpracy i co do obowiązku udzielania zamówień i składania ofert.
1
pawelraak11