zarządzanie usługami i produkcją (8 str).doc

(175 KB) Pobierz
ZARZĄDZNIE USŁUGAMI I PRODUKCJĄ

ZARZĄDZNIE USŁUGAMI I PRODUKCJĄ

 

Zarządzanie – proces doprowadzenia do wykonania określonych zadań w sposób sprawny i skuteczny razem z innymi ludźmi.

 

Sprawność – poprawne wykonanie zadań. Relacja miedzy wydatkowaniem a wynikami.. Sprawność wymaga optymalizacji.

 

Skuteczność – wykonanie odpowiedniego zadania w sposób, który prowadzi do najbardziej optymalnego rozwiązania (efektywnych celów).

 

                  ŚRODKI                                                              CELE

C

E

L

E

Z

A

S

O

B

Y

 

                                         

 

 

 

                                                            CELE



                                 N   .                               D.

 

 

 

 



                        - cel doraźny, bieżący

              N – niskie straty

              D – duże osiągnięcia

 

Czynniki w procesie zarządzania:

·         planowanie – wyznaczenie celów organizacji bliskie i daleki, ustalenie generalnej strategii działania, hierarchii planów oraz procesów integrowania i koordynacji tych działań,

·         organizowanie -  sprawdza się do określenia zadań do wykonania oraz ich adresatów, sposobów grupowania tych zadań oraz zakresów podległości personalnej i kompetencyjnej,

·         przewodzenie – motywowanie, wypracowanie sposób motywacji pracowników, wytworzenie dużych kanałów informacji,

·         kontrolowanie – monitorowanie, zbieranie informacji na pewnych etapach wykonywania zadania i porównanie do oczekiwań oraz wyciągnięcie wniosków.

 


Etapy procesu zarządzania:

                                      

                                    2                                       1

CELE

                                    3                                      4

 

 

 

1.      Organizowanie – ustalenie co, jak, kto, ma zrobić.

2.      Przewodzenie – kierowanie wszystkimi podwładnymi oraz ich motywacja, rozwiązanie konfliktów.

3.      Kontrolowanie – monitorowanie czynności, porównanie z wartościami oczekiwanymi (wartości produkcji, zyski, koszty).

4.      Planowanie – zdefiniowanie celów bieżących i długookresowych, ustalenie strategii, opracowanie planów działanie i koordynowanie.

 

Rola kierownicza –to konkretne kategorie zachowań.

Dzielone są na trzy grupy:

a)      interpersonalne – reprezentant, przywódca, łącznik,

b)     informacyjne – monitorowanie, rozpowszechnianie informacji, rzecznik,

c)      decyzyjne – przedsiębiorca, usuwający zakłócenia, przydzielający zasoby, negocjator.

 

Procesy zarządzania

Systemy dzielą się na:

·         zamknięte – system hermetyczny, niepodległa modyfikacjom; otocznie nie wpływa na ten system,

·         otwarte – podatny na zmiany i modyfikacje (mogą wystąpić zakłócenia), system bezpośredniego zarządzania.

 

Podstawowe opracowanie planów:

W teorii zarządzania wyróżnia się dwa etapy:

  1. Klient ma zawsze racje. Wyznacza podstawę funkcjonowania naszej firmy .
  2. W przypadku, gdy klient nie ma racji; czytaj regułę 1.

 


Zarządzanie jakością(TQM- TOTAL QUALITY MENAGEMET)

·         nazywana często kompleksowym zarządzaniem jakości – jest to filozofia zarządzania, której siła napędowa są potrzeby i oczekiwania klienta, która nakazuje ciągłe doskonalenie,

·         jakość sięga do samego „dołu” firmy.

 

Cechy TQM:

·         koncentracja uwagi na kliencie,

·         dążność do ciągłego doskonalenia,

·         poprawa jakości wszystkiego,

·         pomiary wszystkiego,

·         upełnomocnienie pracowników – przydział procedur.

 

Planowanie

Definiowanie celów przedsiębiorstwa, określenie ogólnej strategii jej osiągnięcia oraz opracowanie zwartej hierarchii planów, służącej do integracji i koordynacji działań.

 

Pozytywne cechy:

·         Formalne i nieformalne (precyzyjne i opisowe),

·         Ma zawsze charakter ogólny,

·         Nie maja charakteru ciągłego.

 

Przyczyny podejmowanie, ustalenia celów:

 

 

 

  1. Standardy ułatwiające kontrolę.
  2. Minimalizacja marnotrawstwa i dublowanie czynności.
  3. Ograniczenie wpływów zmian.
  4. Wytyczne kierunków działania (wyznaczenie strategii działania)

 

Negatywne cechy planowania:

·         usztywnienie organizacji (bezwzględne i bezlitosne podporządkowanie pod plan ),

·         nie da się zrobić planów dla dynamicznej sytuacji,

·         plany zwalniają od myśli (eliminują intuicje i pomysłowość),

·         skupiają uwagę na konkurencji, koncentrują się na dniu dzisiejszym,

·         udany plan to sukces, ale obniża czujność.

 

Plany

Dzielimy na dwa rodzaje:

·         Strategiczny – dotyczy całego przedsiębiorstwa, wyznaczenie nadrzędnych celów, które powinny być osiągnięte oraz określa pozycje przedsiębiorstwa w otoczeniu

·         Taktyczny – jest to planem szczegółowym, określający, w jaki sposób maja być zrealizowane cele nadrzędne (strategiczne)

 

Charakter planu

Czas

Szczegółowość

Częstotliwość

strategiczny

długookresowy

kierunkowy, koncepcja(nie szczegółowy)

jednorazowy

taktyczny

krótkookresowy

szczegółowy

trwale obowiązujący

 

 

Plany dzielimy na grupy:

·         plany szczegółowe – mają bardzo sprecyzowane cele, wykluczają możliwość indywidualnych działań, muszą być przewidywalne (wada),

·         plany – wytyczne,

·         plany jednorazowe – plan wykonywany dla wyjątkowej szczególnej sytuacji.

 


Zarządzanie przez cele:

·         Jest to system, w którym podwładni i przełożeni wspólnie ustalają cele do wykonania, okresowe przeprowadza się przegląd postępów na ich podstawie ustala się nagrody

 

 

 

 

 

NCO -               nadrzędne cele organizacji,

CŻ – cele zakładów,

CPz – cele działów,

CPv – cele pracowników.

 

 

Cechy zarządzania przez cele:

·         Wszystkie cele powinny być zwięźle zdefiniowane,

·         Powinien mieć hierarchie kompetencji,

·         Monitoring – informacja zwrotna o sposobie realizacji celu.

 

Etapy / reguły:

·         Wyznaczyć zadania kluczowe,

·         Dla każdego zadania kluczowego trzeba wyznaczyć cel,

·         Konsultacja – weryfikacja tego, co się da zrobić,

·         Ustalenie priorytetu – ustalenie kolejności wyznaczenia celów,

·         System oceniania i zdobywania informacji zwrotnych o realizacji celów.

·         System nagród.

 

Zarządzanie strategiczne

 

  1. proces strategicznego zarządzania – proces obejmujący zarządzanie strategiczne opierający się na planowaniu strategicznym oraz wdrożenie i ocenianie wyników planu.

 

 

 

1.      Określenie misji firmy.

2.      analiza otoczenia (polityczne prawne itd.)

3.      okazje i zagrożenia

4.      Analiza zasobów przedsiębiorstwa

5.      Mocne i słabe strony

6.      Weryfikacja misji celów

7.      Strategia działania (sformułowanie)

8.      Wdrażanie strategii

9.      Ocena wyników

Czynniki zewnętrzne: 2,3

Czynniki wewnętrzne (etapy planowania strategicznego):4,5

Analiza SWOT

 

Skanowanie oto...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin