O CZYM SZUMI MUSZELKA? - TWORZYMY ILUSTRACJĘ DŹWIĘKOWĄ
I PLASTYCZNĄ.
ZADANIA DYDAKTYCZNE:
1. Poszukiwanie przedmiotów wydających ciekawe dźwięki.
2. Dobór odpowiednich dźwięków do napisanego tekstu.
3. Prezentacja plastyczna napisanej historii.
CELE :
1.Rozwijanie wyobraźni twórczej.
2.Ekspresja słowna, dźwiękowa i plastyczna.
3.Stymulowanie aktywności twórczej.
4.Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości twórczych.
5.Zainspirowanie uczniów do wymyślenia ciekawych historii.
METODY: TWÓRCZA.
POMOCE: tekst wiersza „O czym szumi muszelka?”, różnorodne przedmioty wydające dźwięki( kartki papieru, plastikowe kubki, torebki foliowe, butelki plastikowe, flety, instrumenty perkusyjne, brystol kolorowy, farby, bibułka, wycinanki, gaziki, gąbka...
CZAS TRWANIA- 2X45 MINUT.
KLASA – CZWARTA.
PRZEBIEG LEKCJI:
I. WPROWADZENIE.
1. Odczytanie wiersza Krystyny Wodnickiej „ O czym szumi muszelka?”
a)krótkie omówienie wiersza,
b)przypomnienie na czym polegają gestodźwięki,
c) wyjaśnienie na czym polega ilustracja dźwiekowa.
c)przedstawienie celu lekcji.
2. ZABAWA –„Podajmy sobie muszlę
Uczniowie stoją w kręgu i przekazują sobie muszlę kończąc zdanie:
„Moja muszla jest...”
3.ZABAWA – „Jestem ślimakiem w muszli”
Zabawa muzyczno-ruchowa :dzieci zamieniają się w ślimaki.
Kiedy muzyka jest wolna i spokojna dzieci wchodzą do swoich
muszli i zasypiają, kiedy muzyka jest szybka i dynamiczna-ślimaki
wychodzą na spacer.
II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA LEKCJI:
1.Podział na grupy 3-4 osobowe,
2.Poszukiwanie potrzebnych materiałów, zgromadzenie ich na stołach.
3. Przedstawienie zadania dla grup:
Uczniowie mają wymyślić historię w ciągu 20 minut „O czym szumi muszelka, którą znalazłem na plaży...”( mogą to być opowieści o syrenach, zatopionych statkach, podwodnym królestwie... ). Kolejnym etapem jest dołączenie do opowiadania efektów dźwiękowych- głosów, szelestów...itp. Przy tworzeniu ilustracji dźwiękowej mogą być wykorzystane instrumenty dostępne w pracowni.
4.Prezentacja twórczych opowiadań przez grupy.
5.Wspólna ocena przez uczniów ilustracji dźwiękowych i, wskazanie
najciekawszych.
6.Wykonanie przez grupy ilustracji plastycznej wymyślonej historii techniką
kolażu.
7.Wystawa prac plastycznych i ich ocena.
III. ZABAWY KOŃCOWE – PODSUMOWUJĄCE:
1.„Nietypowe zastosowanie muszli”- uczniowie wymyślają różne dziwne
wykorzystanie muszli.
2.Przekazanie sobie iskierki.
Uczniowie stoją w kręgu i przekazują sobie uścisk dłoni po czym zamieniają się
w muszlę leżącą na plaży.
opracowała: Urszula Szymczuk
ZADANIA DYDAKTYCZNE – ukazanie różnych rodzajów muzyki i ich
oddziaływania na psychikę człowieka.
CELE:
1. Omówienie roli muzyki w życiu człowieka.
2. Budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej.
3. Kształtowanie empatii i tolerancji.
4. Uczenie asertywnego wyrażania własnych opinii.
METODY: praktycznych ćwiczeń, słowna ( dyskusja, sąd)
KLASA – PIĄTA
CZAS – 2x45 minut.
PRZEBIEG LEKCJI.
I. WPROWADZENIE:
1. Wysłuchanie dwóch kontrastowych przykładów muzycznych:
a) utworu rockowego o dużej sile głośności,
b) utworu z muzyki poważnej, spokojnego np. „Marzenie” R. Schumanna.
2. Dokończ zdanie: Podczas słuchania pierwszego utworu czułam, że...
a podczas słuchania drugiego utworu czułam, że...
(uczniowie przedstawiają krótko swoje odczucia związane z przykładami
muzycznymi).
3.Jeżeli dany utwór miałby opisać mój temperament , to który utwór bym
wybrał? (uczniowie wybierają jeden z utworów, który opisuje ich osobowość)
III. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA.
1. Dokonanie sądu nad muzyką- oskarżenie „muzyka jest zła gdyż budzi
w młodych ludziach agresję, co doprowadza do zniszczeń, zabójstw...itp
a) wybór z klasy oskarżyciela, obrońcy, świadków, ławy przysięgłych.
b) przydzielenie zadań, przygotowanie się do rozprawy sądowej, w której
oskarżonym jest – muzyka.
c) przeprowadzenie rozprawy sądowej.
d) wydanie wyroku przez ławę przysięgłych.
2. Ćwiczenia z zakresu muzykoterapii na tle muzyki relaksacyjnej.
-„Jestem falą”
-„Jestem płatkiem śniegu”,
-„Rzeźby i kupcy”.
-„Marionetki”
-„W gabinecie krzywych luster”.
IV. PODSUMOWANIE.
1. Poszukiwanie porównań - Dokończ zdanie: Muzyka dla mnie jest jak....
DŹWIĘKI WOKÓŁ NAS.
CEL GŁÓWNY: WZMACNIANIE ZAINTERESOWAŃ MUZYKĄ W TOKU RÓŻNORODNYCH DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH.
CELE SZCZEGÓLOWE:
- WZBUDZENIE CIEKAWOŚCI POZNAWCZEJ,
- ROZWÓJ EKSPRESJI TWÓRCZEJ, WYOBRAŹNI, INWENCJI
WŁASNEJ I POMYSŁOWOŚCI,
- ROZWÓJ WŁASNYCH MOŻLIWOŚCI TWÓRCZYCH POPRZEZ
DZIAŁANIA PLASTYCZNE, MUZYCZNE, RUCHOWE,
- WIARA WE WŁASNE MOŻLIWOŚCI TWÓRCZE.
- UMIEJETNOŚĆ WSPÓŁPRACY W GRUPIE.
KLASA – SZÓSTA,
CZAS- 2X45 MINUT.
METODY:
- TWÓRCZE : techniki twórczego myślenia, techniki
samodzielnych doświadczeń muzycznych,
- PERCEPCYJNE: demonstracja uczuć w różnych
formach: ruchowej, plastycznej, muzycznej, zadań
inspirujących swobodną ekspresję ruchową,
FORMY – praca zepołowa, indywidualna.
POMOCE: magnetofon, wybrane nagrania, kartki, kredki, farby, pędzle,
instrumenty perkusyjne i samodzielnie wykonane przez uczniów,
PRZEBIEG ZAJĘĆ.
I. PRZYWITANIE I ROZGRZEWKA.
- róznorodne formy powitań np., witają się wszyscy, którzy jedli dzisiaj ser żółty na śniadanie, którzy pili rano herbatę, którzy czują się dzisiaj doskonale, którzy mają na sobie coś w kolorze czerwonym...itp...
- uczniowie otrzymują kartki „Jestem...kolorem, dźwiękiem, kwiatem, wypełniają je następnie wymieniają się z osobą siedzącą obok, jeżeli ktoś będzie miał ochotę może podzielić się informacjami z grupą.
II. WPROWADZENIE DO TEMATU ZAJĘĆ.
- Co to jest dźwięk – poszukiwanie określeń wyjaśniających to pojęcie,
- Co by było, gdyby drzewa umiały mówić?
- Zamknij na minutę oczy i wsłuchaj się w odgłosy, które słyszysz wokół siebie, nazwij te dźwięki.
a)ĆWICZENIE I-(na tle muzyki spokojnej np. „Poranek” – E.Griega) –wyobraź sobie , że jest lato, siedzisz właśnie na szczycie góry, w dole widzisz przepiękny widok, leśne polany, drzewa, płynący strumyk, w górze lecą ptaki, wsłuchaj się w dźwięki wokół siebie, co słyszysz? Nazwij te dźwięki. ( uczniowie wymieniają dźwięki, które słyszeli w swojej wyobraźni). Teraz spróbuj przedstawić wybrany przez siebie odgłos w formie pracy plastycznej za pomocą linii, kształtów, kolorów ,faktury. Podejdź i wybierz potrzebne ci materiały plastyczne.
- po wykonaniu pracy plastycznej, razem próbujemy odgadnąć jaki dźwięk przedstawiła dana osoba.
b)ĆWICZENIE II – przed wami kolejne zadanie – spróbujecie wspólnie
w grupach stworzyć utwór muzyczny, związany z różnymi odgłosami, nadać mu
tytuł. Wybierzcie potrzebne instrumenty, pomoce. Pracą zespołu powinien, jak
w orkiestrze kierować dyrygent.
· muzyka wiatru ( od spokojnego szumu do huraganu),
· muzyka deszczu( od kropelki do burzy),
· muzyka ptaków( ptaki zlatują się kolejno na występ i wykonują
wspólnie śpiew),
· muzyka zegarów ( nakręcamy kolejne zegary),
· muzyka ulicy (od rana do południa).
- prezentacja i omówienie utworów, wskazanie na środki muzyczne wykorzystane przez grupy.
c)ĆWICZENIE III – co można wyrazić utworem muzycznym? Uczniowie
wykonują rzeźbę zbiorową, do której instrukcję stanowi utwór FR.
Chopina – „Etiuda Rewolucyjna”. Nadają rzeźbie tytuł.
d)ĆWICZENIE IV – muzyka to nie tylko odgłosy, uczucia , sposób
porozumiewania się , rozrywka, wiemy z poprzednich lekcji ,że
muzyka ma swoją treść, o czymś opowiada. Jest to muzyka
programowa. Wysłuchacie teraz utworu muzycznego i spróbujecie
napisać opowiadanie, może scenariusz, oddający waszym zdaniem
treść słuchanego utworu.
- Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup odczytują wspólne
dzieło literackie.
- Dźwięk to również słowo, którym posługujemy się na co dzień, słowem można również wyrazić uczucia, weź teraz słowo w swoje dłonie i przekaż je osobie stojącej obok.
- Dokończ zdanie – muzyka jest jak....(uczniowie poszukują porównań).
9
kandr