10_16.pdf
(
926 KB
)
Pobierz
32695314 UNPDF
P R O J E K T Y
Amplituner z RDS-em,
część 1
AVT-583
Samodzielne budowanie
urządzeń elektroakustycznych
to duże wyzwanie dla
amatorów. Nawet doskonała
znajomość teorii układów
i podzespoły najwyższej klasy
nie zagwarantują wykonania
perfekcyjnego wzmacniacza, jeśli
przy jego montażu niechcący
wykonamy np. pętlę masy. Tu
nie wystarczy tylko teoria, spore
doświadczenie praktyczne jest
nie mniej przydatne.
Rekomendacje:
układ
polecamy raczej zaawansowanym
elektronikom pasjonującym się
samodzielnym wykonywaniem
urządzeń elektroakustycznych.
Ten projekt już się sprawdził
w poprzedniej wersji, teraz ma
dodatkowe możliwości.
Duża popularność amplitunera
FM z RDS (AVT5016), opisywane-
go w EP6/2001 i 7/2001, skłoniła
mnie do opracowania jego now-
szej wersji. Poprzednia konstruk-
cja powstała w wyniku fascynacji
możliwościami układu SAA588
(dekodera RDS) oraz modułu FM
OM5610. Te dwa elementy po-
zwoliły na stworzenie tunera FM
z dekoderem RDS o bardzo do-
brych parametrach, bez konieczno-
ści budowy i strojenia obwodów
w.cz. Moduł OM5610 zawiera
kompletną, cyfrowo przestraja-
ną głowicę FM, tor pośredniej
częstotliwości i dekoder stereo,
a wszystko jest fabrycznie zop-
tymalizowane i zestrojone. Tuner
AVT5016 umożliwiał zaprogramo-
wanie i zapamiętanie 12 stacji
radiowych nadających w górnym
zakresie UKF (88..108 MHz). Na
wyświetlaczu była wyświetla-
na częstotliwość odbieranej sta-
cji, wskaźnik dostrojenia i tryb
MONO/STEREO. Dla każdej odbie-
ranej stacji można było indywidu-
alnie ustawić parametry dekodera
RDS: włączenie lub wyłączenie
wyświetlanej informacji oraz ro-
dzaj tej informacji:
radiotext
lub
psname
. Dodatkowo dekoder mógł
tworzyć listę alternatywnych czę-
stotliwości i na jej podstawie
dostrajać tuner do innych często-
tliwości.
W nowej wersji amplitunera
postanowiłem zachować wszyst-
kie te właściwości i jednocześnie
przebudować urządzenie tak, by
wyposażyć je w szereg nowych
właściwości znacznie poprawia-
jących funkcjonalność i komfort
obsługi. Jedyną zmianą było usu-
nięcie funkcji dostrajania na pod-
stawie listy alternatywnych często-
tliwości AF. W trakcie eksploatacji
okazało się, że ta funkcja nie jest
potrzebna w stacjonarnym tunerze
wyposażonym w funkcję auto-
matycznego dostrajania do stacji.
Przy opracowywaniu koncepcji
wziąłem również pod uwagę życz-
liwe głosy Czytelników, którzy
zbudowali i eksploatowali amplitu-
ner AVT5016. Schemat urządzenia
został pokazany na
rys
.
1
.
Jak widać część dotycząca mo-
dułu OM5610 i dekodera RDS po-
została prawie bez zmian. Zmia-
nie uległ sposób zasilania układu
SAA6588. Została rozdzielona
masa cyfrowa D_GND i analogo-
wa A_GND. Część analogowa jest
też zasilana odrębnym napięciem
+5VA. Takie rozwiązanie znacz-
nie redukuje przenikanie zakłóceń
impulsowych z zasilania układów
cyfrowych do analogowej części
dekodera.
Jedną z większych zmian jest
zastosowanie innego procesora
audio. W poprzedniej konstrukcji
był to układ LM4832 i rmy Natio-
nal Semiconductor. W nowej wer-
sji został użyty układ TEA6320
i rmy Philips (U3). Ze schematu
blokowego tego układu (
rys
.
2
)
łatwo wyczytać, że jest on prze-
znaczony do zastosowania w sa-
mochodowych radioodtwarzaczach
Hi-Fi: ma cztery wyjścia – dwa
dla głośników przednich (kanał
lewy i prawy) i dwa dla głośni-
ków tylnych (również kanał lewy
i prawy). Poziom sygnału audio
może być dla każdego z wyjść re-
gulowany indywidualnie. TEA6320
ma dość dobre parametry i szereg
ciekawych właściwości, które zo-
staną wykorzystane w amplitune-
rze. Sygnał audio może pochodzić
z czterech wejść stereofonicznych
lub jednego monofonicznego
i jest przełączany w bloku selek-
10
Elektronika Praktyczna 7/2004
Duża popularność amplitunera okazało się, że ta funkcja nie jest
Amplituner z RDS-em
Rys. 1. Schemat amplitunera
Elektronika Praktyczna 7/2004
11
Amplituner z RDS-em
Rys. 2. Schemat blokowy układu TEA6320
kształtuje kondensator C34 (5,6
nF) – kanał lewy i C41 – kanał
prawy. Z wyjścia układu regulacji
tonów wysokich sygnał z każdego
kanału wchodzi równolegle do
dwu bloków regulacji poziomu
sygnału (głośnik przedni i głośnik
tylny). Drugi blok regulacji jest
wykorzystywany do wyrównania
poziomów sygnałów z każdego
z wejść. Oprócz tego, niezależ-
na regulacja poziomu w każdym
z kanałów pozwala na regulację
balansu. Z drugim blokiem re-
gulacji poziomu związany jest
układ wyciszania (MUTE). Jest to
rozbudowany układ z detektorem
przejścia przez zero. Umożliwia
wyciszenie w momencie, kiedy
sygnał ma amplitudę zerową,
i wyłączenie wyciszania również
wtedy, gdy sygnał ma amplitu-
dę zerową. Dzięki temu można
przełączać wejścia bez przykrych
efektów dźwiękowych.
Wszystkimi funkcjami układu
TEA6320 steruje przez magistra-
lę I
2
C sterownik zbudowany na
mikrokontrolerze 89C55 (U1).
W poprzedniej wersji zastosowany
był 89C52 z pamięcią programu
o rozmiarze 8 kB. Dodanie sze-
regu nowych funkcji wymusiło
zastosowanie mikrokontrolera
o większej pamięci, stąd 89C55
z 20 kB pamięcią programu
typu Flash. Początkowo próbowa-
łem zmieścić wszystko w starym
układzie (89C52), ale okazało się
to niemożliwe. Wszelkie próby
optymalizacji kodu skończyły się
niepowodzeniem. Trzeba było albo
znacznie ograniczyć funkcjonal-
ność urządzenia, albo zastosować
układ z większą pamięcią. Mikro-
kontroler taktowany jest oscylato-
rem kwarcowym o częstotliwości
12 MHz (X1). Tak jak poprzednio,
układem dekodera RDS steruje
oddzielna magistrala I
2
C (wypro-
wadzenia 16 i 17 układu U2).
Zewnętrzną pamięcią EEPROM
(U7), zegarem czasu rzeczywiste-
go (U8) i procesorem audio (U3)
steruje druga magistrala I
2
C (wy-
prowadzenia 15 i 14). Wszystkie
linie obu magistral I
2
C są pod-
ciągane do plusa zasilania przez
rezystory 10kV (R10..R12). Rezy-
stor R1 wymusza stan wysoki na
wyprowadzeniu !EA. Mikrokontro-
ler pobiera wtedy kody rozkazów
z wewnętrznej pamięci programu
Flash. W pamięci EEPROM 24C04
tora wejść. W naszym układzie są
wykorzystywane wszystkie cztery
wejścia stereofoniczne. Wejście IA
zostało połączone z wyjściem mo-
dułu OM5610 przez kondensatory
C32 i C33 eliminujące składową
stałą. Wejście IB jest połączone
z wyjściem iltru dolnoprzepu-
stowego toru przetwornika A/D
(wejście S/PDIF) przez kondensato-
ry C30 i C31. Do wejść IC i ID
można podłączyć zewnętrzne sy-
gnały na przykład z magnetofonu
i stereofonicznego odbiornika TV.
Składowa stała z każdego z tych
wejść jest separowana przez kon-
densatory C64..C67. Zastosowanie
układu z czterema wejściami ste-
reofonicznymi pozwoliło na wyeli-
minowanie jednej z niedogodności
poprzedniej konstrukcji – braku
możliwości dołączenia dodatko-
wych sygnałów audio.
Z selektora wejść sygnał jest
podawany na pierwszy blok re-
gulacji poziomu. Można nim re-
gulować tłumienie w zakresie od
0 do –31 dB i wzmocnienie od
0 do +20 dB z krokiem 1 dB.
Z blokiem regulacji wzmocnienia
skojarzona jest funkcja KONTUR
(można ją wyłączyć). Filtr reali-
zujący funkcję KONTRUR pracuje
liniowo dla regulacji w zakresie
od +20 dB do –12 dB. Oznacza
to, że wzmocnienie częstotliwo-
ści niskich i wysokich jest tym
większe, im mniejszy jest poziom
sygnału. Maksimum wzmocnie-
nia przypada na –12 dB. Dalsze
zmniejszanie wzmocnienia nie
powoduje zmiany pracy iltru
KONTUR. Charakterystyka iltru
jest określana przez zewnętrzne
elementy: dla kanału lewego są
to R27, R28, C36..C38, dla kana-
łu prawego R29, R30, C43..C45.
Przy wartościach jak na rysunku
1. maksymalne podbicie tonów
niskich wynosi +17 dB, a tonów
wysokich +4,5 dB. W dokumenta-
cji układu można znaleźć sposób
wyliczania wartości elementów ze-
wnętrznych iltru tak, żeby moż-
na było samodzielnie kształtować
charakterystykę funkcji KONTUR.
Za pierwszym blokiem regu-
lacji wzmocnienia umieszczony
jest iltr regulacji tonów niskich.
Zewnętrzny kondensator 33 nF
(C35 dla kanału lewego i C42
dla kanału prawego) w połączeniu
z wewnętrznymi rezystorami ukła-
du pozwala na regulację niskich
częstotliwości w zakresie od –15
dB do +15 dB dla częstotliwości
40 Hz. W połączeniu z funkcją
KONTUR można wzmocnić niskie
częstotliwości +32 dB (dla ma-
łych poziomów głośności). Filtr
tonów wysokich reguluje wy-
sokie częstotliwości w zakresie
od –12 dB do +12 dB (dla 15
kHz). Charakterystykę tego iltru
12
Elektronika Praktyczna 7/2004
Amplituner z RDS-em
(U7) zapisywane są wszystkie
ustawienia amplitunera. Wyjście
INT zegara czasu rzeczywistego
PCF8583 jest połączone z wy-
prowadzeniem 12 mikrokontrolera
(wejście przerwania INT1). Układ
jest taktowany rezonatorem o czę-
stotliwości 32,768 kHz.
Amplituner został wyposażony
w wejście S/PDIF z przetworni-
kiem D/A. Wejście to jest w za-
mierzeniu przeznaczone do pod-
łączenia komputerowego napędu
CD-ROM wyposażonego w klawi-
sze sterujące odtwarzaniem na pa-
nelu sterującym. Napędy takie są
stosunkowo tanie, ale wbudowane
w nie przetworniki D/A są zazwy-
czaj dość kiepskiej jakości. Podłą-
czenie cyfrowego wyjścia napędu
(DOUT) do przetwornika amplitu-
nera pozwoli na uzyskanie dużo
lepszej jakości dźwięku. Oczywi-
ście nic nie stoi na przeszkodzie,
żeby podłączyć wyjście S/PDIF
dowolnego odtwarzacza CD (nie
tylko komputerowego). Odbiornik
S/PDIF został zbudowany na ukła-
dzie CS8412 (U4). Cyfrowy sygnał
z wejścia D_IN jest podawany
przez kondensator C25 (separacja
składowej stałej) na wejście RxP.
Rezystor R15 zapewnia dopasowa-
nie do impedancji źródła sygnału.
Odbiornik wydziela sygnał danych
PCM (wyprowadzenie SDATA)
z odbieranego strumienia danych
w formacie S/PDIF. SDATA jest
połączony z wejściem danych
DIN przetwornika D/A PCM1720U
(układ U5). Oprócz sygnału da-
nych, ze strumienia danych S/
PDIF odtwarzane są sygnały zega-
rowe: taktujący przesyłaniem da-
nych SCK (połączony z wejściem
BCKIN przetwornika U5) i zegar
systemowy MCK (połączony z wej-
ściem XTI przetwornika U5). Do
prawidłowej pracy przetworni-
ka potrzebny jest jeszcze sygnał
identyikacji kanałów Lewy/Prawy
FSYNC (połączony z wejściem
LRCIN przetwornika U5). Od-
biornik U4 musi przesyłać dane
w formacie akceptowanym przez
przetwornik U5. Format danych
jest ustawiany przez odpowied-
nie stany na wejściach M0..M3
odbiornika. Jeżeli są one takie,
jak na rysunku 1, to dane mają
długość 16 bitów i są przesyłane
w formacie
natural
right
justiied
(format „naturalny” z dosunięciem
do prawej). Format danych wej-
ściowych przetwornika może być
ustawiany w dwóch trybach: rów-
noległym i szeregowym. W trybie
równoległym (MODE=0 – taki
tryb został wybrany w naszym
rozwiązaniu) można ustawić tylko
16-bitowy
natural
right
justiied
,
a więc zgodny z formatem wyj-
ściowym odbiornika. Tryb szerego-
wy (MODE=1) pozwala na usta-
wienie innych formatów (np. I2S),
ale wymaga podłączenia przetwor-
nika do mikrokontrolera przez 3
liniową magistralę: sygnał danych
MD, zegarowy MC i zatrzaskują-
cy latch ML. Interfejs odbiornik
S/PDIF – przetwornik D/A musi
spełniać odpowiednie warunki
związane z częstotliwością zegara
systemowego. Musi być ona rów-
na znormalizowanej wielokrotności
częstotliwości próbkowania i co
nie mniej ważne, częstotliwość
wyjściowa odbiornika musi być
równa częstotliwości wejściowej
przetwornika. Dla stanów na wej-
ściach M0..M3 układu U4 zegar
systemowy MCK ma częstotli-
wość równą 256fs, gdzie fs jest
częstotliwością próbkowania (dla
Compact Disc fs=44,1 kHz). Taką
samą częstotliwość zegara syste-
mowego przetwornika ustala się
przez wymuszenie stanu niskiego
na wejściu CKSL.
Oba układy interfejsu S/PDIF
mają rozdzielone masy i zasilania
części analogowych i cyfrowych.
W układzie zasilania amplitunera
masa analogowa A_GND i cy-
frowa D_GND zostały na płytce
drukowanej rozdzielone. Części
analogowa i cyfrowa są zasilane
oddzielnymi napięciami +5VA
i +5VD. Odbiornik U4 zawiera
w swojej strukturze układy pętli
PLL odtwarzającej z sygnału wej-
ściowego zegar systemowy. Jakość
i stabilność procesu odtwarzania
decyduje o skali zjawiska drżenia
fazy zegara (
jittera
), bardzo nieko-
rzystnie wpływającego na jakość
przetwarzania D/A. Żeby ogra-
niczyć to niekorzystne zjawisko,
zasilanie cyfrowej części odbior-
nika U4 jest dodatkowo iltrowane
iltrem RC złożonym z elementów
R18, C27..C29. Analogowy sygnał
audio z wyjścia przetwornika U5
wymaga jeszcze odiltrowania po-
zostałej części zakłóceń powsta-
łych w procesie przetwarzania
przez iltr dolnoprzepustowy. Filtr
taki jest zbudowany na podwój-
nym wzmacniaczu operacyjnym
OPA2604 irmy Burr-Brown (U6).
Elementy R19..R21, R25, C19, C21
(kanał prawy) kształtują charakte-
rystykę iltru. Dla kanału lewego
są to elementy R22, R23, R24,
R26, C20, C22. Wzmacniacz jest
zasilany symetrycznym napięciem
±9 V blokowanym przez konden-
satory C23, C24. Z wyjścia iltru
sygnał jest podawany przez kon-
densatory C30 i C31 na wejścia
IB procesora U3.
Sygnał z wyjścia modu-
łu OM5610 ma amplitudę ok.
160 mV, ale na wyjściu iltru
przetwornika występuje już am-
plituda ok. 2 V. Z tego powodu
konieczne okazało się ograniczenie
sygnału wyjściowego przetwornika
do takiego poziomu, żeby udało
się ustawić równe poziomy wyj-
ściowe z obu źródeł sygnału. Sy-
gnał wyjściowy przetwornika jest
podawany na dzielniki rezystoro-
we (rezystory R31..R34). W trakcie
uruchamiania układu okazało się,
że bez takich dzielników w torze
z wejściem S/PDIF albo nie da
się wyciszyć wejścia (małe tłu-
mienie drugiego bloku TEA6320),
albo przy większych poziomach
sygnału i dużym tłumieniu dru-
giego bloku występuje przestero-
wanie obwodów wewnętrznych
TEA6320.
Zasadnicza część amplitunera
jest zasilana przez dołączenie na
złącze ZZ1 napięcia przemiennego
o wartości minimalnej 14 V. Jest
ono prostowane mostkiem M1
i iltrowane przez kondensator
C46. Otrzymane w ten sposób na-
pięcie jest napięciem wejściowym
dla stabilizatorów U9, U10 i U13.
Napięcie +12 V dla zasilania
części radiowej modułu OM5610
jest stabilizowane przez układ
7812 (U9). Jak już wspomniałem,
układy dekodera RDS, odbiorni-
ka S/PDIF i przetwornika A/D są
zasilane rozdzielonymi napięcia-
mi +5 V, osobnymi dla części
analogowej i dla części cyfrowej.
Napięcie +5VD jest stabilizowane
przez układ U10, a +5VA przez
układ U13. Również masy ana-
logowa i cyfrowa są rozdzielone
na płytce i połączone ze sobą
w okolicy kondensatora C46.
Układ zasilania wzmacniacza
iltra dolnoprzepustowego jest za-
silany symetrycznym napięciem
przemiennym ok. 2 x10 V. Środ-
Elektronika Praktyczna 7/2004
13
Amplituner z RDS-em
kowy odczep trzeba podłączyć do
zacisku 2 złącza ZZ2. Po wypro-
stowaniu, napięcie jest iltrowane
przez kondensatory C53, C54.
Układ U11 dostarcza napięcia
+9 V, a układ U12 napięcia –9 V.
Wyjścia wszystkich stabilizatorów
są blokowane przez kondensatory
100 nF i tantalowe 1mF/35V.
Zasilanie układu zegara U8
jest doprowadzone do zworki p_cl
(w pobliżu modułu Om5610).
Po zwarciu tej zworki układ jest
zasilany z +5VD. Można to wy-
korzystać w czasie testów i uru-
chamiania urządzenia. W trakcie
normalnej pracy układ U8 musi
być zasilany z baterii podtrzy-
mującej napięcie po wyłączeniu
amplitunera.
Sygnał wyjściowy z proceso-
ra jest podawany na złącze ZP
przygotowane do podłączenia
specjalnego procesora audio wy-
konanego na układzie BA3880AFS
irmy Rohm. BA3880 traktuje
wzmacniacz i głośniki jako jeden
system audio i tak przekształca
sygnał wejściowy, żeby dokładnie
odtworzyć jego brzmienie tak na-
turalnie, jak to możliwe.
O brzmieniu i dynamice sygna-
łu akustycznego decydują skom-
plikowane zależności określające
szybkość narastania sygnału, ilość
i rodzaj częstotliwości harmonicz-
nych. W naturalnie powstającym
dźwięku najpierw pojawiają się czę-
stotliwości harmoniczne, a potem
dopiero częstotliwości podstawowe.
Zależności czasowe pomiędzy tymi
komponentami częstotliwościowymi
zależą od czasu narastania sygnału.
To zasadniczo decyduje o brzmie-
niu instrumentów muzycznych. Jest
bardzo ważne, żeby przy odtwarza-
niu zachować możliwie najwierniej
tę składową sygnału, która decydu-
je o czasach narastania. W innym
przypadku składowa „amplitudowa”
nie będzie zgodna ze składową
„częstotliwościową” i wystąpią
mniejsze lub większe zafałszowania
naturalnej barwy dźwięku. Jednak
jak się okazuje, we wzmacnia-
czach objętych silnym, ujemnym
sprzężeniem zwrotnym takie zafał-
szowanie jest nie do uniknięcia.
Jest to szczególnie dokuczliwe we
wzmacniaczach półprzewodniko-
wych, w których z racji dużych
nieliniowości charakterystyk tranzy-
storów ujemne sprzężenie zwrotne
musi być silne. Zniekształcenia
WYKAZ ELEMENTÓW
Płytka główna
T1: BC237
U1: AT89C55 zaprogramowany
U2: SAA6588
U3: TEA6320
U4: CS8412
U5: PCM1710U
U6: OPA2604A
U7: AT24C04
U8: PCF8583
U9: 7812
U10, U13: 7805
U11: 7809
U12: 7909
Różne
X1: rezonator kwarcowy 12MHz
X2: rezonator kwarcowy 8,664MHz
Moduł OM5610
Złącza CINCH do druku 7 szt.
Płytka panelu sterowania
Wyświetlacz 2x20 znaków
Impulsator Bourns ECW
Potencjometr 4,7k
V
Przełączniki zwierne (klawiatura) 16 szt.
Odbiornik podczerwieni
TSOP1736 lub podobny na
częstotliwość 36kHz
Listwa goldpinów kątowych
Płytka procesora audio
Rezystory
R1: 1k
V
Potencjometr: 1k
V
Kondensatory
C1, C8: 15nF
C2, C7: 470pF
C3, C6: 10nF
C4', C5': 8,2nF
C4, C5: 47nF
C9, C20: 100nF
C10..C13, C15, C16, C18, C19:
4,7
m
F/16V
C14, C17: 47
m
F/16V
Półprzewodniki
U1: BA3880AFS
Rezystory
R1, R2, R7: 1k
V
R3, R5, R6, R10...R13, R17, R20, R22: 10k
V
R8, R9, R18: 10
V
R14: 4,7k
V
R15: 75
V
R19, R24: 5,6k
V
R21, R23: 3,9k
V
R25, R26: 100
V
R27, R30: 20k
V
R28, R29: 2,2k
V
R31, R33: 36k
V
R32, R34: 15k
V
Kondensatory
C1, C2: 33pF
C3, C10: 2,2
m
F/16V
C4: 47pF
C5: 82pF
C6, C8, C27, C29, C47, C48, C50,
C51, C55...C58, C61, C62: 100nF
C7: 560pF
C9, C21, C22: 330pF
C12, C25, C26: 47nF
C13, C14, C23, C24, C28, C49:
10
m
F/16V
C15...C18, C30..C33, C64..C67:
1
m
F/63V MKSE
C19, C20: 2,7nF
C34, C41: 5,6nF
C35, C42: 33nF
C36, C43: 220n
C37, C45: 8,2nF
C38, C44: 150nF
C39 100
m
F/16V
C40: 47
m
F/16V
C46, C53, C54: 4700u/16V
C52, C59, C60, C63, C69..C72:
1
m
F/35V tantalowy
C68: 10nF
Półprzewodniki
M1..M2: mostek prostowniczy 1A/100V
powstają w wyniku „mieszania się”
opóźnionego sygnału z wyjścia
wzmacniacza z sygnałem wejścio-
wym. Dodatkowo impedancja cewki
głośnika mocno zależy od często-
tliwości, powodując zniekształcenia
w zakresie wyższych częstotliwości.
Wszystko to razem powoduje, że
w torze audio powstają przesunię-
cia fazowe powodujące wyżej wy-
mieniony efekt niezgodności czasu
narastania amplitudy, a dodatkowo
tłumione są wyższe harmoniczne,
co również potęguje ten efekt.
Teoretycznie większości tych przy-
krych niespodzianek można unik-
nąć, budując wzmacniacz w klasie
A, ale niska sprawność takich kon-
strukcji i wysoka cena powodują,
że są one stosowane tylko przez
specyiczną część odbiorców nagrań
audio. Akustycy i elektronicy na
całym świecie ciężko pracują, żeby
wrażenia słuchowe docierały do
nas z możliwie małymi zniekształ-
ceniami. Wynikiem tej pracy są nie
tylko coraz bardziej doskonałe koń-
cówki mocy: tranzystorowe i bardzo
modne obecnie lampowe. Poznanie
skomplikowanej natury dźwięku
14
Elektronika Praktyczna 7/2004
Plik z chomika:
kendzior21
Inne pliki z tego folderu:
5.pdf
(567 KB)
1.pdf
(2021 KB)
10_16.pdf
(926 KB)
118_119.pdf
(194 KB)
35_37.pdf
(659 KB)
Inne foldery tego chomika:
01.04
02.04
03.04
04.04
05.04
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin