Edu_P_et2.pdf

(141 KB) Pobierz
96417999 UNPDF
Program ´ CIE ˙ KI EDUKACYJNEJ
dla SZKOłY PODSTAWOWEJ (klasy 4-6)
Edukacja PROZDROWOTNA
Warszawa 1999
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp´ łka Akcyjna
1
Opracował zesp´ ł w składzie:
płk mgr Gabriel Adamczyk, mgr Bogusława Breitkopf,
mgr Zbigniew Worwa
Recenzenci:
mgr Teresa Wojtasik, mgr in˙. Alicja Zembaty
Informacja o autorach programu:
GABRIEL ADAMCZYK , wieloletni nauczyciel przysposobienia obronnego (w
tym szkolenia sanitarnego). Wsp´ łautor programu nauczania, podr˛cznik´ w i ze-
szytu ´wicze´ do przysposobienia obronnego w szkołach ponadpodstawowych.
Cz˛ste kontakty i wsp´ łpraca z nauczycielami (okazjonalne wykłady i instrukta˙e na
spotkaniach w kuratoriach o´wiaty).
BOGUSŁAWA BREITKOPF , nauczyciel – doradca metodyczny. Wieloletnia
praca w szkole, organizatorka i kierowniczka oboz´ w młodzie˙owych. Posiada
liczne publikacje z dziedziny sanitarnej w dwumiesi˛czniku ,,Przysposobienie
obronne – obrona cywilna w szkole’’, wsp´ łautorka programu, podr˛cznika i zeszytu
´wicze´ do przysposobienia obronnego dla szk´ ł ponadpodstawowych.
ZBIGNIEW WORWA , wykształcenie pedagogiczne, publicysta, wieloletni redak-
tor podr˛cznik´ w szkolnych dla szk´ł r´˙nych szczebli, wsp´ łautor i koordynator
kilku podr˛cznik´ w i zeszyt´w ´wicze´.
Program nauczania ´cie˙ki edukacyjnej ,,Wychowanie prozdrowotne’’
dopuszczony do u˙ytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej
i wpisany do wykazu program´w na poziomie II etapu kształcenia.
Numer w wykazie: DKW-4014-40/99
ISBN 83-02-07392-X
ã
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp´ łka Akcyjna
Warszawa 1999
2
SPIS TRE ´ CI
I. Wst˛p ................................................................ 4
II. Cele nauczania ...................................................... 6
III. Materiał nauczania ................................................... 18
I. Codzienna troska o higien ˛ ....................................... 18
II. Bezpiecze´ stwo i pierwsza pomoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
III. ˙ ywno´c´i˙ywienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
IV. Znaczenie ruchu, dobrej organizacji zaj˛´ i wła´ciwego
odpoczynku dla harmonijnego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
V. Psychospołeczne aspekty zdrowia – ˙ycie w społeczno´ci .......... 19
IV. Procedury osia ˛ gania cel´w ........................................... 21
V. Standardy kształcenia ................................................ 23
VI. Uwagi o realizacji programu ......................................... 49
3
I. WSTE ˛ P
Edukacja prozdrowotna w II etapie edukacyjnym stanowi wa˙ny element struk-
tury wiedzy, umiej˛tno´ci i nawyk´ w, jakie powinien przyswoi´ ucze´ w klasach
4- 6. Ma ona sprzyja´ dalszemu wszechstronnemu fizycznemu i psychicznemu
rozwojowi uczni´ w. Wst˛pne wiadomo´ci i przedsi˛wzi˛cia zach˛caja˛ce ich do
zachowa´ prozdrowotnych, szczeg´ lnie w zakresie higieny osobistej, ˙ywienia
i umiej ˛ tno´ci zachowania si ˛ w niekt´ rych sytuacjach zagro˙enia, zrealizowane
w I etapie edukacyjnym (klasy 1-3), a tak˙e dotychczasowe do´wiadczenia
osobiste uczni´ w daja˛ niezb˛dna˛ podstaw˛ do rozbudzenia w nich gł˛bszych
zainteresowa´ problematyka˛ prozdrowotna˛ i wdro˙enia im zdrowych przyzwy-
czaje´.
Niniejszy program edukacyjny zawiera, poza zapisem cel´ w nauczania,
tre´ci merytorycznych i ich zakresu, a tak˙e okre´leniem umiej˛tno´ci, r´w-
nie˙ wskaz´ wki dotycza˛ce sposob´ w zrealizowania zada´ szkoły, przypi-
sanych tej ´cie˙ce edukacyjnej, i zało˙onych cel´ w szczeg´ łowych. Formułuje
ponadto zamierzone osia ˛ gni ˛ cia uczni´ w w zakresie wiedzy merytorycznej,
umiej˛tno´ci i wła´ciwych zachowan´wr´˙nych sytuacjach oraz propono-
wane sposoby pomiaru osia˛gni˛´ ucznia i oceniania jego post˛p´ w (wy-
stawiania ocen). Ko´ cowy rozdział programu zawiera uwagi i informacje do-
tycza˛ce modyfikacji tre´ci i sposob´ w realizacji lekcji w specyficznych wa-
runkach szkoły i z uwzgl ˛ dnieniem zr´˙nicowanych mo˙liwo´ci samych
uczni´w.
Program zawiera tre´ci okre´lone w Podstawie programowej kształcenia
og´lnego dla sze´cioletnich szk´ł podstawowych i gimnazj´w z 15 lutego 1999 r.
Zwi˛kszenie tego zakresu autorzy programu pozostawiaja˛ szkole, gdy˙ jest
to uzale˙nione od czasu, jakim dysponuje ona na realizacj˛ programu, i od
merytorycznych i metodycznych walor´ w nauczycieli r´˙nych przedmiot´w,
kt´ rzy podejma˛ si˛ pracy w zakresie temat´ w odpowiadaja˛cych ich kwalifi-
kacjom.
Materiał nauczania licza ˛ cy 21 temat´ w zawarto w pi ˛ ciu rozdziałach odzwier-
ciedlaja˛cych ich powia˛zania merytoryczne i dyscyplinarne, a miano-
wicie:
I. Codzienna troska o higien˛;
II. Bezpiecze´ stwo i pierwsza pomoc;
III. ˙ ywno´c´i˙ywienie;
IV. Znaczenie ruchu, dobrej organizacji zaj˛´ i wła´ciwego odpoczynku dla
harmonijnego rozwoju;
V. Psychospołeczne aspekty zdrowia – ˙ycie w społecze´ stwie.
4
Program jest przeznaczony dla uczni´ w klas 4-6 szk´ ł podstawowych w wieku
10 do 12 lat. Maja˛ oni ju˙ pewne do´wiadczenia osobiste zwia˛zane z tre´ciami
programowymi, moga ˛ przytacza´ stosowne przykłady z własnego ˙ycia, maja ˛ te˙
wzorce, kt´ re chcieliby na´ladowa´. Skuteczna˛ pomoc w realizacji cel´ w i tre´ci
programowych, zar´ wno dla nauczycieli, jak i uczni´ w, stanowia˛ w szczeg´ lno´ci
podr˛cznik i zeszyt ´wicze´ . Przyst˛pnie napisane, z odpowiednio z opracowanymi
ilustracjami ułatwia˛ usystematyzowanie wiedzy ju˙ posiadanej przez uczni´w,
a tak˙e przyswojenie nowych wiadomo´ci i umiej ˛ tno´ci.
W celu zrealizowania programu potrzeba minimum 26 godzin lekcyjnych.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin