Zaplanuj_rozw_j_swoich_kompetencji(1).pdf

(373 KB) Pobierz
258652775 UNPDF
COACHING
ZAPLANUJ ROZWÓJ
SWYCH KOMPETENCJI
Maria Korczyńska
Przed każdym menedżerem stoi wyzwanie polegające na
stałym podnoszeniu swoich kwalifikacji. Nie wystarczy
jednak tylko sam udział w projektach szkoleniowych.
Warto zacząć od precyzyjnego zdefiniowania kompetencji
kluczowych na konkretnym stanowisku pracy oraz
przygotować się do wdrożenia ich w życie. Tylko wówczas
można zaplanować efektywny i ukierunkowany rozwój.
nie otrzymują feedbacku dotyczą-
cego pełnienia ich funkcji. Tenże
feedback otrzymują najczęściej okre-
sowo od swoich przełożonych podczas
rozmów rozwojowych czy też oceniają-
cych osiągnięte przez nich wyniki. Innym
źródłem informacji zwrotnych są bada-
nia satysfakcji pracowników, jednak tyl-
ko w niektórych i rmach wyniki tych ba-
dań menedżer może odnieść bezpośred-
nio do siebie (ponieważ dotyczą one kon-
kretnie jego osoby), a nawet jeśli tak jest,
to już znacznie rzadziej przełożeni ocze-
kują od menedżerów tego, że badania
te będą podstawą działań rozwojowych.
W wielu i rmach przyjmuje się założenie,
że jeśli menedżer ma dostęp do wyni-
ków badań satysfakcji pracowników, to
samodzielnie, z własnej inicjatywy po-
dejmie działania, które przyczynią się do
podniesienia poziomu satysfakcji jego ze-
społu pracowników.
Z reguły organizacje decydują się ak-
tywnie wspierać rozwój swoich menedże-
rów poprzez realizację projektów szkole-
niowych rozwoju kompetencji. Ich efek-
tywność uzależniona jest od właściwej
konstrukcji projektu oraz szeregu dzia-
łań około szkoleniowych (coaching, za-
dania wdrożeniowe, testy wiedzy, wdra-
żanie narzędzi, itd.), które wzmacniają
efektywność takich przedsięwzięć. Jed-
nak menedżerowie w różnym stopniu
wykorzystują możliwości takiego pro-
jektu, zwłaszcza jeśli nie jest on wspiera-
ny dostatecznie przez przełożonych i nie
daje możliwości zindywidualizowanych
działań rozwojowych. Wydaje się, że war-
to zwrócić szczególną uwagę na aspekty,
które silnie mogą wpłynąć na skuteczność
działań rozwojowych:
• Indywidualna diagnoza kompetencji,
która może ukierunkować menedżera
w planowaniu i realizacji działań roz-
wojowych,
• Opracowanie indywidualnego planu
rozwoju oraz realizacja tego planu,
• Aktywne wsparcie menedżera ze stro-
ny przełożonego i działu HR.
Rozwój indywidualnych kompetencji me-
nedżerskich może być realizowany m.in.
przez program PRO-minent results™ *.
Niezwykle istotnym czynnikiem
motywującym menedżera, ale i ukie-
runkowującym jego rozwój jest okre-
ślenie przez organizację oczekiwań.
Często jest to zestaw kompetencji strate-
gicznych dla i rmy z punktu widzenia jej
strategii rozwoju i kultury organizacyj-
nej. W takim przypadku menedżer otrzy-
mujący wyniki indywidualnej diagnozy
kompetencji może zidentyfikować luki
kompetencyjne, nad którymi powinien
• Oczekiwania sformułowane wobec
menedżera przez firmę i przełożo-
nego,
144
BUSINESS COACHING 1/2009
Z reguły, na co dzień menedżerowie
258652775.051.png 258652775.062.png 258652775.073.png 258652775.082.png 258652775.001.png 258652775.002.png 258652775.003.png 258652775.004.png 258652775.005.png 258652775.006.png 258652775.007.png 258652775.008.png 258652775.009.png 258652775.010.png 258652775.011.png 258652775.012.png 258652775.013.png 258652775.014.png 258652775.015.png 258652775.016.png 258652775.017.png 258652775.018.png 258652775.019.png
>>>
ZAPLANUJ ROZWÓJ SWOICH KOMPETENCJI
popracować. Jeśli kompetencje te nie
są zdei niowane, warto to zrobić, aby za-
pewnić efektywność programu rozwoju
kompetencji.
Narzędziem diagnostycznym jest oce-
na 360 stopni (w ocenie tej biorą udział:
przełożony, współpracownicy, podwład-
ni). Kluczowym elementem projektu
jest stworzenie menedżerom poczucia
bezpieczeństwa związanego z tym, że
wyniki oceny 360 stopni posłużą tyl-
ko jako baza do rozwoju kompetencji,
a nie do selekcji pracowników.
Przeanalizowanie wyników tej oceny
wymaga od menedżera:
• poradzenia sobie z emocjami, które
towarzyszą zapoznawaniu się z wyni-
kami oraz emocjami skierowanymi do
uczestników tego badania (m.in. „dla-
czego tak mnie ocenili? to niesprawie-
dliwa ocena”) .
kompetencje, którymi menedżerowie
powinni się wykazywać. Oprócz tego
każdy menedżer musi również spojrzeć
przez pryzmat aktualnej sytuacji w i r-
mie, własnego stanowiska oraz własnych
priorytetów. Najpierw należy przeanali-
zować kompetencje, w których otrzymało
się wysokie wyniki (od co najmniej 2 grup
uczestników feedbacku, np. od przełożo-
nego i współpracowników lub pracow-
ników i przełożonego) oraz kompetencje,
które wykazują duże zależności mię-
dzy sobą (np. konserwatyzm może być
moderowany poprzez rozwój innowa-
cyjności, czyli jeśli kompetencja kon-
serwatyzm została oceniona wyso-
ko, to należałoby pracować nad inno-
wacyjnością ). Na tym etapie należy
również przyjrzeć się kompetencjom,
w których otrzymało się niskie wyniki.
Następnie przez pryzmat przyjętych i lt-
rów, np. oczekiwania i rmy, aktualna sy-
tuacja, itd. należy wybrać kompetencje,
w których otrzymało się niskie wyniki,
a które są kluczowe. Na koniec robi się prze-
gląd wszystkich kompetencji, które po-
jawiły się w analizie i wybiera te, których
Ten etap projektu odbywa się w formie
warsztatów, zwłaszcza jeśli dotyczy on
grupy menedżerów, a nie pojedynczych
osób. Menedżer potrzebuje wsparcia,
aby móc przejść do fazy konstruktywnej
pracy, związanej z planowaniem działań,
które pozwolą mu na zwiększenie kom-
petencji. Dodatkową wartością warszta-
tów są wzajemne dyskusje uczesntików,
uświadamianie sobie jakie zachowania
mogą decydować o postrzeganiu danej
osoby przez otoczenie i wnoszą cenne
wskazówki dla konkretnych osób do pra-
cy nad własnym planem rozwoju.
Kluczowym momentem jest wybór
kompetencji, które menedżer powi-
nien rozwijać. Na podstawie raportu
z oceny 360 stopni musi dokonać wy-
boru. Bardzo istotną wskazówką mo-
gą być zdei niowane przez pracodawcę
• właściwego zrozumienia definicji kompe-
tencji, które były przedmiotem badania,
• umiejętności interpretacji wyników
(osoba badana nie ma możliwości bez
wsparcia konsultanta dokonać do-
głębnej i prawidłowej interpetacji, po-
nieważ w tym przypadku nie ma wy-
ników „złych”, „dobrych” - nie można
analizować pojedynczych kompeten-
cji w izolacji od innych, jest to system
naczyń połączonych),
5 GŁÓWNYCH MYŚLI
1 . Rozwój kompetencji menedżerskich jest ukierunkowany oczekiwaniami sformułowanymi
przez organizację.
2 . Bardzo cennym źródłem informacji do zbudowania planu rozwoju są wyniki
feedbacku 360 stopni oraz samoocena.
3 . Zbudowanie planu rozwoju kompetencji wymaga przeanalizowania oczekiwań organizacji,
aktualnej sytuacji w firmie, potrzeb z punktu widzenia zajmowanego stanowiska oraz
własnych priorytetów.
4 . Plan rozwoju kompetencji to dobry początek, potem trzeba go tylko konsekwentnie
realizować.
5 . Podczas rozwoju kompetencji każdy menedżer potrzebuje wsparcia przełożonego, HR
i kolegów, których darzy zaufaniem. A na koniec warto zobaczyć postępy analizując wyniki
powtórnego feedbacku.
BUSINESS COACHING 1/2009
145
258652775.020.png 258652775.021.png 258652775.022.png 258652775.023.png 258652775.024.png 258652775.025.png 258652775.026.png 258652775.027.png 258652775.028.png 258652775.029.png 258652775.030.png 258652775.031.png 258652775.032.png 258652775.033.png 258652775.034.png 258652775.035.png 258652775.036.png 258652775.037.png 258652775.038.png 258652775.039.png 258652775.040.png 258652775.041.png 258652775.042.png 258652775.043.png 258652775.044.png 258652775.045.png 258652775.046.png 258652775.047.png 258652775.048.png 258652775.049.png 258652775.050.png 258652775.052.png 258652775.053.png 258652775.054.png 258652775.055.png 258652775.056.png 258652775.057.png 258652775.058.png 258652775.059.png 258652775.060.png 258652775.061.png 258652775.063.png 258652775.064.png 258652775.065.png 258652775.066.png 258652775.067.png 258652775.068.png 258652775.069.png 258652775.070.png 258652775.071.png 258652775.072.png 258652775.074.png 258652775.075.png 258652775.076.png 258652775.077.png 258652775.078.png 258652775.079.png 258652775.080.png 258652775.081.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin