ZARZĄDZNIE USŁUGAMI I PRODUKCJĄ
Zarządzanie – proces doprowadzenia do wykonania określonych zadań w sposób sprawny i skuteczny razem z innymi ludźmi.
Sprawność – poprawne wykonanie zadań. Relacja miedzy wydatkowaniem a wynikami.. Sprawność wymaga optymalizacji.
Skuteczność – wykonanie odpowiedniego zadania w sposób, który prowadzi do najbardziej optymalnego rozwiązania (efektywnych celów).
ŚRODKI CELE
C
E
L
Z
A
S
O
B
Y
CELE
N . D.
- cel doraźny, bieżący
N – niskie straty
D – duże osiągnięcia
Czynniki w procesie zarządzania:
· planowanie – wyznaczenie celów organizacji bliskie i daleki, ustalenie generalnej strategii działania, hierarchii planów oraz procesów integrowania i koordynacji tych działań,
· organizowanie - sprawdza się do określenia zadań do wykonania oraz ich adresatów, sposobów grupowania tych zadań oraz zakresów podległości personalnej i kompetencyjnej,
· przewodzenie – motywowanie, wypracowanie sposób motywacji pracowników, wytworzenie dużych kanałów informacji,
· kontrolowanie – monitorowanie, zbieranie informacji na pewnych etapach wykonywania zadania i porównanie do oczekiwań oraz wyciągnięcie wniosków.
Etapy procesu zarządzania:
2 1
3 4
1. Organizowanie – ustalenie co, jak, kto, ma zrobić.
2. Przewodzenie – kierowanie wszystkimi podwładnymi oraz ich motywacja, rozwiązanie konfliktów.
3. Kontrolowanie – monitorowanie czynności, porównanie z wartościami oczekiwanymi (wartości produkcji, zyski, koszty).
4. Planowanie – zdefiniowanie celów bieżących i długookresowych, ustalenie strategii, opracowanie planów działanie i koordynowanie.
Rola kierownicza –są to konkretne kategorie zachowań.
Dzielone są na trzy grupy:
a) interpersonalne – reprezentant, przywódca, łącznik,
b) informacyjne – monitorowanie, rozpowszechnianie informacji, rzecznik,
c) decyzyjne – przedsiębiorca, usuwający zakłócenia, przydzielający zasoby, negocjator.
Procesy zarządzania
Systemy dzielą się na:
· zamknięte – system hermetyczny, niepodległa modyfikacjom; otocznie nie wpływa na ten system,
· otwarte – podatny na zmiany i modyfikacje (mogą wystąpić zakłócenia), system bezpośredniego zarządzania.
Podstawowe opracowanie planów:
W teorii zarządzania wyróżnia się dwa etapy:
Zarządzanie jakością(TQM- TOTAL QUALITY MENAGEMET)
· nazywana często kompleksowym zarządzaniem jakości – jest to filozofia zarządzania, której siła napędowa są potrzeby i oczekiwania klienta, która nakazuje ciągłe doskonalenie,
· jakość sięga do samego „dołu” firmy.
Cechy TQM:
· koncentracja uwagi na kliencie,
· dążność do ciągłego doskonalenia,
· poprawa jakości wszystkiego,
· pomiary wszystkiego,
· upełnomocnienie pracowników – przydział procedur.
Planowanie
Definiowanie celów przedsiębiorstwa, określenie ogólnej strategii jej osiągnięcia oraz opracowanie zwartej hierarchii planów, służącej do integracji i koordynacji działań.
Pozytywne cechy:
· Formalne i nieformalne (precyzyjne i opisowe),
· Ma zawsze charakter ogólny,
· Nie maja charakteru ciągłego.
Przyczyny podejmowanie, ustalenia celów:
Negatywne cechy planowania:
· usztywnienie organizacji (bezwzględne i bezlitosne podporządkowanie pod plan ),
· nie da się zrobić planów dla dynamicznej sytuacji,
· plany zwalniają od myśli (eliminują intuicje i pomysłowość),
· skupiają uwagę na konkurencji, koncentrują się na dniu dzisiejszym,
· udany plan to sukces, ale obniża czujność.
Plany
Dzielimy na dwa rodzaje:
· Strategiczny – dotyczy całego przedsiębiorstwa, wyznaczenie nadrzędnych celów, które powinny być osiągnięte oraz określa pozycje przedsiębiorstwa w otoczeniu
· Taktyczny – jest to planem szczegółowym, określający, w jaki sposób maja być zrealizowane cele nadrzędne (strategiczne)
Charakter planu
Czas
Szczegółowość
Częstotliwość
strategiczny
długookresowy
kierunkowy, koncepcja(nie szczegółowy)
jednorazowy
taktyczny
krótkookresowy
szczegółowy
trwale obowiązujący
Plany dzielimy na grupy:
· plany szczegółowe – mają bardzo sprecyzowane cele, wykluczają możliwość indywidualnych działań, muszą być przewidywalne (wada),
· plany – wytyczne,
· plany jednorazowe – plan wykonywany dla wyjątkowej szczególnej sytuacji.
Zarządzanie przez cele:
· Jest to system, w którym podwładni i przełożeni wspólnie ustalają cele do wykonania, okresowe przeprowadza się przegląd postępów na ich podstawie ustala się nagrody
NCO - nadrzędne cele organizacji,
CŻ – cele zakładów,
CPz – cele działów,
CPv – cele pracowników.
Cechy zarządzania przez cele:
· Wszystkie cele powinny być zwięźle zdefiniowane,
· Powinien mieć hierarchie kompetencji,
· Monitoring – informacja zwrotna o sposobie realizacji celu.
Etapy / reguły:
· Wyznaczyć zadania kluczowe,
· Dla każdego zadania kluczowego trzeba wyznaczyć cel,
· Konsultacja – weryfikacja tego, co się da zrobić,
· Ustalenie priorytetu – ustalenie kolejności wyznaczenia celów,
· System oceniania i zdobywania informacji zwrotnych o realizacji celów.
· System nagród.
Zarządzanie strategiczne
1. Określenie misji firmy.
2. analiza otoczenia (polityczne prawne itd.)
3. okazje i zagrożenia
4. Analiza zasobów przedsiębiorstwa
5. Mocne i słabe strony
6. Weryfikacja misji celów
7. Strategia działania (sformułowanie)
8. Wdrażanie strategii
9. Ocena wyników
Czynniki zewnętrzne: 2,3
Czynniki wewnętrzne (etapy planowania strategicznego):4,5
Analiza SWOT
Skanowanie oto...
klejarka