2.0 Warhammer - Mistrz Gry.pdf

(6961 KB) Pobierz
93895715 UNPDF
228 W ARHAMMER FRP
93895715.732.png
W ARHAMMER FRP 229
93895715.843.png
MISTRZ
GRY
GRY
:
en rozdział zawiera wszystkie informacje, których Mistrz Gry
będzie potrzebował, by pełnić swą rolę w W ARHAMMERZE
FRP . Zanim Mistrz Gry przystąpi do prowadzenia swej pierwszej
przygody, warto by przeczytał zasady w całości. Nie trzeba
dokładnie pamiętać wszystkich podanych tu reguł, ale naleŜy
orientować się, w którym miejscu tej ksiąŜki się znajdują, by moŜna je szybko znaleźć,
gdy okaŜą się potrzebne w grze.
Niechaj kmiotki wznoszą modły do Ranalda i proszą go o pomyślność..
Ale
tutaj to ja jestem władcą ich losu
ładcą ich losu
Ja decyduję
Wasiliew, książę złodziei z Talabheim
kto umiera
a kto żyw będzie
M
I
S
T
R
Z
G
R
Y
:
istrz Gry jest najwaŜniejszym członkiem grupy. To dzięki MG
Znany Świat nabiera Ŝycia. To MG organizuje sesje, wymyśla
przygody i ocenia działania Bohaterów Graczy. Ale na jego
barkach spoczywa takŜe odpowiedzialność za prowadzenie gry i
budowanie nastroju. Choć moŜe się wydawać, Ŝe jest to cięŜkie
brzemię, to jednak rola MG dostarcza wiele satysfakcji. MG znajdzie w niniejszym
rozdziale znajdzie rozwiązanie najwaŜniejszych problemów związanych z obowiązka
mi MG. Przede wszystkim zamieszczono w nim porady na temat prowadzenia przy
gód i łączenia ich w kampanie. Oprócz tego, MG przeczyta tutaj praktyczne wska
zówki dotyczące stosowania testów i wykorzystania Punktów Przeznaczenia .
Mistrz Gry znajdzie takŜe zasady dotyczące Punktów Obłędu , wspomnianych w R OZ
DZIALE I: P ODRĘCZNIK G RACZA .
czego chce gracz, ale MG musi określić skutki jego działania. Na przykład, czy bohate
rowie zaczną się topić, jeśli zechcą przebyć rzekę wpław? Jeśli będą szukać łodzi czy
je znajdą?
Do pomocy w określeniu tego, co się zdarzy MG wykorzystuje reguły gry.
Gracze nie potrzebują znać tych reguł, by grać i dobrze się bawić, MG natomiast mu
sisz opanować większość z nich. Nie trzeba zapamiętać całej ksiąŜki, ale naleŜy przy
najmniej wiedzieć, gdzie moŜesz znaleźć reguły, odpowiadającej danej sytuacji. To MG
decyduje, kiedy rzut kostkami jest niezbędny, którego testu uŜyć i jakie konkretne kon
sekwencje pociągnie za sobą udany, bądź nieudany test. Jednak w większości wypad
ków MG musi polegać na własnej wyobraźni i zdrowym rozsądku; sprawdzianem do
brego MG nie jest czy moŜe on wyrecytować wszystkie zasady od początku do końca
bez zaglądania do ksiąŜki, ale to, czy sytuacje, które nie są dokładnie omówione w za
sadach będą osądzone w sensowny i realistyczny sposób. W końcu w grze fantasy rze
czy niemoŜliwe zdarzają się dość często i Ŝaden zbiór zasad, wszystko jedno jak wiel
kich i złoŜonych, nie moŜe kusić się o opisanie kaŜdej moŜliwej ewentualności.
M
I
S
Awanturnicy, których stworzyli gracze będą poruszać się w fantastycznym świecie,
wymyślonym oraz kontrolowanym przez MG i to zadaniem MG jest opisywanie im
otoczenia w najbardziej realistyczny sposób, w jaki tylko potrafi. W toku gry MG bę
dzie przedstawiał graczom moŜliwości wyboru na przykład czy ich bohaterowie mają
wejść w lewą czy w prawą odnogę korytarza; albo jakie kierunki mogą wybrać na
skrzyŜowaniu. Gdy bohaterowie się przemieszczą, ich otoczenie ulegnie zmianie i
znów MG powie graczom o wszystkim, co widzą, słyszą, czują itp.
Gracze często będą Ŝądać informacji, dotyczących ich otoczenia: jaki kolor ma
ubranie, jak wyglądają drzwi albo jak duŜy jest pokój. Do MG, naleŜy udzielanie im
odpowiedzi na tego typu pytania. Niektóre szczegóły będą miały istotne znaczenie,
większość stanowić będą trywialną scenografię, będą teŜ takie pytania, z których MG
zorientuje się, Ŝe gracze całkowicie przegapili bardzo waŜne informacje; których udzie
lił im niecałe pięć minut wcześniej. Gdy gra się rozwinie, MG często będzie musiał
improwizować, opisując nieistotne nawet szczegóły, by dać informacje, których ocze
kują gracze, ale dzięki temu gra będzie płynna i ciekawa. MG nie powinien kłaść więk
szego nacisku na pewne informacje w porównaniu do innych sterowanie przygodą w
tym stylu moŜe wydawać się prostszą drogą, lecz nie prowadzi do gry ciekawej i ekscy
tującej.
R
Z
G
R
Y
E
S
T
U
S
Z
A
M
I
&
O
C
Z
A
M
I
G
R
A
C
Z
Y
:
K
O
Warto, aby MG dysponował przynajmniej jedną kością czterościenną, sześcienną,
ośmiościenną, dziesięciościenną, dwunastościenną i dwudziestościenną. Więcej infor
macji na tematy rzutów kośćmi moŜna znaleźć w R OZDZIALE I: P ODRĘCZNIK
G RACZA .
T
K
I
Przygody dzieją się w wyobraźni MG i graczy, ale dobrym pomysłem jest wykorzy
stywanie modeli postaci i makiet dla przedstawienia pewnych sytuacji. Makieta nie musi
być czymś bardziej skomplikowanym niŜ na przykład ustawiona pionowo ksiąŜka,
symulująca ścianę domu czy krawędź muru. Niektórzy MG wolą rysować plany na
papierze.
Na przykład, jeśli grupa awanturników porusza się w korytarzu, MG moŜe
zdecydować się narysować korytarz na kartce w kratkę i zaznaczyć na niej połoŜenie
drzwi i innych obiektów. NaleŜy uŜywać tej samej skali dla planu korytarza, co dla mo
deli graczy (2½ cm = 2 metry), umoŜliwiając umieszczenie tych modeli bezpo
średnio na planie.
Niezbędne jest jedynie posiadanie planu komnaty lub
korytarza, w którym w danej chwili znajdują się bohaterowie; gdy
obszary te są opuszczane, stare szkice moŜna zdjąć. Przez znaczną
część rozgrywki plany w ogóle nie będą potrzebne i wystarczy tylko
I
S
T
R
Z
G
R
Y
T
W
O
R
Z
Y
M
A
K
I
E
T
Y
:
M
I
S
Gracze samodzielnie decydują, co mają robić ich bohaterowie w danym momencie i
okolicznościach. Na przykład, czy po dojściu do rwącej rzeki spróbują przepłynąć ją
wpław, czy szukają łodzi, czy teŜ idą szukać mostu? Bohater moŜe zrobić wszystko,
R
Z
G
R
Y
D
E
C
Y
D
U
J
E
O
T
Y
M
,
C
O
S
I
Ę
Z
D
A
R
Z
Y
:
230 W ARHAMMER FRP
3
Niechaj kmiotki wznoszą modły do Ranalda i proszą go o pomyślność
Ale
tutaj to ja jestem w
ładcą ich losu..
Ja decyduję,,
kto umiera,,
a kto żyw będzie..
,
T
J
S
:
M
T
93895715.954.png 93895715.1065.png
słowny opis terenu. Jednak te uŜyteczne informacje naprawdę pomagają uatrakcyjnić i
udoskonalić przebieg rozgrywki, a ponadto są praktyczne, gdyŜ zawsze będzie moŜna
natychmiast określić, gdzie znajdują się bohaterowie, ich przeciwnicy, meble i inne
przedmioty. Nie zawsze jest to proste w przypadku, gdy zarówno MG, jak i gracze ba
zują jedynie na czysto słownym opisie.
Jeśli przygoda dzieje się na zewnątrz budynków uŜyteczne moŜe być wykorzy
stanie modeli budynków, drzew, itd., by odtworzyć scenerię. Nie jest to konieczne,
jednak znów sprawia, Ŝe gra stanie się atrakcyjniejsza. Jeśli MG nie dysponuje mode
lami, to kartonowe plany mogą być uŜyte w ten sam sposób, co w przypadku wnętrz
budynków i labiryntów.
MG nie tylko określa miejsce pobytu takich istot, ale takŜe odgrywa ich role w
podobny sposób, jak gracze sterują bohaterami, których stworzyli. Gracze mogą spo
tkać dzikie zwierzęta, jak stada wilków czy niedźwiedzi, oraz inne inteligentne rasy. Ta
kie postacie nazywane są Bohaterami NiezaleŜnymi (BN), poniewaŜ nie podlegają Ŝadne
mu z graczy. Tylko MG kontroluje BNów.
KONTROLOWAN IE GRY:
Przez większość czasu gra toczy się w ten sposób, Ŝe Mistrz Gry relacjonuje wydarze
nia wszystkim graczom; będzie pytał graczy, co chcą robić ich bohaterowie, a oni od
powiedzą poprzez podjęcie decyzji.
MG moŜe określić skutki podejmowanych przez graczy działań, uŜywając
reguł gry i swojego własnego osądu, a później opowiedzieć o tych rezultatach gra
czom.
MISTRZ GR Y ODGRYWA RESZTĘ ŚWIATA:
Wcześniej czy później gracze napotkają inne istoty, zamieszkujące świat fantasy. Mogą
to być wrogowie jak gobliny , istoty przyjazne czy nawet inni poszukiwacze przygód.
TESTY:
czestnicy gry będą chcieli, by ich bohaterowie podejmowali wiele
róŜnych działań niektóre z nich to całkiem zwykłe, codzienne
czynności, a inne śmielsze i niezwyczajne. Rolą MG jest decydo
wanie, jakie te czynności będą miały skutki, czy działania powiodą
się, czy teŜ nie. Na przykład bohater próbuje wskoczyć na galopu
jącego konia podczas śmiałej ucieczki czy potrafi to zrobić? Czy zauwaŜy, Ŝe straŜni
cy zamykają bramę twierdzy? Czy zdoła pokonać kapitana straŜy?
Sytuacje takie, jak wymienione powyŜej bardzo często pojawią się w twojej
grze, a MG moŜe ich skutki określić szybko i sprawnie, wykonując test . Większość te
stów w tej grze oparta jest na cechach bohaterów i moŜe być modyfikowana przez ich
umiejętności oraz inne czynniki.
lub plotkowanie , gdyŜ ocena sukcesu daje Mistrzowi Gry wskazówki dotyczące reakcji
Bohaterów NiezaleŜnych.
Ocena skuteczności testu jest bardzo prosta. Mistrz Gry porównuje wynik te
stu z wymaganym stopniem sukcesu . Za kaŜde pełne 10% poniŜej poziomu wymaganego
do odniesienia sukcesu bohater zyskuje jeden poziom skuteczności testu. JeŜeli test był
udany, bohater bez problemu zdołał wykonać deklarowane działanie. Mistrz Gry po
winien poinformować gracza, czy potrzebny jest jakikolwiek dodatkowy poziom skutecz
ności testu.
W ten sam sposób moŜna równieŜ ocenić poziom nieudanego testu. Za kaŜ
de pełne 10% powyŜej poziomu wymaganego do odniesienia sukcesu bohater uzysku
je jeden poziom poraŜki . Zwykle jednak nie jest to potrzebne do opisu sytuacji.
JeŜeli test był nieudany, bohaterowi nie udało się wykonać deklarowanej akcji.
Skutki, jakie to za sobą pociąga oczywiście zmieniają się zaleŜnie od konkretnych oko
liczności. Przykładowo, jeŜeli test był nieudany o więcej niŜ 20%, sprawy potoczyły się
naprawdę niedobrze i bohater moŜe znaleźć się w opałach. Na przykład postać, której
nie udał się test uniku o więcej niŜ 20%, moŜe nie tylko nie uskoczyć czy w ogóle nie
reagować odpowiednio szybko, ale moŜe się równieŜ przewrócić.
JeŜeli test był nieudany o więcej niŜ 30%, sprawy potoczyły się fatalnie . Konse
kwencje przejścia lub nie przejścia testu z duŜym marginesem naleŜą prawie całkowicie
od konkretnego testu i towarzyszących mu okoliczności i niemoŜliwe jest podanie ja
kichkolwiek wskazówek. Niektóre przykłady podano w S TANDARDOWYCH TE
STACH poniŜej i MG moŜe wziąć je pod uwagę.
PROCEDURA TESTU PODS TAWOWEGO:
K ROK I: Mistrz Gry analizuje zamierzoną, wymagającą testu akcję i decyduje, która ce
cha(y) będzie brana pod uwagę.
K ROK II: Gracz i MG decydują, czy postać posiada jakieś umiejętności, które wpłyną
na test.
K ROK III: MG rozpatruje okoliczności i określa dalsze modyfikatory, które wydają się
odpowiednie dla określenia procentowej szansy powodzenia testu.
K ROK IIII: Gracz rzuca K100. Jeśli wynik jest mniejszy lub równy określonej szansie,
akcja jest udana; jeŜeli nie, zakończyła się niepowodzeniem.
K ROK V: MG określa wynik próby, opierając się na tym, czy test był udany, czy nie,
stopień w jakim test się udał lub nie daje ogólny pogląd, na ile udana (czy nieuda
na) była zamierzona akcja.
TEST PRZECIWSTAWNY:
Dość często zdarza się, Ŝe wykonanie określonej czynności wywołuje reakcję innej
osoby. Taką sytuację moŜna przedstawić za pomocą przeciwstawnego testu. Jeśli bo
hater próbuje przejść obok stojącego na warcie straŜnika, wykonuje test skradania się ,
natomiast straŜnik wykonuje test słuchu . Oba rzuty są wykonywane jednocześnie.
Mistrz Gry moŜe przydzielić odpowiednie stopnie trudności do dowolnego z testów lub
do obu naraz. Postać, która wykonała udany test, odnosi sukces w teście przeciwstaw
nym. Jeśli testy obu postaci były udane, o zwycięstwie decyduje porównanie poziomu
skuteczności. Jeśli i w tym wypadku jest remis, decyduje niŜszy wynik rzutu. Jeśli oba
testy okaŜą się nieudane, decyzja naleŜy do Mistrza Gry. MoŜe wybrać jedno z poniŜ
szych rozwiązań:
remis: Ŝadna ze stron nie uzyskuje przewagi. W następnej rundzie obie strony mogą
ponownie próbować wykonać testy umiejętności.
przerzut: obie strony natychmiast wykonują ponowny test (z tymi samymi modyfi
katorami jak poprzednio). Rzuty powtarza się, dopóki nie zostanie wyłoniony zwy
cięzca.
ŁATWE & TRUDNE CZYNN OŚCI:
S TOPNIE TRUDNOŚCI TESTÓW
S TOPIEŃ T RUDNOŚCI
M ODYFIKATOR
Bardzo łatwy
+30%
Łatwy
+20%
Prosty
+10%
Przeciętny
Wymagający
10%
Trudny
20%
Dla kaŜdego testu Mistrz Gry powinien określić stopień trudności , a następnie ustalić od
powiedni modyfikator testu, zgodnie z poniŜszą tabelą. Mistrz Gry moŜe zwiększyć
lub zmniejszyć modyfikatory z tabeli, ale powinien tego unikać, poza wyjątkowymi sy
tuacjami. Dla uproszczenia testów umiejętności zaleca się, by modyfikatory obniŜały lub
podwyŜszały trudność testu o ±10%, lub wielokrotność tej wartości. Mistrzowie Gry z
większym doświadczeniem mogą dowolnie modyfikować stopień trudności testu, kierując
się własnym wyczuciem.
Bardzo trudny
30%
TESTY ŁĄCZONE:
Czasami moŜe okazać się koniecznym testowanie dwóch cech czy teŜ wykonanie serii
testów, potrzebnych do rozwiązania złoŜonej sytuacji. Jeśli zdarzy się, Ŝe w danej sytu
acji trzeba wykonać więcej niŜ jedną cechę, naleŜy po prostu wziąć ich średnią jako
podstawę testu.
Niektóre sytuacje lepiej jest rozwiązywać serią testów, niŜ jednym połączo
nym; w takich przypadkach MG, po prostu ustala kolejność, w której testy powinny
być wykonane, po czym przeprowadza je normalnie, jeden po drugim.
SUKCES & PRZEGRANA:
W większości przypadków wystarczy proste stwierdzenie, czy test był udany, czy teŜ
nie. Jednak czasami trzeba ocenić, jak bardzo znaczący był sukces wykorzystania umie
jętności. Jest to szczególnie waŜne przy testach umiejętności społecznych typu oszustwo
W ARHAMMER FRP 231
4
93895715.001.png 93895715.112.png
RASA & NATURA:
Testy C HARYZMY , szczególnie właśnie one, powinny być modyfikowane zaleŜnie od
rasy i natury .
Podstawowe poglądy BN na świat, będące odbiciem ich natury , wpływają równieŜ na
ich stosunek do awanturników, prowadzonych przez graczy. JeŜeli natura bohatera jest
oczywista (na przykład, gdy BN zobaczy symbol bóstwa, które zna), test powinien być
zmodyfikowany. Jeśli nie, nie powinny być stosowane modyfikatory, wynikające z natu
ry , choć jeśli w jakimś późniejszym momencie charakter postaci wyjdzie na jaw, moŜe
zostać przeprowadzony inny test.
Dla celów tych testów najbardziej odpowiednim wydaje się być rozpatrzenie
pięciu natur jako krzyŜa:
RASA:
Oczywiście wszyscy bohaterowie niezaleŜni będą reagować przychylniej na członków
swojej rasy i by to odzwierciedlić, wszystkie testy z uŜyciem C HARYZMY wykonuje się
z modyfikatorem 10%, jeśli chodzi o kogoś innej rasy.
Ten modyfikator moŜna zastosować równieŜ do testów: plotkowania , oszustwa ,
targowania , przekupstwa , zatrudnienia , improwizowania , przesłuchiwania i lojalności , a takŜe w
przypadkach, gdy bohaterowie usiłują zdobyć jakieś dobra materialne czy usługi. Sto
suje się je równieŜ w czasie spotkań.
P RAWORZĄDNA
D OBRA N EUTRALNA Z ŁA
C HAOTYCZNA
MG powinien uŜywać modyfikatora 10% za kaŜdy poziom róŜnicy. Na
przykład DOBRA jest odległa o jedną naturę od NEUTRALNEJ . Więc jeśli bohater o DO
BREJ naturze musi wykonać test plotkowania podczas rozmowy z osobą NEUTRALNĄ ,
test ten będzie zmodyfikowany o 10%. Z ŁA i PRAWORZĄDNA są odległe od siebie o
2 natury , tak więc na testy bazujące na C HARYZMIE , prowadzone przy kontaktach
między osobami o tych naturach zostanie nałoŜony modyfikator 20%.
N IECHĘĆ:
Dla ras, które czują niechęć do rasy bohatera, modyfikator zwiększa się do 20%.
N IENAWIŚ Ć:
Dla ras, które czują nienawiść do rasy bohatera modyfikator zwiększa się do 30%. Jest
to minimalna redukcja, a MG moŜe ją zwiększyć zaleŜnie od okoliczności. MG moŜe
teŜ wprowadzić alternatywną zasadę, Ŝe prawie kaŜdy kontakt między rasami, które się
wzajemnie nienawidzą, będzie wrogi.
NATURA:
TESTY IMPROWIZOWANE:
Standardowe testy, których szczegóły podano poniŜej, powinny opisywać większość
sytuacji, ale w niektórych przypadkach będziesz musiał zaimprowizować jakiś test dla
określenia, czy działanie bohatera było udane. Gdy na przykład bohater próbuje zro
bić coś, czego nie opisuje Ŝadna z umiejętności (na przykład wywaŜyć drzwi przy uŜy
ciu siły fizycznej). W takim przypadku naleŜy wykonać test odpowiedniej cechy. Mistrz
Gry ustala, która z cech jest najbardziej adekwatna do deklarowanej czynności. Na
stępnie wykonuje rzut procentowy, porównując wynik z wartością odpowiedniej ce
chy. Jeśli wynik rzutu jest równy lub mniejszy od wartości cechy test jest udany. Stop
nie trudności testu mają zastosowanie równieŜ do testów cechy. MoŜna teŜ wykorzystać
przeciwstawne testy. Testy cechy są stosowane takŜe w innych sytuacjach, głównie w
przypadku określenia odporności bohatera na tortury, choroby lub magię. W zasadzie
ustalenie, która cecha powinna zostać uŜyta jako podstawowa do testu jest dość proste,
ale poniŜej podamy ci kilka wskazówek.
W ALKA W RĘCZ odzwierciedla umiejętności walki w bezpośrednim starciu. MoŜe być
takŜe uŜywana w innych sytuacjach, niezwiązanych z walką, w których bohater
uŜywa czegoś w stylu topora czy młota. NaleŜy pamiętać, Ŝe cel, który się nie po
rusza jest traktowany jako cel nieruchomy (patrz R OZDZIAŁ III: W ALKA ).
U MIEJĘTNOŚCI S TRZELECKIE odzwierciedlają precyzję w strzelaniu i rzucaniu. Mo
gą być uŜywane do określenia dokładności rzutów nie tylko w walce (na przykład
rzucanie lotkami do tarczy).
K RZEPA jest odbiciem siły fizycznej; stosuje się ją zawsze, gdy bohater uŜywa swych
mięśni na przykład przy podnoszeniu cięŜkiego przedmiotu lub próbie wyłama
nia Ŝelaznych krat.
O DPORNOŚĆ jest odzwierciedleniem ogólnej kondycji i budowy fizycznej. Stanowi
podstawę określenia rzutów obronnych przy chorobie, zatruciu i w sytuacjach, gdy
waŜny jest stan zdrowia bohatera.
Z RĘCZNOŚĆ odzwierciedla szybkość działania, zwinność, koordynację i fizyczną
sprawność bohatera i umiejętność wykonywania trudnych manualnie zadań. Z R
uŜywana jest jako podstawa testu zawsze wtedy, gdy bohater chodzi po bardzo
wąskim gzymsie, próbuje utrzymać się na pędzącym furgonie lub nawleka igłę,
otwiera zamek wytrychem, czy próbuje uchylić się przed spadającą skałą.
I NTELIGENCJA odzwierciedla zdolność szybkiego oraz logicznego myślenia i powin
na być uŜywana we wszystkich sytuacjach, wymagających osądzania, zdrowego
rozsądku i jasności myślenia. Od I NT zaleŜy, czy bohater zwróci uwagę na małe
lub niezwykłe szczegóły (takie jak rozdarcie na czyim ubraniu lub przekrzywiony
obraz na ścianie).
S IŁA W OLI to szeroko pojęta miara siły charakteru i stanowczo
ści, a takŜe określenie odwagi i psychicznej odporności na
stresy, nieprzyjemne widoki, beznadziejne sytuacje itp. Jest uŜywana do te
stów, określających odporność na magię, hipnozę, tortury i podobne sytuacje.
C HARYZMA określa ogólną zdolność bohatera do wywierania wraŜenia na innych,
przekonywania oraz siłę jego osobowości. Jest uŜywana jako podstawa do testów
związanych z przekonywaniem lub dobrymi manierami w towarzystwie.
Cechy drugorzędne nigdy nie stanowią podstawy do testów.
STANDARDOWE TESTY:
stnieją pewne sytuacje, które od czasu do czasu się powtarza
ją. Gracze będą chcieli, Ŝeby ich bohaterowie blefowali w
niepewnych sytuacjach, by kupowali nieuwagę straŜników,
będą ukrywali się przed potęŜnymi wrogami itd. Odzwiercie
dleniu tych sytuacji słuŜy pewna ilość standardowych testów.
Standardowe testy rozstrzyga się na tej samej zasadzie, co testy zwykłe.
Załączona tabela przedstawia listę standardowych testów, cech, na których
bazują oraz umiejętności, które mogą zmodyfikować test. Szczegóły, dotyczące
poszczególnych testów opisano poniŜej.
232 W ARHAMMER FRP
(
93895715.204.png 93895715.215.png 93895715.226.png 93895715.237.png 93895715.248.png 93895715.259.png 93895715.270.png 93895715.281.png 93895715.292.png 93895715.303.png 93895715.314.png 93895715.325.png 93895715.336.png 93895715.347.png 93895715.358.png 93895715.369.png 93895715.380.png 93895715.391.png 93895715.402.png 93895715.413.png 93895715.424.png 93895715.435.png 93895715.446.png 93895715.457.png 93895715.468.png 93895715.479.png 93895715.490.png 93895715.501.png 93895715.512.png 93895715.523.png 93895715.534.png 93895715.545.png 93895715.556.png 93895715.567.png 93895715.578.png 93895715.589.png 93895715.600.png 93895715.611.png 93895715.622.png 93895715.633.png 93895715.644.png 93895715.655.png 93895715.666.png 93895715.677.png 93895715.688.png 93895715.699.png 93895715.710.png 93895715.721.png 93895715.733.png 93895715.744.png 93895715.755.png 93895715.766.png 93895715.777.png 93895715.788.png 93895715.799.png 93895715.810.png 93895715.821.png 93895715.832.png 93895715.844.png 93895715.855.png 93895715.866.png 93895715.877.png 93895715.888.png 93895715.899.png 93895715.910.png 93895715.921.png 93895715.932.png 93895715.943.png 93895715.955.png 93895715.966.png 93895715.977.png 93895715.988.png 93895715.999.png 93895715.1010.png 93895715.1021.png 93895715.1032.png 93895715.1043.png 93895715.1054.png 93895715.1066.png 93895715.1077.png 93895715.1088.png 93895715.1099.png 93895715.1110.png 93895715.1121.png 93895715.1132.png 93895715.1143.png 93895715.1154.png 93895715.1165.png 93895715.002.png 93895715.013.png 93895715.024.png 93895715.035.png 93895715.046.png 93895715.057.png 93895715.068.png 93895715.079.png 93895715.090.png 93895715.101.png 93895715.113.png 93895715.124.png 93895715.135.png 93895715.146.png 93895715.157.png 93895715.168.png 93895715.179.png 93895715.190.png 93895715.201.png 93895715.203.png 93895715.205.png 93895715.206.png 93895715.207.png 93895715.208.png 93895715.209.png 93895715.210.png 93895715.211.png 93895715.212.png 93895715.213.png 93895715.214.png 93895715.216.png 93895715.217.png 93895715.218.png 93895715.219.png 93895715.220.png 93895715.221.png 93895715.222.png 93895715.223.png 93895715.224.png 93895715.225.png 93895715.227.png 93895715.228.png 93895715.229.png 93895715.230.png 93895715.231.png 93895715.232.png 93895715.233.png 93895715.234.png 93895715.235.png 93895715.236.png 93895715.238.png 93895715.239.png 93895715.240.png 93895715.241.png 93895715.242.png 93895715.243.png 93895715.244.png 93895715.245.png 93895715.246.png 93895715.247.png 93895715.249.png 93895715.250.png 93895715.251.png 93895715.252.png 93895715.253.png 93895715.254.png 93895715.255.png 93895715.256.png 93895715.257.png 93895715.258.png 93895715.260.png 93895715.261.png 93895715.262.png 93895715.263.png 93895715.264.png 93895715.265.png 93895715.266.png 93895715.267.png 93895715.268.png 93895715.269.png 93895715.271.png 93895715.272.png 93895715.273.png 93895715.274.png 93895715.275.png 93895715.276.png 93895715.277.png 93895715.278.png 93895715.279.png 93895715.280.png 93895715.282.png 93895715.283.png 93895715.284.png 93895715.285.png 93895715.286.png 93895715.287.png 93895715.288.png 93895715.289.png 93895715.290.png 93895715.291.png 93895715.293.png 93895715.294.png 93895715.295.png 93895715.296.png 93895715.297.png 93895715.298.png 93895715.299.png 93895715.300.png 93895715.301.png 93895715.302.png 93895715.304.png 93895715.305.png 93895715.306.png 93895715.307.png 93895715.308.png 93895715.309.png 93895715.310.png 93895715.311.png 93895715.312.png 93895715.313.png 93895715.315.png 93895715.316.png 93895715.317.png 93895715.318.png 93895715.319.png 93895715.320.png 93895715.321.png 93895715.322.png 93895715.323.png 93895715.324.png 93895715.326.png 93895715.327.png 93895715.328.png 93895715.329.png 93895715.330.png 93895715.331.png 93895715.332.png 93895715.333.png 93895715.334.png 93895715.335.png 93895715.337.png 93895715.338.png 93895715.339.png 93895715.340.png 93895715.341.png 93895715.342.png 93895715.343.png 93895715.344.png 93895715.345.png 93895715.346.png 93895715.348.png 93895715.349.png 93895715.350.png 93895715.351.png 93895715.352.png 93895715.353.png 93895715.354.png 93895715.355.png 93895715.356.png 93895715.357.png 93895715.359.png 93895715.360.png 93895715.361.png 93895715.362.png 93895715.363.png 93895715.364.png 93895715.365.png 93895715.366.png 93895715.367.png 93895715.368.png 93895715.370.png 93895715.371.png 93895715.372.png 93895715.373.png 93895715.374.png 93895715.375.png 93895715.376.png 93895715.377.png 93895715.378.png 93895715.379.png 93895715.381.png 93895715.382.png 93895715.383.png 93895715.384.png 93895715.385.png 93895715.386.png 93895715.387.png 93895715.388.png 93895715.389.png 93895715.390.png 93895715.392.png 93895715.393.png 93895715.394.png 93895715.395.png 93895715.396.png 93895715.397.png 93895715.398.png 93895715.399.png 93895715.400.png 93895715.401.png 93895715.403.png 93895715.404.png 93895715.405.png 93895715.406.png 93895715.407.png 93895715.408.png 93895715.409.png 93895715.410.png 93895715.411.png 93895715.412.png 93895715.414.png 93895715.415.png 93895715.416.png 93895715.417.png 93895715.418.png 93895715.419.png 93895715.420.png 93895715.421.png 93895715.422.png 93895715.423.png 93895715.425.png 93895715.426.png 93895715.427.png 93895715.428.png 93895715.429.png 93895715.430.png 93895715.431.png 93895715.432.png 93895715.433.png 93895715.434.png 93895715.436.png 93895715.437.png 93895715.438.png 93895715.439.png 93895715.440.png 93895715.441.png 93895715.442.png 93895715.443.png 93895715.444.png 93895715.445.png 93895715.447.png 93895715.448.png 93895715.449.png 93895715.450.png 93895715.451.png 93895715.452.png 93895715.453.png 93895715.454.png 93895715.455.png 93895715.456.png 93895715.458.png 93895715.459.png 93895715.460.png 93895715.461.png 93895715.462.png 93895715.463.png 93895715.464.png 93895715.465.png 93895715.466.png 93895715.467.png 93895715.469.png 93895715.470.png 93895715.471.png 93895715.472.png 93895715.473.png 93895715.474.png 93895715.475.png 93895715.476.png 93895715.477.png 93895715.478.png 93895715.480.png 93895715.481.png 93895715.482.png 93895715.483.png 93895715.484.png 93895715.485.png 93895715.486.png 93895715.487.png 93895715.488.png 93895715.489.png 93895715.491.png 93895715.492.png 93895715.493.png 93895715.494.png 93895715.495.png 93895715.496.png 93895715.497.png 93895715.498.png 93895715.499.png 93895715.500.png 93895715.502.png 93895715.503.png 93895715.504.png 93895715.505.png 93895715.506.png 93895715.507.png 93895715.508.png 93895715.509.png 93895715.510.png 93895715.511.png 93895715.513.png 93895715.514.png 93895715.515.png 93895715.516.png 93895715.517.png 93895715.518.png 93895715.519.png 93895715.520.png 93895715.521.png 93895715.522.png 93895715.524.png 93895715.525.png 93895715.526.png 93895715.527.png 93895715.528.png 93895715.529.png 93895715.530.png 93895715.531.png 93895715.532.png 93895715.533.png 93895715.535.png 93895715.536.png 93895715.537.png 93895715.538.png 93895715.539.png 93895715.540.png 93895715.541.png 93895715.542.png 93895715.543.png 93895715.544.png 93895715.546.png 93895715.547.png 93895715.548.png 93895715.549.png 93895715.550.png 93895715.551.png 93895715.552.png 93895715.553.png 93895715.554.png 93895715.555.png 93895715.557.png 93895715.558.png 93895715.559.png 93895715.560.png 93895715.561.png 93895715.562.png 93895715.563.png 93895715.564.png 93895715.565.png 93895715.566.png 93895715.568.png 93895715.569.png 93895715.570.png 93895715.571.png 93895715.572.png 93895715.573.png 93895715.574.png 93895715.575.png 93895715.576.png 93895715.577.png 93895715.579.png 93895715.580.png 93895715.581.png 93895715.582.png 93895715.583.png 93895715.584.png 93895715.585.png 93895715.586.png 93895715.587.png 93895715.588.png 93895715.590.png 93895715.591.png 93895715.592.png 93895715.593.png 93895715.594.png 93895715.595.png 93895715.596.png 93895715.597.png 93895715.598.png 93895715.599.png 93895715.601.png 93895715.602.png 93895715.603.png 93895715.604.png 93895715.605.png 93895715.606.png 93895715.607.png 93895715.608.png 93895715.609.png 93895715.610.png 93895715.612.png 93895715.613.png 93895715.614.png 93895715.615.png 93895715.616.png 93895715.617.png 93895715.618.png 93895715.619.png 93895715.620.png 93895715.621.png 93895715.623.png 93895715.624.png 93895715.625.png 93895715.626.png 93895715.627.png 93895715.628.png 93895715.629.png 93895715.630.png 93895715.631.png 93895715.632.png 93895715.634.png 93895715.635.png 93895715.636.png 93895715.637.png 93895715.638.png 93895715.639.png 93895715.640.png 93895715.641.png 93895715.642.png 93895715.643.png 93895715.645.png 93895715.646.png 93895715.647.png 93895715.648.png 93895715.649.png 93895715.650.png 93895715.651.png 93895715.652.png 93895715.653.png 93895715.654.png 93895715.656.png 93895715.657.png 93895715.658.png 93895715.659.png 93895715.660.png 93895715.661.png 93895715.662.png 93895715.663.png 93895715.664.png 93895715.665.png 93895715.667.png 93895715.668.png 93895715.669.png 93895715.670.png 93895715.671.png 93895715.672.png 93895715.673.png 93895715.674.png 93895715.675.png 93895715.676.png 93895715.678.png 93895715.679.png 93895715.680.png 93895715.681.png 93895715.682.png 93895715.683.png 93895715.684.png 93895715.685.png 93895715.686.png 93895715.687.png 93895715.689.png 93895715.690.png 93895715.691.png 93895715.692.png 93895715.693.png 93895715.694.png 93895715.695.png 93895715.696.png 93895715.697.png 93895715.698.png 93895715.700.png 93895715.701.png 93895715.702.png 93895715.703.png 93895715.704.png 93895715.705.png 93895715.706.png 93895715.707.png 93895715.708.png 93895715.709.png 93895715.711.png 93895715.712.png 93895715.713.png 93895715.714.png 93895715.715.png 93895715.716.png 93895715.717.png 93895715.718.png 93895715.719.png 93895715.720.png 93895715.722.png 93895715.723.png 93895715.724.png 93895715.725.png 93895715.726.png 93895715.727.png 93895715.728.png 93895715.729.png 93895715.730.png 93895715.731.png 93895715.734.png 93895715.735.png 93895715.736.png 93895715.737.png 93895715.738.png 93895715.739.png 93895715.740.png 93895715.741.png 93895715.742.png 93895715.743.png 93895715.745.png 93895715.746.png 93895715.747.png 93895715.748.png 93895715.749.png 93895715.750.png 93895715.751.png 93895715.752.png 93895715.753.png 93895715.754.png 93895715.756.png 93895715.757.png 93895715.758.png 93895715.759.png 93895715.760.png 93895715.761.png 93895715.762.png 93895715.763.png 93895715.764.png 93895715.765.png 93895715.767.png 93895715.768.png 93895715.769.png 93895715.770.png 93895715.771.png 93895715.772.png 93895715.773.png 93895715.774.png 93895715.775.png 93895715.776.png 93895715.778.png 93895715.779.png 93895715.780.png 93895715.781.png 93895715.782.png 93895715.783.png 93895715.784.png 93895715.785.png 93895715.786.png 93895715.787.png 93895715.789.png 93895715.790.png 93895715.791.png 93895715.792.png 93895715.793.png 93895715.794.png 93895715.795.png 93895715.796.png 93895715.797.png 93895715.798.png 93895715.800.png 93895715.801.png 93895715.802.png 93895715.803.png 93895715.804.png 93895715.805.png 93895715.806.png 93895715.807.png 93895715.808.png 93895715.809.png 93895715.811.png 93895715.812.png 93895715.813.png 93895715.814.png 93895715.815.png 93895715.816.png 93895715.817.png 93895715.818.png 93895715.819.png 93895715.820.png 93895715.822.png 93895715.823.png 93895715.824.png 93895715.825.png 93895715.826.png 93895715.827.png 93895715.828.png 93895715.829.png 93895715.830.png 93895715.831.png 93895715.833.png 93895715.834.png 93895715.835.png 93895715.836.png 93895715.837.png 93895715.838.png 93895715.839.png 93895715.840.png 93895715.841.png 93895715.842.png 93895715.845.png 93895715.846.png 93895715.847.png 93895715.848.png 93895715.849.png 93895715.850.png 93895715.851.png 93895715.852.png 93895715.853.png 93895715.854.png 93895715.856.png 93895715.857.png 93895715.858.png 93895715.859.png 93895715.860.png 93895715.861.png 93895715.862.png 93895715.863.png 93895715.864.png 93895715.865.png 93895715.867.png 93895715.868.png 93895715.869.png 93895715.870.png 93895715.871.png 93895715.872.png 93895715.873.png 93895715.874.png 93895715.875.png 93895715.876.png 93895715.878.png 93895715.879.png 93895715.880.png 93895715.881.png 93895715.882.png 93895715.883.png 93895715.884.png 93895715.885.png 93895715.886.png 93895715.887.png 93895715.889.png 93895715.890.png 93895715.891.png 93895715.892.png 93895715.893.png 93895715.894.png 93895715.895.png 93895715.896.png 93895715.897.png 93895715.898.png 93895715.900.png 93895715.901.png 93895715.902.png 93895715.903.png 93895715.904.png 93895715.905.png 93895715.906.png 93895715.907.png 93895715.908.png 93895715.909.png 93895715.911.png 93895715.912.png 93895715.913.png 93895715.914.png 93895715.915.png 93895715.916.png 93895715.917.png 93895715.918.png 93895715.919.png 93895715.920.png 93895715.922.png 93895715.923.png 93895715.924.png 93895715.925.png 93895715.926.png 93895715.927.png 93895715.928.png 93895715.929.png 93895715.930.png 93895715.931.png 93895715.933.png 93895715.934.png 93895715.935.png 93895715.936.png 93895715.937.png 93895715.938.png 93895715.939.png 93895715.940.png 93895715.941.png 93895715.942.png 93895715.944.png 93895715.945.png 93895715.946.png 93895715.947.png 93895715.948.png 93895715.949.png 93895715.950.png 93895715.951.png 93895715.952.png 93895715.953.png 93895715.956.png 93895715.957.png 93895715.958.png 93895715.959.png 93895715.960.png 93895715.961.png 93895715.962.png 93895715.963.png 93895715.964.png 93895715.965.png 93895715.967.png 93895715.968.png 93895715.969.png 93895715.970.png 93895715.971.png 93895715.972.png 93895715.973.png 93895715.974.png 93895715.975.png 93895715.976.png 93895715.978.png 93895715.979.png 93895715.980.png 93895715.981.png 93895715.982.png 93895715.983.png 93895715.984.png 93895715.985.png 93895715.986.png 93895715.987.png 93895715.989.png 93895715.990.png 93895715.991.png 93895715.992.png 93895715.993.png 93895715.994.png 93895715.995.png 93895715.996.png 93895715.997.png 93895715.998.png 93895715.1000.png 93895715.1001.png 93895715.1002.png 93895715.1003.png 93895715.1004.png 93895715.1005.png 93895715.1006.png 93895715.1007.png 93895715.1008.png 93895715.1009.png 93895715.1011.png 93895715.1012.png 93895715.1013.png 93895715.1014.png 93895715.1015.png 93895715.1016.png 93895715.1017.png 93895715.1018.png 93895715.1019.png 93895715.1020.png 93895715.1022.png 93895715.1023.png 93895715.1024.png 93895715.1025.png 93895715.1026.png 93895715.1027.png 93895715.1028.png 93895715.1029.png 93895715.1030.png 93895715.1031.png 93895715.1033.png 93895715.1034.png 93895715.1035.png 93895715.1036.png 93895715.1037.png 93895715.1038.png 93895715.1039.png 93895715.1040.png 93895715.1041.png 93895715.1042.png 93895715.1044.png 93895715.1045.png 93895715.1046.png 93895715.1047.png 93895715.1048.png 93895715.1049.png 93895715.1050.png 93895715.1051.png 93895715.1052.png 93895715.1053.png 93895715.1055.png 93895715.1056.png 93895715.1057.png 93895715.1058.png 93895715.1059.png 93895715.1060.png 93895715.1061.png 93895715.1062.png 93895715.1063.png 93895715.1064.png 93895715.1067.png 93895715.1068.png 93895715.1069.png 93895715.1070.png 93895715.1071.png 93895715.1072.png 93895715.1073.png 93895715.1074.png 93895715.1075.png 93895715.1076.png 93895715.1078.png 93895715.1079.png 93895715.1080.png 93895715.1081.png 93895715.1082.png 93895715.1083.png 93895715.1084.png 93895715.1085.png 93895715.1086.png 93895715.1087.png 93895715.1089.png 93895715.1090.png 93895715.1091.png 93895715.1092.png 93895715.1093.png 93895715.1094.png 93895715.1095.png 93895715.1096.png 93895715.1097.png 93895715.1098.png 93895715.1100.png 93895715.1101.png 93895715.1102.png 93895715.1103.png 93895715.1104.png 93895715.1105.png 93895715.1106.png 93895715.1107.png 93895715.1108.png 93895715.1109.png 93895715.1111.png 93895715.1112.png 93895715.1113.png 93895715.1114.png 93895715.1115.png 93895715.1116.png 93895715.1117.png 93895715.1118.png 93895715.1119.png 93895715.1120.png 93895715.1122.png 93895715.1123.png 93895715.1124.png 93895715.1125.png 93895715.1126.png 93895715.1127.png 93895715.1128.png 93895715.1129.png 93895715.1130.png 93895715.1131.png 93895715.1133.png 93895715.1134.png 93895715.1135.png 93895715.1136.png 93895715.1137.png 93895715.1138.png 93895715.1139.png 93895715.1140.png 93895715.1141.png 93895715.1142.png 93895715.1144.png 93895715.1145.png 93895715.1146.png 93895715.1147.png 93895715.1148.png 93895715.1149.png 93895715.1150.png 93895715.1151.png 93895715.1152.png 93895715.1153.png 93895715.1155.png 93895715.1156.png 93895715.1157.png 93895715.1158.png 93895715.1159.png 93895715.1160.png 93895715.1161.png 93895715.1162.png 93895715.1163.png 93895715.1164.png 93895715.1166.png 93895715.1167.png 93895715.1168.png 93895715.1169.png 93895715.1170.png 93895715.1171.png 93895715.1172.png 93895715.1173.png 93895715.1174.png 93895715.1175.png 93895715.003.png 93895715.004.png 93895715.005.png 93895715.006.png 93895715.007.png 93895715.008.png 93895715.009.png 93895715.010.png 93895715.011.png 93895715.012.png 93895715.014.png 93895715.015.png 93895715.016.png 93895715.017.png 93895715.018.png 93895715.019.png 93895715.020.png 93895715.021.png 93895715.022.png 93895715.023.png 93895715.025.png 93895715.026.png 93895715.027.png 93895715.028.png 93895715.029.png 93895715.030.png 93895715.031.png 93895715.032.png 93895715.033.png 93895715.034.png 93895715.036.png 93895715.037.png 93895715.038.png 93895715.039.png 93895715.040.png 93895715.041.png 93895715.042.png 93895715.043.png 93895715.044.png 93895715.045.png 93895715.047.png 93895715.048.png 93895715.049.png 93895715.050.png 93895715.051.png 93895715.052.png 93895715.053.png 93895715.054.png 93895715.055.png 93895715.056.png 93895715.058.png 93895715.059.png 93895715.060.png 93895715.061.png 93895715.062.png 93895715.063.png 93895715.064.png 93895715.065.png 93895715.066.png 93895715.067.png 93895715.069.png 93895715.070.png 93895715.071.png 93895715.072.png 93895715.073.png 93895715.074.png 93895715.075.png 93895715.076.png 93895715.077.png 93895715.078.png 93895715.080.png 93895715.081.png 93895715.082.png 93895715.083.png 93895715.084.png 93895715.085.png 93895715.086.png 93895715.087.png 93895715.088.png 93895715.089.png 93895715.091.png 93895715.092.png 93895715.093.png 93895715.094.png 93895715.095.png 93895715.096.png 93895715.097.png 93895715.098.png 93895715.099.png 93895715.100.png 93895715.102.png 93895715.103.png 93895715.104.png 93895715.105.png 93895715.106.png 93895715.107.png 93895715.108.png 93895715.109.png 93895715.110.png 93895715.111.png 93895715.114.png 93895715.115.png 93895715.116.png 93895715.117.png 93895715.118.png 93895715.119.png 93895715.120.png 93895715.121.png 93895715.122.png 93895715.123.png 93895715.125.png 93895715.126.png 93895715.127.png 93895715.128.png 93895715.129.png 93895715.130.png 93895715.131.png 93895715.132.png 93895715.133.png 93895715.134.png 93895715.136.png 93895715.137.png 93895715.138.png 93895715.139.png 93895715.140.png 93895715.141.png 93895715.142.png 93895715.143.png 93895715.144.png 93895715.145.png 93895715.147.png 93895715.148.png 93895715.149.png 93895715.150.png 93895715.151.png 93895715.152.png 93895715.153.png 93895715.154.png 93895715.155.png 93895715.156.png 93895715.158.png 93895715.159.png 93895715.160.png 93895715.161.png 93895715.162.png 93895715.163.png 93895715.164.png 93895715.165.png 93895715.166.png 93895715.167.png 93895715.169.png 93895715.170.png 93895715.171.png 93895715.172.png 93895715.173.png 93895715.174.png 93895715.175.png 93895715.176.png 93895715.177.png 93895715.178.png 93895715.180.png 93895715.181.png 93895715.182.png 93895715.183.png 93895715.184.png 93895715.185.png 93895715.186.png 93895715.187.png 93895715.188.png 93895715.189.png 93895715.191.png 93895715.192.png 93895715.193.png 93895715.194.png 93895715.195.png 93895715.196.png 93895715.197.png 93895715.198.png 93895715.199.png 93895715.200.png 93895715.202.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin