Plan tygodniowy w grupie IV od 30.03 do 10.04.2009
Temat: „Wielkanocne przygody zajączka Augusta Szaraka” .
Cel ogólny:
· przybliżenie dzieciom tematyki Świąt Wielkanocnych w nawiązaniu do ogólnopolskiej tradycji, zwyczajów i obrzędów ludowych;
· zachęcanie do czynnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych w przedszkolu i w domu, zorganizowanie „wielkanocnego kącika”;
Podstawa programowa: I/1,4,8,13-2 II/1,2,8,10 III/7,10 IV/3,5
Mowa i myślenie -metody, formy, środki :
1. Poznajemy zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi na podstawie utwór „Zwyczaje przedświąteczne” -Zapoznanie z przysłowiami: „Gdy w Palmową Niedzielę słońce świeci, będą pełne stodoły, beczki i sieci.” Oraz „Gdy mokro w Kwietna Niedzielę, rok się sucho ściele.”
cele operacyjne- dziecko:
· poznaje tradycje związane z obchodami Świąt Wielkanocnych;
· uczy się prawidłowo budować zdania i posługiwać się w mowie wiązanej;
· potrafi współpracować z innymi dziećmi
· uczy się czytać globalnie wyrazy;
· swobodnie wypowiada się na temat utworu
· pozna przysłowia związane ze świętami
· wzbogaca wiedzę o otaczającym świecie
2.„O gęsim jaju, raku nieboraku, kogucie piejaku...” E.Szelburg-Zarembiny- słuchanie opowiadania, swobodne wypowiedzi na jego temat, wyszukiwanie obrazków związanych ze świętami, rozwiązywanie zagadek
· uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczycielkę
· poszerza wiadomości o nowe informacje, wzbogaca słownictwo
· zna zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi
· wyszukuje obrazków związanych z tematem i wypowiada się na ich temat
· prawidłowo rozwiązuje zagadki
swobodnie wypowiada się na temat wysłuchanej bajki
3. „ Bajeczka wielkanocna” A. Galicy -
· uważnie słucha bajki, doskonali koncentrację uwagi
· wzbogaca wiadomości na temat Świąt Wielkanocnych
· wypowiada się na określony temat i umie budować dłuższe zdania
· zna obrzędy i zwyczaje świąteczne
· wie jakie zwierzęta kojarzą się ze świętami
· poszanuje i pielęgnuje tradycję regionu, rozwija wrażliwość na jej piękno
4. Śmingus-Dyngus- rozmowa z dziećmi o tradycji Świąt Wielkanocnych i sposobach ich przygotowania na podstawie utworu A. Kowalskiej „ Śmigus”
· aktywnie uczestniczy w zajęciach
· opowiada o swoich odczuciach związanych z e świętami
· uważnie słucha utworu i wypowiada się na jego temat
· wzbogaca słownictwo i wiedzę na dany temat
· przestrzega kolejności wypowiadania się
· ćwiczy koncentrację uwagi, słuchając innych dzieci,
· nazywa i opisuje zwyczaje wielkanocne
5 „ Pisanki” - nauka wiersza D. Gellner, zabawy badawcze z jajkami
· rozumie znaczenie słowa pisanka
· swobodnie wypowiada się na temat wiersza
· utrwali tekst w toku powtórzeń
· doskonali umiejętność swobodnego wypowiadania się w trakcie zabaw badawczych
· starannie wykonuje powierzone zadania.
· próbuje wyciągać wnioski z zabaw z jajkiem
6” Wielkanocny stół”- zapoznanie dzieci z dekoracją wielkanocnego stołu. Dekoracji na Układanie dekoracji na świątecznym stole. Wysłuchanie wiersza „ Zwyczaje Wielkanocne” A. Ruminskiej
· bierze udział w tworzeniu stołu świątecznego
· opowiada o obrzędach i zwyczajach wielkanocnych
· rozumie potrzebę pielęgnowania tradycji
· uważnie słucha wypowiedzi innych
· wie, jak należy zachować się przy stole
· przeżywają nastrój oczekiwania zbliżających się świąt
· słucha uważnie wiersza
Edukacja matematyczna - metody, formy, środki:
1.Wielkanocne dodawanie” - zabawy matematyczne.
· umie dodawać na konkretach i w pamięci;
· przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;
· rozumie polecenia nauczyciela;
· potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;
· jest aktywne podczas zajęć;
· rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie
2. „ Pisankowa gra”- gra ściganka
· doskonali umiejętność liczeni
· ułożyć grę ścigankę,
· ustala i przestrzega zasady i reguły gry
· nabywa umiejętność konstruowania gier
· zna własne możliwości konstruowaniu
· umie pogodzić się z przegraną
Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki :
1. „Palma wielkanocna”; projektowanie formy przestrzennej z wykorzystaniem kolorowej bibuły, gałązek bazi; rozwijanie twórczej inwencji dziecięcej.(praca w zespołach)
cele operacyjne- dziecko:- łączy kolorową bibułę z gałązkami tworząc palmę
2. „Świąteczna kartka” – samodzielne zaprojektowanie i wykonanie pracy z wykorzystaniem łączenia różnorodnego materiału zdobniczego (kolorowy papier, pisaki, bibuła, wstążka)
cele operacyjne- dziecko:- projektuje i wykonuje kartkę świąteczną z różnorodnego materiału-uczy się planować i organizować pracę z zachowaniem ładu i porządku;3.Wykonanie świątecznych pisanek - raca w grupach z zastosowaniem różnych technik. Słuchanie wiersza „Pisanki” H. Szayerowej. Oglądanie pisanek w koszu, opisywanie ich wyglądu.
cele operacyjne- dziecko: - wykonuje pisanki wybraną przez siebie techniką, kształci wyobraźnię, pomysłowość oraz sprawność manualną.
Edukacja muzyczna-metody, formy, środki:
1. Piosenka pt „Wieziemy tu kogucika”, określenie nastroju piosenki, zabawy i ćwiczenia rytmiczne, „taniec kurcząt”. Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności estetycznego poruszania się.
· zna dawne zwyczaje występujące na wsi w okresie Świąt Wielkanocnych,
· naśladuje w zabawie kurczęta i kurę
· kształci pamięć muzyczną oraz prawidłowy oddech,
· określa nastrój piosenki.
· kształci estetyką ruchu, umiejętnie porusza się w przestrzeni
2. „Pisanki, pisanki” - nauka piosenki o tematyce świątecznej; zabawa słuchowo – rytmiczna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych; powtarzanie rytmu i tworzenie własnego do zdań o tematyce świątecznej. zabawa ruchowo – naśladowcza „Pogubione kurczątka”.
· piosenki, tworzy na instrumentach perkusyjnych rytmy do zdań o tematyce świątecznej
· kształci poczucie rytmu muzycznego, wyzwala radość i zadowolenie.
Edukacja ruchowa i zdrowotna-metody, formy, środki:
1.Zabawy ruchowe
a. Ćwiczenie z elementem równowagi; stanie jednonóż oraz wykonywanie czynności dodatkowych „Bociany chodzące po łące,
b. „Spłoszone ptaki”- zabawa orientacyjno- porządkowa
c. „Zajączki”- zabawa ruchowa z elementem skoku.
d. Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku „Zabawki na sprężynach”
e” Pisanki-pisanki”- zabawa orientacyjno- porządkowa
cele operacyjne- dziecko: - zaspokojenie potrzeby ruchu, reagowanie na sygnały umowne
2. Zestaw ćwiczeń porannych Nr XXV, wg K. Wlaźnik
· doskonali szybkość reagowania na sygnały dźwiękowe
· prawidłowo wykonuje polecenia i podporządkowuje się nim,
· prawidłowo bierze oddech podczas zabaw,
3. Zestaw Ćwiczeń porannych nr VIII wg K. Wlaźnik
· przestrzega zawartych umów
· reaguje na umówione sygnały
· słucha poleceń, rozumie je ,
· aktywnie uczestniczy w zajęciach i zabawach
4.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych” Jestem sprawny „
· wykonuje ćwiczenia w zależności od własnych chęci,
· ćwiczy w atmosferze swobody, humoru i radości,
· nawiązuje więź emocjonalną z innymi dziećmi,
· uzyskuje poczucie bezpieczeństwa,
· ufa innym, relaksuje się,
· jest spontaniczny ,kreatywny i swobodny,
· wyraża ruchem swoją indywidualność,
· twórczo się rozwija.
5.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg własnego pomysłu.
· wykorzystuje posiadane umiejętności
· dokonuje samokontroli wykonywanych ćwiczeń
· ćwiczy zgodnie z podanym rytmem
· świadomie reguluje oddechem
· ćwiczy bez potrąceń
· odczuwa satysfakcję z dobrze wykonanego ćwiczenia
Przygotowanie do nauki czytania i pisania- metody, formy, środki:
1.Ćwiczenia ortofoniczne w trakcie zabawy inscenizowanej na podstawie utworu A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”.
cele operacyjne- dziecko: -naśladuje ruchem i głosem zachowanie zajączka i kurcząt
2.„Pisanki” –ćwiczenia graficzne, rysowanie szlaczków w sposób ciągły.
cele operacyjne- dziecko: -kreśli znaki graficzne ozdabiając pisankę, dba o estetykę pracy
3.Historyjka obrazkowa pt „Przygoda wielkanocna” J. Kiersta, kształcenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń
cele operacyjne- dziecko: opowiada treść poszczególnych obrazków historyjki,
4.„Tocząca się opowieść”; nawiązywanie do wypowiedzi kolegi; doskonalenie wymowy, wzbogacanie słownika
cele operacyjne- dziecko:- potrafi włączyć się do tematu opowieści wymyślonej przez innych
5. Zabawa słowna „Układamy życzenia świąteczne”.
cele operacyjne- dziecko: rozwija wyobraźnię słowną i poprawność językową.
6.„Uzupełnij szczegóły, dokończ obrazek” –rysowanie kredkami.
cele operacyjne- dziecko:- doskonali spostrzegawczość, umie dorysować brakujące elementy...
selipa0203