MOTU PROPRIO Summorum Ponti.pdf

(146 KB) Pobierz
93685820 UNPDF
MOTU PROPRIO Summorum Pontificum + Indult generalny + MSZA ...
http://sanctus.pl/index.php?grupa=89&podgrupa=226&doc=160
20. kwietnia A.D. 2009
Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth. Pleni sunt caeli et terra gloria Tua.
ĺwiħty, ĺwiħty, ĺwiħty jest Pan Zastħpw. Caþa ziemia peþna jest Jego chwaþy. (Iz 6,3)
szukaj
WiadomoĻci
Msza ĺwiħta
Magisterium KoĻcioþa
Encykliki papieskie
Listy apostolskie, adhortacje
MOTU PROPRIO
List do Motu proprio
Adhortacja Posynodalna o
Eucharystii
Ineffabilis Deus
List do kapþanw 1986
Dokumenty Kongregacji
Sobr Watykaıski II
LIST APOSTOLSKI MOTU PROPRIO BENEDYKTA XVI
Benedykt XVI
Motu proprio
SUMMORUM PONTIFICUM
NajwyŇsi Kapþani aŇ po czasy obecne zawsze czuwali, aby KoĻciþ Chrystusowy sprawowaþ przed BoŇym
Majestatem kult w sposb godny, ána czeĻę i chwaþħ Jego imieniaÑ i ána poŇytek caþego KoĻcioþa
ĻwiħtegoÑ.
Od niepamiħtnych czasw obowiĢzywaþa, jak rwnieŇ w przyszþoĻci obowiĢzywaę bħdzie ázasada,
wedþug ktrej kaŇdy KoĻciþ partykularny winien siħ zgadzaę z KoĻcioþem powszechnym nie tylko w
dziedzinie nauki wiary i znakw sakramentalnych, lecz takŇe w odniesieniu do powszechnie przyjħtych
zwyczajw siħgajĢcych apostolskiej i nieprzerwanej tradycji. Zwyczaje te winny byę zachowywane nie
tylko dla unikniħcia bþħdw, lecz takŇe w celu przekazywania nienaruszonej wiary, poniewaŇ zasada
modlitwy KoĻcioþa odpowiada zasadzie jego wiaryÑ [1] (lex orandi legi credendi respondet).
Summorum Pontificum
Rok KoĻcielny
Modlitwy i NaboŇeıstwa
Teksty ýaciıskie
Sanktuaria
Cuda i objawienia
ĺwiħci Paıscy
Czytelnia
Galeria foto
Filmy wideo
Linki
Articles in English
PoĻrd PapieŇy ŇywiĢcych tħ troskħ wyrŇniþ siħ Ļw. Grzegorz Wielki, ktry byþ szczeglnie wraŇliwy na
przekazanie nowym ludom Europy zarwno wiary katolickiej, jak i skarbw kultu i kultury zebranej
przez Rzymian podczas poprzednich stuleci. ZarzĢdziþ, aby ograniczyę i zachowywaę formħ Ļwiħtej
liturgii, Ofiary Mszy Ļw. oraz Oficjum, do formy sprawowanej w Rzymie. ņywo zachħcaþ mnichw i
mniszki, ktrzy pod ReguþĢ Ļw. Benedykta rozsþawiali wszħdzie swoim przykþadem jednoczeĻnie
Ewangeliħ i ten nad wyraz zbawienny sposb Ňycia zawarty w Regule, aby ániczego nie przedkþadaę
ponad sþuŇbħ BoŇĢÑ (RB, 43). W ten sposb liturgia sprawowana wedþug zwyczajw Rzymu oŇywiaþa
nie tylko wiarħ i poboŇnoĻę, lecz rwnieŇ kulturħ licznych narodw. PrawdĢ jest, Ňe liturgia þaciıska
KoĻcioþa w rŇnych formach w ciĢgu wiekw chrzeĻcijaıstwa napħdzaþa Ňycie duchowe niezliczonej
rzeszy Ļwiħtych oraz Ňe dziħki religii umocniþa wiele narodw i oŇywiþa ich poboŇnoĻę.
W ciĢgu wiekw wielu innych Biskupw rzymskich w sposb szczeglny zaangaŇowaþo siħ, aby liturgia
prowadziþa do tego celu jeszcze skuteczniej; poĻrd nich wyrŇniþ siħ Ļw. Pius V, ktry z wielkim
zapaþem duszpasterskim, podĢŇajĢc za ustaleniami Soboru Trydenckiego, odnowiþ kult KoĻcioþa, wydaþ
poprawione ksiħgi liturgiczne, ázreformowane zgodnie z wolĢ OjcwÑ, i przekazaþ je KoĻcioþowi
þaciıskiemu do uŇytku.
Chcħ otrzymywaę ciekawe
wiadomoĻci na e-mail:
Zapisz
Benedykt XVI
PoĻrd ksiĢg liturgicznych Rytu rzymskiego pierwsze miejsce przypada oczywiĻcie Mszaþowi
Rzymskiemu, ktry rozpowszechniþ siħ w Rzymie, a w nastħpnych wiekach przybieraþ stopniowo formy
podobne do tej obowiĢzujĢcej w ciĢgu ostatnich pokoleı.
áTen sam cel przyĻwiecaþ w ciĢgu nastħpnych wiekw Biskupom Rzymu, ktrzy troszczyli siħ o odnowħ
lub dokþadnie ustalali ksztaþt obrzħdw i ksiĢg liturgicznych, a pŅniej, od poczĢtku naszego stulecia,
podejmowali zadanie bardziej generalnej reformyÑ.[2] W ten sposb dziaþali moi poprzednicy Klemens
VIII, Urban VIII, Ļw. Pius X[3] i bþ. Jan XXIII.
ĺwiħto Wiary
W mniej odlegþej przeszþoĻci, Sobr Watykaıski II wyraziþ pragnienie, aby obserwancja i szacunek
naleŇne kultowi BoŇemu zostaþy zreformowane i przystosowane do wymogw naszych czasw.
Ponaglany tym pragnieniem, mj poprzednik NajwyŇszy Kapþan, Paweþ VI zatwierdziþ w 1970 r.
odnowione ksiħgi liturgiczne KoĻcioþa þaciıskiego; przeþoŇone na caþym Ļwiecie na liczne jħzyki
nowoŇytne zostaþy przyjħte z radoĻciĢ zarwno przez biskupw, jak ksiħŇy i wiernych. Jan Paweþ II
zatwierdziþ trzecie wydanie Mszaþu rzymskiego. W ten sposb Biskupi rzymscy pracowali, aby ta
áliturgiczna budowla... oczyszczona ze smutnych przejaww starzenia siħ, na nowo siħ ukazaþa siħ w
splendorze swojej godnoĻci i harmoniiÑ[4].
Niemniej w niektrych regionach liczni wierni przywiĢzali siħ i wciĢŇ pozostajĢ przywiĢzani z takĢ
miþoĻciĢ i zaangaŇowaniem do wczeĻniejszych form liturgicznych, ktre gþħboko naznaczyþy ich kult i
ich ducha, Ňe NajwyŇszy Kapþan Jan Paweþ II przynaglany troskĢ o tych wiernych, w 1984 r. specjalnym
indultem Quattuor abhinc annos Kongregacji Kultu BoŇego przyznaþ prawo do korzystania z Mszaþu
Rzymskiego wydanego w 1962 r. przez Jana XXIII; nastħpnie w 1988 r. listem apostolskim Ecclesia Dei
w formie motu proprio, Jan Paweþ II wezwaþ biskupw do szerokiego i hojnego korzystania z tego
prawa na rzecz wszystkich wiernych, ktrzy by o to prosili.
WziĢwszy pod uwagħ proĻby wiernych, ktre rozwaŇaþ nasz poprzednik Jan Paweþ II, wysþuchawszy
opinii Ojcw Kardynaþw zebranych na Konsystorzu 22 marca 2006, gþħboko rozwaŇywszy wszystkie
aspekty problemu, przywoþawszy Ducha ĺwiħtego i zaufawszy w pomoc BoŇĢ, ustalamy tym Listem
Apostolskim co nastħpuje:
Art. 1. Mszaþ Rzymski ogþoszony przez Pawþa VI jest zwyczajnym wyrazem zasady modlitwy (Lex
orandi) KoĻcioþa katolickiego obrzĢdku þaciıskiego. JednakŇe, Mszaþ Rzymski ogþoszony przez Ļw.
Piusa V i wydany po raz kolejny przez bþ. Jana XXIII powinien byę uznawany za nadzwyczajny wyraz tej
1 z 3
2009-04-20 19:26
93685820.014.png 93685820.015.png 93685820.016.png 93685820.017.png 93685820.001.png 93685820.002.png 93685820.003.png 93685820.004.png 93685820.005.png 93685820.006.png 93685820.007.png 93685820.008.png 93685820.009.png
MOTU PROPRIO Summorum Pontificum + Indult generalny + MSZA ...
http://sanctus.pl/index.php?grupa=89&podgrupa=226&doc=160
samej zasady modlitwy (Lex orandi) i musi byę odpowiednio uznany ze wzglħdu na czcigodny i
staroŇytny zwyczaj. Te dwa wyrazy zasady modlitwy (Lex orandi)KoĻcioþa nie mogĢ w Ňaden sposb
prowadzię do podziaþu w zadach wiary (Lex credendi). SĢ to bowiem dwie formy tego samego Rytu
Rzymskiego.
Jest przeto dozwolone odprawiaę Ofiarħ Mszy zgodnie z edycjĢ typicznĢ Mszaþu Rzymskiego ogþoszonĢ
przez bþ. Jana XXIII w 1962 i nigdy nie odwoþanĢ, jako nadzwyczajnĢ formĢ Liturgii KoĻcioþa. Zasady
uŇycia tego Mszaþu przedstawione we wczeĻniejszych dokumentach Quattuor abhinc annis i Ecclesia
Dei, zostajĢ zastĢpione na nastħpujĢce:
Art. 2. W Mszach odprawianych bez udziaþu ludu, kaŇdy ksiĢdz katolicki obrzĢdku þaciıskiego,
diecezjalny czy zakonny, moŇe uŇywaę Mszaþu Rzymskiego ogþoszonego przez bþ. Jana XXIII w 1962,
lub Mszaþu Rzymskiego ogþoszonego przez Pawþa VI w 1970, i moŇe to robię kaŇdego dnia z wyjĢtkiem
Triduum Wielkanocnego. Dla takiego odprawiania, przy uŇyciu ktregokolwiek z Mszaþw, ksiĢdz nie
potrzebuje Ňadnej zgody Stolicy ĺwiħtej ani Ordynariusza.
Art. 3. Wsplnoty Instytutw ņycia Konsekrowanego i Stowarzyszeı ņycia Apostolskiego, czy to na
prawie diecezjalnym czy papieskim, ktre pragnĢ odprawiaę Mszħ zgodnie z edycjĢ Mszaþu Rzymskiego
ogþoszonĢ w 1962, podczas celebracji wsplnotowych lub konwentualnych w swoich oratoriach, mogĢ
to czynię. JeĻli jedna wsplnota lub caþy Instytut czy Stowarzyszenie pragnie wprowadzię takie
celebracje czħsto, zwykle lub stale, decyzja taka musi zostaę odjħta przez WyŇszego PrzeþoŇonego,
zgodnie z prawem i ich wþasnymi dekretami i statutami.
Art. 4. W Mszach odprawianych zgodnie z przepisami art. 2 mogĢ uczestniczyę z wþasnej woli Î
zachowujĢc wszystkie normy prawne Î wierni, ktrzy wyraŇĢ takĢ chħę.
Art. 5. £ 1. W parafiach, w ktrych jest stale obecna grupa wiernych przywiĢzanych do wczeĻniejszych
tradycji liturgicznych, proboszcz powinien chħtnie przyjĢę ich proĻbħ o odprawianie Mszy rycie Mszaþu
Rzymskiego ogþoszonego w 1962 i zapewnię aby dobro tych wiernych staþo w zgodzie ze zwykþĢ opiekĢ
duszpasterskĢ w parafii i pod kierunkiem biskupa zgodnie z kanonem 392, unikajĢc niezgody i
wybierajĢc jednoĻę KoĻcioþa.
£ . 2. Celebracje zgodne z Mszaþem bþ. Jana XXIII mogĢ mieę miejsce w dni pracy podczas gdy w
niedzielħ i Ļwiħta moŇe odbywaę siħ jedna taka Msza.
£ 3. Dla wiernych i ksiħŇy ktrzy o to proszĢ, proboszcz powinien zezwolię na odprawianie
dodatkowych ceremonii w nadzwyczajnej formie przy specjalnych okazjach takich jak Ļluby, pogrzeby
czy w jednorazowych sytuacjach np. pielgrzymkach.
£ 4. Kapþani ktrzy uŇywajĢ Mszaþu bþ. Jana XXIII muszĢ to umieę i nie mogĢ byę obciĢŇeni pod
wzglħdem prawnym.
£ 5. W koĻcioþach ktre nie majĢ charakteru parafialnego ani konwentualnego obowiĢzkiem rektora
jest udzielanie wspomnianych wyŇej pozwoleı.
Art. 6. Podczas mszy odprawianych w obecnoĻci ludu zgodnie z Mszaþem bþ. Jana XXIII, czytania
mogĢ odbywaę siħ w jħzyku narodowym, zgodnie z wydaniami zatwierdzonymi przez Stolicħ
ApostolskĢ.
Art. 7. JeĻli grupa wiernych Ļwieckich nie otrzymaþa od proboszcza zgody na swojĢ proĻbħ, o ktrej
mowa w art. 5 par. 1 informuje o tym biskupa diecezjalnego, ktry jest usilnie proszony o speþnienie ich
proĻby. JeĻli biskup z jakiegokolwiek powodu nie moŇe zapewnię takiej celebracji, sprawa kierowana
jest do Papieskiej Komisji áEcclesia DeiÑ.
Art. 8. Biskup, ktry chce uczynię zadoĻę takim proĻbom wiernych Ļwieckich, ale z rŇnych powodw
nie jest w stanie tego uczynię moŇe zwrcię siħ do Papieskiej Komisji áEcclesia DeiÑ, ktra zapewni mu
radħ i pomoc.
Art. 9. £ 1. Proboszcz, po dokþadnym rozwaŇeniu wszystkich okolicznoĻci moŇe wyrazię zgodħ na
uŇycie starego rytuaþu przy sprawowaniu sakramentw: Chrztu, MaþŇeıstwa, Pokuty, Namaszczenia
Chorych, jeĻli dobro dusz tego wymaga.
£ 2. Ordynariusz ma moŇliwoĻę sprawowania sakramentu bierzmowania uŇywajĢc starego Pontyfikaþu
Rzymskiego, jeĻli dobro dusz tego wymaga.
£ 3. Duchownym posiadajĢcym wyŇsze Ļwiħcenia wolno uŇywaę takŇe Brewiarza, promulgowanego w
1962 r. przez bþ. Jana XXIII.
Art. 10. Wolno ordynariuszowi, jeĻli uzna to za stosowne, erygowaę parafiħ personalnĢ dla celebracji
wedþug starej formy rytu rzymskiego zgodnie z kan. 518 lub mianowaę rektora albo kapelana zgodnie z
przepisami prawa.
Art. 11. Papieska Komisja áEcclesia DeiÑ, powoþana przez Jana Pawþa II w 1988 r. zachowuje swoje
2 z 3
2009-04-20 19:26
93685820.010.png
 
MOTU PROPRIO Summorum Pontificum + Indult generalny + MSZA ...
http://sanctus.pl/index.php?grupa=89&podgrupa=226&doc=160
obowiĢzki. Forma tej komisji, obowiĢzki i normy dziaþania bħdĢ takie, jakie Ojciec ĺwiħty zechce jej
przypisaę.
Art. 12. Komisja ta, oprcz uprawnieı ktre juŇ jej przysþugujĢ, wykonuje wþadzħ Stolicy Apostolskiej
czuwajĢc nad wprowadzaniem w Ňycie powyŇszych przepisw.
Wszystko, co zostaþo postanowione przez Nas w niniejszym áMotu ProprioÑ ma byę uznawane za
postanowione i obowiĢzujĢce oraz rozkazujemy by obowiĢzywaþo od dnia 14 wrzeĻnia tegoŇ roku od
Ļwiħta PodwyŇszenia KrzyŇa ĺwiħtego, wbrew wszelkim przeciwnym zarzĢdzeniom.
Dan w Rzymie, u ĺwiħtego Piotra, 7 lipca roku paıskiego 2007, trzeciego Naszego pontyfikatu.
Benedykt XVI
przypisy
[1] Wprowadzenie oglne do Mszaþu Rzymskiego, wyd. 3, 2002, n. 397.
[2] Jan Paweþ II, List ap. Vicesimus quintus annus (4 grudnia 1988), n. 3 : AAS 81 (1989), s. 899.
[3] Ibidem.
[4] Motu proprio Abhinc duos annos (23 paŅdziernika 1913) : AAS 5 (1913), s. 449-450 ; por. Jan Paweþ
II, List ap. Vicesimus quintus annus, n. 3 : AAS 81 (1989), s. 899.
List Ojca ĺwiħtego Benedykta XVI do biskupw z okazji publikacji Motu proprio Summorum
Pontificum
ńrdþo: Christianitas.pl
strona gþwna | mapa serwisu | ^gra strony
Copyright ¨ 2006-2007 SANCTUS.pl - Wszelkie prawa zastrzeŇone
Ksiħgarnia Katolicka
3 z 3
2009-04-20 19:26
93685820.011.png 93685820.012.png 93685820.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin