spis lektur.pdf

(116 KB) Pobierz
Poetyka
POETYKA I ANALIZA DZIEŁA LITERACKIEGO (ROK I)
Oprac. Elżbieta Dąbrowska
I. ZAKRES MATERIAŁU
A. Zagadnienia obowiązkowe
1. Język i styl artystyczny. Co to jest styl artystyczny (próby dookreślania cech i
wyróżników stylu; kategorie literackości/ poetyckości; literackie/ nieliterackie). Aspekt
wyboru i funkcji w stylistyce (style funkcjonalne i ich charakterystyka). Styl artystyczny
wśród innych stylów funkcjonalnych. Kształtowanie się stylów typowych (styl epoki) i
indywidualnych (styl autorski; styl dzieła literackiego). Style historyczne.
2. Założenia analizy stylistycznej. Słowa klucze. Pola stylistyczne (wyrazowe) - pola
semantyczne i ich użyteczność w analizie tekstu literackiego (semantyka wypowiedzi
poetyckiej; semantyka wypowiedzi narracyjnej). Zjawisko irradiacji stylistycznej.
Kontekst stylistyczny.
3. Poetyka i sztuka słowa (jak „jest zrobiony” tekst artystyczny; tropy-figury w perspektywie
stylistyczno-semantycznej). Frazeologia jako tworzywo stylu artystycznego (analiza
funkcji i znaczenia). Polifonia wypowiedzi – „wielojęzykowe” przypadki literackie.
4. Tekst poetycki – styl poetycki (struktura językowa) – jaki to sposób komunikowania?
(poetyckość/ liryczność/ „uporządkowanie naddane”/ podmiot liryczny/ sytuacje liryczne/
gatunki wypowiedzi). Czy metafora jest substancją mowy poetyckiej? Język figuratywny
w komunikacji nie tylko poetyckiej (np. retoryczność prozy niefikcjonalnej). Funkcje
chwytów retorycznych; figury słów i figury myśli. Dźwięki i obrazy (metafora
dźwiękowa; związki brzmienia i znaczenia; zjawisko synestezji)
5. Motywy i toposy (topika), czyli niektóre „miejsca wspólne” w literaturze. Wędrowne
motywy, wątki, tematy (serie tematyczne).
6. Wiersz – styl organizacja semantyka. Systemy wersyfikacyjne: numeryczne,
nienumeryczne (dominanty i zmiany dominant, obligatoryjne i fakultatywne cechy form
wierszowych); stabilizacja rytmu i „rozregulowane” formy rytmiczne; strukturalno-
semantyczne efekty ewolucji form wierszowych (sylabizm, sylabotonizm, tonizm, formy
nieregularne, wiersz wolny: zdaniowy, emocyjny). „Muzyczne” właściwości słowa;
kompozycyjna i znaczeniowa funkcja rymu.
7. Postacie wiersza nowoczesnego (odmiany wiersza wolnego, emocyjnego: składniowy/
antyskładniowy/ formy mieszane/ wiersz ”rozsypany”); style ekspresji między wierszem a
zdaniem (klauzule emocyjne/ ekspresja „momentalna”/ gry intonacyjne/ napięcia
wersowo-składniowe). Współczesny antywiersz i nowa sytuacja mówienia wierszem
(chwyty wierszotwórcze; wierszopodobne struktury; liryk prozą; proza liryczna, proza
rytmiczna).
8 Odejścia i powroty, czyli o regularnych rytmach wiersza współczesnego. Architektura
wiersza – układ przestrzenny – wizualizacja znaczenia ( carmina figurata/ poezja
wizualna/ poezja konkretna). Znaczenie formy wierszowej. Jak recytacja konkretyzuje
treść – rola aktualnego członowania wypowiedzi poetyckiej (możliwości znaczeniowe
interpunkcji i wiersza bez interpunkcji; przerzutnie, pauzy, wykrzyknienia, iluzje
mówioności – analizy tekstów np. Mirona Białoszewskiego; Tadeusza Różewicza,
Zbigniewa Herberta, Stanisława Barańczaka, Wisławy Szymborskiej, Julii Hartwig,
Marcina Swietlickiego, Jacka Podsiadły...).
2
9 Jak formy wierszowe współtworzą styl poetycki, gatunek i poetykę „całości” (kształt
wiersza a kontekst tradycji literackiej). Tekst poetycki – kompozycja językowa.
10 Wiersz – poezja – proza. Forma wierszowa a utwór liryczny. Dlaczego wierszem? Rola
intonacji w wierszu i w prozie (retoryczno-intonacyjne zasady delimitacji wypowiedzi).
Semantyka wypowiedzi poetyckiej/ semantyka wypowiedzi narracyjnej. Modalność w
perspektywie stylu artystycznego.
11 Stylizacja jako rodzaj gry intertekstualnej (kombinatoryka i semantyka międzystylowych
interakcji). Formy powtórzenia cudzego stylu (aluzyjność, cytatowość), np. pastisz;
parodia, ironia (dwutekstowość/ dwujęzyczność stylu wypowiedzi). Strategie
intertekstualne – stylistyczno-semantyczne efekty „wielojęzykowych”/
„wielogatunkowych” wiązań (struktury sylwiczne, kolażowe; intersemiotyczne relacje
kulturowo-stylistycznych kodów). Korespondencje sztuk. Mimetyzm formalny.
12 Spójność tekstu artystycznego a postawa odbiorcy (strukturalne i semantyczne
zabezpieczenia/ zakłócenia spójności; rola konwencji. Metafora a spójność tekstu
(metafora konwencjonalna/ metafora kulturowa/ metafora oryginalna) w tekstach
artystycznych (analizy wybranych utworów).
13 Strofy – katalog typów, funkcje w wierszu (kulturowe konwencje; dokładne/ niedokładne
cytaty struktur stroficznych a znaczeniowy wymiar tekstu). Czemu służą aluzyjne
przywołania strof w języku współczesnej liryki (np. dystych elegiacki w wierszu wolnym
Różewicza; J. M. Rymkiewicza; Z. Herberta...; sonetopodobne układy, stance, itp. ).
14 Teoria i praktyka języka poetyckiego (style poetyckiego mówienia, modele wypowiedzi
lirycznej). Różne sposoby czytania jednego wiersza (analizy stylów lektury wybranych
tekstów literackich).
B. Zagadnienia uzupełniające
1. Tekst i gatunek w perspektywie stylistycznej (kształtowanie się konwencji i kodów
kulturowych; stopień tematyczno-formalno-językowych więzi; stylistyczne efekty
rozbijania „zastygłych struktur”).
2. Ironia jako trop literacki (formy parodyjne; język wartości)
3. Otwarte formy wiersza – „Od zamkniętego tekstu do nieskończoności” (rozważania w
kontekście uwag Teresy Dobrzyńskiej „przy lekturze wiersza Adama Mickiewicza
Aryman i Oromaz, [w:] Tekst – styl – poetyka ).
4. Czy może być udana próba charakterystyki systemowej wiersza wolnego? (wokół
projektu D. Urbańskiej : Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej) .
5. Co wynika z komparatystycznych analiz motywów i serii tematycznych? (np. Odys albo
Faust w kulturowo-literackich wyglądach (Janina Abramowska Odys współczesny, [w:]
Powtórzenia i wybory ..., Andre Dabezies, Mit Fausta: dawne i nowe oblicza , [w:]
Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej ...)
6. Rola metatekstu (parentezy; metaopisy; metaproza, metateksty rodzajowo-gatunkowe) w
utworze literackim i problem spójności tekstu (analityczno-interpretacyjne scenariusze
lektury).
7. Wiersz i aksjologia. Międzywierszowe gry stylistyczno-semantyczne – „język”
wartościowania tradycji (style historyczne w języku nowej i najnowszej poezji).
8. „Wtórny system modelujący”, czyli Jurija Łotmana koncepcja języka sztuki i sztuki jako
języka (Łotman, Struktura tekstu artystycznego, przekł. A. Tanalska, Warszawa 1984).
9. Czy można mowić o istnieniu systemu stylistycznego? (wokół pytania Teresy Skubalanki,
„Stylistyka” I, Opole)
10. Granice metafory – metafora bez granic?
3
II. Opracowania
Podręczniki i słowniki
1. Genologia polska. Wybór tekstów , wybór, oprac. wstęp E. Miodońska-Brookes, A.
Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1983.
2. Głowiński Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra., Sławiński Janusz ., Zarys teorii
literatury , Warszawa 1991 (wyd. nast. poprawione i poszerzone).
3. Słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, Wrocław 1988 (wyd. nast.
poszerzone).
4. Chrząstowska Bożena., Wysłouch Seweryna., Poetyka stosowana , Warszawa 1978 (i wyd.
nast.).
5. Korolko Mirosław, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny . Warszawa 1990.
6. Kulawik Adam, Wprowadzenie do teorii wiersza , Warszawa 1988.
7. Kulawik Adam., Poetyka . Wstęp do teorii dzieła literackiego , Kraków 1994.
8. Kurkowska Halina, Skorupka Stanisław, Stylistyka polska. Zarys , Warszawa 1964 (i wyd.
nast.).
9. Markiewicz Henryk, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1976 (i wyd. nast.).
10. Markiewicz Henryk, Wymiary dzieła literackiego , Prace wybrane, t. IV, Kraków 1996.
11. Miodońska-Brookes Ewa, Kulawik Adam, Tatara Marian, Zarys poetyki, Warszawa 1989
(i.wyd. nast.).
12. Mayenowa Maria Renata., Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka , Wrocław 2000
(wyd. III poszerzone).
13. Problemy teorii literatury. Wyboru prac dokonał Henryk Markiewicz, Wyd. 2 poszerzone.
Seria 1-3, Wrocław 1987-1988.
14. Przewodnik po stylistyce polskiej , pod red. S. Gajdy, Opole 1993.
15. Skwarczyńska Stefania, Wstęp do nauki o literaturze, t. 1 – 3, Warszawa 1954 – 1965.
16. Stylistyka polska. Wybór tekstów, oprac. i wstęp E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M.
Tatara, Warszawa 1973.
17. Wellek Rene, Warren Austin, Teoria literatury , Warszawa 1980.
18. Ziomek Jerzy, Retoryka opisowa , Wrocław 1990 (i wyd. nast.).
A. Literatura obowiązkowa
1. Abramowska Janina, Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich , [w] taż:
Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Poznań 1995.
2. Alegoria , pod red. J. Abramowskiej, Gdańsk 2003
3. Kerbrat-Orecchioni Catherine , Ironia jako trop , „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1.
4. Balbus Stanisław, Między stylami , Kraków 1993.
5. Balcerzan Edward., Badania wersologiczne a komunikacja literacka , [w:] tegoż Kręgi
wtajemniczenia , Kraków 1982.
6. Bolecki Włodzimierz, Spójność tekstu (literackiego) jest konwencją ,[w:] tegoż Pre-teksty
i teksty, Warszawa 1993.
7. Culler Jonathan., Retoryka, poetyka i poezja , [w:] Teoria literatury , przeł. B. Bassaj,
Warszawa 1996.
4
8. Curtius Robert. E., Topika , [w:] Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów
Pamiętnika Literackiego ”, t. 1, red. M. Głowiński, H. Markiewicz, Wrocław-Warszawa-
Kraków 1977.
9. Dłuska Maria., Skrzydła poezji polskiej i współczesny nasz antywiersz , [w:] Studia z
historii i teorii wersyfikacji polskiej, Warszawa 1976;
10. Dobrzyńska Teresa, „ Mój intymny mały świat” a poetyckie sposoby konceptualizacji.
Metafora, [w:] Osoba w literaturze i komunikacji literackiej , red. E. Balcerzan, W.
Bolecki, Warszawa 2001.
11. Dobrzyńska Teresa, Tekst – styl – poetyka , Kraków 2003.
12. Głowiński Michał, Poetyka i okolice , Warszawa 1992 (tu m.in.: Mimesis językowa
wwypowiedzi literackiej; Metafora, demetaforyzacja, konteksty ).
13. Głowiński Michał., O stylizacji , [w:] Stylistyka polska . Wybór tekstów...
14. Jakobson Roman, Poetyka w świetle językoznawstwa , „Pam. Lit.” 1960, z. 2 (przedruk w:
15. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism , red. i wstęp M. R. Mayenowa,
Warszawa 1989).
16. Kerbrat-Orecchioni Catherine, Ironia jako trop , „Pamiętnik Literacki” 1986 z. 1.
17. Kostkiewiczowa Teresa, Problemy całościowej charakterystyki stylu pisarza , [w:]
Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa , Kraków 1976.
18. Liryka polska. Interpretacje , pod red. J. Prokopa i J. Sławińskiego, Kraków 1971.
19. Mayenowa Maria Renata, Spójność tekstu a postawa odbiorcy, [w:] O spójności tekstu ,
Wrocław 1979.
20. Pszczołowska Lucylla, Wiersz polski. Zarys historyczny , Wrocław 1997.
21. Pszczołowska Lucylla, Wiersz – styl - poetyka . Studia wybrane, Krakow 2002.
22. Pogranicza i korespondencje sztuk , red. Teresa Cieślikowska i Janusz Sławiński, Wrocław
1980.
23. Riffaterre Michael, Kryteria analizy stylu , [w:] Studia z teorii literatury. Archiwum
przekładów...
24. Riffaterre Michael, Kontekst stylistyczny , „Pamiętnik Literacki” 1972 z. 3.
25. Sawicki, Wokół opozycji: wiersz – proza, [w:] Problemy teorii literatury , red. H.
Markiewicz, Wrocław 1976.
26. Sławiński Janusz, Dzieło. Język. Tradycja , Warszawa 1998 (wyd.III: O kategorii
podmiotu lirycznego; Teoria języka poetyckiego; Semantyka wypowiedzi narracyjnej) .
27. Sławiński J., Analiza, interpretacja i wartościowanie , [w:] tegoż Próby
teoretycznoliterackie , Warszawa 1992.
28. Skubalanka Teresa, Historyczna stylistyka języka polskiego. Przekroje , Wrocław 1984.
29. Skubalanka Teresa, O stylu poetyckim i innych stylach języka , Lublin 1995.
30. Studia o metaforze , t.2, red. M. Glowiński i A. Okopień-Sławińska, Wrocław 1983.
31. Todorov T ., Tropy i figury , [w:] Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów , t.2, red.
K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz, Wrocław 1988 („Pamiętnik Literacki”
1977, z. 2.)
32. Urbańska D., Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej , Warszawa 1995.
33. Wariacje na temat. Studia literackie , red. J. Abramowska, A. Czyżak, Z. Kopeć, Poznań
2003.
34. Wyka K., Słowa klucze , [w:] O potrzebie historii literatury , Warszawa 1969
35. „Pamiętnik Literacki”; „Teksty Drugie”, „Ruch Literacki”, „Stylistyka” (wybrane
artykuły)
5
B. Literatura uzupełniająca
1. Balakian Anna., Międzynarodowy charakter symbolizmu, [w:] Antologia zagranicznej
komparatystyki literackiej, pod red. H. Janaszek-Ivaničkovej, Warszawa 1997.
2. Bolecki Włodzimierz, Pre-teksty i teksty, Warszawa 1993.
3. Hutcheon Linda , Ironia, satyra, parodia – o ironii w ujęciu pragmatycznym , „Pamiętnik
Literacki”1986, z.1.
4. Dłuska Maria, Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej , t. 1 – 2, Wrocław 1978.
5. Dobrzyńska Teresa, Metafora, Wrocław 1984.
6. Dobrzyńska Teresa., Tekst. Próba syntezy , „Pamiętnik Literacki” 1991, z. 2.
7. Dobrzyńska Teresa., Mówiąc przenośnie. Studia o metaforze , Warszawa 1994.
8. Dąbrowska Elżbieta, Styl artystyczny – kierunki nowe i najnowsze , [w:] Współczesna
polska i słoweńska sytuacja językowa , red. S. Gajda, A. Vidovič Muha, Opole 2003.
9. Dąbrowski Stanisław, Wiersz – rozbiór – rozumienie , Gdańsk 1983.
10. Fredrich Hugo, Struktura nowoczesnej liryki. Od polowy XIX do polowy XX wieku , przeł.
11. Elzbieta Feliksiak, Wartszawa 1978
12. Fonagý I., Język poetycki – forma i funkcje , „Pam. Lit.” 1972, z. 2.
13. Kaufer D. S., Ironia, forma interpretacyjna i teoria znaczenia , „Pamiętnik Literacki”
1986, z. 1.
14. Kopczyńska Z. Pszczołowska l., Znaczenie i wartość form wierszowych w kontekście
literackim epoki , „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 3.
15. Kopczyńska Z. Pszczołowska l., Forma wierszowa a zagadnienie spójności tekstu, [w:]
Tekst. Język. Poetyka, Wrocław 1978
16. Lakoff George, Johnson Mark, Metafory w naszym życiu , Warszawa 1988.
17. Mayenowa Maria Renata, Wyrażenia cudzysłowowe. Przyczynek do badań nad semantyką
tekstu poetyckiego , [w:] Studia i rozprawy , oprac. T. Dobrzyńska, Warszawa 1998.
18. Mayenowa Maria Renata, Wiersz i proza , [w:] Poetyka teoretyczna , Wrocław 2000 (wyd.
III).
19. Michałowski Piotr, Gatunki i konwencje w poezji , [w:] Sporne i bezsporne problemy
współczesnej wiedzy o literaturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2002
20. Między tekstami. Intertekstualność jako problem poetyki historycznej , Studia pod red.
Jerzego Ziomka, Janusza Sławińskiego, Włodzimierza Boleckiego, Warszawa 1992. .
21. Mukařovský J. Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, Warszawa 1970 (tu: Dwa studia
o nazywaniu poetyckim; Intonacja jako rytmotwórczy czynnik wiersza).
22. Łotman Jurij, Struktura tekstu artystycznego , przeł. A. Tanalska, Warszawa 1984.
23. Pajdzińska Anna, Frazeologizmy jako tworzywo współczesnej poezji, Lublin 1993.
24. Puzynina Jadwiga, Język wartości , Warszawa 1992.
25. Okopień-Sławińska Aleksandra, Semantyka wypowiedzi poetyckiej , Wrocław 1985 (tu
m.in. analiza słów-kluczy w poezji Baczyńskiego).
26. O spójności tekstu , red. M. R. Mayeniowa, Wrocław 1979.
27. Pszczołowska Lucylla, Odejścia i powroty. O niektórych elementach regularności w
wierszu współczesnym , [w:] Studia z teorii i historii poezji , seria 1, 1967.
28. Poetyka. Zarys encyklopedyczny (tomy dotyczące stylistyki, wersyfikacji, strofiki).
Semantyka form wierszowych [w:] Słowiańska metryka porównawcza , t. 3, red. L.
Pszczołowska, Wrocław 1988.
29. Siatkowki Zbigniew, Wersyfikacja Tadeusza Różewicza wśród współczesnych metod
kształtowania wiersza , „Pamiętnik Literacki” 1958, z. 3.
30. Skrendo Andrzej , Sygnatura Tadeusza Różewicza. Dwie interpretacje ze wstępem i post
scriptum , [w:] Osoba w literaturze i komunikacji literackiej , red. E. Balcerzan, W.
Bolecki, 2000.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin