silnik_konstrukcja.pdf

(2477 KB) Pobierz
Microsoft Word - 03 Silnik konstrukcja.doc
KONSTRUKCJASILNIKA
Kadłubjestsercemcałegosilnika.NajczęściejjestonodlewanyzŜeliwa,rzadziejzestopów
lekkich.Posiadanaswoich zewnętrznychścianachwieleŜeber,ułatwiającychchłodzenie
oraz zwiększających sztywność całej konstrukcji. W kadłubie znajdują się cylindryczne
otwory(nazywanecylindrami),wktórychporuszająsięszczelniedopasowanetłoki.Cylindry
dla uzyskania odpowiedniej odporności na ścieranie oraz na oddziaływanie spalin są
wykonywanezŜeliwa,bądźtowformietuleiosadzanejciasnowkadłubie,bądźwformie
otworu wykonanego bezpośrednio w odlewie Ŝeliwnym kadłuba. JeŜeli cylindry wykazują
nadmiernerysy,zuŜycielubowalizację,roztaczasięje,abyprzywrócićgładkośćikształt
kołowynacałejdługości.Poroztoczeniucylindranawymiarnaprawczywkładasiętłokio
odpowiednio większej średnicy. Do dolnej części kadłuba są mocowane łoŜyska wału
korbowego wyposaŜone w cienkościenne panewki. Gniazda panewek głównych są
obrabianepopołączeniukadłubazpokrywamiłoŜysk.DlategoteŜpokrywyłoŜyskgłównych
sąniezamienneidlaodróŜnieniaichmająodpowiednieznakinapowierzchnizewnętrznej.
Oddołuwnętrzekadłubajestzamknięteodejmowalnąmiskąolejową,aodgórydokadłuba
jest przykręcana głowica, która zamyka przestrzenie robocze cylindrów. Cylindry są
otoczone płaszczem wodnym zapewniającym odpowiednie chłodzenie. Do kadłuba są
mocowanepozostałeelementysilnika:rozrusznik,kolektorywylotowyiwlotowy,alternator,
filtroleju,aparatzapłonowyitp.Narys.kadłubsilnikawysokopręŜnegośredniejpojemności.
292064361.002.png
Układ korbowotłokowy zamienia ruch posuwistozwrotny tłoka w cylindrze na ruch
obrotowywałukorbowegoiodwrotnie.Układskładasięprawiezawszezodpowiedniejliczby
jednakowychmechanizmówkorbowych,skompletowanychzidentycznychczęści,przyczym
tłoki w poszczególnych cylindrach są związane za pośrednictwem korbowodów z
oddzielnymiczopamikorbowymijednegowałukorbowego.
TłokipodczaspracysilnikasąbezprzerwynaraŜonenadziałaniewysokichtemperaturi
duŜych ciśnień. Muszą w tych warunkach ponadto wytrzymywać okresową pracę przy
bardzo duŜych prędkościach obrotowych. Tłoki są zwykle wykonywane ze stopów
aluminium,zapewniającychniskąwagęidobreodprowadzenieciepła.Wgórnejczęścitłoka
znajdują się dookolne rowki, słuŜące do osadzenia spręŜystych, Ŝeliwnych pierścieni,
którychzadaniemjestdodatkoweuszczelnienietłokawcylindrzeizgarnianienadmiaruoleju
ze ścianek cylindra. Przegubowe połączenie tłoka z korbowodem zapewnia sworzeń
tłokowy.
Korbowód przekazuje ruch tłoka do wału korbowego. Jest przewaŜnie wykonywany w
postacistalowejodkuwki–węŜszejprzygórnymkońcu,nazywanągłówką,aszerszejprzy
dolnymzwanymstopąkorbowodu.Stopatawrazzprzytwierdzonądoniejśrubamipokrywą
tworzągniazdodlałoŜyskaślizgowego.ŁoŜyskoślizgoweskładasięzdwóchpółkolistych
segmentów, nazywanych półpanewkami i wykonanych z kompozycji stopów o małym
współczynnikutarcia,ułoŜonychwarstwowonapodłoŜuzblachystalowej.
292064361.003.png
Wał korbowy przejmuje siłę gazową (pomniejszoną o siłę bezwładności) i wytwarza
momentobrotowy,przekazywanypoprzezsprzęgło,skrzyniębiegówiprzekładnięgłówną
nakołanapędowepojazdu.WkaŜdymwalekorbowymmoŜnawyróŜnić:czopygłówne,za
pomocąktórychwałjestułoŜyskowanywkadłubiesilnika,czopykorbowe,naktórychsą
ułoŜyskowane stopy korbowodów;ramionawykorbień, łączące czopy główne z czopem
korbowymorazprzeciwcięŜary,wykonanezazwyczajjakoprzedłuŜeniaramionwykorbień
lub przykręcane do nich. Zadaniem przeciwcięŜarów jest zrównowaŜenie przesunięcia
cięŜaruwałupowstałegonaskutekniewspółosiowegoumieszczeniaczopówkorbowych.W
wale korbowym są wykonane kanały olejowe zapewniające odpowiednie smarowanie
czopów głównych i panewek korbowodowych. Wały korbowe odlewa się z Ŝeliwa lub
wykonuje się ze stali i kuje się. Czopy główne i korbowe utwardza się powierzchniowo
(hartuje)nagłębokość0,7...1,2mm.
Przedniączęśćwałustanowiczop,naktórynasadzasiękołozębatenapędzającerozrząd,
pompęcieczychłodzącejipompęolejulubjejnapęd.Wprzedniejczęściwałuwystępują
największewychyleniaskrętne,dlategotuumieszczasiętłumikdrgańskrętnych(częstojest
wbudowanywkołopasowe).Niejesttoregułą,niewszystkiesilnikiwyposaŜasięwtłumiki.
Obydwakońcewałukorbowegowychodząnazewnątrzskrzynikorbowej,wzwiązkuzczym
muszą być uszczelnione. Zwykle obecnie stosuje się pierścienie uszczelniające typu
simmering(zwkładkąspręŜystą).
WprzypadkuznacznegozuŜycialubuszkodzeniapowierzchni,czopywałuszlifujesięna
następnepodwymiaryzprzyjętegociągu(np.pomniejszoneo0,25,0,50,0,75lub1,00mm).
Są jednak producenci (np. japońscy), którzy nie dopuszczają szlifowania czopów wału.
ZuŜytywałnaleŜywówczaswymienićnanowy.
Półpanewki pełnią rolę łoŜysk ślizgowych wału korbowego (8, rys. powyŜej). Są one
smarowane olejem w celu zmniejszenia strat tarcia i w celu zapobiegania zatarciu.
Półpanewki są produkowane z cienkiej taśmy stalowej powleczonej warstwą stopu
łoŜyskowego.WarstwyślizgowewykonujesięzróŜnegomateriału,naprzykładstopumiedzi
i ołowiu. W warstwie nośnej jest wykonany zamek zabezpieczający półpanewkę przed
ruchem obrotowym. Na kaŜdej półpanewce jest wytłoczony numer. W przypadku
konieczności wymiany półpanewki, naleŜy zawsze upewnić się, Ŝe nowa półpanewka
posiadaodpowiedninumer.
292064361.004.png
Wcelu uniknięcia tarcia metal o metal, między półpanewki a obracające się czopy wału
korbowego musi być doprowadzona odpowiednia ilość oleju. Olej jest dostarczany do
panewekpodciśnieniemwytwarzanymprzezpompęoleju.Podczaspracysilnikapowstaje
tzw. klin olejowy, który unosi wał na panewce tworząc pod nim film olejowy o grubości
mniejszejniŜjednatysięcznamilimetra.Podczasobracaniasięwałkorbowy„pływa”,ajego
naciski na panewkę są przenoszone poprzez film olejowy. Nacisk wywierany przez film
olejowy wytwarzany pod ciśnieniem jest większy od sztywności wału i gdy poszczególne
gniazdałoŜyskowenieleŜąwjednejosi,wówczasmoŜedojśćdopowstaniadrgań,aw
efekciedoprzełamaniawału.
Półpierścienie oporowe zakłada się po obu stronach jednej z panewek (11, rys. na
poprzedniejstronie).Ichzadaniemjestograniczanieprzesunięćosiowychwałukorbowego.
Półpierścienie mają rowki, które zapewniają dopływ oleju do powierzchni ślizgowych. Po
szlifowaniuczopówwałukorbowegopodczasnaprawysilnikastosujesiępanewkinaprawcze
ośrednicachodpowiedniozmniejszonych(naogóło0,25,0,50,0,75lub1,00mm).
Koło zamachowe jest przykręcone do tylnego kołnierza wału korbowego (9, rys.). Wał
korbowyjestnapędzanyprzeztłokitylkowczasiesuwówspalania.Wpozostałymczasie
następują straty energii wynikające z sił bezwładności i oporów ruchu. Koło zamachowe
magazynuje więc energię i umoŜliwia ciągłą pracę wału korbowego podczas wszystkich
suwów silnika. Koło zamachowe łagodzi takŜe skutki jakichkolwiek nagłych zmian pracy
silnika.
Nakołozamachowejestwtłoczonystalowywienieczębatyzhartowanymizębami.Wczasie
rozruchusilnikawienieczębatykołazamachowegojestpołączonyzzębnikiemrozrusznika.
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów tradycyjne koło zamachowe jest
zastąpioneprzezprzekładnięhydrokinetyczną.
W silnikach o duŜym momencie obrotowym współpracujących z manualnymi skrzyniami
biegówczęstojeststosowanekołozamachowedwumasowe,tzn.składającesięzdwóch
połączonych ze sobą elastycznie tarcz (rys. poniŜej). Mogą one w niewielkim zakresie
zmieniaćpołoŜeniewzględemsiebie.Dziękitakiejkonstrukcjidrganiawałukorbowegonie
sąprzenoszonenaskrzyniębiegówiukładnapędowypracujeciszej.
292064361.005.png
Głowica ma za zadanie szczelne zamknięcie przestrzeni spalania zawartej w tulei
cylindrowejiograniczonejruchomymdenkiemtłoka.Wsilnikachbenzynowych,atakŜew
wielusilnikachdieslawgłowicyjestumieszczonacałalubczęśćprzestrzenispalaniazwana
komorą spalania. W głowicach do silników czterosuwowych są umieszczone kanały
dolotowe i wylotowe, zawory sterujące wymianą czynnika, elementy napędu zaworów i
wałek albo dwa wałki rozrządu, świece zapłonowe i wtryskiwacze, a w silnikach diesla
jeszcześwieceŜarowe.
Głowice są wykonywane z Ŝeliwa albo ze stopów aluminiowych. Silniki chłodzone
powietrzemmająnaogółgłowiceoddzielnedlakaŜdegocylindra.SąonesilnieuŜebrowane.
Głowice silników chłodzonych płynem chłodzącym są jednoczęściowe o budowie
skrzynkowej.Płynchłodzącyprzepływakanałamiutworzonymiwwynikuodlewania.
Częścigłowicy(rysunek):
292064361.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin