Dołęga-Mostowicz Tadeusz - Świat pani Malinowskiej.pdf

(1184 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Do\263\352ga-Mostowicz Tadeusz - \214wiat pani Malinowskiej)
Tadeusz Doł ħ ga Mostowicz
ĺ wiat pani Malinowskiej
Wydawnictwo Łódzkie, Łód Ņ 1989
Wst ħ p
W latach 1934–35 powstały pod piórem Doł ħ gi Mostowicza a Ň cztery powie Ļ ci o tematyce
"kobiecej". Były to, w kolejno Ļ ci ich ukazywania si ħ : "Trzecia płe ę ", " ĺ wiat pani Malinowskiej"
oraz dylogia: "Złota Maska" i "Wysokie Progi". Dwie z tych powie Ļ ci trzyma wła Ļ nie Czytelnik
w r ħ ku. Dodajmy, Ň e "Trzecia płe ę " nie była po wojnie wznawiana, a " ĺ wiat pani Malinowskiej"
miał tylko jedno powojenne wydanie w roku 1947. Interesuj Ģ ca wi ħ c powinna by ę odpowied Ņ na
pytanie: jak obydwie powie Ļ ci zniosły upływ czasu, zmian ħ gustów czytelniczych i konfrontacj ħ
z nasz Ģ obecn Ģ wiedz Ģ o Ļ wiecie oraz o nas samych?
Zacznijmy jednak od pocz Ģ tku. Mostowicz był pisarzem chwili bie ŇĢ cej. Podejmował
problemy swoich czasów i swoich dni. Te wielkie: kryzys gospodarczy, bezrobocie, indolencja
ówczesnych "decydentów" politycznych, tragiczna przepa Ļę mi ħ dzy Ň yciem "wy Ň szych
dziesi ħ ciu tysi ħ cy" a Ň yciem bezrobotnego urz ħ dnika. I te małe: codzienne Ň ycie Warszawy,
stołeczne ulice, sklepy, place targowe. Wielkie nami ħ tno Ļ ci oraz pasje ludzkie, i skromne,
male ı kie marzenia szwaczek, panien sklepowych i widzów z peryferyjnych kin.
Jego dziennikarskiemu i pisarskiemu oku nie mogły tedy umkn Ģę procesy przemian
obyczajowych oraz zmieniaj Ģ ca si ħ po pierwszej wojnie Ļ wiatowej rola i funkcja kobiet w Ň yciu
społecznym. Taka jest, w ogólnym zarysie, geneza owych czterech "kobiecych" powie Ļ ci
Tadeusza Doł ħ gi–Mostowicza. Ale pisarz idzie jeszcze dalej. Tworzy bowiem nie tylko powie Ļ ci
z głównymi bohaterkami kobiecymi wła Ļ nie, lecz tworzy je przede wszystkim dla kobiet. To za Ļ
wymagało uwzgl ħ dnienia psychiki i emocjonalnych potrzeb kobiet, potrzeb ró Ň ni Ģ cych si ħ chyba
od zapotrzebowa ı czytelniczych m ħŇ czyzn.
Powstanie kobiecego audytorium czytelniczego to zjawisko historyczne, maj Ģ ce swoje
uzasadnienia w zło Ň onych procesach społecznych i historycznych. Ale o tym za chwil ħ . Najpierw
bowiem nale Ň y wyja Ļ ni ę , jak mogło w ogóle doj Ļę do aktywizacji kulturalnej kobiet. Zwa Ň my
bowiem: lata trzydzieste to okres, gdy kobiety walczyły o to, aby by ę pani Ģ mecenas, pani Ģ
doktor, pani Ģ in Ň ynier, pani Ģ magister. A liczba kobiet studiuj Ģ cych, podejmuj Ģ cych prac ħ
urz ħ dnicz Ģ , usamodzielniaj Ģ cych si ħ społecznie i materialnie była ju Ň niemała. Ka Ň dy rok
przynosił nowe zjawiska w walce kobiet o rownouprawnienie społeczne i obyczajowe. Ka Ň dy rok
potwierdzał nieodwracalno Ļę tendencji emancypacyjnych.
Problemy emancypacji kobiet (a jest to poj ħ cie bardzo obszerne i wieloznaczeniowe)
wielokrotnie ju Ň wcze Ļ niej stawały si ħ tematem powie Ļ ci. Wystarczy tu powoła ę si ħ cho ę by na
Emancypantki Prusa, na powie Ļ ci Reymonta (Komediantka, Fermenty), ņ eromskiego (Dzieje
grzechu), Zapolskiej (Janka, Fin–de–siecle'istka). W tamtych jednak powie Ļ ciach chodziło przede
wszystkim o podstawy równouprawnienia, o uznanie kobiety za pełnoprawnego człowieka.
Jest spraw Ģ oczywist Ģ , Ň e konsekwencje pierwszej wojny Ļ wiatowej były czynnikiem
niesłychanie przyspieszaj Ģ cym emancypacj ħ i przemiany obyczajowe. Tak zreszt Ģ dzieje si ħ
zawsze po wielkich wstrz Ģ sach historycznych i społecznych. Pocz Ģ tek lat trzydziestych to
wła Ļ nie okres, gdy kobiety realizuj Ģ nowe sytuacje, nowe role społeczne, ł Ģ cz Ģ c je z cechami
własnej płci.
Ten wła Ļ nie moment: poł Ģ czenie nowych ról społecznych z emancypacj Ģ obyczajow Ģ , z
nowym sposobem "gry erotycznej", w której obydwie strony nabieraj Ģ równych praw dla
bystrego obserwatora jakim niew Ģ tpliwie był Mostowicz, musiał wyda ę si ħ szczególnie
atrakcyjny. Wła Ļ nie na styku nowych i starych obyczajów, nowych ról społecznych kobiet, na
nowym do siebie stosunku dwu płci musiały wynika ę konflikty i sytuacje absorbuj Ģ ce uwag ħ
zarówno pisarza, jak i odbiorców (a głównie odbiorczy ı ) powie Ļ ci.
Sprawa emancypacji kobiet była na pocz Ģ tku lat trzydziestych tak wa Ň na, Ň e wszystkie
wielkie ruchy polityczne musiały zaj Ģę wobec niej okre Ļ lone stanowisko. Wi Ģ zało si ħ to nie tylko
z konieczno Ļ ci Ģ liczenia si ħ z kobietami jako potencjalnymi sojuszniczkami czy nawet
aktywistkami tych ruchów. Chodziło tak Ň e, a mo Ň e przede wszystkim, o rozstrzygni ħ cie
problemów praktycznych: kobieta pracuj Ģ ca zawodowo czy kobieta–stra Ň niczka ogniska
domowego, Ň ona, matka? Bo przecie Ň ; cokolwiek powiedziałoby si ħ o słuszno Ļ ci d ĢŇ e ı
emancypacyjnych kobiet, to nikt i nic nie mogło zdj Ģę z nich obowi Ģ zków macierzy ı skich i
domowych. W najlepszym przypadku m ħŇ czyzna mógł w sprawach gospodarstwa domowego i
wychowywania dzieci pełni ę funkcje pomocnicze. Zreszt Ģ , współczesny nam etap emancypacji
ujawnił z cał Ģ ostro Ļ ci Ģ owe sprzeczno Ļ ci ról kobiecych. Nie jest spraw Ģ przypadku nawoływanie
do zrównania pracy domowej w prawach i presti Ň u społecznym z prac Ģ zawodow Ģ . Ale to jest
sytuacja dzisiejsza. W latach trzydziestych nie widziano jeszcze owych pułapek emancypacji i
całego skomplikowania problemów, przed jakimi stajemy dzisiaj wła Ļ nie.
Wówczas spory i dyskusje sprowadzały si ħ , mówi Ģ c najogólniej, do dwu punktów widzenia,
reprezentowanych przez dwie siły polityczne: ruch rewolucyjno–socjalistyczny i ruch
faszystowski. Dla komunistów i socjalistów sprawa była oczywista: kobieta jest pełnoprawnym
partnerem m ħŇ czyzny w Ň yciu osobistym i równoprawnym członkiem ruchu rewolucyjnego.
Nazwiska Wery Kostrzewy, Wandy Wasilewskiej, Zofii Praussowej s Ģ tu jednocze Ļ nie
nazwiskami–symbolami. Inaczej w ruchu faszystowskim. Tam miejsce kobiety wyznaczały trzy
elementy: ko Ļ ciół, kuchnia, dzieci. Faszyzm był zdecydowanie antyemancypacyjny. Nie
wynikało to oczywi Ļ cie z dalekowzroczno Ļ ci ideologów faszyzmu, przewiduj Ģ cych dzisiejsze
nasze trudno Ļ ci i kłopoty z "emancypacj Ģ stosowan Ģ ". Przeciwnie. Było to wyrazem swoistej
pogardy dla kobiety, uznaniem jej ni Ň szo Ļ ci intelektualnej, biologicznej i emocjonalnej.
Ideolodzy faszyzmu formułowali to wyra Ņ nie: "Kobiety niemieckie chc Ģ by ę (...) przede
wszystkim Ň onami i matkami, nie chc Ģ by ę towarzyszkami, jak to usiłuj Ģ wmówi ę sobie i im
czerwoni uszcz ħĻ liwiacze ludu. Nie t ħ skni Ģ za fabryk Ģ , biurem czy parlamentem. Bli Ň szy ich
sercu jest swojski dom, kochany m ĢŇ i gromadka szcz ħĻ liwych dzieci".*1
Prowadzono wi ħ c walk ħ o dusze, serca i umysły kobiet. Był wszak Ň e jeszcze jeden moment,
bardzo istotny i wa Ň ny: kryzys gospodarczy lat 1929–1934. Wielu ekonomistów zastanawiało si ħ
nad jego przyczynami. Wielu te Ň , wychodz Ģ c z nieprawidłowych przesłanek, upatrywało jedn Ģ z
głównych przyczyn kryzysu wła Ļ nie w inwazji pracuj Ģ cych kobiet, które – rzekomo jedynie dla
zaspokojenia własnych aspiracji społecznych – wypierały m ħŇ czyzn z ich miejsc pracy. Jedynym
wi ħ c lekarstwem na kryzys miał by ę powrót kobiet do kuchni i dzieci. I je Ļ li nawet te argumenty
brzmi Ģ dzisiaj dziwacznie, to przecie Ň wówczas traktowano je z cał Ģ powag Ģ , ostro wyst ħ puj Ģ c
przeciw emancypacyjnym d ĢŇ eniom kobiet. Pami ħ tajmy równie Ň o przemianach obyczaju,
obejmuj Ģ cych tak Ň e sfer ħ Ň ycia erotycznego. Z bezwolnego dotychczas obiektu po ŇĢ da ı m ħ skich
kobieta stawała si ħ partnerk Ģ gry miłosnej, maj Ģ c Ģ prawo nie tylko do prze Ň y ę erotycznych, ale
te Ň do wyboru partnera.
Wszystkie te przemiany Ň ycia i obyczaju stawały si ħ szczególnie atrakcyjne, dla twórców
szukaj Ģ cych i nowych tematów, i nowych sposobów kontaktowania si ħ z odbiorc Ģ . Wszystkie te
przemiany wpływały tak Ň e na zmian ħ sytuacji kobiet w literaturze. I to w dwojakim znaczeniu: w
obszarze twórczo Ļ ci i w obszarze czytelnictwa.
W obszarze twórczo Ļ ci: Nie jest przecie Ň spraw Ģ przypadku, Ň e lata 1932–39 to okres
"inwazji" kobiet. Z. Nałkowska, M, D Ģ browska, M. Kuncewiczowa, I. Krzywicka, H.
Naglerowa, P. Gojawiczy ı ska, W. Melcer, H. Górska, J. Brzostowska, M.
Pawlikowska–Jasnorzewska, Z. Ginczanka, M. Ukniewska, E. Szempli ı ska – oto pierwsze tylko
nasuwaj Ģ ce si ħ nazwiska. O literaturze lat trzydziestych, szczególnie za Ļ o powie Ļ ci tych lat,
mo Ň na bez przesady powiedzie ę , Ň e "kobietami stoi". Rzecz jednak szczególna: kobiety–pisarki
prawie wcale nie podejmuj Ģ tematu działalno Ļ ci społecznej i aktywno Ļ ci zawodowej kobiet. I oto
wła Ļ nie te problemy stan Ģ si ħ , mi ħ dzy innymi, przedmiotem zainteresowania Doł ħ gi–Mostowicza
w obydwu prezentowanych Czytelnikowi powie Ļ ciach.
W obszarze czytelnictwa tak Ň e nast Ģ piły daleko id Ģ ce zmiany. Czytelnictwo kobiet, rola
audytorium kobiecego na rynku wydawniczym – to zjawiska, które swój pocz Ģ tek maj Ģ w
XVIII–wiecznej Anglii. Wi Ģ zało si ħ to z "rewolucj Ģ przemysłow Ģ ", z now Ģ pozycj Ģ klas
Ļ rednich, których przedstawicielki dysponowały wolnym czasem. Wytworzyła si ħ wówczas
w Ļ ród kobiet moda czytania "romansów". Było to zjawisko tak powszechne, Ň e angielski historyk
literatury Ian Watt okre Ļ la lektur ħ jako zaj ħ cie typowo kobiece.
W Polsce dopiero wiek XIX przyniósł Ň ywiołow Ģ niemal emancypacj ħ kobiet. Stało si ħ to z
powodów, dla których tak Ň e i w czasach nam bli Ň szych po I i II wojnie Ļ wiatowej, kobiety
przej Ģę musiały obowi Ģ zki nieobecnych m ħŇ czyzn. Wskutek wydarze ı historycznych (Insurekcja
Ko Ļ ciuszkowska, Powstanie Listopadowe, Powstanie Styczniowe) wiele kobiet musiało sta ę si ħ
emancypantkami z musu, z konieczno Ļ ci. Po Powstaniu Styczniowym ogrom tego zjawiska
spowodował, Ň e "kwesti ħ kobiec Ģ ", spraw ħ emancypacji kobiet zaliczono do najwa Ň niejszych
społecznie, wł Ģ czono do programu pozytywistycznego.
Te wi ħ c kobiet (niezale Ň nie od pewnych ró Ň nic historycznych w porównaniu z Angielkami)
stawały si ħ wdzi ħ cznymi odbiorczyniami literatury, szczególnie za Ļ powie Ļ ci. Dlaczego wła Ļ nie
powie Ļ ci? Pisze o tym, jak Ň e trafnie, historyk literatury: "(Kobiety) przedkładały powie Ļę nad
inne formy roztargnie ı (rozrywek – J. R.) – i nic w tym dziwnego. Teatr, drugi z kolei z
lubianych rodzajów rozrywki kobiecej, rzadko odwiedzał prowincj ħ , a w wielkich miastach nie
mógł konkurowa ę z lektur Ģ . Wymagał okre Ļ lonego rytuału garderobianego i towarzyskiego –
powie Ļę tymczasem sama napraszała si ħ do towarzystwa samotnej (jak Ň e cz ħ sto dosłownie
samotnej) mieszkanki odludnego dworu. Nie wymagała przy tym Ň adnego specjalnego
przygotowania literackiego: cał Ģ swoj Ģ tradycj Ģ i form Ģ zdawała si ħ apelowa ę do odbiorcy nie
ska Ň onego ani nadmiarem erudycji, ani profesjonalizmem literackim".*2
Lektura powie Ļ ci była wi ħ c jedn Ģ z niewielu dost ħ pnych kobietom form rozrywki. Była tak Ň e
i czym Ļ wi ħ cej. Mogła bowiem stanowi ę tak Ň e form ħ ucieczki od trudno Ļ ci dnia powszechnego;
od kłopotów i ci ħŇ arów Ň ycia. Ten aspekt zainteresowania kobiet lektur Ģ ma charakter nie tylko
historyczny, lecz i współczesny. ĺ wiadcz Ģ o tym badania nad czytelnictwem kobiet. Współcze Ļ ni
badacze widz Ģ trzy główne kierunki swoi Ļ cie kobiecych zainteresowa ı lektur Ģ : zaspokojenie
sfery uczu ę i fantazji, zdobycie wiedzy praktycznej, potrzebnej do prowadzenia domu, i
zainteresowania "teoretyczne". Na pierwszym miejscu umieszczaj Ģ jednak zaspokojenie sfery
uczu ę . Temu za Ļ słu Ň ył i słu Ň y "romans" wła Ļ nie. Nie jest spraw Ģ przypadku, Ň e termin ten ma
dwa znaczenia: mo Ň e oznacza ę powie Ļę w ogóle, a tak Ň e gatunek powie Ļ ci, w której głównym
motywem jest miło Ļę . Szczególnie za Ļ poczytna była romantyczna, tristanowska odmiana
miło Ļ ci. W Ģ tek Tristana i Izoldy okazał si ħ wyj Ģ tkowo "no Ļ ny" w swych tre Ļ ciach
emocjonalnych. W tristanicznej miło Ļ ci bowiem "(...) przedmiot miło Ļ ci musi by ę z jakich Ļ
wzgl ħ dów nieosi Ģ galny, realizacja pragnie ı kochanków musi by ę nieustannie zagro Ň ona, Ļ wiat
musi by ę wrogi ich uczuciom, a wszystko razem musi ko ı czy ę si ħ tragicznie".*3
Dodajmy tu jednak niezb ħ dne zastrze Ň enie: Oto w literaturze obiegu popularnego, a była to
domena Mostowicza, zako ı czenie w Ģ tku nie tylko nie musiało by ę tragiczne, ale zostało
zast Ģ pione mniej lub bardziej modyfikowan Ģ zasad Ģ happy endu. Wynikało to z nadrz ħ dnej
zasady moralnego ładu Ļ wiata i pocieszaj Ģ cej, konsolacyjnej funkcji tego rodzaju powie Ļ ci wobec
odbiorcy.
Współcze Ļ nie czytelnicy, a tak Ň e odbiorcy teleseriali, np. o nieszcz ħ snej Isaurze, te Ň szukaj Ģ
modelu miło Ļ ci tristanicznej, miło Ļ ci z przeszkodami. Wiek XX i "uszcz ħĻ liwiaj Ģ ca" modyfikacja
tego modelu bardzo odpowiadaj Ģ potrzebom współczesnym. Szczególnie odnosiło si ħ to i odnosi
do powie Ļ ci obiegu popularnego, rozrywkowego. Najtrafniej, aczkolwiek dosadnie, uj Ģ ł spraw ħ
Witold Gombrowicz: "W powie Ļ ci dla kucharek nie mo Ň na intelektualizowa ę ani
przerafinowywa ę . Tam musi by ę miło Ļę ! Miło Ļę wielka, Ļ wi ħ ta i jedyna".*4
Mostowicz nie pisywał "powie Ļ ci dla kucharek". Czytały go panie z ró Ň nych Ļ rodowisk i
sfer: dziewczyna ze sklepu, urz ħ dniczka, pani mecenas i Pani ministrowa. Dlatego w jego
powie Ļ ciach o kobietach i dla kobiet znajdziemy, szczególnie w "Trzeciej płci", wiele elementów
"intelektualizowania", rozmy Ļ la ı , dyskusji i refleksji. Sama jednak zasada została przez
Gombrowicza uj ħ ta trafnie i syntetycznie.
Co za Ļ do Mostowicza, to zwró ę my uwag ħ na jeszcze jeden istotny czynnik. Oto w roku
1934, gdy ukazały si ħ obydwie powie Ļ ci, czytelniczki mogły w nich, czyta ę o sobie, o swoich
najbardziej aktualnych sprawach. Ta aktualno Ļę podejmowanych problemów była jednocze Ļ nie i
wielkim atutem Mostowicza, i gro Ņ b Ģ dla artystycznych realizacji jego zamierze ı . Aktualno Ļę
bowiem zawsze grozi pewnym "upublicystycznieniem" powie Ļ ci. Grozi tak Ň e czym Ļ innym: gdy
mija aktualno Ļę , mo Ň e min Ģę i zainteresowanie sam Ģ powie Ļ ci Ģ . W przypadku Doł ħ gi tak jednak
nie jest. Bowiem problemy emancypacji zawodowej, społecznej i uczuciowej kobiet nie przestały
by ę nadal aktualne, cho ę wyst ħ puj Ģ w innych formach i w innym kształcie. Zatem lektura
powie Ļ ci Mostowicza, poza zaspokojeniem wspomnianych ju Ň wy Ň ej potrzeb psychicznych, ma
jeszcze jeden walor: Pozwala mianowicie porównywa ę kształt emancypacji lat trzydziestych z
dzisiejszym. Pozwoli to Czytelnikom snu ę własne refleksje i rozwa Ň ania porównania i
warto Ļ ciowanie...
II
Czytelnicy bez trudu zorientuj Ģ si ħ , Ň e bohaterki obydwu powie Ļ ci to kobiety zwykłe,
powszednie, zwyczajne. Zwrócił na to uwag ħ jeden z nielicznych recenzentów Trzeciej płci,
pisz Ģ c: "Zwolennikom talentu Mostowicza jego ostatnia powie Ļę przynie Ļę mo Ň e pewne
rozczarowanie. "Trzecia płe ę " jest bowiem pozbawiona tych wszystkich jaskrawych
sensacyjnych efektów, które zdawały si ħ by ę nieodł Ģ czn Ģ cech Ģ popularnego powie Ļ ciopisarza.
(...) Mostowicz, jak to zreszt Ģ sam tytuł wskazuje; daje psychologiczn Ģ analiz ħ współczesnego
feminizmu w najrozmaitszych typach i konfliktach Ň yciowych. To wszystko dokonuje si ħ tutaj
bez Ň adnych nadzwyczajnych sztuczek (...) "Trzecia płe ę " wysun ħ ła Mostowicza na czoło
współczesnych beletrystów polskich. Ta powie Ļę jest logicznie i proporcjonalnie skonstruowana,
autor z wielk Ģ umiej ħ tno Ļ ci Ģ zestawia ró Ň norodne płaszczyzny działa ı ludzkich, nie trac Ģ c ani na
chwil ħ poczucia cało Ļ ci. Jego wrodzony talent narracyjny działa z niesłabn Ģ c Ģ sił Ģ tak Ň e i
wówczas, kiedy opowiada nam o wydarzeniach zdawałoby si ħ szarych i pospolitych. Ludzie
Mostowicza s Ģ niezmiernie Ň ywi i nieszablonowi, ich sylwetki zostały stworzone w sposób
Zgłoś jeśli naruszono regulamin