Tyloch Witold - Dzieje ksiąg Starego Testamentu.pdf

(1177 KB) Pobierz
Witold Tyloch Dzieje ksiąg Starego Testamentu
Witold Tyloch Dzieje ksiąg Starego Testamentu
Szkice z krytyki biblijnej
Książka i Wiedza
wyd. III, Warszawa 1994
Przedmowa
Mało jest na świecie dzieł literackich, które by wzbudzały w ciągu
dziejów ludzkich takie zainteresowanie jak Biblia. Dowodzi tego
wielokrotne jej tłumaczenie na wiele języków. Stała się szeroko
dostępna, choć zarazem spoglądano na nią w różny sposób i różny był
zakres jej znajomości. Narosło też wokół niej sporo sprzecznych opinii,
niejasności, a nieraz wręcz nieporozumień. Niejednokrotnie uważano
Biblię za dzieło zastrzeżone dla pewnych kręgów i wymagające
specjalnego
wtajemniczenia. Nierzadko też otaczała ją atmosfera tajemniczości, choć
- jak dziś wiemy - jest jednym z licznych dzieł, które odziedziczyliśmy
po jednej z wielu kultur, jakie istniały i rozwijały się na starożytnym
Bliskim Wschodzie.
Wyrazem tego nie słabnącego zainteresowania Biblią jest obszerna
literatura na jej temat. Pojawiają się bowiem, jak o tym świadczą
różne bibliografie specjalistyczne, wciąż nowe, liczne publikacje.
Także u nas zanotować można stosunkowo znaczny wzrost liczby
przekładów oraz różnego rodzaju opracowań poświęconych tematyce
biblijnej. Jednak większość z nich dotyczy Nowego Testamentu.
Stary Testament, stanowiący zbiór licznych ksiąg, mimo że obszerniejszy
i znacznie wcześniejszy, a zarazem mający za sobą o wiele dłuższy
i bardziej skomplikowany rozwój, nie był przedmiotem zbyt wielu
opracowań. Mało też pisano u nas zarówno o tym, jak kształtowały
się poszczególne księgi Starego Testamentu, jak i o powstaniu całego
zbioru. Toteż pragnę wypełnić, choć w niewielkiej mierze, istniejącą
lukę i przedstawić w świetle dzisiejszych osiągnięć krytyki biblijnej
historię powstawania ksiąg Starego Testamentu. Jest to niezwykle
skomplikowany, a przy tym bardzo ważny proces literacki, zasługujący
na szczególną uwagę. Prześledzenie tego procesu ma doniosłe znaczenie
także dlatego, że pokazuje on, w jaki sposób myśl ludzka torowała
5
sobie drogę ku poznaniu i zgłębieniu odwiecznych zagadek istnienia.
Jak w różnych okresach historycznych ujmowano problemy nurtujące
człowieka i jak te problemy, koncentrujące się wokół najważniejszych
zagadnień, wyrażano, jak je przyoblekano w słowa, które, utrwalone na
piśmie, stały się pomnikiem literackim dawnej kultury, uznanym póź-
niej za najważniejsze świadectwo przeszłości, tak cenne, że aż otoczone
nimbem świętości i podniesione do rangi słowa bożego.
Zadanie to nie jest ani proste, ani łatwe. Literatura na ten temat jest
olbrzymia, a przy tym cechuje ją niezwykłe zróżnicowanie poglądów.
W tej materii wypowiadali się i nadal wypowiadają liczni autorzy,
reprezentujący różne opinie i odmienne stanowiska. Można zatem
stwierdzić, bez żadnej przesady, że dyskusja nadal się toczy i stale jest
otwarta, a przy tym nie widać jej rychłego zakończenia. Toteż za-
stanawiałem się, jaką formę nadać tej pracy, aby włączając się do
dyskusji przedstawić jej główne tendencje, ale nie przeciążać książki
szczegółami mniej ważnymi. Można byłoby, oczywiście, przedstawić
całą chronologię tej tak rozległej dyskusji oraz uczestniczących w niej
autorów, ale wówczas objętość książki musiałaby być wielokrotnie
większa, a znaczną jej część pochłonęłyby szczegóły dokumentacyjne.
Nie ułatwiałoby to odbioru wykładu tym, którzy nie należą do wąskiego
grona specjalistów i są mniej przygotowani oraz mniej obeznani
z tematem. Toteż wydało mi się bardziej pożyteczne, aby w tym
niewielkim tomie przedstawić raczej wyniki dotychczasowych badań
w zakresie krytyki biblijnej - szczególnie dotyczących interesującej nas
tu problematyki - i na tym tle zaprezentować własne stanowisko.
Czytelnik będzie mógł - mam nadzieję, że bez większych trudności
- zapoznać się zarówno z aktualnym stanem wiedzy w tej dziedzinie,
jak i prześledzić dzieje powolnego powstawania i kształtowania się
poszczególnych ksiąg tej części Biblii, którą nazywamy Starym Tes-
tamentem. Jeśli zaś zechce znaleźć odpowiednią dokumentację, to
znajdzie ją w załączonej bibliografii, uwzględniającej pozycje najbardziej
charakterystyczne dla dotychczasowej dyskusji naukowej nad interesują-
cym nas tutaj zagadnieniem. W trosce o przystępność formy rzadko
wprowadzałem terminy hebrajskie, najczęściej podając je w uprosz-
czonej transkrypcji fonetycznej. Imiona biblijne przytaczam w przyjętej
u nas wymowie, ukształtowanej na podstawie greckich i łacińskich
przekładów biblijnych; tam, gdzie uważam to za konieczne, podaję
także ich wymowę hebrajską. Przytoczone fragmenty tekstów biblijnych
6
podaję we własnym przekładzie z języka hebrajskiego, aramejskiego lub
greckiego.
Celem tej książki nie jest ustalenie autorstwa ksiąg Starego Testamen-
tu, zarówno protokanonicznych, jak i deuterokanonicznych, lecz zbada-
nie tradycji z ich autorstwem związanych. Sięgają one starożytności. Już
wówczas bowiem z niektórymi księgami związano pewne tradycje
dotyczące ich autorstwa i przez długi czas przyjmowano je za pewnik.
Wątpliwości zrodziły się dopiero wraz z postępem wiedzy w czasach
nowożytnych. Zgadzano się powszechnie, że autorstwo ksiąg nastręcza
wiele trudności, ale na ogół uważano dawniej, że zadaniem nauki jest
bronić tradycji w całej rozciągłości, i poświęcano wiele przemyślnych
wysiłków, aby wątpliwości te rozwiać i usunąć. Dopiero gdy w niezbyt
odległych czasach podjęto próbę ustalenia przybliżonych dat powstania
ksiąg i zaczęto je studiować niezależnie od przyjętej tradycji, wyciąg-
nięto wnioski znacznie się od niej różniące. Wyniki badań, często
wprost rewolucyjne, przyjmowane były stopniowo i w trakcie tego
procesu powoli ulegały różnym modyfikacjom. Proces ten zinten-
syfikował się w ciągu ostatniego półwiecza, kiedy to wraz z rozwojem
nowych metod zaznaczyła się większa niż kiedykolwiek przedtem
rozbieżność opin i poglądów. Wbrew obrońcom dawnego stanowiska
- którzy mimo częściowej akceptacji nowych osiągnięć nadal trwali
przy starych poglądach, zatrzymując się na pozycjach tzw. krytycznej
ortodoksji - przyjmowały się coraz szerzej nowatorskie metody,
pobudzające do dalszych badań i prowadzące do nowych wniosków.
Podważyły one dawne poglądy traktowane jako dogmaty i zapocząt-
kowały ferment intelektualny, który wyraził się w sformułowaniu
hipotez i teor lepiej udokumentowanych i bardziej przekonujących.
Składają się one na aktualny w tej dziedzinie stan wiedzy, który
starałem się tutaj przedstawić w nadziei, że zapoznanie się z nim
pozwoli zrozumieć jeszcze jeden złożony proces wyzwalania się ludzkiej
myśli z oków skostniałych zasad i ciasnych prawd oraz przestarzałych
poglądów i tradycji.
Przedmiotem tej książki będą tylko te dzieła i utwory literatury
hebrajskiej, które znalazły się w zbiorze określonym mianem Starego
Testamentu i zostały uznane za kanoniczne przez główne ośrodki judaizmu
w starożytnej Palestynie lub Aleksandrii. Toteż nie zajmuję się tutaj
księgami, które nie znalazły się w żadnym z kanonów oficjalnego
judaizmu. Dotyczy to przede wszystkim licznych dzieł znalezionych
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin