2.
Sąd 4.
Ministerstwo zaopatrzenia
MATERIAŁY: niepotrzebne
CEL: PRZEBIEG:
rozwój wyobraźni, praca grupowa, zabawa
uczestnicy wybierają: „adwokata", „prokuratora", „sędziego" itp., a także „powoda" i „oskarżonego". Zabawa polega na odegraniu scen; „oskarżony" atakuje swoją „ofiarę" („powoda") w dowolny sposób i zostaje aresztowany przez „policjanta". „Oskarżony" i „powód" spotykają się z „prokuratorem", zbierane są dowody winy. Odbywa się proces sądowy i zostaje wydany wyrok. Po zakończeniu rozmowa o odczuciach poszczególnych uczestników
3.
Niedźwiedzie
CEL: integracja grupy, zabawa
PRZEBIEG: w grę najlepiej bawić się w domu tak dużym, że są dwa poziomy, albo gdzieś poza domem (w lesie lub budynkach gospodarczych). Dwa „niedźwiedzie" ukrywają się, a „myśliwi" {reszta uczestników) próbują odszukać je. Celem jest zobaczenie sylwetki jednego z „niedźwiedzi" i powrót do miejsca-bazy tak, aby nie zostać zatrzymanym {nie wpaść w zasadzkę) przez drugiego „niedźwiedzia"
MATERIAŁY: stoły, krzesła i inne wyposażenie pokojuCEL: umiejętność improwizacji, zabawa, integracja grupy
PRZEBIEG: zabawa jest rodzajem ustrukturalizowanej improwizacji
1) członkowie grupy luźno dyskutują o ich „ministerstwiezaopatrzenia", np. jacy są, jak działają, jak rozprowadzają produkty, skąd je biorą, co się może dziaćw budynku nocą itp. Każdy wybiera sobie rolę doodegrania, np.: klient, zarządzający, sprzedawca,woźny, manekin, modelka {można zrobić burzęmózgów na temat, kto może pracować w takimmiejscu). Każdy z uczestników powinien dobrzewiedzieć, kogo gra (tzn. ile ma lat, co tam robi, z kimwspółpracuje, jakie ma wykształcenie itp.)
) aranżacja pomieszczenia na kształt hali, gdzie tocząsię negocjacje handlowe na dużą skalę i małe transakcje sprzedaży. Tradycyjne otwarcie (najlepiej zprzecięciem wstęgi), wpuszczenie ludzi (pożądanychaos)
) po kilkunastu minutach swobodnego rozwoju sytuacji osoba prowadząca zatrzymuje akcję i pyta uczestników, co może się za chwilę zdarzyć i jak bymożna to zmienić. Można rozpatrywać jeden aspekt (epizod) sytuacji lub kilka
4) zabawę można kontynuować tak długo, jak zechcąjej uczestnicy
150
151
katie1703