Encyklika _Mediator Dei .pdf

(541 KB) Pobierz
93245475 UNPDF
Encyklika "Mediator Dei et hominum" o ĺwiħtej Liturgii
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xii/encykliki/mediato...
Tekst pochodzi z serwisu www.opoka.org.pl
PIUS XII
ENCYKLIKA
MEDIATOR DEI ET HOMINUM
Do Czcigodnych Braci Patriarchw, Prymasw, Arcybiskupw, Biskupw i innych Ordynariuszw
utrzymujĢcych pokj i jednoĻę ze StolicĢ ApostolskĢ. O ĺWIĦTEJ LITURGII
C zcigodni Bracia Pozdrowienie i BĀogosĀawieĺstwo Apostolskie
WSTĦP
CzħĻę I. I. LITURGIA JEST KULTEM PUBLICZNYM
II. LITURGIA JEST KULTEM ZEWNĦTRZNYM I WEWNĦTRZNYM
III. LITURGIA PODLEGA HIERARCHII KOĺCIELNEJ
IV. POSTĦP I WZROST LITURGII
V. POSTĦPU LITURGII NIE MOņNA UZALEņNIAĘ OD PRYWATNEJ SAMOWOLI. TAKņE STAROņYTNOĺĘ NIE STANOWI
JEDYNEJ NORMY
CzħĻę II. I. NATURA OFIARY EUCHARYSTYCZNEJ
II. UCZESTNICTWO WIERNYCH W SKýADANIU OFIARY EUCHARYSTYCZNEJ
III. KOMUNIA ĺWIĦTA
IV. ADORACJA EUCHARYSTII
CzħĻę
III.
I. BREWIARZ
II. CYKL TAJEMNIC W ROKU LITURGICZNYM
III. CYKL ĺWIĦTYCH
CzħĻę
IV.
I. NIE ZANIEDBYWAĘ PRAKTYK POBOņNOĺCI
II. POPIERAĘ DUCHA LITURGICZNEGO I APOSTOLSTWO LITURGICZNE
EPILOG
WSTĦP
Kapþaıski UrzĢd Chrystusa doznaje kontynuacji przez ĺw. Liturgiħ
Pońrednik miİdzy Bogiem a ludŎmi (1) , arcykapĀan wielki, ktry przeniknīĀ niebiosa, Jezus, Syn BoŐy (2) , z chwilī gdy
podjīĀ dzieĀo miĀosierdzia, ktrym rodzaj ludzki obsypaĀ dobrodziejstwami nadprzyrodzonymi, zamierzaĀ niewītpliwie
naprawiġ stosunek miİdzy stworzeniem a Stwrcī zakĀcony przez grzech i przyprowadziġ nieszczİńliwe potomstwo
Adama, skaŐone zmazī pierworodnī, z powrotem do Ojca Niebieskiego, praŎrdĀa i celu ostatecznego wszystkich
rzeczy. Przeto podczas swego pobytu na ziemi nie tylko ogĀosiĀ On poczītek Odkupienia i zwiastowaĀ przyjńcie
Krlestwa BoŐego, lecz przez nieustannī modlitwİ i pońwiİcenie swojej osoby zabiegaĀ o zbawienie dusz, a w koĺcu,
wiszīc na krzyŐu, ofiarowaĀ Bogu samego siebie niepokalanego, "by oczyńciġ sumienia nasze od uczynkw martwych dla
sĀuŐenia Bogu Őyjīcemu" (3) .
W ten sposb wszyscy ludzie zostali szczİńliwie zawrceni z smutnej drogi, ktra wiodĀa ich ku zgubie i zagĀadzie, a
na nowo skierowani zostali do Boga, aby wspĀpracujīc w osiīgniİciu wĀasnej ńwiİtońci, ktrej ŎrdĀem jest krew
Baranka Niewinnego, oddawali chwaĀİ naleŐnī Bogu.
