wprowadzenie publ.do planu i budżetowanie.doc

(265 KB) Pobierz
Wprowadzenie publikacji do planu wydawniczego i budżetowanie publikacji

Wprowadzenie publikacji do planu wydawniczego i budżetowanie publikacji

1.      Przygotowanie dokumentacji

2.      Konsultacja z działem marketingu i sprzedaży [nasze wewnętrzne oceny przydatności i zewnętrzne recenzje mamy już gotowe – w dok. w pkt. 1]

Wydawnictwo, zwłaszcza duże, niebędące rodzinną firmą nie może funkcjonować na żywioł[1], konieczna jest szczegółowa dokumentacja oparta na rzetelnej analizie.

3.      Postawienie na kolegium wydawniczym

              Przebieg kolegium:

a.       Redaktor prowadzący prezentuje proponowaną publikację, opowiada o niej i o jej autorach, przedstawia ją na tle publikacji z danej dziedziny

b.      Marketingowiec przedstawia prognozę i dynamikę sprzedaży oraz plan działań promocyjnych

c.       Dyskusja

d.      Zatwierdzenie książki do planu wydawniczego lub odrzucenie ew. odesłanie do poprawek / zmian.

Dokumentacja na kolegium wydawnicze:

1.      Kalkulacja księgowa (budżet wstępny)

2.      Karta książki – podstawowe informacje o danym tytule

3.      Konspekt lub maszynopis

4.      Recenzje zewnętrzne i ew. opinia wewnętrzna wydawnictwa

5.      Opinia marketingowo-handlowa

6.      Opis serii – gdzie umieścić i jak wygląda

7.      Kwestionariusz autorski / informacja o autorze

Karta książki :

1.      Symbol redakcji i nazwisko redaktora

2.      Nr projektu – tutaj nr księgowy

3.      Zmiana tytułu, gdy tytuł jest roboczy – ślad tego, co się dzieje z tytułem w toku prac

4.      Redaktor naukowy w pracy zbiorowej

5.      Ilość tomów

6.      Objętość w arkuszach wydawniczych – 1 ark. wyd. = 40 tys. znaków, tekst autorski wraz z elementami dodatkowymi, indeksami, żywą paginą etc.

7.      ISBN, w wyd. wielotomowych również ISBN tomu – wówczas są dwa, jeden wspólny dla wszystkich oraz dodatkowy, inny dla każdego tomu

8.      Rodzaj publikacji – podręcznik akademicki, książeczka dla dzieci, biografia, tomik poezji

9.      Klasyfikacja tematyczna – wg BN, potrzebna przy tworzeniu katalogów i bibliografii narodowej

10.  Instytucja dotująca

11.  Informacje o oryginale przy tłumaczeniach

12.  Poprzednie wydania: nr ostatniego wyd., data, nakład[2], ceny[3], aktualny zapas[4]

 

13.  Informacje, które redaktor proponuje włączyć – e.g. dodatkowe wyposażenie

Członkowie kolegium wydawniczego muszą wiedzieć to, co wie redaktor inicjujący:

14.  dlaczego ta książka?

15.  autor – główne informacje

16.  odbiorcy – dla kogo?

17.  wszystkie informacje pozyskane w czasie pozyskiwania tytułu

18.  jakie książki można uznać za wspomagające – wspólna akcja promocyjna, możliwość sprzedaży w pakietach

19.  konkurencja – co jest na rynku, z czym się spotkamy, a dokładniej, z kim się zderzymy J Ważne są ceny publikacji konkurencyjnych – jeżeli nasza książka będzie dużo droższa od wielu innych publikacji z tej dziedziny, to choć byłaby lepsza, nikt jej nie kupi...[5]

20.  Czas życia książki – jak długo książka może funkcjonować bez uzupełnień i zmian – ergo jak długo pozostaje aktualna – pierwsze wydanie kosztuje dużo [praca autora, redaktora, korekty etc.], dodruki to właściwie tylko koszty produkcji, ale bez opracowania. Niestety nie możemy przewidzieć wszystkich rewolucji w nauce, które mogą uczynić naszą książkę przedpotopową[6].

21.  Kanały sprzedaży – uwzględniamy te, które odbiegają od standardowych, co jest istotne zwłaszcza przy książkach specjalistycznych – podręcznik anatomopatologii nie będzie leżał w „Librze” czy w „Prusie” na środku wystawy…

22.  Po tych informacjach następuje litania podpisów i data J

E Przykład wypełnienia karty książki - vide załącznik 2 na końcu tekstu

 

Opinia marketingowa – przewiduje ile uda się sprzedać w poszczególnych latach przy określonych działaniach promocyjnych i danej sytuacji rynkowej.

1.      Parametry wydawnictwa

2.      Odbiorcy

3.      Konkurencja

4.      Prognoza sprzedaży

5.      Opinia marketingu

6.      Propozycje promocyjne [recenzje w prasie ogólnej lub specjalistycznej, wywiady, spotkania z autorami etc.]

 


Dotychczasowa sprzedaż wyrobów podobnych

«       Autor [A. Świderkówna] lub tematyka [II wojna, Katyń, nazizm]

«       Podsumowanie, jak sprzedawały się w poszczególnych latach – e.g. książki A. Świderkówny po śmierci Autorki wykazywały wzrost sprzedaży, choć uprzednio dał się odczuć wyraźny spadek.

«       Zwroty – większa sieć czasem zatowaruje[7] coś z prawem zwrotu, do tego dochodzą egzemplarze uszkodzone

 

Opis serii

1.      Co to za seria – popularna[8], podręczniki[9], źródła[10], książka dla Opornych”[11]?

2.      Wygląd, tematyka[12], zagadnienia

3.      Częstotliwość wydawania

4.      Sprzedaż i promocja

5.      Informacja o autorach

6.      Konstrukcja podręcznika [jeżeli dotyczy]

7.      Założenia edytorskie

Konieczność planowania: tego, co już wydane, co w produkcji, co dopiero się ukaże

Lokomotywa serii – ma ciągnąć serię, stanowić wisienkę na torcie, główny wybijający się hit, dzięki któremu inne książki w serii świecą światłem odbitym. Gdy wydajemy kilka książek na rok, to jedna powinna być hitem – ludzie lubią kompletować serie, często przymkną oko na pojedynczy gniot, gdy w serii ukazał się także bestseller, ale należy ludziom przypominać o serii, stąd ważna jest regularność i względnie krótkie okresy między poszczególnymi elementami serii

Kwestionariusz autorski – vide Załącznik 1

«       Charakterystyka książki z punktu widzenia autora – dla kogo i po co? Co sam autor sądzi o swoim dziele? Co uważa za zalety? Jakie publikacje konkurencyjne – to najlepiej wie sam autor [nie znoszę Jaczynowskiej, grrrrr…!]

«       Sugestie promocyjne

o         Lista instytucji, towarzystw, osób, którym meldować o ukazaniu się pozycji

o         Tytuły czasopism, w których powinny ukazać się recenzje

o         Jakim wydawnictwom naukowym powinno towarzyszyć ukazanie się książki oraz jej reklama?

«       Czy wyraża zgodę na osobisty udział w akcji promocyjnej?

Autor może tu napisać WSZYSTKO, nawet, że jego książka jest bezkonkurencyjna i w ogóle „de-best” i stanowi przewrót iście kopernikański J

«       Zastosowanie – nawet, gdy jest to podręcznik akademicki – kierunki na uczelniach często zmieniają nazwy, pojawiają się też nowe[13], niektóre książki mogą być lekturami zastępczymi[14]

«       Sugerowany nakład – porzuciliśmy to pytanie, wszyscy autorzy zawsze żądają 100 tysięcy, nawet, jeśli książka jest kupowana tylko przez np. 200 studentów anglistyki rocznie.

Konsultacje z marketingiem i sprzedażą

1.      Badanie rynku dla danej dziedziny lub konkretnego tytułu

«       Badania rynku są kosztowne, wymagają przygotowania merytorycznego i czasochłonnych analiz, często wykonują je zewnętrzne firmy – dlatego nie mają uzasadnienia ekonomicznego dla każdej książki, którą wydajemy w nakładzie 1000 egz., co innego w wypadku wielkich cykli np. literatury pięknej lub encyklopedii. Dlatego też w większości przypadków „badanie rynku” z reguły opiera się na naszej wiedzy o rynku J

2.      Ocena szans rynkowych publikacji - co jest na rynku,  jaki może być odbiór, jaka reakcja rynku, e.g. wysunięcie pozycji konkurencyjnych[15]

3.      Publikacje konkurencyjne i wspomagające

4.      Prognoza sprzedaży przewiduje, ile się sprzeda

«       Ocena dynamiki sprzedaży ma przewidzieć, w jakim tempie postępować będzie sprzedaż. Największa sprzedaż panuje w pierwszym kwartale, potem spada, księgarze niechętnie wracają do wznawianych tytułów, książka po 3-4 miesiącach to staroć. Niestety coraz więcej książek przestaje być wznawianych – jest to duża strata, gdyż wydawnictwo poniosło koszty, autor się napracował, napisał, nawprowadzał poprawek, sprzedaż pierwszego wydania jeszcze z reguły nie zwróciła 100% kosztów, dodruk byłby tani [vide wyżej] a tu ZONK! A praktycznie dopiero przy II wydaniu autor i wydawnictwo może odcinać kupony od tytułu…

5.      Plan działań promocyjno-reklamowych

Informacja o planowanym dodruku jest prawem autora, gdyż może on chcieć  wprowadzić poprawki lub zmiany.

Są książki, które będą się zawsze sprzedawać [Biblia, Mickiewicz], ale niestety nie wszystkie [Harry Potter, Sienkiewicz, Rodziewiczówna].

Koszty wydania książki – budżet wstępny projektu

1.      Produkcyjne: papier, oprawa, usługa poligraficzna [druk]

2.      Honoraryjne – autorskie: autor, tłumacz, ew. licencjodawca, autorzy wstępu, bibliografii, indeksów etc., grafik projektujący okładkę, fotografik gdy specjalnie zamawiamy zdjęcia, ilustrator rysujący smoki w bajkach, kartograf do map etc.

3.      Prace zlecone – redaktor naukowy, merytoryczny, recenzent, korektor etc.

4.      Reklama i promocja  - odgórnie przydzielany procent kosztów lub ustalane oddzielnie dla wydawnictw specjalnych

5.      Magazynowanie i dystrybucja

«       składowanie jest drogie, lepiej wydać mniejszy nakład i dodrukować, niż drukować do magazynów, zwłaszcza, że podatek płaci się od produkcji wykonanej, a nie sprzedanej

«       egzemplarze okazowe oraz darmowe dla autorów i redaktorów, informacje dla księgarzy, transport etc.

6.      Koszty własne – utrzymanie firmy i pracowników etatowych

7.      Zysk wydawcy

Tabela kosztów:

kategoria kosztów

jedn. miary

koszty redakcji

ark. wyd.

koszty działów pomocniczych

ryczałt

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin