10_16.pdf

(926 KB) Pobierz
32695314 UNPDF
P R O J E K T Y
Amplituner z RDS-em,
część 1
AVT-583
Samodzielne budowanie
urządzeń elektroakustycznych
to duże wyzwanie dla
amatorów. Nawet doskonała
znajomość teorii układów
i podzespoły najwyższej klasy
nie zagwarantują wykonania
perfekcyjnego wzmacniacza, jeśli
przy jego montażu niechcący
wykonamy np. pętlę masy. Tu
nie wystarczy tylko teoria, spore
doświadczenie praktyczne jest
nie mniej przydatne.
Rekomendacje: układ
polecamy raczej zaawansowanym
elektronikom pasjonującym się
samodzielnym wykonywaniem
urządzeń elektroakustycznych.
Ten projekt już się sprawdził
w poprzedniej wersji, teraz ma
dodatkowe możliwości.
Duża popularność amplitunera
FM z RDS (AVT5016), opisywane-
go w EP6/2001 i 7/2001, skłoniła
mnie do opracowania jego now-
szej wersji. Poprzednia konstruk-
cja powstała w wyniku fascynacji
możliwościami układu SAA588
(dekodera RDS) oraz modułu FM
OM5610. Te dwa elementy po-
zwoliły na stworzenie tunera FM
z dekoderem RDS o bardzo do-
brych parametrach, bez konieczno-
ści budowy i strojenia obwodów
w.cz. Moduł OM5610 zawiera
kompletną, cyfrowo przestraja-
ną głowicę FM, tor pośredniej
częstotliwości i dekoder stereo,
a wszystko jest fabrycznie zop-
tymalizowane i zestrojone. Tuner
AVT5016 umożliwiał zaprogramo-
wanie i zapamiętanie 12 stacji
radiowych nadających w górnym
zakresie UKF (88..108 MHz). Na
wyświetlaczu była wyświetla-
na częstotliwość odbieranej sta-
cji, wskaźnik dostrojenia i tryb
MONO/STEREO. Dla każdej odbie-
ranej stacji można było indywidu-
alnie ustawić parametry dekodera
RDS: włączenie lub wyłączenie
wyświetlanej informacji oraz ro-
dzaj tej informacji: radiotext lub
psname . Dodatkowo dekoder mógł
tworzyć listę alternatywnych czę-
stotliwości i na jej podstawie
dostrajać tuner do innych często-
tliwości.
W nowej wersji amplitunera
postanowiłem zachować wszyst-
kie te właściwości i jednocześnie
przebudować urządzenie tak, by
wyposażyć je w szereg nowych
właściwości znacznie poprawia-
jących funkcjonalność i komfort
obsługi. Jedyną zmianą było usu-
nięcie funkcji dostrajania na pod-
stawie listy alternatywnych często-
tliwości AF. W trakcie eksploatacji
okazało się, że ta funkcja nie jest
potrzebna w stacjonarnym tunerze
wyposażonym w funkcję auto-
matycznego dostrajania do stacji.
Przy opracowywaniu koncepcji
wziąłem również pod uwagę życz-
liwe głosy Czytelników, którzy
zbudowali i eksploatowali amplitu-
ner AVT5016. Schemat urządzenia
został pokazany na rys . 1 .
Jak widać część dotycząca mo-
dułu OM5610 i dekodera RDS po-
została prawie bez zmian. Zmia-
nie uległ sposób zasilania układu
SAA6588. Została rozdzielona
masa cyfrowa D_GND i analogo-
wa A_GND. Część analogowa jest
też zasilana odrębnym napięciem
+5VA. Takie rozwiązanie znacz-
nie redukuje przenikanie zakłóceń
impulsowych z zasilania układów
cyfrowych do analogowej części
dekodera.
Jedną z większych zmian jest
zastosowanie innego procesora
audio. W poprzedniej konstrukcji
był to układ LM4832 i rmy Natio-
nal Semiconductor. W nowej wer-
sji został użyty układ TEA6320
i rmy Philips (U3). Ze schematu
blokowego tego układu ( rys . 2 )
łatwo wyczytać, że jest on prze-
znaczony do zastosowania w sa-
mochodowych radioodtwarzaczach
Hi-Fi: ma cztery wyjścia – dwa
dla głośników przednich (kanał
lewy i prawy) i dwa dla głośni-
ków tylnych (również kanał lewy
i prawy). Poziom sygnału audio
może być dla każdego z wyjść re-
gulowany indywidualnie. TEA6320
ma dość dobre parametry i szereg
ciekawych właściwości, które zo-
staną wykorzystane w amplitune-
rze. Sygnał audio może pochodzić
z czterech wejść stereofonicznych
lub jednego monofonicznego
i jest przełączany w bloku selek-
10
Elektronika Praktyczna 7/2004
Duża popularność amplitunera okazało się, że ta funkcja nie jest
32695314.121.png 32695314.132.png 32695314.143.png 32695314.154.png 32695314.001.png 32695314.012.png
Amplituner z RDS-em
Rys. 1. Schemat amplitunera
Elektronika Praktyczna 7/2004
11
32695314.023.png 32695314.034.png 32695314.045.png 32695314.056.png 32695314.067.png 32695314.078.png 32695314.079.png 32695314.080.png 32695314.081.png 32695314.082.png 32695314.083.png 32695314.084.png 32695314.085.png 32695314.086.png 32695314.087.png 32695314.088.png 32695314.089.png 32695314.090.png 32695314.091.png 32695314.092.png 32695314.093.png 32695314.094.png 32695314.095.png 32695314.096.png 32695314.097.png 32695314.098.png 32695314.099.png 32695314.100.png 32695314.101.png 32695314.102.png 32695314.103.png 32695314.104.png 32695314.105.png 32695314.106.png 32695314.107.png 32695314.108.png 32695314.109.png 32695314.110.png 32695314.111.png 32695314.112.png 32695314.113.png 32695314.114.png 32695314.115.png 32695314.116.png 32695314.117.png 32695314.118.png 32695314.119.png 32695314.120.png 32695314.122.png 32695314.123.png 32695314.124.png 32695314.125.png 32695314.126.png 32695314.127.png 32695314.128.png 32695314.129.png 32695314.130.png 32695314.131.png 32695314.133.png 32695314.134.png 32695314.135.png 32695314.136.png 32695314.137.png 32695314.138.png 32695314.139.png 32695314.140.png 32695314.141.png 32695314.142.png 32695314.144.png 32695314.145.png 32695314.146.png 32695314.147.png 32695314.148.png 32695314.149.png 32695314.150.png 32695314.151.png 32695314.152.png 32695314.153.png 32695314.155.png 32695314.156.png 32695314.157.png 32695314.158.png 32695314.159.png 32695314.160.png 32695314.161.png 32695314.162.png 32695314.163.png 32695314.164.png 32695314.002.png 32695314.003.png 32695314.004.png 32695314.005.png 32695314.006.png 32695314.007.png 32695314.008.png 32695314.009.png 32695314.010.png 32695314.011.png 32695314.013.png 32695314.014.png 32695314.015.png 32695314.016.png 32695314.017.png 32695314.018.png 32695314.019.png 32695314.020.png 32695314.021.png 32695314.022.png 32695314.024.png 32695314.025.png 32695314.026.png 32695314.027.png 32695314.028.png 32695314.029.png 32695314.030.png 32695314.031.png 32695314.032.png 32695314.033.png 32695314.035.png 32695314.036.png 32695314.037.png 32695314.038.png 32695314.039.png 32695314.040.png 32695314.041.png 32695314.042.png 32695314.043.png 32695314.044.png 32695314.046.png 32695314.047.png 32695314.048.png 32695314.049.png 32695314.050.png 32695314.051.png 32695314.052.png 32695314.053.png 32695314.054.png 32695314.055.png 32695314.057.png 32695314.058.png 32695314.059.png 32695314.060.png 32695314.061.png 32695314.062.png 32695314.063.png 32695314.064.png 32695314.065.png 32695314.066.png 32695314.068.png 32695314.069.png 32695314.070.png 32695314.071.png
Amplituner z RDS-em
Rys. 2. Schemat blokowy układu TEA6320
kształtuje kondensator C34 (5,6
nF) – kanał lewy i C41 – kanał
prawy. Z wyjścia układu regulacji
tonów wysokich sygnał z każdego
kanału wchodzi równolegle do
dwu bloków regulacji poziomu
sygnału (głośnik przedni i głośnik
tylny). Drugi blok regulacji jest
wykorzystywany do wyrównania
poziomów sygnałów z każdego
z wejść. Oprócz tego, niezależ-
na regulacja poziomu w każdym
z kanałów pozwala na regulację
balansu. Z drugim blokiem re-
gulacji poziomu związany jest
układ wyciszania (MUTE). Jest to
rozbudowany układ z detektorem
przejścia przez zero. Umożliwia
wyciszenie w momencie, kiedy
sygnał ma amplitudę zerową,
i wyłączenie wyciszania również
wtedy, gdy sygnał ma amplitu-
dę zerową. Dzięki temu można
przełączać wejścia bez przykrych
efektów dźwiękowych.
Wszystkimi funkcjami układu
TEA6320 steruje przez magistra-
lę I 2 C sterownik zbudowany na
mikrokontrolerze 89C55 (U1).
W poprzedniej wersji zastosowany
był 89C52 z pamięcią programu
o rozmiarze 8 kB. Dodanie sze-
regu nowych funkcji wymusiło
zastosowanie mikrokontrolera
o większej pamięci, stąd 89C55
z 20 kB pamięcią programu
typu Flash. Początkowo próbowa-
łem zmieścić wszystko w starym
układzie (89C52), ale okazało się
to niemożliwe. Wszelkie próby
optymalizacji kodu skończyły się
niepowodzeniem. Trzeba było albo
znacznie ograniczyć funkcjonal-
ność urządzenia, albo zastosować
układ z większą pamięcią. Mikro-
kontroler taktowany jest oscylato-
rem kwarcowym o częstotliwości
12 MHz (X1). Tak jak poprzednio,
układem dekodera RDS steruje
oddzielna magistrala I 2 C (wypro-
wadzenia 16 i 17 układu U2).
Zewnętrzną pamięcią EEPROM
(U7), zegarem czasu rzeczywiste-
go (U8) i procesorem audio (U3)
steruje druga magistrala I 2 C (wy-
prowadzenia 15 i 14). Wszystkie
linie obu magistral I 2 C są pod-
ciągane do plusa zasilania przez
rezystory 10kV (R10..R12). Rezy-
stor R1 wymusza stan wysoki na
wyprowadzeniu !EA. Mikrokontro-
ler pobiera wtedy kody rozkazów
z wewnętrznej pamięci programu
Flash. W pamięci EEPROM 24C04
tora wejść. W naszym układzie są
wykorzystywane wszystkie cztery
wejścia stereofoniczne. Wejście IA
zostało połączone z wyjściem mo-
dułu OM5610 przez kondensatory
C32 i C33 eliminujące składową
stałą. Wejście IB jest połączone
z wyjściem iltru dolnoprzepu-
stowego toru przetwornika A/D
(wejście S/PDIF) przez kondensato-
ry C30 i C31. Do wejść IC i ID
można podłączyć zewnętrzne sy-
gnały na przykład z magnetofonu
i stereofonicznego odbiornika TV.
Składowa stała z każdego z tych
wejść jest separowana przez kon-
densatory C64..C67. Zastosowanie
układu z czterema wejściami ste-
reofonicznymi pozwoliło na wyeli-
minowanie jednej z niedogodności
poprzedniej konstrukcji – braku
możliwości dołączenia dodatko-
wych sygnałów audio.
Z selektora wejść sygnał jest
podawany na pierwszy blok re-
gulacji poziomu. Można nim re-
gulować tłumienie w zakresie od
0 do –31 dB i wzmocnienie od
0 do +20 dB z krokiem 1 dB.
Z blokiem regulacji wzmocnienia
skojarzona jest funkcja KONTUR
(można ją wyłączyć). Filtr reali-
zujący funkcję KONTRUR pracuje
liniowo dla regulacji w zakresie
od +20 dB do –12 dB. Oznacza
to, że wzmocnienie częstotliwo-
ści niskich i wysokich jest tym
większe, im mniejszy jest poziom
sygnału. Maksimum wzmocnie-
nia przypada na –12 dB. Dalsze
zmniejszanie wzmocnienia nie
powoduje zmiany pracy iltru
KONTUR. Charakterystyka iltru
jest określana przez zewnętrzne
elementy: dla kanału lewego są
to R27, R28, C36..C38, dla kana-
łu prawego R29, R30, C43..C45.
Przy wartościach jak na rysunku
1. maksymalne podbicie tonów
niskich wynosi +17 dB, a tonów
wysokich +4,5 dB. W dokumenta-
cji układu można znaleźć sposób
wyliczania wartości elementów ze-
wnętrznych iltru tak, żeby moż-
na było samodzielnie kształtować
charakterystykę funkcji KONTUR.
Za pierwszym blokiem regu-
lacji wzmocnienia umieszczony
jest iltr regulacji tonów niskich.
Zewnętrzny kondensator 33 nF
(C35 dla kanału lewego i C42
dla kanału prawego) w połączeniu
z wewnętrznymi rezystorami ukła-
du pozwala na regulację niskich
częstotliwości w zakresie od –15
dB do +15 dB dla częstotliwości
40 Hz. W połączeniu z funkcją
KONTUR można wzmocnić niskie
częstotliwości +32 dB (dla ma-
łych poziomów głośności). Filtr
tonów wysokich reguluje wy-
sokie częstotliwości w zakresie
od –12 dB do +12 dB (dla 15
kHz). Charakterystykę tego iltru
12
Elektronika Praktyczna 7/2004
32695314.072.png 32695314.073.png
Amplituner z RDS-em
(U7) zapisywane są wszystkie
ustawienia amplitunera. Wyjście
INT zegara czasu rzeczywistego
PCF8583 jest połączone z wy-
prowadzeniem 12 mikrokontrolera
(wejście przerwania INT1). Układ
jest taktowany rezonatorem o czę-
stotliwości 32,768 kHz.
Amplituner został wyposażony
w wejście S/PDIF z przetworni-
kiem D/A. Wejście to jest w za-
mierzeniu przeznaczone do pod-
łączenia komputerowego napędu
CD-ROM wyposażonego w klawi-
sze sterujące odtwarzaniem na pa-
nelu sterującym. Napędy takie są
stosunkowo tanie, ale wbudowane
w nie przetworniki D/A są zazwy-
czaj dość kiepskiej jakości. Podłą-
czenie cyfrowego wyjścia napędu
(DOUT) do przetwornika amplitu-
nera pozwoli na uzyskanie dużo
lepszej jakości dźwięku. Oczywi-
ście nic nie stoi na przeszkodzie,
żeby podłączyć wyjście S/PDIF
dowolnego odtwarzacza CD (nie
tylko komputerowego). Odbiornik
S/PDIF został zbudowany na ukła-
dzie CS8412 (U4). Cyfrowy sygnał
z wejścia D_IN jest podawany
przez kondensator C25 (separacja
składowej stałej) na wejście RxP.
Rezystor R15 zapewnia dopasowa-
nie do impedancji źródła sygnału.
Odbiornik wydziela sygnał danych
PCM (wyprowadzenie SDATA)
z odbieranego strumienia danych
w formacie S/PDIF. SDATA jest
połączony z wejściem danych
DIN przetwornika D/A PCM1720U
(układ U5). Oprócz sygnału da-
nych, ze strumienia danych S/
PDIF odtwarzane są sygnały zega-
rowe: taktujący przesyłaniem da-
nych SCK (połączony z wejściem
BCKIN przetwornika U5) i zegar
systemowy MCK (połączony z wej-
ściem XTI przetwornika U5). Do
prawidłowej pracy przetworni-
ka potrzebny jest jeszcze sygnał
identyikacji kanałów Lewy/Prawy
FSYNC (połączony z wejściem
LRCIN przetwornika U5). Od-
biornik U4 musi przesyłać dane
w formacie akceptowanym przez
przetwornik U5. Format danych
jest ustawiany przez odpowied-
nie stany na wejściach M0..M3
odbiornika. Jeżeli są one takie,
jak na rysunku 1, to dane mają
długość 16 bitów i są przesyłane
w formacie natural right justiied
(format „naturalny” z dosunięciem
do prawej). Format danych wej-
ściowych przetwornika może być
ustawiany w dwóch trybach: rów-
noległym i szeregowym. W trybie
równoległym (MODE=0 – taki
tryb został wybrany w naszym
rozwiązaniu) można ustawić tylko
16-bitowy natural right justiied ,
a więc zgodny z formatem wyj-
ściowym odbiornika. Tryb szerego-
wy (MODE=1) pozwala na usta-
wienie innych formatów (np. I2S),
ale wymaga podłączenia przetwor-
nika do mikrokontrolera przez 3
liniową magistralę: sygnał danych
MD, zegarowy MC i zatrzaskują-
cy latch ML. Interfejs odbiornik
S/PDIF – przetwornik D/A musi
spełniać odpowiednie warunki
związane z częstotliwością zegara
systemowego. Musi być ona rów-
na znormalizowanej wielokrotności
częstotliwości próbkowania i co
nie mniej ważne, częstotliwość
wyjściowa odbiornika musi być
równa częstotliwości wejściowej
przetwornika. Dla stanów na wej-
ściach M0..M3 układu U4 zegar
systemowy MCK ma częstotli-
wość równą 256fs, gdzie fs jest
częstotliwością próbkowania (dla
Compact Disc fs=44,1 kHz). Taką
samą częstotliwość zegara syste-
mowego przetwornika ustala się
przez wymuszenie stanu niskiego
na wejściu CKSL.
Oba układy interfejsu S/PDIF
mają rozdzielone masy i zasilania
części analogowych i cyfrowych.
W układzie zasilania amplitunera
masa analogowa A_GND i cy-
frowa D_GND zostały na płytce
drukowanej rozdzielone. Części
analogowa i cyfrowa są zasilane
oddzielnymi napięciami +5VA
i +5VD. Odbiornik U4 zawiera
w swojej strukturze układy pętli
PLL odtwarzającej z sygnału wej-
ściowego zegar systemowy. Jakość
i stabilność procesu odtwarzania
decyduje o skali zjawiska drżenia
fazy zegara ( jittera ), bardzo nieko-
rzystnie wpływającego na jakość
przetwarzania D/A. Żeby ogra-
niczyć to niekorzystne zjawisko,
zasilanie cyfrowej części odbior-
nika U4 jest dodatkowo iltrowane
iltrem RC złożonym z elementów
R18, C27..C29. Analogowy sygnał
audio z wyjścia przetwornika U5
wymaga jeszcze odiltrowania po-
zostałej części zakłóceń powsta-
łych w procesie przetwarzania
przez iltr dolnoprzepustowy. Filtr
taki jest zbudowany na podwój-
nym wzmacniaczu operacyjnym
OPA2604 irmy Burr-Brown (U6).
Elementy R19..R21, R25, C19, C21
(kanał prawy) kształtują charakte-
rystykę iltru. Dla kanału lewego
są to elementy R22, R23, R24,
R26, C20, C22. Wzmacniacz jest
zasilany symetrycznym napięciem
±9 V blokowanym przez konden-
satory C23, C24. Z wyjścia iltru
sygnał jest podawany przez kon-
densatory C30 i C31 na wejścia
IB procesora U3.
Sygnał z wyjścia modu-
łu OM5610 ma amplitudę ok.
160 mV, ale na wyjściu iltru
przetwornika występuje już am-
plituda ok. 2 V. Z tego powodu
konieczne okazało się ograniczenie
sygnału wyjściowego przetwornika
do takiego poziomu, żeby udało
się ustawić równe poziomy wyj-
ściowe z obu źródeł sygnału. Sy-
gnał wyjściowy przetwornika jest
podawany na dzielniki rezystoro-
we (rezystory R31..R34). W trakcie
uruchamiania układu okazało się,
że bez takich dzielników w torze
z wejściem S/PDIF albo nie da
się wyciszyć wejścia (małe tłu-
mienie drugiego bloku TEA6320),
albo przy większych poziomach
sygnału i dużym tłumieniu dru-
giego bloku występuje przestero-
wanie obwodów wewnętrznych
TEA6320.
Zasadnicza część amplitunera
jest zasilana przez dołączenie na
złącze ZZ1 napięcia przemiennego
o wartości minimalnej 14 V. Jest
ono prostowane mostkiem M1
i iltrowane przez kondensator
C46. Otrzymane w ten sposób na-
pięcie jest napięciem wejściowym
dla stabilizatorów U9, U10 i U13.
Napięcie +12 V dla zasilania
części radiowej modułu OM5610
jest stabilizowane przez układ
7812 (U9). Jak już wspomniałem,
układy dekodera RDS, odbiorni-
ka S/PDIF i przetwornika A/D są
zasilane rozdzielonymi napięcia-
mi +5 V, osobnymi dla części
analogowej i dla części cyfrowej.
Napięcie +5VD jest stabilizowane
przez układ U10, a +5VA przez
układ U13. Również masy ana-
logowa i cyfrowa są rozdzielone
na płytce i połączone ze sobą
w okolicy kondensatora C46.
Układ zasilania wzmacniacza
iltra dolnoprzepustowego jest za-
silany symetrycznym napięciem
przemiennym ok. 2 x10 V. Środ-
Elektronika Praktyczna 7/2004
13
32695314.074.png
Amplituner z RDS-em
kowy odczep trzeba podłączyć do
zacisku 2 złącza ZZ2. Po wypro-
stowaniu, napięcie jest iltrowane
przez kondensatory C53, C54.
Układ U11 dostarcza napięcia
+9 V, a układ U12 napięcia –9 V.
Wyjścia wszystkich stabilizatorów
są blokowane przez kondensatory
100 nF i tantalowe 1mF/35V.
Zasilanie układu zegara U8
jest doprowadzone do zworki p_cl
(w pobliżu modułu Om5610).
Po zwarciu tej zworki układ jest
zasilany z +5VD. Można to wy-
korzystać w czasie testów i uru-
chamiania urządzenia. W trakcie
normalnej pracy układ U8 musi
być zasilany z baterii podtrzy-
mującej napięcie po wyłączeniu
amplitunera.
Sygnał wyjściowy z proceso-
ra jest podawany na złącze ZP
przygotowane do podłączenia
specjalnego procesora audio wy-
konanego na układzie BA3880AFS
irmy Rohm. BA3880 traktuje
wzmacniacz i głośniki jako jeden
system audio i tak przekształca
sygnał wejściowy, żeby dokładnie
odtworzyć jego brzmienie tak na-
turalnie, jak to możliwe.
O brzmieniu i dynamice sygna-
łu akustycznego decydują skom-
plikowane zależności określające
szybkość narastania sygnału, ilość
i rodzaj częstotliwości harmonicz-
nych. W naturalnie powstającym
dźwięku najpierw pojawiają się czę-
stotliwości harmoniczne, a potem
dopiero częstotliwości podstawowe.
Zależności czasowe pomiędzy tymi
komponentami częstotliwościowymi
zależą od czasu narastania sygnału.
To zasadniczo decyduje o brzmie-
niu instrumentów muzycznych. Jest
bardzo ważne, żeby przy odtwarza-
niu zachować możliwie najwierniej
tę składową sygnału, która decydu-
je o czasach narastania. W innym
przypadku składowa „amplitudowa”
nie będzie zgodna ze składową
„częstotliwościową” i wystąpią
mniejsze lub większe zafałszowania
naturalnej barwy dźwięku. Jednak
jak się okazuje, we wzmacnia-
czach objętych silnym, ujemnym
sprzężeniem zwrotnym takie zafał-
szowanie jest nie do uniknięcia.
Jest to szczególnie dokuczliwe we
wzmacniaczach półprzewodniko-
wych, w których z racji dużych
nieliniowości charakterystyk tranzy-
storów ujemne sprzężenie zwrotne
musi być silne. Zniekształcenia
WYKAZ ELEMENTÓW
Płytka główna
T1: BC237
U1: AT89C55 zaprogramowany
U2: SAA6588
U3: TEA6320
U4: CS8412
U5: PCM1710U
U6: OPA2604A
U7: AT24C04
U8: PCF8583
U9: 7812
U10, U13: 7805
U11: 7809
U12: 7909
Różne
X1: rezonator kwarcowy 12MHz
X2: rezonator kwarcowy 8,664MHz
Moduł OM5610
Złącza CINCH do druku 7 szt.
Płytka panelu sterowania
Wyświetlacz 2x20 znaków
Impulsator Bourns ECW
Potencjometr 4,7k V
Przełączniki zwierne (klawiatura) 16 szt.
Odbiornik podczerwieni
TSOP1736 lub podobny na
częstotliwość 36kHz
Listwa goldpinów kątowych
Płytka procesora audio
Rezystory
R1: 1k V
Potencjometr: 1k V
Kondensatory
C1, C8: 15nF
C2, C7: 470pF
C3, C6: 10nF
C4', C5': 8,2nF
C4, C5: 47nF
C9, C20: 100nF
C10..C13, C15, C16, C18, C19:
4,7 m F/16V
C14, C17: 47 m F/16V
Półprzewodniki
U1: BA3880AFS
Rezystory
R1, R2, R7: 1k V
R3, R5, R6, R10...R13, R17, R20, R22: 10k V
R8, R9, R18: 10 V
R14: 4,7k V
R15: 75 V
R19, R24: 5,6k V
R21, R23: 3,9k V
R25, R26: 100 V
R27, R30: 20k V
R28, R29: 2,2k V
R31, R33: 36k V
R32, R34: 15k V
Kondensatory
C1, C2: 33pF
C3, C10: 2,2 m F/16V
C4: 47pF
C5: 82pF
C6, C8, C27, C29, C47, C48, C50,
C51, C55...C58, C61, C62: 100nF
C7: 560pF
C9, C21, C22: 330pF
C12, C25, C26: 47nF
C13, C14, C23, C24, C28, C49:
10 m F/16V
C15...C18, C30..C33, C64..C67:
1 m F/63V MKSE
C19, C20: 2,7nF
C34, C41: 5,6nF
C35, C42: 33nF
C36, C43: 220n
C37, C45: 8,2nF
C38, C44: 150nF
C39 100 m F/16V
C40: 47 m F/16V
C46, C53, C54: 4700u/16V
C52, C59, C60, C63, C69..C72:
1 m F/35V tantalowy
C68: 10nF
Półprzewodniki
M1..M2: mostek prostowniczy 1A/100V
powstają w wyniku „mieszania się”
opóźnionego sygnału z wyjścia
wzmacniacza z sygnałem wejścio-
wym. Dodatkowo impedancja cewki
głośnika mocno zależy od często-
tliwości, powodując zniekształcenia
w zakresie wyższych częstotliwości.
Wszystko to razem powoduje, że
w torze audio powstają przesunię-
cia fazowe powodujące wyżej wy-
mieniony efekt niezgodności czasu
narastania amplitudy, a dodatkowo
tłumione są wyższe harmoniczne,
co również potęguje ten efekt.
Teoretycznie większości tych przy-
krych niespodzianek można unik-
nąć, budując wzmacniacz w klasie
A, ale niska sprawność takich kon-
strukcji i wysoka cena powodują,
że są one stosowane tylko przez
specyiczną część odbiorców nagrań
audio. Akustycy i elektronicy na
całym świecie ciężko pracują, żeby
wrażenia słuchowe docierały do
nas z możliwie małymi zniekształ-
ceniami. Wynikiem tej pracy są nie
tylko coraz bardziej doskonałe koń-
cówki mocy: tranzystorowe i bardzo
modne obecnie lampowe. Poznanie
skomplikowanej natury dźwięku
14
Elektronika Praktyczna 7/2004
32695314.075.png 32695314.076.png 32695314.077.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin