uklad_kierowniczy.pdf

(833 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 11 Uk\263ad kierowniczy.doc)
UKŁADKIEROWNICZY
Zadaniem układu kierowniczego jest umoŜliwienie kierowcy sterowania samochodem
poprzez odpowiednie ustawienie kół kierowanych. Dzieje się to za pośrednictwem koła
kierownicy, kolumny kierownicy (która przekazuje obroty koła kierownicy do przekładni
kierowniczej), przekładni kierowniczej (która zwiększa siłę przyłoŜona przyłoŜoną przez
kierowcę do koła kierownicy w celu jej dalszego przeniesienia na drąŜki kierownicze) oraz
drąŜków kierowniczych (które przekazują ruch w wyjścia przekładni kierowniczej do
mechanizmu zwrotniczego). Ruch obrotowy koła kierownicy jest więc zmieniany na ruch
posuwistydrąŜkówkierowniczych.
Układkierowniczyskładasięz:
V mechanizmuzwrotniczego,czyli:
zwrotnickół,
ramionzwrotnic,
zespołudrąŜkówpoprzecznych
V mechanizmukierowniczego,czyli:
przekładnikierowniczej,
kolumnyzkołemkierownicy.
Kołokierownicy
DrąŜek
kierowniczy
Kolumna
kierownicy
Przekładnia
kierownicza
Zwrotnica
299003199.003.png
Układy kierownicze róŜnią się miedzy sobą przede wszystkim rodzajem przekładni
kierowniczej. Obecnie w samochodach osobowych i dostawczych stosuje się dwa
podstawowerozwiązania:przekładniezębatkoweikulkoweśrubowe.Todrugierozwiązanie
spotykasięwsamochodachcięŜszych.
Mechanizmzwrotniczy
Mechanizm zwrotniczy składa się z drąŜków i ramion zwrotnic, które przekazują ruchy
przekładni kierowniczej do przednich kół. W samochodach z zawieszeniem przednim
niezaleŜnym i przekładnią zębatkową mechanizm zwrotniczy stanowią dwa drąŜki
kierownicze połączone przegubami kulowymi z ramionami zwrotnic. RównieŜ przegubami
kulowymidrąŜkitesąpołączonezkońcówkamizębatkiprzekładni.
Końcówka drąŜka kierowniczego jest nakręcana na drąŜek. Takie połączenie umoŜliwia
łatwą wymianę samych przegubów końcówki, jeśli ulegną uszkodzeniu, a takŜe regulację
zbieŜnościkół,którąwykonujesięprzezobracaniedrąŜkakierowniczego.
PrzegubykulowekońcówekdrąŜkówsąbezobsługoweinieprzewidujesięichnaprawy.
ZwrotniceprzejmująobciąŜenieprzyłoŜonedokółprzednichorazpełniąfunkcjęosiobrotu
kół. Zwrotnice obracają się wokół przegubów kulowych wahaczy lub sworzni (zaleŜnie od
konstrukcjizawieszeniaprzedniego).
Przekładniakierownicza
Przekładnia kierownicza oprócz sterowania kołami przednimi samochodu pełni takŜe rolę
reduktora,któryzwiększającmomentdoprowadzonydozwrotnic,zmniejszasiłęniezbędną
doobracaniakierownicą.
Istnieje wiele typów przekładni kierowniczych, ale najczęściej stosowana w samochodach
osobowychzzawieszeniemniezaleŜnymkółprzednichjestprzekładniazębatkowa.
Przekładnia taka składa się z listwy zębatej (zębatki), umieszczonej poprzecznie do osi
samochodu, i współpracującego z nią walcowego koła zębatego (zębnika), związanego z
wałemkierownicy.DokońcówlistwyzębatejsąumocowaneprzegubowodrąŜkikierownicze.
Przekładnia zamienia ruch obrotowy koła kierownicy na poprzeczny ruch zębatki. Mieszki
gumowe umieszczone na końcach obudowy zębatki zabezpieczają przekładnię przed
przedostaniemsięzzewnątrzwodyizanieczyszczeń.
Wewszystkichprzekładniachzębatkowychmamiejsceautomatycznaregulacjaluzumiędzy
listwązębatąazębnikiem.
299003199.004.png
Kolumnakierownicy
Kolumnakierownicyskładasięzwałukierownicy,któryprzekazujeobrotykołakierownicydo
przekładni, oraz z obudowy wału mocowanej do nadwozia. Górny koniec wału ma kształt
stoŜkowegowielowypustu,naktórymjestosadzonekołokierownicyiprzykręconenakrętką.
Dolny koniec wału jest połączony z przekładnią kierowniczą za pomocą przegubu
krzyŜakowego lub przegubu elastycznego, którego zadaniem jest dodatkowo
minimalizowanie drgań przenoszonych z przekładni na koło kierownicy. Wał jest
ułoŜyskowany w obudowie najczęściej za pomocą łoŜysk igiełkowych i kulkowych, rzadziej
ślizgowych.
Obudowa i wał są tak skonstruowane, aby mogły się odkształcać w zaprogramowany
sposób w kierunku wzdłuŜnym i przy zderzeniu czołowym przeciwdziałać przesunięciu się
koła kierownicy w stronę kierowcy i nie zmniejszać skuteczności działania poduszki
powietrznej. Standardowym wyposaŜeniem kaŜdej kolumny jest blokada kierownicy, która
uniemoŜliwiaobróceniekołakierownicypowyjęciukluczykazestacyjki.
W celu zwiększenia komfortu kolumna moŜe być wyposaŜona w mechanizm regulacji
połoŜenia, który słuŜy do regulacji pionowego połoŜenia i kąta pochylenia koła kierownicy,
czy teŜ w mechanizm wysuwania kierownicy, pozwalający na regulację jej odległości od
kierowcy.
Układwspomaganiakierownicyhydrauliczny
Układ wspomagania kierownicy zmniejsza siłę potrzebną do obracania koła kierownicy.
Dzięki temu pozwala zwiększyć komfort jazdy, szczególnie w pojazdach z szerokimi
oponaminiskociśnieniowymi,którezapewniająpowiększonepolestykuoponyzjezdnią.
Układ wspomagania hydrauliczny składa się z pompy oleju, zbiornika wyrównawczego i
przewodówciśnieniowych.Pompaolejujestnapędzanapaskiemklinowymodsilnika.
299003199.005.png
Częstowsamochodachzklimatyzacją,którastanowijuŜobciąŜeniedlasilnika,stosowana
jest elektryczna pompa oleju (patrz rys. poniŜej). Pompa zasysa olej hydrauliczny ze
zbiornika wyrównawczego i tłoczy go pod bardzo duŜym ciśnieniem do przekładni
kierowniczej. Wytwarzane ciśnienie oddziałuje na tłok przesuwający się wewnątrz cylindra
siłownika. Tłok jest połączony z listwą zębatą przekładni kierowniczej. W zaleŜności od
kierunku skręcania kierownicy olej jest doprowadzany na jedną lub drugą stronę tłoka, o
czym decyduje zawór sterujący. Jest on połączony z zębnikiem i dzięki temu reaguje na
obrót kierownicy. Prócz tego zawór sterujący reguluje ciśnienie oleju w zaleŜności od
wielkościsiłypotrzebnejdoskręceniakół.
PompaolejumoŜebyćwyposaŜonawurządzeniedoregulacjiwydatkupłynu
W przypadku zerwania paska klinowego lub awarii układu wspomagania, kierowca
zachowuje moŜliwość kierowania pojazdem. Odbywa się to jednak bez wspomagania i
wysiłekkoniecznydoskręceniakółbędziewiększy.
NaponiŜszymrysunkupokazanoelektrycznohydraulicznyukładwspomagania.
Układwspomaganiakierownicyelektryczny
Układ wspomagania kierownicy zmniejsza siłę potrzebną do obracania koła kierownicy.
Wspomaganie elektryczne jest realizowane za pomocą silnika elektrycznego sterowanego
elektroniczniezaleŜnieodprędkościsamochodu.
Układ wspomagania składa się z silnika elektrycznego, czujnika momentu obrotowego,
czujnikaprędkościjazdyorazelektronicznegourządzeniasterującego.
Silnik elektryczny układu wspomagania (2, rys. na następnej stronie) jest połączony
mechaniczniezwałemkierownicy(1)poprzezsprzęgłoelektromagnetycznejednotarczowe
oraz ślimakową przekładnię redukcyjną. Elektrycznie silnik jest połączony z urządzeniem
sterującym.
Lampka kontrolna (8) jest umieszczona na tablicy rozdzielczej i słuŜy do informowania o
brakuwspomaganialubwystąpieniausterkiwukładzie.
Czujnikmomentuobrotowego(3)jesttypumagnetoindukcyjnego.Zespółczujnikaskłada
sięzdrąŜkaskrętnego,umocowanegodowałukierownicy,czujnikapołoŜeniakątowego(4)
orazukładuelektronicznego,analizującegosygnał.
Czujnikprędkościsamochodujesttypuelektromagnetycznego,zwbudowanymobwodem
elektronicznym.Czujnikjestzamontowanywskrzynibiegów,przywyjściunapędu.
299003199.006.png 299003199.001.png
Elektroniczne urządzenie sterujące (7) rejestruje sygnały pochodzące od wymienionych
wyŜej czujników, jak równieŜ od czujnika prędkości obrotowej silnika, który współpracuje z
układem wtryskowym i jego sterownikiem (6). Urządzenie (7) steruje pracą silnika
elektrycznego, sprawdzając kierunek i natęŜenie prądu płynącego w uzwojeniu silnika.
Urządzenie kontroluje równieŜ sprawność układu i umoŜliwia jego działanie w przypadku
uszkodzeniaktóregośzjegoelementów.
Zasada wspomagania kierownicy polega na oddziaływaniu silnika elektrycznego na wał
kierownicy.Kiedykierowcarozpoczynaobracaniekołakierownicy,następujeodkształcenie
drąŜka skrętnego, którego stopień jest mierzony elektrycznie i przekazywany w postaci
sygnały do urządzenia sterującego. Urządzenie sterujące rozpoczyna zasilanie silnika
elektrycznegoprądemzaleŜnymodwytworzonegomomentuobrotowegoorazodprędkości
jazdy samochodu. Moment obrotowy silnika elektrycznego, przekazywany na wał poprzez
sprzęgło i przekładnię ślimakową, sumuje się z momentem przyłoŜonym przez kierowcę.
Reakcja kół na skręcanie jest z powrotem przekazywana na drąŜek skrętny, zapewniając
przepływinformacjiwdrugąstronędourządzeniasterującego.
W nowszych rozwiązaniach układ wspomagania posiada funkcję aktywnego powrotu
kierownicy do połoŜenia środkowego. Ponadto w układzie kierowniczym stosuje się
specjalny element łączący kolumnę kierownicy z przekładnią (5) zapobiegający
przenoszeniudrgańnakierownicę.
299003199.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin