Szkółkarstwo - NAWOŻENIE W SZKÓŁKACH DRZEW OWOCOWYCH.pdf

(1402 KB) Pobierz
744428669 UNPDF
15.12.2011
Szkółkarstwo - NAWOENIE W SZKÓŁKACH DRZEW OWOCOWYCH
Szukaj:
w roku: wsstkie w kategorii:
wsstkie
sukaj
SADONICTO
NAWOENIE W SZKÓŁKACH DRZEW OWOCOWYCH
dr Paweł Wójcik
Dla uzyskania dobrych jakościowo drzewek, z kilkoma pędami bocznymi, wane jest
prawidłowe przeprowadzenie wszystkich zabiegów agrotechnicznych w szkółkach. Jednym z
tych zabiegów jest nawoenie.
Numer: 05/2003
Nawozy naturalne
Nawoenie organiczne naley rozpocząć jeszcze przed załoeniem szkółki. Dostarcza ono składników
mineralnych oraz polepsza właściwości fizyko-chemiczne i biologiczne gleby. Nawoenie takie jest szczególnie
polecane na glebach lekkich o małej zawartości materii organicznej (<1,5%). Dobry jest przefermentowany
obornik, który najpóźniej 6 tygodni przed sadzeniem podkładek powinien zostać rozrzucony w dawce 40–50
t/ha i natychmiast przyorany. Pozostawienie go na powierzchni gleby przez 2 lub 3 dni powoduje due (40–
50%) straty — utlenianie się — azotu. Działanie obornika trwa od 2 do 3 lat (w zaleności od rodzaju gleby),
a więc ma wpływ na cały okres produkcji drzewek.
Z nawozów z tej grupy mona polecić take kompost, który powinien być podany w takiej samej dawce, jak
obornik. Przy braku obornika lub kompostu glebę mona wzbogacić w materię organiczną uprawiając
przedplony (nawozy zielone). Dobrym przedplonem jest gorczyca (w ciągu roku naley wysiać ją 3-krotnie
i przyorywać na początku kwitnienia), a take rzepak lub mieszanki roślin bobowatych (dawniej
motylkowate). Działanie przedplonów trwa przez pierwszy rok prowadzenia szkółki.
Fosfor i potas
Nawozy fosforowe i potasowe naley rozsiewać tylko przed załoeniem szkółki. Optymalna zawartość fosforu
w glebie warunkuje m.in. dobry rozwój systemu korzeniowego. Wysokość dawek nawozów fosforowych i
potasowych zaley głównie od zasobności gleby w powysze składniki. Gdy zawartość przyswajalnego fosforu
w glebie jest nisza ni 7 mg P w 100 g, dawki powinny wynosić 15–30 kg P na ha. Tak niskie dawki fosforu
wynikają z występowania u roślin sadowniczych mikoryzy (współycie między grzybami a korzeniami roślin
naczyniowych — czytaj te " Szkókarstwo" 3/03 ), która powoduje, e rośliny korzystają z trudno dostępnych
form fosforu. Gdy na polu przeznaczonym pod szkółkę nie stosowano fosforu przez wiele lat (ponad 6–7 lat),
celowe jest podanie nawozów fosforowych nawet przy duej zawartości tego składnika w glebie. Wynika to z
faktu, e fosfor w glebie ulega tzw. efektowi starzenia, polegającemu na stopniowym przechodzeniu fosforu w
formy niedostępne dla roślin. Obecnie stosowane w stacjach chemiczno-rolniczych metody oznaczania fosforu
nie uwzględniają tego efektu. Dawki fosforu na polach nienawoonych tym składnikiem przez wiele lat
wynoszą 15–20 kg P na ha. Do nawoenia mona uyć superfosfatu pojedynczego lub potrójnego.
Gdy gleby ilaste zawierają mniej ni 20 mg potasu w 100 g (gliniaste poniej 16 mg i lessowe mniej ni 12
mg), wskazane jest podanie tego składnika w dawce 60–120 kg K na ha. Wysze z podanych dawki potasu
zaleca się przy niszych zasobnościach gleb w ten składnik oraz na glebach ilastych, nienawoonych potasem
przez wiele lat. W takich glebach potas wiązany przez cząstki ilaste (cząstki o średnicy mniejszej ni 0,002
mm) stopniowo przechodzi do roztworu glebowego, a następnie jest pobierany przez rośliny lub wypłukiwany
do głębszych warstw gleby. Na takich glebach jedynie bardzo wysokie dawki potasu mogą wpłynąć na
polepszenie odywienia roślin tym składnikiem (fot. 1). Przenawoenie potasem powoduje jednak
ograniczenie pobierania magnezu przez rośliny, nawet przy optymalnej zawartości Mg w glebie. Wynika to z
faktu, e jony potasu są antagonistami w stosunku do jonów magnezu. Do nawoenia potasem mona uyć
siarczanu potasu lub soli potasowej, gdy drzewa owocowe są mało wraliwe na jony chlorkowe.
Fot. 1. Objawy braku potasu na liściu jabłoni
www.szkolkarstwo.pl/article.php?id=336
1/3
744428669.011.png 744428669.012.png 744428669.013.png 744428669.014.png 744428669.001.png 744428669.002.png 744428669.003.png 744428669.004.png
15.12.2011
Szkółkarstwo - NAWOENIE W SZKÓŁKACH DRZEW OWOCOWYCH
Odczyn gleby
Zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki odczyn gleby uniemoliwia prawidłowe odywianie roślin, nawet gdy
składniki są w niej w odpowiednich ilościach. Rok przed załoeniem szkółki naley oznaczyć odczyn gleby i,
ewentualnie, zwapnować ją w celu podwyszenia wartości pH. Wysoki odczyn gleby mona obniyć stosując
siarkę lub nawozy fizjologicznie kwaśne (np. siarczan amonu). W naszych warunkach glebowo-klimatycznych
częstszym zjawiskiem jest jednak zbyt niski odczyn gleby. Dla drzew owocowych optymalne pH gleby,
warunkujące dobry ich rozwój, wynosi 5,5–6,0 na glebach piaszczysto-gliniastych oraz 5,8–6,2 na glebach
gliniastych i lessowych. Gdy odczyn gleby jest zbyt niski, naley zastosować wapno węglanowe (na glebach
piaszczysto-gliniastych) lub wapno tlenkowe (na glebach gliniastych i lessach). Wapnować naley pod
przedplon, gdy wzrost odczynu gleby następuje dopiero po roku od tego zabiegu. Dawki nawozów
wapniowych zaleą od odczynu oraz rodzaju gleby i wynoszą 700–2500 kg CaO na ha (tab.). Wysze z
podanych dawek dotyczą gleb cięszych oraz silnie zakwaszonych.
Na glebach o małej zawartości magnezu (mniej ni 13 mg Mg/100 g — na glebach ilastych,
<10 mg Mg — na glebach gliniastych i lessowych oraz <7 mg Mg — na glebach piaszczystych) i jednocześnie
kwaśnych podaje się wapno magnezowe w dawkach takich, jak zalecane w przypadku wapnowania. Gdy
zawartość magnezu w glebie jest zbyt mała (fot. 2), a odczyn gleby odpowiedni, naley zastosować siarczan
magnezu w dawce 30–70 kg Mg na ha. Nawozy wapniowe i magnezowo-wapniowe nie mog być
łczone z nawozami mineralnymi ani naturalnymi.
Fot. 2. Objawy niedoboru magnezu na liściu jabłoni
Azot w dawkach dzielonych
Po prawidłowo przeprowadzonym nawoeniu, przed sadzeniem podkładek, stosowanie nawozów w szkółce
ogranicza się praktycznie do podawania azotu (fot. 3). W pierwszym roku zalecana dawka azotu wynosi 60–
120 kg N na ha. Wyszych z podanych dawek uywa się na glebach piaszczysto-gliniastych o niskiej
zawartości materii organicznej, na których nie uyto nawozów naturalnych przed załoeniem szkółki.
Fot. 3. Objawy chlorozy na liściach jabłoni spowodowane brakiem azotu (pęd po prawej stronie)
Ze względu na fakt, e w pierwszym roku system korzeniowy podkładek jest słabo rozwinięty, dawkę azotu
naley podzielić na 3 równe części. Jeśli podkładki będą sadzone wiosną, pierw-szą dawkę stosuje się mniej
więcej 3 tygodnie po posadzeniu. Gdy podkładki zostały posadzone jesienią, pierwszą dawkę azotu naley
podać wiosną następnego roku, w fazie pękania pąków. Drugą dawką nawozi się, gdy tegoroczne przyrosty
osiągną wysokość 25–30 cm, a następną — od 2 do 3 tygodni później. Nawozy azotowe mona stosować nie
później ni do połowy lipca. Uyte po tym terminie mogą przedłuyć okres wzrostu drzewek, co w
www.szkolkarstwo.pl/article.php?id=336
2/3
744428669.005.png 744428669.006.png 744428669.007.png
15.12.2011
Szkółkarstwo - NAWOENIE W SZKÓŁKACH DRZEW OWOCOWYCH
później ni do połowy lipca. Uyte po tym terminie mogą przedłuyć okres wzrostu drzewek, co w
konsekwencji spowoduje ich przemarznięcie zimą. W drugim oraz, ewentualnie, trzecim roku (produkcji
drzewek dwuletnich z jednoroczną koroną) całkowita dawka azotu powinna być nisza i wynosić od 60 do 80
kg N na ha. W tych latach dzieli się ją na dwie równe części, pierwszą stosuje się w fazie pękania pąków, a
następną — 4–6 tygodni później.
Do nawoenia azotem mona uyć mocznika, saletry amonowej lub saletrzaku. Ostatni z wymienionych
nawozów nie zakwasza gleby, gdy zawiera pewne ilości węglanu wapnia i magnezu, dlatego polecany jest
zwłaszcza na glebach piaszczysto-gliniastych mających małą zdolność buforową w stosunku do odczynu.
MAKSYMALNE JEDNORAZOWE DAWKI NAWOZÓW WAPNIOWYCH LUB WAPNIOWO-MAGNEZOWYCH
* Zawartość części spławialnych w glebie
Nawoenie dolistne
Nawoenie doglebowe jest podstawowym sposobem dostarczania roślinom składników mineralnych. Czasem
jednak nawoenie pozakorzeniowe daje lepsze efekty. W okresie suszy rośliny nie mogą bowiem pobrać
wystarczających ilości składników (zwłaszcza azotu, fosforu i magnezu) przez system korzeniowy. Równie
nadmiar wody w glebie oraz zbyt zwięzła gleba osłabiają wzrost korzeni, a w efekcie ograniczają pobieranie
składników mineralnych. Uszkodzenie systemu korzeniowego przez niską temperaturę lub gryzonie take
powoduje, e aktywność pobierania składników jest ograniczona. W tych warunkach wskazane jest
opryskiwanie roślin nawozami wieloskładnikowymi. Jeśli nawozy te zawierają mało azotu (mniej ni 5%)
naley dodatkowo 2- lub 3-krotnie opryskać rośliny mocznikiem — kadorazowo w dawce 5 kg/ha.
Nawozić pozakorzeniowo naley take, gdy wystąpią objawy niedoboru danego składnika. Symptomy braku
pojedynczych składników w roślinie występują, gdy popełniono błędy w postaci zaniechania nawoenia lub
przenawoenia. O nawoeniu roślin powinny jednak decydować kryteria diagnostyczne, pozwalające określić
celowość nawoenia, dawkę oraz formę nawozu. W szkółkach najczęściej występują objawy niedoboru
magnezu.
W tym przypadku drzewka mona opryskiwać jednowodnym siarczanem magnezu (10 kg/ha) lub te 7-
wodnym siarczanem magnezu (20 kg/ha). W razie niedoboru potasu mona opryskiwać rośliny azotanem
potasu lub siarczanem potasu (10 kg/ha).
powrót
Hasło Ogrodnicze | plantpress.pl | kontakt
© 1998-2008 Plantpress Sp. z o.o.
NOTA PRAWNA
Materiały umieszczone na portalu www.szkolkarstwo.pl objęte są ochroną wynikającą z ustawy z dnia 4
lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a właścicielem ich autorskich praw
majątkowych jest Plantpress sp. z o.o z siedzibą w Krakowie.
Plantpress sp. z o.o z siedzibą w Krakowie zastrzega w rozumieniu art. 25 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 4
lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, i dalsze rozpowszechnianie aktualnych
artykułów opublikowanych na portalu www.szkolkarstwo.pl jest zabronione niezalenie od celu w jakim
rozpowszechnienie miałoby nastąpić, lub uytego środka przekazu.
www.szkolkarstwo.pl/article.php?id=336
3/3
744428669.008.png 744428669.009.png 744428669.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin