PLAN WYCHOWAWCZY DLA KLASY III C
na rok szkolny 2010/2011
Wychowawca: mgr Iwona Iwanczenko
Główne priorytety:
1. Zapobieganie agresji słownej i fizycznej.
2. Wyrabianie szacunku wobec osób starszych, rodziców, nauczycieli, rówieśników.
3. Praca nad kulturalnym zachowaniem się w szkole.
DZIAŁ PRACY WYCHOWAWCZEJ
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE I FORMY REALIZACJI
OKRES REALIZACJI
OSOBA REALIZUJĄCA ZADANIA
UWAGI
1. Organizacja zespołu klasowego.
Rozwijanie społecznej aktywności uczniów (edukacja środowiskowa).
- Wdrażanie uczniów do właściwego, zdyscyplinowanego zachowania się w szkole, na lekcjach i przerwach.
- Zapoznanie z regulaminem szkolnym i egzekwowanie go od uczniów, przestrzegania go (omawianie pracy uczniów na lekcji, frekwencja).
- Wybór samorządu klasowego.
- Ustalenie obowiązku dyżurnych i wybór dyżurnych. Włączenie ich do pomocy na lekcjach.
Cały rok
Nauczyciel
2. Troska o wygląd estetyczny klasy (edukacja estetyczna).
- Urządzanie sali lekcyjnej- tablice przedmiotowe, dekoracje, okazy przyrodnicze.
- Dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt. Porządkowanie i odnoszenie pomocy, odnawianie sprzętu, naprawa sprzętu, utrzymywanie czystości i porządku w sali; wykonywanie prostych pomocy dydaktycznych.
- Dbanie o kącik książek i czasopism.
- Opieka nad rybką, roślinami doniczkowymi, ptakami zimą (zbieranie karmy).
Wrzesień
Uczniowie, rodzice
Kącik przyrodni-czy
3. Kształtowanie właściwych postaw społecznych.
- Rozwijanie szacunku dla symboli, tradycji narodowych i obrzędowości przez udział w apelach, uroczystościach szkolnych, klasowych.
- Przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym: wdrażanie do pracy w samorządzie klasowym, udział uczniów w pracach na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
- Utrzymanie czystości na terenie szkoły i na boisku, podwórku szkolnym, ład i porządek w tornistrze, na ławce i w klasie.
- Uczenie wzajemnego szacunku i pomocy wśród uczniów, uświadomienie konieczności szacunku wobec innych: nauczyciela, rodziców, osób starszych.
- Rozwijanie postaw patriotycznych- godne zachowanie wobec symboli narodowych (deklaracje w klasie, opowiadania o bohaterstwie ludzi walczących o wolną Polskę).
Uczniowie
4. Troska o wyniki w nauce i pozytywne zmiany w osobowości wychowanków.
- Analiza wyników nauczania.
- Próby samooceny wyników w nauce, zachowaniu i pracy społecznej.
- Ocena ucznia przez zespół klasowy.
- Opieka nad uczniami mającymi trudności w nauce, stosowanie obniżonego stopnia wymagań wobec tych dzieci, tworzenie zespołów korekcyjno kompensacyjnych, systematyczne kontakty z rodzicami uczniów z trudnościami w nauce.
- Opieka nad uczniami zdolnymi- rozwijanie zainteresowań. *Konkursy- wewnątrzklasowe i wewnątrzszkolne, pozaszkolne.
- Wdrażanie do uczestnictwa w imprezach kulturalnych.
- Wdrażanie do czytelnictwa książek, czasopism, aktywnego korzystania z biblioteki, czytelni.
- Korzystanie ze środków masowego przekazu: audycje telewizyjne, nagrania magnetofonowe, seanse filmowe, sztuki i przedstawienia teatralne, wystawy muzealne.
Nauczyciel, rodzice
Lekcja biblio-teczna
5. Współżycie w zespole: współżycie towarzyskie i kulturalne w klasie.
- Wdrażanie do osobistej kultury bycia, czystości i kultury słowa poprzez gry, zabawy, konkursy, wycieczki, wspólne imprezy klasowe.
- Kształtowanie osobowości: eliminowanie bierności i lenistwa.
- Inspirowanie do osiągnięcia wysokich wyników (na miarę możliwości ucznia).
- Wdrażanie do wytrwałości i wysiłku.
- Wyrabianie odpowiedzialności za przyjęte przez siebie zobowiązania.
- Kształtowanie wrażliwości na piękno i dobro.
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających współdziałaniu i rozwojowi pozytywnych związków uczuciowych w grupie.
- Rozwijanie umiejętności współżycia jednostki z pozostałymi uczniami.
6. Udział w obchodach świąt i uroczystości szkolnych.
Kształtowanie postaw społecznych, moralnych i patriotycznych.
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.
- Dzień Chłopaka.
- Uroczystość z okazji Dnia Nauczyciela.
- Wszystkich Świętych- odwiedziny, porządki na cmentarzu.
- Światowy Dzień Misia.
- Wspominki o Śląsku.
- Mikołajki.
- Jasełka Bożonarodzeniowe.
- Bal Karnawałowy.
- Dzień Babci i Dziadka.
- Dzień Kobiet.
- Konstytucja 3 Maja.
- Dzień Rodzica.
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego.
Rodzice, nauczyciel, dzieci
Akademia, apel, wycieczka,impreza klasowa.
7. Wspólne spędzanie wolnego czasu, wycieczki, wypoczynek.
- Wyrabianie kultury współżycia społecznego, umiejętności współżycia i współdziałania w zespole klasowym.
- Przestrzeganie zasad i norm dobrego wychowania, na co dzień.
- Organizacja wycieczek przedmiotowych.
- Uczestnictwo w zabawach szkolnych, przedstawieniach teatralnych, wycieczkach klasowych, grach i zabawach sportowych.
- Składanie życzeń koleżankom i kolegom.
8. Zdrowie dziecka. Opieka psychologiczno- pedagogiczna.
Przeciwdziałanie demoralizacji i niedostosowaniu.
- Wzmacnianie stanu zdrowia dzieci.
- Wdrażanie do higieny osobistej i czystości.
- Wyrabianie nawyków właściwego ubierania się i hartowania ciała, racjonalnego odżywiania- współpraca z pielęgniarką, wietrzenie klasy, ład i porządek wokół siebie, ćwiczenia śródzajęciowe, ruch i zabawy na powietrzu.
- Współdziałanie z lekarzem i rodzicami.
- Gry i zabawy, gimnastyka podczas zajęć.
-...
bozenaxyz