Atoli niebieski Odkupiciel pragnīĀ, by Őycie kapĀaĺskie, ktre w ńmiertelnym ciele rozpoczīĀ przez swoje modlitwy i
swī ofiarİ, przetrwaĀo rwnieŐ przez wieki w Ciele Jego Mistycznym, ktrym jest KońciĀ. Dlatego ustanowiĀ widzialne
kapĀaĺstwo, by na wszelkim miejscu byĀa skĀadana ofiara czysta (4) , w tym celu, by wszyscy ludzie tak ze Wschodu jak i
Zachodu, z grzechu uwolnieni z posĀuszeĺstwa nakazom swego sumienia, dobrowolnie i chİtnie sĀuŐyli Bogu.
Przeto KońciĀ, wierny i posĀuszny poleceniu swego zaĀoŐyciela, sprawuje urzīd kapĀaĺski przede wszystkim poprzez
liturgiİ. Na pierwszym miejscu czyni to przy oĀtarzu, gdzie siİ ofiara KrzyŐa nieustannie przedstawia i odnawia (5) z
rŐnicī jedynie w sposobie ofiarowania (6) . Nastİpnie czyni to przez Sakramenta, ktre sī szczeglnymi ńrodkami,
dajīcymi ludziom udziaĀ w Őyciu nadprzyrodzonym. Wreszcie peĀni ten swj urzīd przez hymn pochwalny, ktry
codziennie ńpiewa Bogu NajwyŐszemu.
"Piİkny zaiste to widok dla niebios i ziemi" - pisaĀ Nasz Poprzednik, niezapomnianej pamiİci Pius XI - "przedstawia
modlīcy siİ KońciĀ, gdy przez caĀy dzieĺ i noc caĀī nieustannie ńpiewa na tej ziemi psalmy, uĀoŐone pod natchnieniem
1 z 39
2009-04-19 17:49
93245475.003.png 93245475.004.png
Encyklika "Mediator Dei et hominum" o ĺwiħtej Liturgii
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xii/encykliki/mediato...
Ducha ńw., skoro nie ma godziny, ktrej by nie uńwiİcaĀa wĀańciwa jej liturgia, skoro nie ma wieku w Őyciu ludzkim,
ktry by nie braĀ udziaĀu w dziİkczynieniach, w pochwaĀach, w prońbach i w przebĀaganiach wsplnej modlitwy CiaĀa
Mistycznego Chrystusa, ktrym jest KońciĀ" (7) .
KoĻciþ pochwala i popiera studium liturgii i ruch liturgiczny
Wiadomo wam zapewne, Czcigodni Bracia, Őe przy koĺcu ubiegĀego i na poczītku obecnego stulecia, rozszerzyĀ siİ
szczeglny zapaĀ do nauk liturgicznych. WzbudziĀy go chwalebne wysiĀki tak ludzi prywatnych, jak przede wszystkim
gorliwe i wytrwaĀe starania niektrych klasztorw sĀawnego zakonu ńw. Benedykta. Dziİki temu nie tylko w wielu
narodach Europy, ale takŐe i w zamorskich krajach, powstaĀo owocne i godne pochwaĀy wspĀzawodnictwo, ktrego
skutki zbawienia zauwaŐyġ siİ daĀy zarwno w dziedzinie nauk teologicznych, gdzie liturgia tak zachodnich jak i
wschodnich obrzīdkw staĀa siİ przedmiotem dokĀadniejszego i gĀİbszego badania i poznania, jak w dziedzinie
duchowego Őycia, rwnieŐ prywatnego, wielu chrzeńcijan.
WzniosĀe ceremonie Ofiary OĀtarza doznaĀy lepszego poznania, zrozumienia i docenienia. Zaczİto coraz tĀumniej i
czİńciej przystİpowaġ do Sakramentw ńw. i smakowaġ w modĀach liturgicznych. Kult Eucharystii - naleŐy to podkreńliġ
- zostaĀ uznany za ŎrdĀo i ońrodek prawdziwej poboŐnońci chrzeńcijaĺskiej. Ponadto jańniejsza staĀa siİ prawda, Őe
wszyscy wierni tworzī jedno zwarte ciaĀo, ktrego gĀowī jest Chrystus, i Őe lud chrzeńcijaĺski ma obowiīzek braġ
udziaĀ w liturgii we wĀańciwy sposb.
KoniecznoĻę kierownictwa ze strony PapieŇa
Wiadomo wam niewītpliwie, Őe Stolica Apostolska nigdy nie zaniedbaĀa usilnych staraĺ, by lud jej powierzony
przejīĀ siİ naleŐytym i czynnym zrozumieniem liturgii. CzuwaĀa ona rwnieŐ nad tym, by ńwiİte obrzİdy jańniaĀy takŐe
na zewnītrz naleŐytī godnońciī. My sami, gdy na ten temat przemawialińmy, jak zwykle, do kaznodziejw
wielkopostnych tego ńwiİtego miasta w 1943 r., mocnońmy ich upominali, by zachİcali swoich sĀuchaczy do coraz
gorliwszego udziaĀu we Mszy ńw. A nie tak dawno, pragnīc by lepiej zrozumiano modlitwy liturgiczne i by zaostrzyĀ siİ
smak w kosztowaniu zawartej w nich prawdy i piİkna, kazalińmy na nowo przetĀumaczyġ z oryginaĀu na jİzyk Āaciĺski
ksiİgi Psalmw, z ktrych skĀadajī siİ w wielkiej mierze modlitwy KońcioĀa Katolickiego (8) .
Fakty zaniedbania i przesady - nadto niebezpieczeıstwo dla czystoĻci wiary
JednakowoŐ, o ile wszystkie te wysiĀki, z powodu zbawiennych skutkw, ktre z nich pĀynī, nie maĀo pociechy nam
przynoszī, to jednak obowiīzek sumienia wymaga, byńmy zwrcili swī uwagİ na sposb gĀoszenia przez niektrych
owej odnowy w tej dziedzinie oraz byńmy pilnie dbali, aby ich zamierzenia nie przekroczyĀy wĀańciwej miary i nie
zeszĀy na manowce. Jeńli bowiem z jednej strony wielce bolejemy nad tym, Őe w niektrych krajach duch ńwiİtej
Liturgii, jej znajomońġ i ukochanie sī niekiedy nikĀe lub prawie Őadne, to z drugiej strony z wielkī troskī i lİkiem
zauwaŐylińmy, Őe niektrzy skĀaniajī siİ zbytnio do nowońci i zbaczajī z drogi zdrowej nauki i rozwagi. Wńrd swoich
mianowicie zamierzeĺ i Őyczeĺ, by odnowiġ Liturgiİ ńwiİtī, przemycajī czİsto zasady, ktre w teorii lub w praktyce
tİ ńwiİtī sprawī naraŐajī na niebezpieczeĺstwo, a nieraz zaraŐajī jī bĀİdami przeciw wierze katolickiej i nauce
ascezy.
Czystońġ zań wiary i nieskazitelnońġ moralnońci powinny stanowiġ szczeglnī normİ liturgii, ktra winna byġ
caĀkowicie zgodna z mīdrymi naukami KońcioĀa. Jest wiİc naszym obowiīzkiem pochwalaġ i potwierdzaġ to, co
sĀuszne, a hamowaġ lub odrzucaġ to, co z prawdziwej i sĀusznej drogi zboczyĀo.
Niechaj jednak opieszali i gnuńni nie sīdzī, Őe chwalimy ich, gdy ganimy bĀīdzīcych lub hamujemy zbyt ńmiaĀych;
podobnie i nieroztropni niechaj nie myńlī, Őe cieszī siİ naszym uznaniem wtedy, gdy karcimy niedbaĀych i leniwych.
Szczeglne uwzglħdnienie liturgii KoĻcioþa Zachodniego
Z faktu, Őe encyklika ta omawia gĀwnie liturgiİ Āaciĺskī, nie naleŐy wnioskowaġ, jakobyńmy mniej cenili czcigodne
liturgie KońcioĀa Wschodniego. Obrzİdy te, przekazane dawnymi i sĀawnymi dokumentami, sī nam drogie na rwni z
Āaciĺskimi. Lecz szczeglne warunki KońcioĀa Zachodniego sī raczej tego rodzaju, Őe zdajī siİ wymagaġ interwencji
Naszego autorytetu.
Moment zgody miħdzy narodami
Niechaj wiİc wszyscy chrzeńcijanie z ulegĀońciī przyjmī gĀos wsplnego Ojca, ktry gorīco pragnie, by wszyscy w
2 z 39
2009-04-19 17:49
93245475.005.png
Encyklika "Mediator Dei et hominum" o ĺwiħtej Liturgii
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xii/encykliki/mediato...
ńcisĀej jednońci z Nim przystİpowali do oĀtarza, wyznawajīc tİ samī wiarİ, poddajīc siİ temu samemu prawu oraz
uczestniczīc jednomyńlnie i zgodnie w tej samej Ofierze. Wymaga tego doprawdy czeńġ Bogu naleŐna; wymagajī tego
rwnieŐ potrzeby dzisiejszych czasw. Albowiem, gdy dĀuga i okrutna wojna rozdzieliĀa ludzkońġ nieprzyjaŎniī i
rzeziami, sĀusznie ludzie dobrej woli starajī siİ wszelkimi skutecznymi sposobami doprowadziġ wszystkich do zgody.
Wierzymy jednak, Őe Őadne zamiary i Őadne starania nie okaŐī siİ w tym wypadku tak skuteczne, jak czynna gorliwońġ
i natchnienie religijne, ktrymi powinny siİ przejīġ i kierowaġ chrzeńcijanie i to tak, by przyjmujīc szczerym sercem
te same zasady Prawdy, Āīczīc siİ ochoczym posĀuszeĺstwem z prawowitymi Pasterzami oraz skĀadajīc naleŐny hoĀd
Bogu, stworzī spoĀecznońġ braterskī, jako Őe: "Wielu nas jest jednym ciaĀem, wszyscy ktrzy z jednego chleba
poŐywamy" (9) .
CZĦĺĘ PIERWSZA - CHARAKTER, POCHODZENIE I POSTĦP LITURGII
I. LITURGIA JEST KULTEM PUBLICZNYM
Czþowiek winien czcię Boga cnotĢ religii prywatnie i publicznie
Zasadniczy obowiīzek czĀowieka polega niewītpliwie na tym, aby kaŐdy zwracaĀ siebie i swe Őycie ku Bogu. "On to
bowiem jest, z ktrym przede wszystkim winnińmy siİ Āīczyġ jako z nieustannym poczītkiem, ku Niemu winien
kierowaġ siİ wytrwale nasz wybr, jako ku ostatecznemu celowi. Jego tracimy przez grzeszne zaniedbanie. Jego
winnińmy odzyskiwaġ przez wiarİ i ufnońġ" (10) . Wtedy zań czĀowiek kieruje siİ wĀańciwī drogī ku Bogu, gdy uznaje Jego
NajwyŐszy Majestat i najwyŐszī jego nauczycielskī wĀadzİ, gdy ulegĀym umysĀem przyjmuje objawione przezeĺ prawdy
i poddaje siİ z religijnym posĀuszeĺstwem Jego przykazaniom; krtko mwiīc, gdy skĀada Bogu Jedynemu i
Prawdziwemu naleŐyty kult i posĀuszeĺstwo przez cnotİ religii. ChociaŐ ten obowiīzek wiīŐe w pierwszym rzİdzie
kaŐdego z osobna, obowiīzuje on jednak rwnieŐ caĀī wsplnotİ ludzkī zĀīczonī w jedno wzajemnymi wİzĀami
spoĀecznymi, skoro i ona zaleŐy od najwyŐszej wĀadzy BoŐej.
NaleŐy zań zauwaŐyġ, Őe ludzie w osobliwy sposb sī do tego zobowiīzani, gdyŐ Bg wynisĀ ich do porzīdku
przewyŐszajīcego naturİ.
Publiczny kult w Starym Testamencie ustalony przez samego Boga
RozwaŐajīc Stary Zakon przez Boga ustanowiony widzimy, iŐ Bg wydaĀ przykazania dotyczīce takŐe ńwiİtych
obrzİdw, i Őe dokĀadnie ustanowiĀ przepisy, ktrych lud byĀ zobowiīzany przestrzegaġ w oddawaniu Mu prawowitego
kultu.
W tym celu ustanowiĀ Bg rŐne ofiary i okreńliĀ rozmaite ceremonie przy skĀadaniu pońwieconych Mu darw. RwnieŐ
i to wszystko, co siİ tyczyĀo arki przymierza, ńwiītyni i dni ńwiītecznych, dokĀadnie okreńliĀ. UstanowiĀ ponadto
pokolenie kapĀaĺskie oraz NajwyŐszego KapĀana, a takŐe ustaliĀ i opisaĀ szaty, ktrych sĀudzy oĀtarza mieli uŐywaġ, i
inne rzeczy, ktre miaĀy zwiīzek z kultem Boga (11) .
A wszak kult ten nie byĀ niczym innym, jeno pewnym zacienionym obrazem (12) tego kultu, ktrī Ojcu niebieskiemu
skĀadaġ miaĀ NajwyŐszy KapĀan Nowego Testamentu.
W Nowym Testamencie Sþowo staje siħ Ciaþem aby byþo najwyŇszym
Kapþanem: czczĢc Boga i uĻwiħcajĢc ludzi - UrzĢd ten peþni przez caþe Ňycie,
gþwnie w Wieczerniku i na KrzyŇu
Albowiem, skoro tylko boskie "SĀowo ciaĀem siİ staĀo" (13) , objawia siİ ńwiatu jako ubogacone urzİdem kapĀaĺskim,
poddajīc siİ Ojcu Przedwiecznemu, a nie zaniechaĀo tego nigdy przez caĀy czas swego Őycia: "Przychodzīc na ńwiat,
mwi: ...Oto idİ..., abym peĀniĀ, BoŐe, wolİ Twojī..." (14) , a w krwawej ofierze KrzyŐa dopeĀniĀo tego w przedziwny
sposb: "Z tej to woli zostalińmy uńwiİceni ofiarī ciaĀa Jezusa Chrystusa raz na zawsze" (15) .
Czynny tryb Őycia Jezusa wńrd ludzi nie miaĀ innego celu. JuŐ jako dziecko zostaĀ ofiarowany Bogu w ńwiītyni
Jerozolimskiej. Jako mĀodzieniec ponownie sam siİ udaje i nastİpnie raz po raz do niej powraca, by pouczyġ lud i
modĀy zanosiġ. Zanim rozpocznie swī publicznī dziaĀalnońġ, zachowuje przez 40 dni postu. SĀowami oraz przykĀadem
upomina wszystkich, aby nie tylko w dzieĺ, ale i w nocy zanosili bĀagania do Boga. Jako nauczyciel prawdy "ońwieca
kaŐdego czĀowieka" (16) , aby ńmiertelni uznawali w wĀańciwy sposb Boga nieńmiertelnego a nie byli "synami odstİpstwa
3 z 39
2009-04-19 17:49
93245475.006.png
Encyklika "Mediator Dei et hominum" o ĺwiħtej Liturgii
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xii/encykliki/mediato...
na zatracenie, ale wiary na pozyskanie duszy" (17) .
Jako pasterz zań kieruje swī trzodİ, prowadzi jī ku pastwiskom Őyciodajnym i ustanawia prawo po to, by nikt nie
odwracaĀ siİ od Niego i od drogi prostej, ktrī wskazaĀ, lecz aby wszyscy za Jego natchnieniem i dziaĀaniem
ńwiītobliwie Őyli.
Podczas Ostatniej Wieczerzy uroczystym i dostojnym obrzİdem obchodzi nowī Paschİ, ktrej zapewnia kontynuacjİ
przez boskie ustanowienie Eucharystii. Nazajutrz zań, wywyŐszony miİdzy ziemiī a niebem, skĀada zbawczī ofiarİ ze
swego Őycia, a z piersi swej przebitej rozlewa owe Sakramenta, ktre udzielajī skarbw odkupienia duszom ludzkim.
Czyniīc to wszystko, ma On na widoku jedynie chwaĀİ Ojca i coraz wiİksze uńwiİcenie czĀowieka.
W niebie kontynuuje urzĢd kapþaıski: osobiĻcie wstawiajĢc siħ u Ojca, a
rwnieŇ przez KoĻciþ, ktry ustanowiþ na KrzyŇu
Kiedy zań zasiadĀ na stolicy niebieskiej szczİńliwońci, nie pozwoliĀ, aby kiedykolwiek ustaĀ kult, ktry ustanowiĀ i
sprawowaĀ w ciīgu swego ziemskiego Őycia. Albowiem nie pozostawiĀ rodzaju ludzkiego w sieroctwie, lecz jak
nieustannie otacza go swojī potİŐnī i bezpońredniī opiekī, jako rzecznik u Ojca w niebiesiech (18) , tak teŐ wspomaga
go przez KońciĀ swj, w ktrym trwa poprzez wieki Boskī obecnońciī i ktry ustanowiĀ jako kolumnİ prawdy (19) i
szafarza Āaski, ufundowaĀ na ofierze krzyŐa, uńwiİciĀ i utrwaliĀ go na wieki (20) .
KoĻciþ uwiecznia urzĢd kapþaıski Chrystusa, poniewaŇ w nim i przez niego
dziaþa Chrystus Kapþan
KońciĀ ma wiİc ze SĀowem Wcielonym wsplny cel, wsplne zadanie i rolİ, ma mianowicie wszystkim podawaġ
prawdİ, ma bezpiecznie rzīdziġ i kierowaġ ludzkońciī, ma skĀadaġ Bogu miĀī i przyjemnī Ofiarİ i w ten sposb
przywrciġ miİdzy stworzeniem i Stwrcī podziwu godnī jednońġ i harmoniİ, ktrī ApostoĀ Narodw trafnie opisuje
tymi sĀowami: "juŐ nie jesteńcie gońġmi i przychodniami, ale jesteńcie wspĀobywatelami ńwiİtych i domownikami
Boga; ApostoĀowie i Prorocy sī tym fundamentem, na ktrym jesteńcie zbudowani a jego kamieniem wİgielnym jest
sam Chrystus Jezus. W nim caĀa budowla mocno jest zespolona i wzrasta, by tworzyġ ńwiītyniİ ńwiİtī w Panu. Na nim
wsparci, wznosicie siİ takŐe wy przez Ducha, aby staġ siİ przybytkiem BoŐym" (21) .
Przeto spoĀecznońġ, ustanowiona przez Boskiego Odkupiciela, zarwno poprzez naukİ i swoje rzīdy, poprzez ofiarİ i
Sakramenta przez Niego ustanowione, przez kapĀaĺstwo od Niego otrzymane, przez modlitwy i krew swojī nie dīŐy do
innego celu i nie ma innego zamiaru, jak z kaŐdym dniem rozrastaġ siİ i scalaġ. A to speĀnia siİ wtedy, gdy Chrystus w
duszach ludzkich niejako siİ zakorzenia i rozkrzewia i gdy nawzajem dusze ludzkie niejako Chrystusem siİ budujī i
pomnaŐajī, mianowicie tak, iŐby na tym ziemskim wygnaniu codziennie poszerzaĀ siİ ńwiİty przybytek, w ktrym
Majestat Bazy otrzymuje miĀy i prawowity kult. Dlatego teŐ w kaŐdej czynnońġ liturgicznej wraz z KońcioĀem obecny
jest Jego Boski ZaĀoŐyciel. Obecny jest w Najńwiİtszej Ofierze OĀtarza, tak w osobie ofiarujīcego kapĀana, jak przede
wszystkim pod postaciami Eucharystycznymi Obecny jest w Sakramentach przez swī moc, ktrī w nie wlewa, jako
narzİdzia do wywoĀania ńwiİtońci.
Obecny jest wreszcie w wznoszonych ku Bogu uwielbieniach i bĀaganiach, jak napisano: "Gdzie sī dwaj albo trzej
zgromadzeni w imiİ moje, tam ja jestem w pońrodku nich... (22) .
Dlatego Liturgia jest kultem caþego Mistycznego Ciaþa: Gþowy i czþonkw
Liturgia ńwiİta stanowi wiİc kult publiczny, jaki Zbawiciel nasz, GĀowa KońcioĀa, Őywi dla Ojca Niebieskiego, i jaki
spoĀecznońġ wiernych oddaje ZaĀoŐycielowi swojemu, a przezeĺ Ojcu Przedwiecznemu. Krtko mwiīc, liturgia
obejmuje caĀkowity kult publiczny CiaĀa Mistycznego Jezusa Chrystusa, a wiİc Jego GĀowy i czĀonkw.
Akcja liturgiczna KoĻcioþa rozpoczyna siħ po ustanowieniu KoĻcioþa -
Liturgia wwczas siİ rozpoczİĀa, gdy KońciĀ przez Boga zostaĀ zaĀoŐony. Albowiem pierwsi chrzeńcijanie: trwali w
nauce apostolskiej i w uczestnictwie Āamania chleba i w modlitwach" (23) . Gdziekolwiek Pasterze mogī zebraġ gminİ
wiernych, tam stawiajī oĀtarz, na ktrym odprawiajī Mszİ ńwiİtī i wokĀ ktrego sprawujī inne obrzİdy, ktrymi
ludzie mogliby siİ uńwiİciġ i oddaġ Bogu naleŐytī chwaĀİ. Wńrd tych obrzİdw pierwsze miejsce zajmujī Sakramenty,
czyli siedem gĀwnych ŎrdeĀ zbawienia. Nastİpuje dalej sprawowanie chwalby BoŐej, przez ktrī wierni, miİdzy sobī
zjednoczeni, stosujī siİ do wskazwek PawĀa ApostoĀa: "Z wszelakī mīdrońciī nauczajcie i sami siebie napominajcie w
psalmach, hymnach i pieńniach duchownych, w Āasce ńpiewajīc w sercach waszych Bogu" (24) . Wreszcie przychodzi
czytanie Prawa, Prorokw. Ewangelii i listw Apostolskich, a w koĺcu homilia lub kazanie, w ktrym przewodniczīcy
4 z 39
2009-04-19 17:49
93245475.001.png
Encyklika "Mediator Dei et hominum" o ĺwiħtej Liturgii
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xii/encykliki/mediato...
zgromadzenia przypomina przykazania Boskiego Mistrza, z poŐytkiem je objańnia, opowiada dzieje i waŐniejsze
zdarzenia z Őycia Chrystusa, a wszystkich obecnych zagrzewa odpowiednimi upomnieniami i przykĀadami.
- Rozpoczyna siħ kultem publicznym, ktry z czasem zostaje ubogacany
ceremoniami i formuþami; Sakramentami i Sakramentaliami, ktrymi bywa
uĻwiħcane caþe Ňycie ludzkie
Kult ustala siİ w dostosowaniu do okolicznońci i w miarİ potrzeb wiernych, rozwija siİ poprzez nowe obrzİdy,
wzbogaca siİ ceremoniami i formuĀami; i to zawsze w ten sposb, "abyńmy tymi symbolami... sami siebie upominali,
abyńmy sami sobie uńwiadamiali, o ile postīpilińmy naprzd, abyńmy sami siebie pobudzali do wzmoŐenia postİpw:
tym znakomitszy bowiem nastİpuje skutek, im gorİtszy poprzedza zapaĀ" (25) .
W ten sposb duch peĀniej i skuteczniej wznosi siİ do Boga, a kapĀaĺstwo Chrystusa trwa nieprzerwanie poprzez
wieki, gdyŐ liturgia nie jest niczym innym jak tylko wykonywaniem tegoŐ kapĀaĺskiego urzİdu. KońciĀ, podobnie jak
Jego GĀowa, stale jest obecny przy swoich synach, pomaga im i zachİca do ńwiİtońci, aby ozdobieni tī nadprzyrodzonī
godnońciī powrcili kiedyń do Ojca Niebieskiego. Obdarzonych Őyciem ziemskim wzbogaca on Őyciem nadprzyrodzonym
i niejako rodzi ich ponownie. Umacnia ich mocī Duch Ńwiİtego w walce z nieubĀaganym wrogiem; zwoĀuje wiernych do
oĀtarzy i nieustannymi radami i wezwaniami zachİca do godnego uczestnictwa i sprawowania eucharystycznej ofiary;
Őywi ich anielskim pokarmem, aby coraz mocniejszymi siİ stawali; oczyszcza i pociesza zranionych i skalanych przez
grzechy; tych ktrych natchnienie nadprzyrodzone powoĀaĀo do urzİdu kapĀaĺskiego, pońwiİca przez prawowity
obrzİd.
ÿaskī niebieskī i niebieskimi darami umacnia czysty zwiīzek tych, ktrzy sī wezwani do zaĀoŐenia i urzīdzenia
rodziny chrzeńcijaĺskiej. Wreszcie pokrzepiwszy i wzmocniwszy ostatnie chwile doczesnego Őycia Wiatykiem
Eucharystycznym i Namaszczeniem ńwiİtym balsamem, odprowadza z gĀİbokī czciī zwĀoki swoich synw do grobu,
naboŐnie je tam skĀada i osĀania znakiem krzyŐa, by kiedyń, przezwyciİŐywszy ńmierġ, powstali do nowego Őycia. Nadto
bĀogosĀawi i modli siİ uroczyńcie takŐe za tych, ktrzy oddajī siİ sĀuŐbie Boga, aby osiīgnīġ doskonaĀońġ Őycia
zakonnego. W koĺcu podaje pomocnī dĀoĺ duszom pokutujīcym w oczyszczajīcym ogniu, ktre bĀagajī o
wstawiennictwo i modlitwy - by je do wiecznej doprowadziġ szczİńliwońci.
II. LITURGIA JEST KULTEM ZEWNĦTRZNYM I WEWNĦTRZNYM
PeĀny kult jaki KońciĀ oddaje Bogu, ma byġ zarwno zewnİtrzny jak i wewnİtrzny.
Kult zewnħtrzny
Zewnİtrzny - gdyŐ wymaga tego natura czĀowieka, ktra skĀada siİ z duszy i ciaĀa. Powtre dlatego, Őe z BoŐego
zrzīdzenia tak siİ dzieje, iŐ "gdy Boga poznajemy w sposb widzialny, to wwczas przez niego bywamy pozyskiwani dla
miĀowania rzeczy niewidzialnych" (26) .
Poza tym cokolwiek z ducha pochodzi, wyraŐa siİ w sposb przyrodzony przez zmysĀy. Kult BoŐy nie jest teŐ
wyĀīcznie sprawī jednostek, ale rwnieŐ i caĀej wsplnoty ludzkiej. Dlatego musi byġ spoĀeczny, co oczywińcie nie
mogĀoby siİ urzeczywistniġ, gdyby rwnieŐ w religii nie stosowano zewnİtrznych wiİzi i znakw. Wreszcie kult
zewnİtrzny ujawnia w osobliwy sposb jednońġ CiaĀa Mistycznego i stawia je we wĀańciwym ńwietle; wzmaga ńwiİtī
jego gorliwońġ, wzmacnia jego siĀy i oŐywia z dniem kaŐdym jego dziaĀalnońġ "Aczkolwiek ceremonie same w sobie nie
zawierajī Őadnej doskonaĀońci, ani ńwiİtońci, budzi siİ w duszy czeńġ dla rzeczy ńwiİtych, myńl wznosi siİ ku niebu,
poboŐnońġ siİ wzmacnia, a miĀońġ rozpala, rońnie wiara, gorliwońġ siİ utwierdza, dusze proste doznajī pouczenia,
przystraja siİ kult BoŐy, zachowuje siİ religia, a prawdziwych chrzeńcijan moŐna odrŐniġ od faĀszywych i
innowiercw" (27) .
Gþwnym elementem Liturgii jest kult wewnħtrzny
JednokowoŐ pierwiastkiem gĀwnym kultu BoŐego musi byġ pierwiastek wewnİtrzny. Trzeba bowiem stale Őyġ z
Chrystusem, caĀkowicie siİ Jemu oddaġ, aby w Nim, z Nim i przez Niego oddawaġ chwaĀİ Ojcu Niebieskiemu. Liturgia
zań ńwiİta wymaga, aby te dwa pierwiastki, zewnİtrzny i wewnİtrzny, ńcińle byĀy ze sobī zespolone. Ona sama, ilekroġ
przepisuje wykonanie jakiegoń zewnİtrznego aktu kultu, nie ustaje stale tego polecaġ. Na przykĀad, gdy chodzi o post,
w tych sĀowach nas zachİca: "aby, co przestrzeganiem naszym (postu) wyznaje siİ na zewnītrz, wywieraĀo skutek
wewnītrz" (28) . JeŐeli dzieje siİ przeciwnie i inaczej, w takim razie religia staje siİ niewītpliwie pustym obrzİdem i
prŐnī formī. Wiadomo wam, Czcigodni Bracia, Őe Boski nasz Mistrz uznaĀ za niegodnych ńwiītyni i kazaĀ wypİdziġ z
5 z 39
2009-04-19 17:49
93245475.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin