sychut_strategia.pdf

(66 KB) Pobierz
sychut_strategia
Jerzy Sychut
Strategia Przetrwania
jak dziaþaę gdy nie widzĢ lecz celujĢ w nasz jacht
dobra praktyka
Ňeglarz powinien prowadzię jacht w taki sposb aby zapobiec
kaŇdemu niebezpiecznemu zdarzeniu oraz chronię organizm
przed wyczerpaniem w sytuacjach wymagajĢcych wysiþku i
zrħcznoĻci.
fakty
o wĻrd Ňeglarzy panuje naiwne przekonanie Ňe szczupþa zaþoga na
wszystkich statkach prowadzi obserwacjħ pod kĢtem zauwaŇenia
maþych jednostek i czasu wachty nie wypeþnia zajħciami zwiĢzanymi
z administrowaniem statku lub podobnymi czynnoĻciami
o panuje powszechne lecz mylne mniemanie Ňe obsada mostka
zauwaŇy Ňagiel albo echo reflektora radarowego maþej jednostki
o skutecznej obserwacji z mostka moŇe przeszkadzaę "martwe pole"
kĢta widzenia wynoszĢce nawet kilkaset metrw przed dziobem
statku, warto rozwaŇyę co wynika ze znacznej rŇnicy kĢta patrzenia
o naleŇy zaþoŇyę Ňe mimo idealnej widocznoĻci i asfaltowej gþadkoĻci
morza nie widaę jachtu na tle wschodzĢcego lub zachodzĢcego
sþoıca albo w poĻwiacie ksiħŇyca
o z mostka þatwiej zauwaŇyę trjkolorowĢ lampħ nawigacyjnĢ
umieszczonĢ na topie niŇ Ļwiatþa nawigacyjne umieszczone tuŇ nad
poziomem wody
o z wysokoĻci mostka i nawet z niewielkiej odlegþoĻci trudno odrŇnię
spienionĢ falħ od Ňagla, zwþaszcza zrefowanego
o statki nigdy nie zatrzymujĢ siħ we mgle
o wedþug mitw oraz fachowych badaı skutecznoĻę reflektora
radarowego wzrasta z cenĢ, tanie "rurki" sĢ be
6338968.004.png 6338968.005.png 6338968.006.png
wykþadniczo z pogarszeniem warunkw atmosferycznych oraz
podwyŇszaniem stanu morza
o reflektor radarowy nie zabezpiecza przed skutkami spotkania we
mgle lub ciemnoĻci rozpħdzonej motorwki bez radaru z "kierowcĢ"
nawigujacym przy pomocy plotera
o bþħdem jest pewnoĻę Ňe jakiekolwiek sygnaþy z jachtu mogĢ byę
zauwaŇone: nikt nas nie widzi i kaŇdy moŇe nas rozjechaę
taktyka
o nie szkodzi posiadanie najdroŇszych reflektorw radarowych
( EchoMax lub Sea Me - najlepiej obu), na trudniejsze warunki
atmosferyczne lub awariħ moŇna mieę schowanego "kanciaka",
bowiem nic tak nie uspokaja sumienia jak wiara w skutecznoĻę
reflektora radarowego
o oprcz oczu dookoþa gþowy co kilka minut przepatrujĢcych horyzont
wskazane jest posiadanie radaru i dbanie o niezawodnoĻę instalacji
elektrycznej
o omijanie w duŇej odlegþoĻci kaŇdego obieku pþywajĢcego, przy
nadmiernym zbliŇeniu naleŇy wþĢczyę silnik i przygotowaę siħ do
wykonania manewru umoŇliwiajĢcego skutecznĢ ucieczkħ spod
dzioba, ewentualnie moŇna prbowaę nawiĢzaę þĢcznoĻę przez VHF
o na wodzie moŇna zmykaę w lewo! trzeba przed tym rozwaŇyę co na
ten temat piszĢ w COLREGs , skrħt w lewo narusza przepisy lecz
moŇe uratowaę jacht przed staranowaniem
o moŇemy Ňeglowaę zgodnie z przepisami i oczekiwaę Ňe rozpedzony
statek nas rozjedzie albo zaskoczyę "przeciwnika" zdecydowanym
skretem w lewo lub w prawo i ewentualnie ujĻę z Ňyciem, skrħt
powinien byę wyraŅny i wynosię nie 5-10  lecz 45  albo nawet 90 
o nie szkodzi czħsto spoglĢdaę za rufħ aby dostrzec ewentualnie
doganiajĢcy statek i pamiħtaę Ňe umieszczony pod przednim Ňaglem
kawaþek stropu lub þaıcucha cudownie powiħksza pole widzenia
o zdobyę i uŇywaę Ňagli sztormowych we flourescencyjnych kolorach
jaskrawo pomaraıczowym albo zielono-Ňþtym, posiadane Ňagle
moŇna obszyę pasami pþtna w takich samych kolorach
o podczas nocnego Ňeglowania nie szkodzi co kilkanaĻcie minut
"omieĻę" horyzontu silnym reflektorem i oĻwietlię Ňagli nawet gdy
wydaje siħ Ňe nic nie pþynie w pobliŇu
6338968.007.png 6338968.001.png 6338968.002.png
uþatwię dostrzeŇenie, w dowolnym oĻwietleniu najwyraŅniejszy jest
kolor flourescencyjny zielono-Ňþty
o miganie biaþym Ļwiatþem stroboskopowym jest nielegalne lecz moŇe
zwrcię uwagħ zaþogi statku "przeciwnika", niebieskie Ļwiatþo
bþyskowe uŇywane przez Policjħ zawsze wywoþuje spore wraŇenie
6338968.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin