Wymagania maturalne na poziomie podstawowym - geografia fizyczna
Nr
Podstawowe treści kształcenia:
Osiągnięcia:
Podstawowe
Ponadpodstawowe
1
Geografia jako nauka
Uczeń zna terminy:- geografia, geografia fizyczna, geografia społeczno-ekonomiczna, geografia regionalna, przestrzeń przyrodnicza, przestrzeń geograficzna;Uczeń wie:- jaki jest cel i zakres badań geografii jako nauki; Uczeń potrafi:- przedstawić jak zmieniał się zakres zainteresowań geografii od opisu do wyjaśniania zjawisk.
Uczeń zna terminy:- powłoka krajobrazowa, astronomia, geodezja, kartografia;Uczeń potrafi:- scharakteryzować rolę geografii w systemie nauk o Ziemi, jej powiązania z innymi naukami przyrodniczymi, ekonomicznymi i społecznymi.
2
Przestrzeń geograficzna jako źródło informacji
Uczeń zna terminy:- obserwacja, szkic terenowy;Uczeń wie:- jakie są podstawowe bezpośrednie źródła informacji geograficznych: szkic terenowy, kartowanie terenowe, obserwacje terenowe, monitoring środowiska; Uczeń zna:- zasady prowadzenia obserwacji meteorologicznych i hydrologicznych.
Uczeń zna terminy:- spostrzeżenie, kartowanie terenowe; Uczeń zna: - przykłady innych obserwacji: astronomicznych, fenologicznych, geomorfologicznych i gleboznawczych, - rodzaje szkiców terenowych, - cel i zadania Państwowego Monitoringu Środowiska.
3
Pośrednie źródła informacji geograficznych
Uczeń zna terminy:- mapa, plan; Uczeń wie:- jakie są pośrednie źródła informacji geograficznych: mapy, roczniki statystyczne, raporty spisowe, wywiady, ankiety, modele, rysunki schematyczne, podręcznik, atlasy geograficzne, obrazy, Internet; Uczeń potrafi:- wyszukiwać informacje geograficzne w roczniku statystycznym, atlasie i innych opracowaniach, - przeprowadzić proste obserwacje i pomiary w terenie, np. prędkości nurtu wody w rzece, głębokości i szerokości rzeki,- odczytać wskazania podstawowych przyrządów meteorologicznych.
Uczeń zna terminy:- kartogram, kartodiagram, System Informacji Geograficznej (GIS); - metody: sygnaturową, kropkową, izarytmiczną; Uczeń potrafi:- analizować tabele statystyczne, - wyszukiwać informacje geograficzne w Internecie, przeprowadzić obserwacje, pomiary i kartowanie wybranych elementów środowiska przyrodniczego.
4 - 5
Zasady tworzenia narzędzi i sposoby prezentacji danych o przestrzeni geograficznej
Uczeń rozumie terminy:- arkusz obserwacji, ankieta, wywiad, profil topograficzny, kwestionariusz; Uczeń zna:- zasady wytwarzania narzędzi służących do zbierania informacji (ankiety, kwestionariusze, arkusze obserwacji); Uczeń wie:- że wszelkie materiały pomiarowe obarczone są pewnym błędem, Uczeń potrafi:- porządkować i selekcjonować dane pod względem ich przydatności do charakterystyki zjawisk i procesów zachodzących w przestrzeni geograficznej, - stosować proste techniki prezentacji danych, np. w postaci tabeli, wykresu, - opracować i przeprowadzić prostą ankietę, - wykonać profil topograficzny, diagramy: kołowy, słupkowy i kwadratowy.
Uczeń rozumie terminy:- interpolacja, profil kauzalny, wywiad socjologiczny; Uczeń wie:- że, w niektórych przypadkach na podstawie tych samych danych możliwe są odmienne, poprawne interpretacje wyników; Uczeń potrafi:- klasyfikować i weryfikować dane pod względem ich przydatności do charakterystyki i oceny zjawisk i procesów, zachodzących w przestrzeni geograficznej, - stosować różnorodne techniki prezentacji danych, np. w postaci posteru,- opracować arkusz obserwacji, kwestionariusz wywiadu socjologicznego, - wykonać szkic terenowy z podstawy, - przeprowadzić interpolację.
6 - 7
Zastosowanie źródeł wiedzy geograficznej do rozwiązywania problemów
Uczeń zna terminy:- projekt, park krajobrazowy;Uczeń wie:- w których dziedzinach życia codziennego (przykładowo) mogą mieć zastosowanie wyniki badań geograficznych, Uczeń potrafi:- wskazać przykłady wykorzystania wyników badań geograficznych w życiu codziennym, pracować w zespole nad wykonaniem projektu, określić obszary konfliktowe (w zakresie różnych rodzajów użytkowania terenu) na obszarze gminy lub miejscowości.
Uczeń potrafi:- wskazać przydatność wyników badań geograficznych dla dalszego rozwoju geografii jako nauki, poprawnie formułować pytania dotyczące zagadnień geograficznych i stawiać hipotezy, opracować projekt badań dotyczący wybranego problemu lokalnego (określić jego cel, tematykę, metody pracy i sposób realizacji).
8 - 9
Nowy ład przestrzenny w miejscowości (gminie) - warsztat geograficzny
Praktyczne doskonalenie umiejętności nabytych na wcześniejszych lekcjach: określenie składników naturalnych i antropogenicznych środowiska geograficznego, określenie czynników lokalizacji wybranych inwestycji gospodarczych.
Doskonalenie umiejętności (wyszczególnionych w lekcjach 1 - 7), ze szczególnym zwróceniem uwagi na ocenę środowiska geograficznego pod kątem lokalizacji inwestycji.
10
Ziemia jako jedna z planet Układu Słonecznego
Uczeń rozumie terminy: - Wszechświat, Galaktyka, Układ Słoneczny (Planetarny), gwiazda, planeta, planetoidy, czarna dziura, kwazar, księżyc, satelita, kometa, geoida, elipsoida ziemska, siła grawitacyjna, szerokość geograficzna, długość geograficzna; Uczeń zna:- szacunkowy wiek Ziemi; - kształt i rozmiary Ziemi (powierzchnia Ziemi, długość: promienia biegunowy, promienia równikowego, równika); Uczeń potrafi:- określać współrzędne geograficzne na podstawie mapy, wyjaśnić budowę Układu Słonecznego, - wyjaśnić istotne różnice pomiędzy geocentryczną teorią Ptolemeusza a heliocentryczną teorią Kopernika, określać współrzędne geograficzne na podstawie mapy.
Uczeń rozumie terminy:- Obłok Oorta, Pas Kuipera; Uczeń potrafi:- opisać budowę Wszechświata, - operując najnowszymi osiągnięciami nauki scharakteryzować proces powstania i ewolucji Ziemi, - wyjaśnić sposób wykonania pomiarów Ziemi przez Eratostenesa, - porównać od względem wielkości: Słońce, planety, Księżyc, - określać współrzędne geograficzne przy wykorzystaniu GPS.
11
Dzieje Ziemi
Uczeń rozumie terminy: - wiek bezwzględny i względny, okres połowicznego rozpadu pierwiastków promieniotwórczych, skamieniałość przewodnia, stratygrafia, era, okres, epoka, tablica stratygraficzna, paleontologia; Uczeń zna:- nazwy er i okresów, wybranych epok oraz ich kolejność chronologiczną, - czas trwania poszczególnych er, - najważniejsze wydarzenia geologiczne poszczególnych er; Uczeń wie:- na jakiej podstawie określa się wiek względny i bezwzględny skał, - że podstawowym kryterium podziału dziejów Ziemi jest rozwój świata organicznego, Uczeń potrafi:- posługując się tabelę stratygraficzną przedstawić główne etapy formowania się kontynentów i oceanów oraz rozwój życia organicznego.
Uczeń rozumie terminy: - dendrochronologia, zasada aktualizmu geologicznego, termoluminescencja; Uczeń potrafi:- posługiwać się przeglądową mapą geologiczną, - dokonać interpretacji zdarzeń na podstawie profilu geologicznego, - wykazać przydatność metod datowania wieku bezwzględnego i względnego w formułowaniu wniosków dotyczących zdarzeń geologicznych.
12
Geologiczna przeszłość Polski
Uczeń rozumie terminy:- platforma, tarcza, lądolód, glacjał, interglacjał, Platforma Wschodnioeuropejska, obszary fałdowe, tektonika, transgresja i regresja morska; Uczeń potrafi:- wskazać na mapie geomorfologicznej maksymalny zasięg lądolodu skandynawskiego w Europie oraz zasięgi zlodowaceń w Polsce, - wskazać na mapie Europy przykłady pasm górskich, które podlegały ruchom fałdowym: kaledońskim, hercyńskim i alpejskim; Uczeń wie:- że fundamenty współczesnych kontynentów utworzyły się pod koniec ery proterozoicznej;- w jakich okresach występowały najważniejsze orogenezy, - na jakich obszarach i w jakim czasie tworzyły się złoża najważniejszych surowców mineralnych Polski (węgla kamiennego i brunatnego, rud miedzi, żelaza, cynku i ołowiu, siarki, soli kamiennej oraz gazu ziemnego).
Uczeń rozumie terminy:- ablacja, recesja i stagnacja lodowca, strefa Teissere’a - Tornquista; Uczeń wie:- kiedy miały miejsce w Europie transgresje i regresje morskie; Uczeń potrafi:- wskazać na mapie fizycznej maksymalny zasięg lądolodu skandynawskiego w Europie oraz zasięgi zlodowaceń w Polsce, - wyjaśnić konsekwencje krajobrazowe zlodowaceń plejstoceńskich w Polsce, - wskazać na mapie świata przykłady pasm górskich, które podlegały ruchom fałdowym: kaledońskim, hercyńskim i alpejskim.
13
Geosfery i ich budowa
Uczeń rozumie terminy:- przyrodniczy system Ziemi, sial, sima, geosfera, litosfera, hydrosfera, atmosfera, pedosfera, biosfera, warstwa ozonowa, biogeografia, antroposfera, sfera krajobrazowa; Uczeń potrafi:- ogólnie scharakteryzować budowę poszczególnych sfer Ziemi, wymienić składniki geosfer; Uczeń wie, że:- geosfery mają wpływ na życie organiczne.
Uczeń rozumie terminy:- sprzężenie zwrotne dodatnie i ujemne, zorza polarna; Uczeń zna:- zasięgi geosfer (magnetosfera, atmosfera, hydrosfera, litosfera, pedosfera, biosfera); Uczeń potrafi:- szczegółowo scharakteryzować budowę poszczególnych sfer Ziemi, wymienić składniki geosfer i podać ich właściwości, - ocenić znaczenie geosfer dla życia organicznego.
14
Funkcjonowanie systemu przyrodniczego Ziemi
Uczeń rozumie terminy:- fotosynteza, biotop, biocenoza, antropopresja; Uczeń zna:- znaczenie wymiany energii i materii w funkcjonowaniu systemu przyrodniczego Ziemi; Uczeń wie:- że system przyrodniczy Ziemi bywa okresowo Uczeń potrafi:- wyjaśnić wpływ zmian w oświetleniu Ziemi w ciągu roku na funkcjonowanie systemu przyrodniczego Ziemi, - narysować schemat ukazujący wzajemne relacje między składnikami geosfery a pozostałymi geosferami, - wymienić mechanizmy, które chronią biosferę przed niebezpiecznym promieniowaniem z kosmosu.
Uczeń rozumie terminy:- autotrofy, heterotrofy; Uczeń potrafi:- objaśnić przyczyny okresowo zakłócające funkcjonowanie systemu przyrodniczego Ziemi, - wykazać współzależności pomiędzy sferami Ziemi, - posługując się przykładami relacji czasowo-przestrzennych ocenić rolę Słońca jako źródła światła i energii dla istnienia systemu przyrodniczego Ziemi, - wyjaśnić rolę czynników zewnętrznych (kosmicznych) w kształtowaniu poszczególnych geosfer.
15
Geofizyczne podstawy budowy Ziemi
Uczeń rozumie terminy:- geofizyka, skorupa ziemska, płaszcz Ziemi, jądro (wewnętrzne i zewnętrzne), stopień geotermiczny, płyta litosfery, minerał, skała, minerał skałotwórczy; Uczeń zna:- rozmieszczenie płyt litosfery, - główne pierwiastki wchodzące w skład litosfery, - schemat budowy wnętrza Ziemi; Uczeń wie:- że wnętrze Ziemi badane jest metodami pośrednimi i w ograniczonym zakresie metodami bezpośrednimi, - że zasób wiedzy o budowie wnętrza Ziemi jest w trakcie ciągłego poszerzania, - że gęstość, temperatura, ciśnienie i skład chemiczny różnicują poszczególne warstwy.
Uczeń rozumie terminy: - powierzchnia nieciągłości, ryft, prądy konwekcyjne, kryształ, mezosfera, astenosfera, litosfera Uczeń zna:- metody badań wnętrza Ziemi Uczeń potrafi:- wyjaśnić budowę płyty litosfery oraz jej zróżnicowanie w obrębie kontynentów i oceanów, - wskazać możliwości zastosowania metod geofizycznych (sejsmicznej i grawimetrycznej) do badań budowy Ziemi, określić rodzaje skał w zależności od sposobów ich powstania.
szalona2008