Wprowadzenie publikacji do planu wydawniczego i budżetowanie publikacji
1. Przygotowanie dokumentacji
2. Konsultacja z działem marketingu i sprzedaży [nasze wewnętrzne oceny przydatności i zewnętrzne recenzje mamy już gotowe – w dok. w pkt. 1]
Wydawnictwo, zwłaszcza duże, niebędące rodzinną firmą nie może funkcjonować na żywioł[1], konieczna jest szczegółowa dokumentacja oparta na rzetelnej analizie.
3. Postawienie na kolegium wydawniczym
Przebieg kolegium:
a. Redaktor prowadzący prezentuje proponowaną publikację, opowiada o niej i o jej autorach, przedstawia ją na tle publikacji z danej dziedziny
b. Marketingowiec przedstawia prognozę i dynamikę sprzedaży oraz plan działań promocyjnych
c. Dyskusja
d. Zatwierdzenie książki do planu wydawniczego lub odrzucenie ew. odesłanie do poprawek / zmian.
Dokumentacja na kolegium wydawnicze:
1. Kalkulacja księgowa (budżet wstępny)
2. Karta książki – podstawowe informacje o danym tytule
3. Konspekt lub maszynopis
4. Recenzje zewnętrzne i ew. opinia wewnętrzna wydawnictwa
5. Opinia marketingowo-handlowa
6. Opis serii – gdzie umieścić i jak wygląda
7. Kwestionariusz autorski / informacja o autorze
Karta książki :
1. Symbol redakcji i nazwisko redaktora
2. Nr projektu – tutaj nr księgowy
3. Zmiana tytułu, gdy tytuł jest roboczy – ślad tego, co się dzieje z tytułem w toku prac
4. Redaktor naukowy w pracy zbiorowej
5. Ilość tomów
6. Objętość w arkuszach wydawniczych – 1 ark. wyd. = 40 tys. znaków, tekst autorski wraz z elementami dodatkowymi, indeksami, żywą paginą etc.
7. ISBN, w wyd. wielotomowych również ISBN tomu – wówczas są dwa, jeden wspólny dla wszystkich oraz dodatkowy, inny dla każdego tomu
8. Rodzaj publikacji – podręcznik akademicki, książeczka dla dzieci, biografia, tomik poezji
9. Klasyfikacja tematyczna – wg BN, potrzebna przy tworzeniu katalogów i bibliografii narodowej
10. Instytucja dotująca
11. Informacje o oryginale przy tłumaczeniach
12. Poprzednie wydania: nr ostatniego wyd., data, nakład[2], ceny[3], aktualny zapas[4]
13. Informacje, które redaktor proponuje włączyć – e.g. dodatkowe wyposażenie
Członkowie kolegium wydawniczego muszą wiedzieć to, co wie redaktor inicjujący:
14. dlaczego ta książka?
15. autor – główne informacje
16. odbiorcy – dla kogo?
17. wszystkie informacje pozyskane w czasie pozyskiwania tytułu
18. jakie książki można uznać za wspomagające – wspólna akcja promocyjna, możliwość sprzedaży w pakietach
19. konkurencja – co jest na rynku, z czym się spotkamy, a dokładniej, z kim się zderzymy J Ważne są ceny publikacji konkurencyjnych – jeżeli nasza książka będzie dużo droższa od wielu innych publikacji z tej dziedziny, to choć byłaby lepsza, nikt jej nie kupi...[5]
20. Czas życia książki – jak długo książka może funkcjonować bez uzupełnień i zmian – ergo jak długo pozostaje aktualna – pierwsze wydanie kosztuje dużo [praca autora, redaktora, korekty etc.], dodruki to właściwie tylko koszty produkcji, ale bez opracowania. Niestety nie możemy przewidzieć wszystkich rewolucji w nauce, które mogą uczynić naszą książkę przedpotopową[6].
21. Kanały sprzedaży – uwzględniamy te, które odbiegają od standardowych, co jest istotne zwłaszcza przy książkach specjalistycznych – podręcznik anatomopatologii nie będzie leżał w „Librze” czy w „Prusie” na środku wystawy…
22. Po tych informacjach następuje litania podpisów i data J
E Przykład wypełnienia karty książki - vide załącznik 2 na końcu tekstu
Opinia marketingowa – przewiduje ile uda się sprzedać w poszczególnych latach przy określonych działaniach promocyjnych i danej sytuacji rynkowej.
1. Parametry wydawnictwa
2. Odbiorcy
3. Konkurencja
4. Prognoza sprzedaży
5. Opinia marketingu
6. Propozycje promocyjne [recenzje w prasie ogólnej lub specjalistycznej, wywiady, spotkania z autorami etc.]
Dotychczasowa sprzedaż wyrobów podobnych
« Autor [A. Świderkówna] lub tematyka [II wojna, Katyń, nazizm]
« Podsumowanie, jak sprzedawały się w poszczególnych latach – e.g. książki A. Świderkówny po śmierci Autorki wykazywały wzrost sprzedaży, choć uprzednio dał się odczuć wyraźny spadek.
« Zwroty – większa sieć czasem zatowaruje[7] coś z prawem zwrotu, do tego dochodzą egzemplarze uszkodzone
Opis serii
1. Co to za seria – popularna[8], podręczniki[9], źródła[10], książka „dla Opornych”[11]?
2. Wygląd, tematyka[12], zagadnienia
3. Częstotliwość wydawania
4. Sprzedaż i promocja
5. Informacja o autorach
6. Konstrukcja podręcznika [jeżeli dotyczy]
7. Założenia edytorskie
Konieczność planowania: tego, co już wydane, co w produkcji, co dopiero się ukaże
Lokomotywa serii – ma „ciągnąć” serię, stanowić „wisienkę na torcie”, główny wybijający się hit, dzięki któremu inne książki w serii świecą światłem odbitym. Gdy wydajemy kilka książek na rok, to jedna powinna być hitem – ludzie lubią kompletować serie, często przymkną oko na pojedynczy gniot, gdy w serii ukazał się także bestseller, ale należy ludziom przypominać o serii, stąd ważna jest regularność i względnie krótkie okresy między poszczególnymi elementami serii
Kwestionariusz autorski – vide Załącznik 1
« Charakterystyka książki z punktu widzenia autora – dla kogo i po co? Co sam autor sądzi o swoim dziele? Co uważa za zalety? Jakie publikacje są konkurencyjne – to najlepiej wie sam autor [nie znoszę Jaczynowskiej, grrrrr…!]
« Sugestie promocyjne
o Lista instytucji, towarzystw, osób, którym meldować o ukazaniu się pozycji
o Tytuły czasopism, w których powinny ukazać się recenzje
o Jakim wydawnictwom naukowym powinno towarzyszyć ukazanie się książki oraz jej reklama?
« Czy wyraża zgodę na osobisty udział w akcji promocyjnej?
Autor może tu napisać WSZYSTKO, nawet, że jego książka jest bezkonkurencyjna i w ogóle „de-best” i stanowi przewrót iście kopernikański J
« Zastosowanie – nawet, gdy jest to podręcznik akademicki – kierunki na uczelniach często zmieniają nazwy, pojawiają się też nowe[13], niektóre książki mogą być lekturami zastępczymi[14]
« Sugerowany nakład – porzuciliśmy to pytanie, wszyscy autorzy zawsze żądają 100 tysięcy, nawet, jeśli książka jest kupowana tylko przez np. 200 studentów anglistyki rocznie.
Konsultacje z marketingiem i sprzedażą
1. Badanie rynku dla danej dziedziny lub konkretnego tytułu
« Badania rynku są kosztowne, wymagają przygotowania merytorycznego i czasochłonnych analiz, często wykonują je zewnętrzne firmy – dlatego nie mają uzasadnienia ekonomicznego dla każdej książki, którą wydajemy w nakładzie 1000 egz., co innego w wypadku wielkich cykli np. literatury pięknej lub encyklopedii. Dlatego też w większości przypadków „badanie rynku” z reguły opiera się na naszej wiedzy o rynku J
2. Ocena szans rynkowych publikacji - co jest na rynku, jaki może być odbiór, jaka reakcja rynku, e.g. wysunięcie pozycji konkurencyjnych[15]
3. Publikacje konkurencyjne i wspomagające
4. Prognoza sprzedaży przewiduje, ile się sprzeda
« Ocena dynamiki sprzedaży ma przewidzieć, w jakim tempie postępować będzie sprzedaż. Największa sprzedaż panuje w pierwszym kwartale, potem spada, księgarze niechętnie wracają do wznawianych tytułów, książka po 3-4 miesiącach to staroć. Niestety coraz więcej książek przestaje być wznawianych – jest to duża strata, gdyż wydawnictwo poniosło koszty, autor się napracował, napisał, nawprowadzał poprawek, sprzedaż pierwszego wydania jeszcze z reguły nie zwróciła 100% kosztów, dodruk byłby tani [vide wyżej] a tu ZONK! A praktycznie dopiero przy II wydaniu autor i wydawnictwo może odcinać kupony od tytułu…
5. Plan działań promocyjno-reklamowych
Informacja o planowanym dodruku jest prawem autora, gdyż może on chcieć wprowadzić poprawki lub zmiany.
Są książki, które będą się zawsze sprzedawać [Biblia, Mickiewicz], ale niestety nie wszystkie [Harry Potter, Sienkiewicz, Rodziewiczówna].
Koszty wydania książki – budżet wstępny projektu
1. Produkcyjne: papier, oprawa, usługa poligraficzna [druk]
2. Honoraryjne – autorskie: autor, tłumacz, ew. licencjodawca, autorzy wstępu, bibliografii, indeksów etc., grafik projektujący okładkę, fotografik gdy specjalnie zamawiamy zdjęcia, ilustrator rysujący smoki w bajkach, kartograf do map etc.
3. Prace zlecone – redaktor naukowy, merytoryczny, recenzent, korektor etc.
4. Reklama i promocja - odgórnie przydzielany procent kosztów lub ustalane oddzielnie dla wydawnictw specjalnych
5. Magazynowanie i dystrybucja
« składowanie jest drogie, lepiej wydać mniejszy nakład i dodrukować, niż drukować do magazynów, zwłaszcza, że podatek płaci się od produkcji wykonanej, a nie sprzedanej
« egzemplarze okazowe oraz darmowe dla autorów i redaktorów, informacje dla księgarzy, transport etc.
6. Koszty własne – utrzymanie firmy i pracowników etatowych
7. Zysk wydawcy
Tabela kosztów:
kategoria kosztów
jedn. miary
koszty redakcji
ark. wyd.
koszty działów pomocniczych
ryczałt
Camea_Lidii_P