RODZINA WIARY.doc

(66 KB) Pobierz
RODZINA WIARY



RODZINA WIARY  

10.1 TRZYMAJ SIĘ MOCNO TEGO, CO DOBRE
10.2 WPŁYW KULTURY NA RODZINĘ
10.3 PODTRZYMYWANIE WIĘZÓW RODZINNYCH W ZMIENNYCH CZASACH
10.4 KU WIERZE PIERWSZEGO POKOLENIA
10.5 ZWIASTUN W I WIEKU
10.6 PYTANIA DO DYSKUSJI

STUDIUM BIEŻĄCEGO TYGODNIA: Jan 1,12-13; 3,7; Dz. 10,1-28.34-35; I Kor. 2,2; I Tes. 5,21-22; I Jana 5,1.

TEKST PAMIĘCIOWY: „Przeto (...) biegnijmy wytrwale w wyścigu, który jest przed nami, patrząc na Jezusa, sprawcę i dokończyciela wiary, który zamiast doznać należytej mu radości, wycierpiał krzyż, nie bacząc na jego hańbę, i usiadł na prawicy tronu Bożego” (Hebr. 12,1-2).

MYŚL PRZEWODNIA: Rodziny stają wobec różnego rodzaju nacisków społecznych. Moc ewangelii pozwala rodzinom zwycięsko stawić czoło tym naciskom.

„I będzie głoszona ta ewangelia o Królestwie po całej ziemi na świadectwo wszystkim narodom” (Mat. 24,14). Żyjąc na początku XXI wieku mamy przywilej oglądać spełnienie tej zapowiedzi w stopniu większym niż kiedykolwiek do tej pory. Oczywiście, gdy ewangelia dociera do kolejnych krajów i kultur, napotyka różne tradycje i praktyki, w tym także takie, które są zdecydowanie przeciwne Bożym prawdom dotyczącym rodziny.

Jednak bez względu na kulturę, w której ewangelia jest głoszona i przyjmowana, chrześcijańskie rodziny zawsze i wszędzie mają do czynienia z kulturowymi wyzwaniami. Dobrą nowiną jest to, że moc ewangelii daje nam światło, otuchę i siłę do radzenia sobie z tymi wyzwaniami, czyniąc rodzinę chrześcijańską rodziną wiary.

Trzymaj się mocno tego, co dobre

W miarę jak ewangelia ogarnia ziemię, chrześcijanie napotykają różne normy zachowania i praktyki, z których wiele dotyczy więzi rodzinnych i społecznych. Jednym z największych wyzwań dla chrześcijańskich misjonarzy jest, jak odnieść się do problematycznych norm kulturowych w różnych kwestiach, w tym także w kwestii więzi rodzinnych.

 Przeczytaj Dz. 10,1-28.34-35. Czego możemy się nauczyć o naszej potrzebie pokonywania barier i uprzedzeń w odniesieniu do innych kultur?

Chrystus oddał życie za wszystkich ludzi. Wielu z nich nadal nie słyszało o tej wielkiej prawdzie. Niesienie tej prawdy, połączonej z zaproszeniem do przyjęcia Chrystusa jako Zbawiciela i Pana, jest ewangelizacyjną misją chrześcijan. Ponieważ Bóg nie jest stronniczy, chrześcijanie są powołani do traktowania wszystkich ludzi z szacunkiem i godnością, aby mieli szansę poznać i przyjąć dobrą nowinę, która jest dla nich przeznaczona.

 Do jakich wniosków dochodzili pierwsi chrześcijańscy misjonarze, gdy chodziło o głoszenie ewangelii wśród ludzi innych kultur? Jakie zasady możemy zauważyć w tych wypowiedziach? Dz. 15,19-20.28-29; I Kor. 2,2; I Tes. 5,21-22.

Choć każda kultura odzwierciedla upadły stan tworzących ją ludzi, to jednak niektóre uwarunkowania kulturowe mogą być także zgodne z Pismem Świętym, a nawet użyteczne dla dzieła ewangelii. Przykładem takich uwarunkowań może być nacisk kładziony na bliskie więzi rodzinne i społeczne w wielu częściach świata. Chrześcijanie mogą podnosić i wzmacniać to, co jest dobre i zgodne z biblijnymi zasadami.

Jednocześnie nie można iść na kompromis w kwestii Bożej prawdy. Historia Kościoła ukazuje smutny fakt, iż kompromis i przystosowanie się do kultury doprowadziło do pomieszania chrześcijaństwa z pseudochrześcijańskimi wierzeniami. Szatan uważa się za boga tego świata i jest szczęśliwy, kiedy udaje mu się siać zamieszanie, ale Jezus odkupił ten świat, i Jego Duch prowadzi Jego wyznawców do wszelkiej prawdy (Jan 16,13).

 W jakim stopniu twoja wiara jest kształtowana przez twoją kulturę, a w jakim przez biblijną prawdę? Jak możesz się nauczyć to odróżniać? Przygotuj się do omówienia w klasie twojej odpowiedzi.

Wpływ kultury na rodzinę

„Wybrałem go bowiem, aby nakazał synom swoim i domowi swemu po sobie strzec drogi Pana, aby zachowywali sprawiedliwość i prawo, tak iżby Pan mógł wypełnić względem Abrahama to, co o nim powiedział” (I Mojż. 18,19).

 Choć rodziny mogą występować w różnych konfiguracjach, są one komórkami społeczeństwa, tak więc wiele istotnych cech kulturowych różnych społeczeństw jest bezpośrednio związanych z życiem rodzinnym. Na przykład, w pewnej kulturze obowiązkiem najstarszego syna było spożyć ciała zmarłych rodziców. W innej kulturze mężczyzna chcący poślubić kobietę musiał złożyć jej ojcu dar w postaci odpowiedniej liczby uciętych głów wrogiego plemienia. Nawet we współczesnych czasach zwyczaje dotyczące wychowania dzieci, narzeczeństwa, małżeństwa, rozwodu, rodziców itd. są bardzo różne. Kiedy głosimy nasze poselstwo w różnych kulturach, musimy uczyć się, jak odnosić się do nich, by nie powodować niepotrzebnych problemów, a jednocześnie nie dopuszczać do kompromisów w sprawie zasad naszej wiary. Jednocześnie musimy być także świadomi, jak kulturowe wpływy oddziałują na nasze rodziny.

 W jaki sposób kultura wpływała na życie rodzinne w poniższych przykładach? Jakich zasad możemy się nauczyć z tych przykładów?

 I Mojż. 16,1-3 .......................................................................................

 I Mojż. 35,1-4 .......................................................................................

 Ezdr. 10 ..............................................................................................

 I Król. 11,1 ...........................................................................................

 Nikt z nas nie żyje w próżni. Zarówno my, jak i nasi bliscy pozostajemy pod wpływem kultury, w której żyjemy. Naszym obowiązkiem jako chrześcijan jest egzystować w naszej kulturze najlepiej, jak potrafimy, pozostając w zgodzie z naszą wiarą, a jednocześnie w miarę możliwości unikając konfliktów.

 Jakie zjawiska w twoim kręgu kulturowym sprzyjają życiu rodzinnemu i są zgodne z Biblią, a jakie nie? Jak możesz przystosować swoją wiarę do obowiązujących norm kulturowych nie idąc na kompromis w kwestii zasad biblijnych?

Podtrzymanie więzów rodzinny w zmiennych czasach

Zmiany w rodzinie są nieuniknione, bez względu na kulturę, w jakiej żyjemy. Niektóre zmiany są związane z przewidywalnymi cyklami życia. Jednak często zmiany są nieprzewidziane, jak w przypadku śmierci członka rodziny, nieszczęścia, wojny, choroby, przymusowej przeprowadzki czy utraty pracy. Wiele rodzin doświadcza zmian ekonomicznych i społecznych w swoich społecznościach i krajach. Inne zmiany są bezpośrednio związane z kulturą.

 Poniżej wymieniono kilka przykładów ważnych, dramatycznych zmian, jakich doświadczyli ludzie. Posługując się wyobraźnią, postaw się w ich sytuacji. Jak te zmiany wpłynęły na ich życie rodzinne? Jaki mechanizm mógłby ci pomóc w sprostaniu tym zmianom? W jakim sensie mógłbyś zareagować inaczej?

 Abraham, Sara i Lot (I Mojż. 12,1-5) .......................................................

Hadassa (Est. 2,7-9) ............................................................................

Daniel, Ananiasz, Miszael i Azariasz (Dan. 1,1-21) .................................

Wraz ze zmianami przychodzi doświadczenie straty i zmartwienia wynikające z niepewności o najbliższą przyszłość. W zależności od zdolności przystosowania się rodziny do tych zmian, doświadczenia te mogą skierować ludzi na nowy poziom rozwoju i docenienia w życiu spraw duchowych, albo powodować stres i zatroskanie. Szatan stara się wykorzystywać zaburzenia wywołane zmianami, mając nadzieję, iż uda mu się wpędzić ludzi w zwątpienie i nieufność wobec Boga. Obietnice Słowa Bożego, rodzina i przyjaciele oraz pewność, że nasze życie jest w rękach Boga pomagało i pomaga wielu bohaterom wiary sprostać życiowym zawirowaniom. 

Jeśli znasz kogoś, kto przeżywa bolesne zmiany, staraj się mu służyć praktycznym wsparciem i pomocą.

Ku wierze pierwszego pokolenia

Jaki kryzys wiary powstał w Izraelu po śmierci Jozuego i jego pokolenia? Sędz. 2,7-13.

...........................................................................................................

Badania nad przekazywaniem następnym pokoleniom wartości i wierzeń w strukturach takich jak kościoły wskazują, że założyciele mają wysoki poziom oddania danym wierzeniom. To oni pierwsi głoszą je i bronią ich. Jednak już w następnych dwóch pokoleniach wielu traci z oczu zasady stojące za wyznawanymi wartościami. Postępują zgodnie z nimi, ale raczej pod wpływem zwyczaju niż osobistych przekonań. W kolejnych pokoleniach zwyczaje krystalizują się, zamieniając się w tradycję. Zanika zapał, jaki cechował założycieli. 

Mówi się, że Bóg nie ma wnuków, tylko dzieci. Co oznacza to powiedzenie? Zob. także Jan 1,12-13; 3,7; I Jana 5,1.

..........................................................................................................

W chrześcijaństwie powszechnym sposobem przekazywania wartości z pokolenia na pokolenie były ustne przekazy. Ludzie  starsi opowiadali młodszym o tym, w co wierzą. Jednak wiedza o tym, w co wierzą rodzice czy Kościół nie jest osobistą wiarą. Być chrześcijaninem to coś więcej niż należeć do organizacji mającej historię i doktrynę. Prawdziwa wiara nie jest czymś genetycznym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Każdy prawdziwie wierzący człowiek musi osobiście poznać Chrystusa. Rodzice mogą jedynie pokierować młodym człowiekiem. Kościół i bliscy muszą zrobić wszystko, co w ich mocy, by stworzyć warunki, w których młodzi ludzie będą mogli podejmować właściwe decyzje, ale ostatecznie w każdym pokoleniu ludzie są zbawieni albo zgubieni na podstawie własnego stosunku do ewangelii.

 Jakub wychowany w ateistycznej rodzinie, przyłączył się do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego jako dorosły człowiek, po tym, jak przeżył głębokie doświadczenie nawrócenia. Poślubił adwentystkę i mieli kilkoro dzieci, które wychowali w wierze. Pewnego dnia, zastanawiając się nad duchowym stanem swoich dzieci, Jakub powiedział: „Ach, gdyby moje dzieci mogły przeżyć to, co ja przeżyłem!” Co odpowiedziałbyś Jakubowi na te słowa?

Zwiastuni w I wieku

W swojej popularnej parafrazie Biblii, zatytułowanej The Message (Przesłanie), Eugene Peterson zastąpił słowo ewangelia słowem przesłanie. Dobra nowina o Jezusie jest ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin