spis lektur.pdf
(
116 KB
)
Pobierz
Poetyka
POETYKA I ANALIZA DZIEŁA LITERACKIEGO (ROK I)
Oprac. Elżbieta Dąbrowska
I. ZAKRES MATERIAŁU
A. Zagadnienia obowiązkowe
1. Język i styl artystyczny. Co to jest styl artystyczny (próby dookreślania cech i
wyróżników stylu; kategorie literackości/ poetyckości; literackie/ nieliterackie). Aspekt
wyboru i funkcji w stylistyce (style funkcjonalne i ich charakterystyka). Styl artystyczny
wśród innych stylów funkcjonalnych. Kształtowanie się stylów typowych (styl epoki) i
indywidualnych (styl autorski; styl dzieła literackiego). Style historyczne.
2.
Założenia analizy stylistycznej. Słowa klucze. Pola stylistyczne (wyrazowe) - pola
semantyczne i ich użyteczność w analizie tekstu literackiego (semantyka wypowiedzi
poetyckiej; semantyka wypowiedzi narracyjnej). Zjawisko irradiacji stylistycznej.
Kontekst stylistyczny.
3. Poetyka i sztuka słowa (jak „jest zrobiony” tekst artystyczny; tropy-figury w perspektywie
stylistyczno-semantycznej). Frazeologia jako tworzywo stylu artystycznego (analiza
funkcji i znaczenia). Polifonia wypowiedzi – „wielojęzykowe” przypadki literackie.
4.
Tekst poetycki – styl poetycki (struktura językowa) – jaki to sposób komunikowania?
(poetyckość/ liryczność/ „uporządkowanie naddane”/ podmiot liryczny/ sytuacje liryczne/
gatunki wypowiedzi). Czy metafora jest substancją mowy poetyckiej? Język figuratywny
w komunikacji nie tylko poetyckiej (np. retoryczność prozy niefikcjonalnej). Funkcje
chwytów retorycznych; figury słów i figury myśli. Dźwięki i obrazy (metafora
dźwiękowa; związki brzmienia i znaczenia; zjawisko synestezji)
5. Motywy i toposy (topika), czyli niektóre „miejsca wspólne” w literaturze. Wędrowne
motywy, wątki, tematy (serie tematyczne).
6.
Wiersz – styl organizacja semantyka. Systemy wersyfikacyjne: numeryczne,
nienumeryczne (dominanty i zmiany dominant, obligatoryjne i fakultatywne cechy form
wierszowych); stabilizacja rytmu i „rozregulowane” formy rytmiczne; strukturalno-
semantyczne efekty ewolucji form wierszowych (sylabizm, sylabotonizm, tonizm, formy
nieregularne, wiersz wolny: zdaniowy, emocyjny). „Muzyczne” właściwości słowa;
kompozycyjna i znaczeniowa funkcja rymu.
7. Postacie wiersza nowoczesnego (odmiany wiersza wolnego, emocyjnego: składniowy/
antyskładniowy/ formy mieszane/ wiersz ”rozsypany”); style ekspresji między wierszem a
zdaniem (klauzule emocyjne/ ekspresja „momentalna”/ gry intonacyjne/ napięcia
wersowo-składniowe). Współczesny antywiersz i nowa sytuacja mówienia wierszem
(chwyty wierszotwórcze; wierszopodobne struktury; liryk prozą; proza liryczna, proza
rytmiczna).
8 Odejścia i powroty, czyli o regularnych rytmach wiersza współczesnego. Architektura
wiersza – układ przestrzenny – wizualizacja znaczenia (
carmina figurata/
poezja
wizualna/ poezja konkretna). Znaczenie formy wierszowej. Jak recytacja konkretyzuje
treść – rola aktualnego członowania wypowiedzi poetyckiej (możliwości znaczeniowe
interpunkcji i wiersza bez interpunkcji; przerzutnie, pauzy, wykrzyknienia, iluzje
mówioności – analizy tekstów np. Mirona Białoszewskiego; Tadeusza Różewicza,
Zbigniewa Herberta, Stanisława Barańczaka, Wisławy Szymborskiej, Julii Hartwig,
Marcina Swietlickiego, Jacka Podsiadły...).
2
9 Jak formy wierszowe współtworzą styl poetycki, gatunek i poetykę „całości” (kształt
wiersza a kontekst
tradycji literackiej). Tekst poetycki – kompozycja językowa.
10 Wiersz – poezja – proza. Forma wierszowa a utwór liryczny. Dlaczego wierszem? Rola
intonacji w wierszu i w prozie (retoryczno-intonacyjne zasady delimitacji wypowiedzi).
Semantyka wypowiedzi poetyckiej/ semantyka wypowiedzi narracyjnej. Modalność w
perspektywie stylu artystycznego.
11 Stylizacja jako rodzaj gry intertekstualnej (kombinatoryka i semantyka międzystylowych
interakcji). Formy powtórzenia cudzego stylu (aluzyjność, cytatowość), np. pastisz;
parodia, ironia (dwutekstowość/ dwujęzyczność stylu wypowiedzi). Strategie
intertekstualne – stylistyczno-semantyczne efekty „wielojęzykowych”/
„wielogatunkowych” wiązań (struktury sylwiczne, kolażowe; intersemiotyczne relacje
kulturowo-stylistycznych kodów). Korespondencje sztuk. Mimetyzm formalny.
12 Spójność tekstu artystycznego a postawa odbiorcy (strukturalne i semantyczne
zabezpieczenia/ zakłócenia spójności; rola konwencji. Metafora a spójność tekstu
(metafora konwencjonalna/ metafora kulturowa/ metafora oryginalna) w tekstach
artystycznych (analizy wybranych utworów).
13 Strofy – katalog typów, funkcje w wierszu (kulturowe konwencje; dokładne/ niedokładne
cytaty struktur stroficznych a znaczeniowy wymiar tekstu). Czemu służą aluzyjne
przywołania strof w języku współczesnej liryki (np. dystych elegiacki w wierszu wolnym
Różewicza; J. M. Rymkiewicza; Z. Herberta...; sonetopodobne układy, stance, itp. ).
14 Teoria i praktyka języka poetyckiego (style poetyckiego mówienia, modele wypowiedzi
lirycznej). Różne sposoby czytania jednego wiersza (analizy stylów lektury wybranych
tekstów literackich).
B. Zagadnienia uzupełniające
1. Tekst i gatunek w perspektywie stylistycznej (kształtowanie się konwencji i kodów
kulturowych; stopień tematyczno-formalno-językowych więzi; stylistyczne efekty
rozbijania „zastygłych struktur”).
2. Ironia jako trop literacki (formy parodyjne; język wartości)
3. Otwarte formy wiersza – „Od zamkniętego tekstu do nieskończoności” (rozważania w
kontekście uwag Teresy Dobrzyńskiej „przy lekturze wiersza Adama Mickiewicza
Aryman i Oromaz,
[w:]
Tekst – styl – poetyka
).
4. Czy może być udana próba charakterystyki systemowej wiersza wolnego? (wokół
projektu D. Urbańskiej
: Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej)
.
5. Co wynika z komparatystycznych analiz motywów i serii tematycznych? (np. Odys albo
Faust w kulturowo-literackich wyglądach (Janina Abramowska
Odys współczesny,
[w:]
Powtórzenia i wybory
..., Andre Dabezies,
Mit Fausta: dawne i nowe oblicza
, [w:]
Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej
...)
6. Rola metatekstu (parentezy; metaopisy; metaproza, metateksty rodzajowo-gatunkowe) w
utworze literackim i problem spójności tekstu (analityczno-interpretacyjne scenariusze
lektury).
7. Wiersz i aksjologia. Międzywierszowe gry stylistyczno-semantyczne – „język”
wartościowania tradycji (style historyczne w języku nowej i najnowszej poezji).
8. „Wtórny system modelujący”, czyli Jurija Łotmana koncepcja języka sztuki i sztuki jako
języka (Łotman,
Struktura tekstu artystycznego,
przekł. A. Tanalska, Warszawa 1984).
9. Czy można mowić o istnieniu systemu stylistycznego? (wokół pytania Teresy Skubalanki,
„Stylistyka” I, Opole)
10. Granice metafory – metafora bez granic?
3
II. Opracowania
Podręczniki i słowniki
1.
Genologia polska. Wybór tekstów
, wybór, oprac. wstęp E. Miodońska-Brookes, A.
Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1983.
2.
Głowiński Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra., Sławiński Janusz
., Zarys teorii
literatury
, Warszawa 1991 (wyd. nast. poprawione i poszerzone).
3.
Słownik terminów literackich,
red. Janusz Sławiński, Wrocław 1988 (wyd. nast.
poszerzone).
4.
Chrząstowska Bożena., Wysłouch Seweryna.,
Poetyka stosowana
, Warszawa 1978 (i wyd.
nast.).
5.
Korolko Mirosław,
Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny
. Warszawa 1990.
6.
Kulawik Adam,
Wprowadzenie do teorii wiersza
, Warszawa 1988.
7.
Kulawik Adam.,
Poetyka
.
Wstęp do teorii dzieła literackiego
, Kraków 1994.
8.
Kurkowska Halina, Skorupka Stanisław,
Stylistyka polska. Zarys
, Warszawa 1964 (i wyd.
nast.).
9.
Markiewicz Henryk,
Główne problemy wiedzy o literaturze,
Kraków 1976 (i wyd. nast.).
10.
Markiewicz Henryk,
Wymiary dzieła literackiego
, Prace wybrane, t. IV, Kraków 1996.
11. Miodońska-Brookes Ewa, Kulawik Adam, Tatara Marian,
Zarys poetyki,
Warszawa 1989
(i.wyd. nast.).
12.
Mayenowa Maria Renata.,
Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka
, Wrocław 2000
(wyd. III poszerzone).
13.
Problemy teorii literatury.
Wyboru prac dokonał Henryk Markiewicz, Wyd. 2 poszerzone.
Seria 1-3, Wrocław 1987-1988.
14.
Przewodnik po stylistyce polskiej
, pod red. S. Gajdy, Opole 1993.
15.
Skwarczyńska Stefania,
Wstęp do nauki o literaturze,
t. 1 – 3, Warszawa 1954 – 1965.
16.
Stylistyka polska. Wybór tekstów,
oprac. i wstęp E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M.
Tatara, Warszawa 1973.
17. Wellek Rene, Warren Austin,
Teoria literatury
, Warszawa 1980.
18. Ziomek Jerzy,
Retoryka opisowa
, Wrocław 1990 (i wyd. nast.).
A. Literatura obowiązkowa
1.
Abramowska Janina,
Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich
, [w] taż:
Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej,
Poznań 1995.
2.
Alegoria
, pod red. J. Abramowskiej, Gdańsk 2003
3. Kerbrat-Orecchioni Catherine
, Ironia jako trop
, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1.
4.
Balbus Stanisław,
Między stylami
, Kraków 1993.
5.
Balcerzan Edward.,
Badania wersologiczne a komunikacja literacka
, [w:] tegoż
Kręgi
wtajemniczenia
, Kraków 1982.
6.
Bolecki Włodzimierz,
Spójność tekstu (literackiego) jest konwencją
,[w:] tegoż
Pre-teksty
i teksty,
Warszawa 1993.
7.
Culler Jonathan.,
Retoryka, poetyka i poezja
, [w:]
Teoria literatury
, przeł. B. Bassaj,
Warszawa 1996.
4
8.
Curtius Robert. E.,
Topika
, [w:]
Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów
„
Pamiętnika Literackiego
”, t. 1, red. M. Głowiński, H. Markiewicz, Wrocław-Warszawa-
Kraków 1977.
9. Dłuska Maria.,
Skrzydła poezji polskiej i współczesny nasz antywiersz
, [w:]
Studia z
historii i teorii wersyfikacji polskiej,
Warszawa 1976;
10.
Dobrzyńska Teresa, „
Mój intymny mały świat” a poetyckie sposoby konceptualizacji.
Metafora,
[w:]
Osoba w literaturze i komunikacji literackiej
, red. E. Balcerzan, W.
Bolecki, Warszawa 2001.
11.
Dobrzyńska Teresa,
Tekst – styl – poetyka
, Kraków 2003.
12.
Głowiński Michał,
Poetyka i okolice
, Warszawa 1992 (tu m.in.:
Mimesis językowa
wwypowiedzi literackiej; Metafora, demetaforyzacja, konteksty
).
13.
Głowiński Michał.,
O stylizacji
, [w:]
Stylistyka polska
. Wybór tekstów...
14. Jakobson Roman,
Poetyka w świetle językoznawstwa
, „Pam. Lit.” 1960, z. 2 (przedruk w:
15.
Jakobson,
W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism
, red. i wstęp M. R. Mayenowa,
Warszawa 1989).
16. Kerbrat-Orecchioni Catherine,
Ironia jako trop
, „Pamiętnik Literacki” 1986 z. 1.
17. Kostkiewiczowa Teresa,
Problemy całościowej charakterystyki stylu pisarza
, [w:]
Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa
, Kraków 1976.
18.
Liryka polska. Interpretacje
, pod red. J. Prokopa i J. Sławińskiego, Kraków 1971.
19.
Mayenowa Maria Renata,
Spójność tekstu a postawa odbiorcy,
[w:]
O spójności tekstu
,
Wrocław 1979.
20.
Pszczołowska Lucylla,
Wiersz polski. Zarys historyczny
, Wrocław 1997.
21.
Pszczołowska Lucylla,
Wiersz – styl - poetyka
. Studia wybrane, Krakow 2002.
22.
Pogranicza i korespondencje sztuk
, red. Teresa Cieślikowska i Janusz Sławiński, Wrocław
1980.
23. Riffaterre Michael,
Kryteria analizy stylu
, [w:]
Studia z teorii literatury. Archiwum
przekładów...
24. Riffaterre Michael,
Kontekst stylistyczny
, „Pamiętnik Literacki” 1972 z. 3.
25. Sawicki,
Wokół opozycji: wiersz – proza,
[w:]
Problemy teorii literatury
, red. H.
Markiewicz, Wrocław 1976.
26.
Sławiński Janusz,
Dzieło. Język. Tradycja
, Warszawa 1998 (wyd.III:
O kategorii
podmiotu lirycznego; Teoria języka poetyckiego;
Semantyka wypowiedzi narracyjnej)
.
27.
Sławiński J.,
Analiza, interpretacja i wartościowanie
, [w:] tegoż
Próby
teoretycznoliterackie
, Warszawa 1992.
28.
Skubalanka Teresa,
Historyczna stylistyka języka polskiego. Przekroje
, Wrocław 1984.
29.
Skubalanka Teresa,
O stylu poetyckim i innych stylach języka
, Lublin 1995.
30.
Studia o metaforze
, t.2, red. M. Glowiński i A. Okopień-Sławińska, Wrocław 1983.
31.
Todorov T
., Tropy i figury
, [w:]
Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów
, t.2, red.
K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz, Wrocław 1988 („Pamiętnik Literacki”
1977, z. 2.)
32.
Urbańska D.,
Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej
, Warszawa 1995.
33.
Wariacje na temat. Studia literackie
, red. J. Abramowska, A. Czyżak, Z. Kopeć, Poznań
2003.
34. Wyka K.,
Słowa klucze
, [w:]
O potrzebie historii literatury
, Warszawa 1969
35. „Pamiętnik Literacki”; „Teksty Drugie”, „Ruch Literacki”, „Stylistyka” (wybrane
artykuły)
5
B. Literatura uzupełniająca
1. Balakian Anna., Międzynarodowy charakter symbolizmu, [w:] Antologia zagranicznej
komparatystyki literackiej, pod red. H. Janaszek-Ivaničkovej, Warszawa 1997.
2. Bolecki Włodzimierz, Pre-teksty i teksty, Warszawa 1993.
3.
Hutcheon Linda
, Ironia, satyra, parodia – o ironii w ujęciu pragmatycznym
, „Pamiętnik
Literacki”1986, z.1.
4. Dłuska Maria,
Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej
, t. 1 – 2, Wrocław 1978.
5.
Dobrzyńska Teresa,
Metafora,
Wrocław 1984.
6. Dobrzyńska Teresa.,
Tekst. Próba syntezy
, „Pamiętnik Literacki” 1991, z. 2.
7.
Dobrzyńska Teresa.,
Mówiąc przenośnie. Studia o metaforze
, Warszawa 1994.
8.
Dąbrowska Elżbieta,
Styl artystyczny – kierunki nowe i najnowsze
, [w:]
Współczesna
polska i słoweńska sytuacja językowa
, red. S. Gajda, A. Vidovič Muha, Opole 2003.
9.
Dąbrowski Stanisław,
Wiersz – rozbiór – rozumienie
, Gdańsk 1983.
10.
Fredrich Hugo,
Struktura nowoczesnej liryki. Od polowy XIX do polowy XX wieku
, przeł.
11. Elzbieta Feliksiak, Wartszawa 1978
12.
Fonagý I.,
Język poetycki – forma i funkcje
, „Pam. Lit.” 1972, z. 2.
13. Kaufer D. S.,
Ironia, forma interpretacyjna i teoria znaczenia
, „Pamiętnik Literacki”
1986, z. 1.
14. Kopczyńska Z. Pszczołowska l.,
Znaczenie i wartość form wierszowych w kontekście
literackim epoki
, „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 3.
15. Kopczyńska Z. Pszczołowska l., Forma wierszowa a zagadnienie spójności tekstu, [w:]
Tekst. Język. Poetyka, Wrocław 1978
16.
Lakoff George, Johnson Mark,
Metafory w naszym życiu
, Warszawa 1988.
17.
Mayenowa Maria Renata,
Wyrażenia cudzysłowowe. Przyczynek do badań nad semantyką
tekstu poetyckiego
, [w:]
Studia i rozprawy
, oprac. T. Dobrzyńska, Warszawa 1998.
18. Mayenowa Maria Renata,
Wiersz i proza
, [w:]
Poetyka teoretyczna
, Wrocław 2000 (wyd.
III).
19.
Michałowski Piotr,
Gatunki i konwencje w poezji
, [w:]
Sporne i bezsporne problemy
współczesnej wiedzy o literaturze,
red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2002
20.
Między tekstami. Intertekstualność jako problem poetyki historycznej
, Studia pod red.
Jerzego Ziomka, Janusza Sławińskiego, Włodzimierza Boleckiego, Warszawa 1992. .
21. Mukařovský J. Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, Warszawa 1970 (tu: Dwa studia
o nazywaniu poetyckim; Intonacja jako rytmotwórczy czynnik wiersza).
22.
Łotman Jurij,
Struktura tekstu artystycznego
, przeł. A. Tanalska, Warszawa 1984.
23. Pajdzińska Anna,
Frazeologizmy jako tworzywo współczesnej poezji, Lublin
1993.
24.
Puzynina Jadwiga,
Język wartości
, Warszawa 1992.
25.
Okopień-Sławińska Aleksandra,
Semantyka wypowiedzi poetyckiej
, Wrocław 1985 (tu
m.in. analiza słów-kluczy w poezji Baczyńskiego).
26.
O
spójności tekstu
, red. M. R. Mayeniowa, Wrocław 1979.
27.
Pszczołowska Lucylla,
Odejścia i powroty. O niektórych elementach regularności w
wierszu współczesnym
, [w:]
Studia z teorii i historii poezji
, seria 1, 1967.
28.
Poetyka. Zarys encyklopedyczny
(tomy dotyczące stylistyki, wersyfikacji, strofiki).
Semantyka form wierszowych
[w:]
Słowiańska metryka porównawcza
, t. 3, red. L.
Pszczołowska, Wrocław 1988.
29.
Siatkowki Zbigniew,
Wersyfikacja Tadeusza Różewicza wśród współczesnych metod
kształtowania wiersza
, „Pamiętnik Literacki” 1958, z. 3.
30.
Skrendo Andrzej
, Sygnatura Tadeusza Różewicza. Dwie interpretacje ze wstępem i post
scriptum
, [w:]
Osoba w literaturze i komunikacji literackiej
, red. E. Balcerzan, W.
Bolecki, 2000.
Plik z chomika:
Camea_Lidii_P
Inne pliki z tego folderu:
pytania z kolokwium.docx
(10 KB)
3. Culler-1.doc
(29 KB)
Aleksandra Okopień.doc
(83 KB)
H. Markiewicz Postać literacka.doc
(36 KB)
J. Culler Co to jest literatura i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie, co to jest teoria.doc
(20 KB)
Inne foldery tego chomika:
autor i autorstwo we współczesnym edytorstwie
DOKTORAT
Dokumenty
E. Balcerzan, Sprzecznościowa koncepcja literackości
Ebook-Sensacja-Thriller-Fantastyka itp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin