{744}{840}17-go grudnia 1903 roku... {843}{939}człowiek dokonał pierwszego udanego|i kontrolowanego lotu samolotem... {984}{1079}przełamujšc w ten sposób barierę|istniejšcš od milionów lat. {1079}{1175}Dzisiaj, ze swš inteligencjš|i zdolnociami... {1177}{1248}człowiek nagle znalazł się|na rozdrożu. {1249}{1302}Niektórzy uwierzyli,|że pociski zdalnie sterowane... {1306}{1381}i kontrolowane przez elektronikę|pojazdy powietrzne... {1381}{1452}prowadzš wprost|do opanowania lotów kosmicznych. {1452}{1524}Ostatnie osišgnięcia|w lotach orbitalnych... {1525}{1606}były spektakularne|i niezwykle ważne. {1606}{1702}Człowiek jednak nigdy nie zadowoli|mało dostojna rola... {1731}{1827}elementu biologicznego|umieszczonego w czubku rakiety. {1869}{1965}16 lat temu w bazie lotnictwa Edwards|w Kalifornii... {1988}{2093}zapoczštkowano skomplikowany proces|skonstruowania statku przestrzennego... {2116}{2212}który zaspokoiłby pragnienie człowieka|w zakresie kontroli jego lotu... {2234}{2317}i umożliwiałby powrót|do ziemskiej atmosfery. {2321}{2414}Pojazd ten miałby latać,|szybować i lšdować... {2414}{2508}pod całkowitš kontrolš|człowieka za jego sterami. {2508}{2600}Tak więc dzi mamy "X-15"... {2602}{2674}sterowanego przez pilota,|który podejmuje wszelkie decyzje... {2674}{2736}w zakresie kontrolowania jego lotu... {2736}{2807}powrotu do atmosfery i lšdowania. {2807}{2894}X-15 jest kluczem|do zdobycia dowiadczeń... {2894}{2941}które znajdš swoje odzwierciedlenie... {2941}{3037}w budowie statków|i lotach kosmicznych w przyszłoci. {5967}{6006}X-15... {6009}{6105}pierwszy kierowany|statek przestrzenny na wiecie... {6108}{6204}w tym locie pilotuje go Matt Powell,|pilot dowiadczalny NASA. {6232}{6278}A oto nosiciel... {6278}{6344}specjalnie dostosowany|bombowiec B-52... {6344}{6450}wynoszšcy X-15 na wysokoć 15-tu kilometrów,|gdzie zostanie wypuszczony. {6457}{6496}To jego załoga. {6496}{6587}Pilot, drugi pilot,|operator aparatury startowej... {6587}{6651}wszyscy wysoko wykwalifikowani|i specjalnie przeszkoleni. {6651}{6701}A to samolot wsparcia Chase Two. {6701}{6767}Za sterami|podpułkownik Lee Brandon... {6767}{6842}pilot dowiadczalny|z Sił Powietrznych USA. {6842}{6901}Pilotuje także X-15. {6901}{7007}Dzisiaj jest jednym z pilotów wsparcia|i wizualnie będzie kontrolował X-15... {7017}{7110}do momentu wypuszczenia,|a potem poprowadzi go... {7110}{7172}na miejsce lšdowania. {7172}{7262}A to Chase One|i major Ernie Wilde... {7262}{7322}jeden z rezerwowych pilotów|Sił Powietrznych... {7322}{7412}który na bieżšco gromadzi wiedzę|o procedurach lotu X-15. {7412}{7508}To specjalista od X-15|z niewielkim silnikiem XLR-11. {7538}{7594}Dzisiaj jednak|będzie wspierał Matta Powella... {7594}{7681}w locie z silnikiem XLR-99. {7681}{7743}Silnik rakietowy XLR-99... {7743}{7823}ma siłę cišgu|blisko 60 tysięcy funtów. {7823}{7919}Ostateczna decyzja|należy jednak do pilota. {8020}{8116}Major Anthony Rinaldi|z Sił Powietrznych USA... {8129}{8186}odpowiada za człowieka za sterami... {8186}{8270}i jego wyposażenie|do podtrzymywania życia w kosmosie. {8270}{8360}Pułkownik Craig Brewster,|szef Sekcji ds. Czynnika Ludzkiego... {8366}{8412}z Sił Powietrznych USA. {8412}{8499}Tom Deparma,|kierownik projektu X-15... {8499}{8579}wysoko wykwalifikowany|inżynier aeronautyki. {8579}{8661}Jest Dyrektorem Badań NASA. {8661}{8708}Wraz z nim, w sali kontroli lotu... {8708}{8807}znajdujš się inżynierowie i technicy|NASA i Sił Powietrznych USA... {8807}{8884}kontrolujšcy aparaturę ledzšcš|i rejestrujšcš... {8884}{8965}tysišce różnych informacji... {8965}{9016}napływajšcych z X-15... {9016}{9112}oraz elektrod|umieszczonych na ciele pilota. {9122}{9166}To włanie ten zespół. {9166}{9262}Wraz ze stacjami dalekiego zasięgu|w Beatty i Ely w Newadzie... {9291}{9387}monitorujš i zabezpieczajš|loty X-15... {9388}{9446}w ramach skomplikowanego projektu... {9446}{9494}przebiegajšcego gładko... {9494}{9590}ale na pełnych obrotach. {9759}{9846}Tu Chase Two.|Wychodzę na pozycję. {9846}{9888}Zrozumiałem.|Odbiór. {9888}{9984}Tu B-52, zrozumiałem, Lee.|Mam cię w zasięgu wzroku. {10031}{10113}Tu Chase One.|Jestem na pozycji. {10113}{10157}Czy mnie słyszysz?|Odbiór. {10157}{10203}Głono i wyranie, Ernie. {10203}{10299}Pięć minut do wypuszczenia. {10358}{10418}Sprawdzam radio.|Jak mnie słyszysz? {10418}{10496}Bez zarzutu, Matt. {10496}{10563}Włšczam zasilanie pomocnicze. {10563}{10625}X-15, jak tlen? {10625}{10721}Na tlenie z X-15,125 atmosfer. {10734}{10830}Kołnierz hełmu w porzšdku. {10855}{10951}Oddech w normie,|20 razy na minutę. {10988}{11082}Tu NASA One,|proszę o kontrolę zewnętrznš. {11082}{11148}Chase Two, sprawd. {11154}{11250}Potwierd ustawienie do wypuszczenia.|Odbiór. {11642}{11735}Chase Two do NASA One.|Kontrola zewnętrzna - bez uwag. {11741}{11776}Zrozumiałem, Lee. {11776}{11828}NASA One do Chase One. {11828}{11859}Ernie, wszystko gotowe? {11859}{11921}Chase One do NASA One.|Wszystko gotowe, Tom. {11921}{11969}McCully do NASA One. {11969}{12055}15 tysięcy metrów,|minuta do wypuszczenia. {12059}{12113}W porzšdku, Matt. {12113}{12150}Dochodzimy do punktu wypuszczenia. {12150}{12242}Zrozumiałem.|Odlicz ostatnie 5 sekund. {12242}{12325}Ostateczna zgoda do wszystkich stanowisk.|Gotów do startu. {12325}{12421}Pięć, cztery, trzy... {12588}{12623}Przerwać odliczanie. {12623}{12702}Powtarzam, przerwać odliczanie.|Utrata cinienia paliwa. {12702}{12808}Cinienie ciekłego tlenu - 45,|amoniak - 30... oba spadajš. {12810}{12898}NASA One do wszystkich.|Przerwać odliczanie. {12898}{12966}Potwierd spadek cinienia paliwa. {12966}{13024}Jaki masz odczyt? {13024}{13120}Potwierdzam utratę cinienia.|Poniżej normy i spada. {13158}{13220}NASA One do X-15. {13220}{13263}Matt, odwołujemy? {13263}{13355}X-15 do wszystkich.|Odwołujemy. {13355}{13436}Powtarzam, odwołujemy. {13436}{13501}No tak, czwórka z plusem... {13501}{13542}NASA One do X-15. {13542}{13638}Przechodzimy do planu zapasowego.|Matt, możesz zrzucić paliwo? {13638}{13706}X-15 do NASA One.|Odpowied negatywna. {13706}{13767}NASA One do 008. {13767}{13835}Jaki ciężar możesz zrównoważyć|trymowaniem skrzydeł? {13835}{13934}008 do NASA One... niemożliwe|przepompowanie odpowiedniej iloci paliwa. {13934}{13992}Lšdowanie z obcišżonym|prawym skrzydłem - krytyczne. {13992}{14088}Deparma do wszystkich jednostek.|To sytuacja wyjštkowa. {14093}{14188}B-52 spróbuje lšdować|z podwieszonym X-15. {14188}{14284}Cały niezbędny sprzęt,|wszystkie jednostki przeciwpożarowe... {14292}{14388}rozmiecić wzdłuż pasa 35,|południowe koryto jeziora. {14401}{14497}Powtarzam: południowe koryto jeziora. {14630}{14676}Rejestrujcie wszystkie dane. {14676}{14782}Podstawowy kanał radiowy ma być otwarty.|Będę go używał z samochodu. {14783}{14879}Chodmy, pułkowniku. {16281}{16366}Powinien podchodzić|za około 10 minut. {16375}{16471}Zapalić flary. {16775}{16871}Deparma z NASA Mobile|do Chase Two. {16958}{17037}Chase Two do NASA 9.|Mów. {17037}{17115}Lee, kontroluj|podejcie do lšdowania. {17115}{17211}Rozpoczęcie podejcia do lšdowania|za około pięć minut. {17265}{17361}Wszystkie wskaniki cinienia|znowu zaczynajš spadać. {17585}{17681}Nosiciel zrzuca ciekły tlen.|Wypływ maksymalny. {17791}{17850}NASA Mobile|do samolotów wsparcia. {17850}{17901}Trzymajcie się blisko|podczas lšdowania. {17901}{17997}Dobrze, wchodzę na twojš dziesištš. {18001}{18099}Jestemy około pięciu kilometrów|na północ od waszego stanowiska. {18241}{18333}Potwierdcie, że stabilizator powietrzny|jest w pozycji "zamknięty". {18333}{18429}Potwierdzam. {18496}{18592}Potwierdzam ponadto... {18594}{18690}że dwignie żaluzji sekcji LN 2|sš w pozycji "włšczone". {20282}{20340}- Pamela, miło cię widzieć.|- Czeć, Maggie. {20340}{20392}Jak podróż? {20392}{20454}Czeć, Diana.|Dobrze was widzieć. {20454}{20538}Wiecie, jaka długa|jest autostrada 66? {20538}{20612}Wyglšdasz nieprzyzwoicie cudownie.|Czy wyglšdała tak rano... {20612}{20668}- gdy Lee wychodził?|- Chyba nie. {20668}{20764}- Wniemy bagaże.|- Sš okropnie ciężkie. {20776}{20813}- Ja to wezmę.|- Dobrze. {20813}{20857}- Kawa wstawiona?|- Tak, chodmy. {20857}{20898}Jestecie od niej uzależnione? {20898}{20939}Chcę rozmawiać o tobie. {20939}{21035}No cóż, to inny wiat. {21201}{21278}Przez cały ten czas|paliwo wypływało... {21278}{21374}z wyjštkiem momentu nawracania. {21376}{21447}Zrozumiałem. {21447}{21534}NASA One,|kontroluję 120 km na wschód... {21534}{21615}i 90 km na północ. {21615}{21711}NASA One, zrozumiałem. {21912}{22008}Mamo!|Widać ich! {22221}{22317}- Gdzie, Mike?|- Tam. {22625}{22721}Nie ma już odwrotu. {22760}{22856}Dobra, ruszajcie. {23310}{23399}Spokojnie,|to nie syrena katastrofy. {23399}{23467}Jest stała.|To nie sš krótkie dwięki. {23467}{23572}- Więc o co chodzi? Może zadzwonimy?|- Nie można dzwonić podczas lotów. {23572}{23668}Już wolę tę syrenę,|niż dzwonek telefonu. {25280}{25376}Masz ładny spadochronik. {25567}{25663}Chase Two do B-52.|Pali ci się przednie koło. {28734}{28791}- Miałe pietra?|- Tak. {28794}{28856}Mogę jeszcze zrezygnować, doktorze? {28860}{28918}- Dobrze się czujesz, Matt?|- Jestem trochę sztywny. {28918}{28982}Boli cię gdzie? {28982}{29050}Możesz co powiedzieć|o tym spadku cinienia? {29050}{29130}- Pewnie... jak tylko to zdejmę.|- Dobrze. {29130}{29226}- Macie papierosa?|- Tak, proszę. {29314}{29410}Dobra, wycišgnijmy cię z tego. {29516}{29612}- Muszę wracać do dowództwa.|- Dobra. {29987}{30083}Lee, jestemy tutaj. {30630}{30726}Czeć, Pam. {30858}{30900}Chodmy do mnie. {30900}{30996}Przepraszam. {31068}{31103}No dobrze, Pamelo.|Dlaczego? {31107}{31203}Bo nie mogłam już wytrzymać|tego cichego, monotonnego życia. {31211}{31285}- Tak po prostu?|- Tak po prostu. {31...
ingrid.lind