uklad_hamulcowy.pdf

(881 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 10 Uk\263ad hamulcowy.doc)
UKŁADHAMULCOWY
HamulcesłuŜądozatrzymywaniajadącegosamochodu,zmniejszaniajegoprędkościjazdy
oraz do unieruchamiania go na postoju. Silnik przetwarza energię cieplną w energię
mechaniczną, która jest wykorzystywana do napędu samochodu. Hamulce działają na
zasadzieodwrotnej,tzn.wceluzatrzymaniapojazduprzekształcająjegoenergiękinetyczną
na energię cieplną. Efekt hamowania powstaje w wyniku zjawiska tarcia nieruchomego
elementu ciernego do obracającej się tarczy (lub bębna), połączonej z kołem jezdnym.
Elementciernyjestdociskanydotarczywskutekoddziaływaniakierowcynapedałhamulca.
Skuteczność hamowania określana drogą hamowania, mierzoną od chwili naciśnięcia
pedałuhamulcadocałkowitegozatrzymaniapojazdu,zaleŜyodstanuukładuhamulcowego
orazodprzyczepnościkółdonawierzchnidrogi.
Zasadadziałaniahydraulicznegoukładuhamulcowego:
KaŜdysamochódjestwyposaŜony wconajmniejdwaukładyhamulcoweuruchamianez
miejscakierowcyidziałająceniezaleŜnieodsiebie.Sątohamulecroboczydziałającyna
wszystkie koła pojazdu oraz hamulec awaryjny działający na koła jednej osi (zwykle osi
tylnej). Hamulec roboczy jest uŜywany przez kierowcę do kontrolowania prędkości jazdy
samochodu oraz jego zatrzymywania. Hamulec awaryjny jest przeznaczony do
zatrzymywaniapojazduwrazieawariihamulcaroboczegoipełnirolęhamulcapostojowego,
umoŜliwiającegounieruchomieniepojazdunawzniesieniu.
Hamulec roboczy jest uruchamiany hydraulicznie, chociaŜ istnieją juŜ układy włączane w
sposób elektrohydrauliczny. PrzełoŜenie hydrauliczne (czyli stosunek średnic cylinderków
przy kołach tłoczka pompy hamulcowej do średnic) przekształca małą siłę nacisku nogi
kierowcy na pedał na duŜą siłę hamowania kaŜdego koła. Hamulec awaryjny jest
uruchamianymechanicznielubelektromechanicznie.Ze względówbezpieczeństwakaŜdy
układhamulcowyroboczymusimiećdwaobwodyprzenoszeniasiłysterującejhamulcakół.
292077110.007.png
JeŜeli jeden z obwodów przestanie działać, na przykład w skutek pęknięcia przewodu
hamulcowego, drugi obwód musi zapewnić skuteczne działanie hamulców. Najczęściej
spotykanympodziałemobwodówjestpodziałdiagonalny(poprzekątnej),kiedykaŜdyobwód
zasilanyzosobnejsekcjitłoczącejpompyhamulcowejdziałanajednokołoprzednieijedno,
połoŜonepoprzekątnej,kołotylne.MoŜnaspotkaćrównieŜinnepodziałyobwodówmiędzy
koła,naprzykładjedenobwóddziałanakołaprzednie,adruginakołatylne.
Korektorsiłyhamowania
kółtylnych
Mechanizmwspomaganiahamulców „serwo”
Zbiorniczekpłynu
hamulcowego
Pedał
hamulca
Pompa
hamulcowa
Szczęki
hamulca
bębnowego
Tarczahamulca
Zaciskhamulca
tarczowegoz
klockiem
Podczas hamowaniaoś przednia jest bardziej dociąŜana od osi tylnej. Tym samym koła
przednie mogą być hamowane silniej niŜ koła tylne. Gdyby w samochodzie występował
równypodziałsiłhamowaniamiędzyosie,tokołatylnebyłybyblokowanezbytwcześnie.
Pogorszyłoby to stateczność pojazdu i mogło spowodować jego poślizg. Temu zjawisku
przeciwdziałaurządzenie,nazywanekorektoremsiłyhamowaniakółtylnych,któreogranicza
wzrostciśnieniapłynuwhamulcachkółtylnychwporównaniuzhamulcamikółprzednich.
KorektorymogąbyćsterowaneobciąŜeniemosi,opóźnieniempojazdulubstanowićzawór
ograniczającysiłęhamowaniawsposóbzadany.WsamochodachzukłademABS,układ
hamulcowymoŜebyćwyposaŜonywelektronicznykorektorsiłyhamowania,którydziałajuŜ
przylekkimhamowaniu.Elektronikapozwaladostosowaćrozdziałsiłyhamowaniadokładnie
dostanuobciąŜeniaizaładunkupojazdu,abyuzyskaćmoŜliwenajlepsząstabilnośćjazdyi
siłyboczne.
292077110.008.png
Elementyukładuhamulcowego
Układhamulcowyhamulcaroboczegoskładasięzpedału,pompyhamulcowej,przewodów
sztywnych i elastycznych, urządzenia wspomagającego (tzw. serwa) oraz hamulców
tarczowychkółprzednichihamulcówbębnowychlubtarczowychkółtylnych(patrzrysunek
na poprzedniej stronie). Układ hydrauliczny jest podzielony na dwa niezaleŜne obwody.
Dziękitemuwrazieuszkodzeniajednegozobwodów(naprzykładwskuteknieszczelności)
działająhamulcedrugiegoobwodu.Ciśnieniewobuobwodachjestwytwarzanewpompie
hamulcowejpowciśnięciuprzezkierowcępedałuhamulca.Ciśnienietojestdoprowadzane
przewodami do zacisków (hamulce tarczowe) lub rozpieraczy hydraulicznych (hamulce
bębnowe)przykołachpojazdu.
W hamulcach tarczowych (rysunek dolny lewy) siła hamowania powstaje w wyniku
dociskaniaklockówhamulcowych(nazywanychrównieŜwkładkamiciernymi)dopowierzchni
tarczy hamulcowej, przykręconej do piasty koła. Powstająca siła tarcia zatrzymuje
obracającesiękoło.
W hamulcach bębnowych (rysunek górny prawy) siła hamowania powstaje w wyniku
dociskaniaszczękzaopatrzonychwspecjalneokładzinydobębna,któryobracasięwrazz
kołem.
Hamulceawaryjnyjesturuchamianyprzezkierowcędźwigniąręcznąpoprzezukładlineki
działanakołatylne.Wprzypadkuhamulcówtarczowychnaositylnej,hamulecawaryjny
działa na szczęki dodatkowego hamulca bębnowego. Ten dodatkowy hamulec jest
konieczny,poniewaŜhamulectarczowyniespełniaskutecznierolihamulcaawaryjnego.W
nowocześniejszychrozwiązaniachhamulecjesturuchamianyelektrycznie.
Zbiorniczek płynu hamulcowego znajduje się w komorze
silnikaizasilacałyukładhamulcowy.Zbytniskipoziompłynu
hamulcowego w zbiorniczku jest sygnalizowany lampką
kontrolnąwzestawiewskaźników.
292077110.009.png 292077110.010.png 292077110.001.png 292077110.002.png
Urządzeniewspomagającehamulców(rys.poniŜej)magazynujeczęśćpodciśnienia,która
w silnikach benzynowych powstaje w fazie ssania. Podciśnienie to wzmacnia później
poprzez zawór siłę oddziaływania pedału hamulca. W silnikach wysokopręŜnych
podciśnienie dla urządzenia wspomagającego hamulce jest wytwarzane w pompie
podciśnieniowejnapędzanejwałkiemrozrządu.
Hamulcetarczowe
HamulectarczowyskładasięzŜeliwnejtarczyhamulcowej,któraobracasięwrazzkołem
jezdnymorazzacisku.Oprawazaciskujestprzymocowanadozwrotnicyprzedniegokoła
lub do belki osi tylnej. Do oprawy są włoŜone klocki hamulcowe (nazywane równieŜ
wkładkami ciernymi). KaŜdy klocek posiada na swojej zewnętrznej powierzchni rowek
wskazujący grubość materiału ciernego. Dno rowka oznacza minimalną dopuszczalną
grubość,coznacznieułatwiakontrolęzuŜyciaklocków.InnymsposobemkontrolizuŜycia
klockówjestzastosowanieczujnikówelektrycznychprzyklocku(rys.nanastępnejstronie).
Kiedymateriałciernyosiągnieminimalnądopuszczalnągrubość,dochodzidoprzerwanialub
dozwarciaobwoduczujnika(zaleŜnieodwersjiukładu)izaświecenialampkiostrzegawczej
wzestawiewskaźników.
292077110.003.png
Pomiędzyklockamiobracasiętarczahamulcowa.Siłahamowaniapowstajewwynikutarcia
klocków o powierzchnię tarczy. Klocki są dociskane do tarczy tłokami prowadzonymi w
zacisku. W celu odpowietrzenia układu hamulcowego, kaŜdy zacisk jest zaopatrzony w
specjalną gwintowaną końcówkę, nazywaną odpowietrznikiem. Ze względu na sposób
zamocowania zacisku rozróŜnia się hamulce o zacisku nieruchomym oraz hamulce o
zaciskupływającym.
Hamulceozaciskunieruchomym
Zacisk jest wyposaŜony w dwa tłoki, które podczas hamowania są dociskane przez płyn
hamulcowy dopływający pod ciśnieniem z pompy hamulcowej. KaŜdy z tłoków jest
uszczelniony w cylindrze uszczelniaczem i chroniony osłonami przeciwpyłowymi przed
zanieczyszczeniami, wilgocią i pyłem powstającym podczas ścierania wkładek. Po
zwolnieniu pedału hamulcowa ciśnienie płynu w przewodach zanika i tłoki cofają się do
połoŜenia wyjściowego pod wpływem sił spręŜystości uprzednio odkształconych
uszczelniaczy. Klocki hamulcowe przestają stykać się z tarczą hamulcową. Hamulce
samochodówzsilnikamioduŜejmocymogąbyćwyposaŜonewzaciskiczterotłokowe.
Hamulceozaciskupływającym
Zacisk jest wyposaŜony w jeden tłok, który znajduje się po zewnętrznej stronie tarczy
hamulcowa.Oprawazaciskuprzemieszczasiępoprowadnicachwspornikaprzykręconego
dozwrotnicy(lubositylnej).Ciśnieniewytworzonewpompiehamulcowejpopychatłok,który
dociskaklocekdotarczy.Jednocześnietakiesamociśnieniedziałanadnocylindra,jakosiła
reakcji.Powodujetoprzesunięciesięoprawyzaciskuwprzeciwnąstronędoruchutłokai
dociśnięciedotarczydrugiegoklocka,znajdującegosiępostroniewewnętrznejtarczy.Po
zwolnieniupedałuhamulcowatłokpowracawpołoŜeniewyjściowewsposóbwyŜejopisany.
RozróŜnia się tarcze hamulcowe pełne oraz wentylowane, które mogą być omywane
powietrzem z zewnątrz i od wewnątrz przez kanały. Dzięki temu tarcze wentylowane
schładzają się szybciej i mogą być bardziej obciąŜane cieplnie w czasie hamowania.
Wentylowanetarczehamulcoweumieszczasięgłówniewkołachprzednich.
292077110.004.png 292077110.005.png 292077110.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin