Zamówienia publiczne -egzamin.doc

(61 KB) Pobierz
1

1.      definicja organu zamawiającego wg dyrektyw klasycznych.

Zakres podmiotowy dyrektyw klasycznych:

1.      Organy administracji centralnej, samorządowej, lokalnej regionalnej.

2     Instytucja prawa publicznego; musi on spełniać 3 przesłanki aby stał się instytucją:

a)      utworzony w celu realizacji zadań publicznych o charakterze niekomercyjnym  (mogą również prowadzić działalność gospodarczą)

b)     musi posiadać osobowość prawną

c)      jest zależny finansowo lub organizacyjnie od organów adm. lub innej instytucji prawa publicznego

2.      Stowarzyszenia podmiotów z pkt.1 i 2.

3.       

2.      definicja organu zamawiającego wg dyrektywy sektorowej.

Zakres podmiotowy dyrektywy sektorowej

1.      Organy adm

2.      Instytucje prawa publicznego          

3.      Stowarzyszenia podmiotów 1 i 2.        zamówień publicznych (ad.2 dyrektywy)

4.      Przedsiębiorstwa publiczne czyli przedsiębiorstwa które należą do skarbu państwa albo są zależne finansowo lub organizacyjnie od organów adm.

5.      Podmioty prywatne działające w oparciu o prawa szczególne lub wyłączne – są to prawa przyznane przez organy adm. Np. koncesje, zezwolenia, licencje które zezwalają podmiotom na prowadzenie działalności z wyłączeniem pewnych podmiotów.

 

Działanie w dyrektywie sektorowej może się odbywać za pomocą:

1)     sieci

2)     eksploatacja określonego obszaru geograficznego

a)      w celu wydobycia paliw stałych

b)     w celu obsługi portów powietrznych, morskich, rzecznych

 

 

Wyjątki przewidziane w dyrektywie sektorowej:

a)wynikające wprost z dyrektywy:

-brak prowadzenia działalności sektorowej lub jest ona prowadzona poza obszarem WE

-gdy zamówienie jest udzielone przedsiębiorstwu powiązanemu

-gdy zamówienie jest udzielane w ramach grupy zamawiającej stworzonej w celu prowadzenia działalności sektorowej

 

b)uprzednia decyzja komisji WE:

-wynikające z art. 3 dyrektywy dotyczące sektora energetyki:

*decyzja KWE uznaje pewne obszary geograficzne za wyłączone z pod obowiązywania dyrektywy sektorowej co oznacza że podmioty dokonujące wydobycia paliw stałych nie muszą udzielać zamówień

*uznaje określone podmioty za nie działające na podstawie praw wyłącznych lub szczególnych

skutek:

podmioty te muszą dokonywać zakupów przy zastosowaniu zasady niedyskryminacji i uczciwej konkurencji

-sektor telekomunikacji art8-zwolnienie z obowiązku stosowania  dyrektywy przybiera postać komunikatorów komisji. Komunikaty te są wydawane na wniosek samych operatorów na dzień dzisiejszy we wszystkich państwach UE usługi te wyłączone są z pod zakresu dyrektywy(operatorzy telefonów komórkowych, Internet, połączenie zwrotne)

 

 

 

3.      pojęcie instytucji prawa publicznego.

Instytucja prawa publicznego; musi on spełniać 3 przesłanki aby stał się instytucją:

a)      utworzony w celu realizacji zadań publicznych o charakterze

b)     musi posiadać osobowość prawną

jest zależny finansowo lub organizacyjnie od organów adm. lub innej instytucji prawa publicznego

 

4.      pojęcie robót budowlanych, dostaw i usług.

a)roboty budowlane-mogą przybierać postać:

-wykonanie i zaprojektowanie robót budowlanych lub obiekty budowlane

-wykonanie dowolnymi środkami obiektu budowlanego zgodnie z wymaganiami zamawiającego

 

b)zamówienia na dostawy-różnego rodzaju umowy(sprzedaży, najmu, dzierżawy)wszelkie umowy wiążące się z przeniesieniem własności albo posiadania pewnych towarów

 

c)usługi-usługami jest wszystko co nie jest dostawami albo robotami budowlanymi. Dzielimy je na:

-usługi priorytetowe- zamówienia na te usługi są udzielane zgodnie z przepisami ustawy

-usługi nie priorytetowe-mają tu zastosowanie 2 przepisy:

*dotyczące specyfikacji technicznej

-ogłoszenia o wynikach

 

 

5.      wymień rodzaje procedur  i krótko je scharakteryzuj uwzględniając różnice związane z kolejnymi etapami postępowania.

RODZAJE PROCEDÓR PRZETARGOWYCH

1)     procedura otwarta ( nieograniczona) polega na tym że uczestnikiem postępowania przetargowego może stać się każdy podmiot i liczba uczestników nie jest w żaden sposób ograniczona

2)     procedura ograniczona jak sama nazwa wskazuje krąg uczestników postępowania jest ograniczony do tych którzy zostali przez zamawiającego zaproszeni

3)     procedura negocjacyjna – jest to rodzaj procedury ograniczonej która polega na tym że zamawiający prowadzi negocjację z oferentami. Są 2 rodzaje procedur negocjacyjnych :

·         z ogłoszeniem

·         bez ogłoszenia

4)     procedura negocjacyjna z zachowaniem konkurencji jest określona w nowych dyrektywach i cechą charakterystyczną jest to że zamawiający prowadzi dialog z potencjalnymi oferentami jeszcze przed ogłoszeniem o przetargu a dialog ten dotyczy treści specyfikacji technicznej.

 

 

6.      polityki zamówień publicznych.

POLITYKI ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH.

1.      Polityka efektywnego wydatkowania środków publicznych – celem tej polityki jest dokonywanie zakupów dóbr, usług czy też robót budowlanych których wartość odpowiada wydatkowanym sumom i są one niezbędne dla wykonywania zadań przez zamawiającego.

2.      Polityka instrumentalizacji zamówień publicznych – polega na tym, że zamawiający stosuje instytucję zamówień publicznych w celu realizacji zadań nie mających nic wspólnego z efektywnym wydatkowaniem środków publicznych .Może mieć ona charakter:

a)      ekonomiczny – ochrona własnego rynku, ochrona wybranych dziedzin gospodarki, ochrona nowych gałęzi przemysłu, walka z bezrobociem

b)     pozaekonomiczny – równanie szans kobiet i mężczyzn, polepszanie sytuacji niepełnosprawnych, ochrona środowiska, zapewnianie bezpieczeństwa warunków pracy

3.      Polityki mieszane

 

 

rodzaje ogłoszeń

 

dyrektywy klasyczne

1). ogłoszenie informacyjne-ma na celu poinformowanie przedsiębiorców planach zamawiającego na konkretny rok budżetowy. Drukowane na odpowiednim formularzu.

2). ogłoszenia wszczynające konkretną procedurę przetargową- publikowane w Dzienniku Urzędowym WE

3). Ogłoszenie o wynikach

dyrektywy sektorowe

1). ogłoszenie informacyjne-precyzyjne ogłoszenie może wszcząć procedurę przetargową®tylko uprawnienie zamawiającego

2). ogłoszenie wszczynające konkretną procedurę przetargową- jest to ogłoszenie publikowane w Dz.U.WE”S” oraz w biuletynie lecz nie może nastąpić wcześniej niż w Dz.U.WE”S”.

3). ogłoszenie o systemie kwalifikacji oferentów ale tylko przy procedurach ograniczonych lub negocjacyjnych i tylko w dyrektywie sektorowej zamawiający już podaje kryteria kwalifikacji oferentów

4). ogłoszenie o wynikach

 

Wyjątki od obowiązku publikacji ogłoszenia:

a)gdy zamawiający ogłosił o przetargu ale żadna oferta nie wpłynęła albo żadna oferta nie była prawidłowa a istotne warunki zamówienia nie uległy zmianie

b)jeżeli udzielenie zamówienia wynika z pilnej potrzeby której wcześniej nie dało się przewidzieć(awarie, kataklizmy)

c)gdy z powodów technicznych, artystycznych lub innych związanymi z prawami autorskimi lub też przemysłowymi zamówienie może być zrealizowane tylko przez konkretnych wykonawców.

d) dotyczy zamówienie na dostawy dodatkowe w sytuacji gdy nabycie pewnych produktów u każdego innego dostawcy powodowało by brak kompatybilności z poprzednio nabytymi produktami

e)dodatkowe roboty budowlane których konieczności nie można było przewidzieć przy udzielaniu zamówienia.

 

 

7.      cele i kryteria etapu kwalifikacji oferentów.

Etap kwalifikacje oferentów ma za zadanie sprawdzić czy uczestnicy postępowania przetargowego będą w stanie zrealizować zamówienie.

 

Trzy podstawowe kryteria:

I. sprawdzamy wiarygodność oferentów:

1) czy oferent płaci podatki, składki na ZUS i inne należności publicznoprawne

2) czy jest w stanie upadłości lub toczy się postępowanie układowe

3) brak karalności ale tylko za przestępstwa pozostające w związku z prowadzoną działalnością gospodarcza lub za przestępstwa terroryzmu, handlu ludźmi i korupcji.

4) czy nie składał fałszywego oświadczenia w innym postępowaniu przetargowym

II. kondycja finansowa oferenta-czy oferent będzie w stanie zrealizować zamówienie

III. potencjał techniczny-czy oferenci dysponują możliwością wykonania konkretnego zamówienia. Zamawiający mogą tu sprawdzić:

1). kwalifikacje pracowników

2). lista urządzeń i maszyn wraz z certyfikatami

3). dostawy - próbki towaru lub zdjęcia

Ważna jest dostępność tych kwestii.

 

8.      rola i charakter wpisu na listę urzędową.

wpis na listę urzędową-kompetentne organy administracji prowadzą listy na które wpisują przedsiębiorców spełniających określone kryteria. Należy przedstawić zaświadczenie o wpisie.

 

9.      kryteria wyboru ofert.

Etap wyboru oferty odbywa się w oparciu o:

1)     kryterium najniższej ceny

2)     kryterium oferty ekonomicznie najkorzystniejszej

·         cena

·         jakość

·         gwarancja

·         termin wykonania

·         estetyka

·         transport

·         montaż

Kryteria etapu wyboru nie mogą mieć charakteru dyskryminującego, muszą być zgodne z zasadą równego traktowania  wszystkich oferentów, muszą być wcześniej podane do wiadomości wszystkim oferentom muszą być jednakowe dla wszystkich oferentów, nie mogą być zmieniane w trakcie przetargu.

 

10.  zasady procedur odwoławczych.

Zasady postępowań odwoławczych:

1.      Zasada efektywności i zasada szybkości procedur odwoławczych.

2.      Zakaz dyskryminacji przedsiębiorców krajowych w stosunku do przedsiębiorców zagranicznych.

3.      Ogólny zakaz dyskryminacji.

 

11.  zakres przedmiotowy i podmioty legitymowane do wszczęcia procedur odwoławczych.

 

Zakres przedmiotowy (środki odwoławcze):

1)     naruszenie prawa wspólnotowego w dziedzinie zamówień publicznych

2)     naruszenie prawa krajowego implementującego prawo wspólnotowe

     

Zakres podmiotowy:

Każdy podmiot który ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia i którego prawa doznały uszczerbku  lub na taki uszczerbek zostały narażone (np.podwykonawcy, oferenci, inni współpracownicy, stowarzyszenia przedsiębiorców)

12.  organy właściwe do orzekania w sprawie zamówień publicznych.

1)     sądy

2)     organy niesądowe®muszą pisemnie uzasadniać swoje decyzje i od decyzji służy odwołanie do sądu w rozumieniu art.234 TWE

 

Pojęcie sądu z art.234 TWE:

-          nie jest ważna nazwa sąd ale rzeczywiste kompetencje i zasady funkcjonowania

-          decyzje muszą mieć charakter wiążący

-          decyzje muszą być wydawane w oparciu o przepisy prawa

-          sędziowie nie muszą być prawnikami ale muszą stosować procedury typowe dla sędziów

 

13.  kategorie środków ochronnych.

środki tymczasowe – które służą zabezpieczeniu postępowania przetargowego:

a)      zawieszenie ®zawarta umowa®to do kompetencji państw członkowskich należy określenie dopuszczalności stosowania innych środków ochronnych niż odszkodowanie.

b)     Wstrzymanie wykonania decyzji zamawiającego

1)     unieważnienie decyzji zamawiającego – rozstrzyga sprawę merytorycznie

2)     odszkodowanie®TS w sprawie Francovich ®jeżeli powstaje szkoda w wyniku naruszenia prawa wspólnotowego lub przepisów krajowych implementujących prawo wspólnotowe to należy się odszkodowanie poszkodowanemu.

 

15. umowy ramowe.

Umowy ramowe są to porozumienia zawierane pomiędzy zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców  lub usługodawców określające warunki przyszłej współpracy. Umowy ramowe nie są zamówieniami. W ramach tej umowy udzielane są zamówienia. Umowy ramowe mogą mieć moc wiążącą.

Rodzaje umów ramowych:

1)     niewiążące

2)     wiążące co do warunków współpracy, ale nie co do obowiązku udzielania zamówień

3)     wiążąca co do warunków współpracy i co do obowiązku udzielania zamówień i składania ofert.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin