Wykład 3.doc

(27 KB) Pobierz
Wykład 3

Wykład 3

 

 

Zasada podmiotowego traktowania ucznia

Uczeń – nie przedmiot do obróbki lecz świadomy, aktywny, pozytywnie umotywowany współuczestnik procesu kształcenia i wychowania. Z czasem współpartner.

 

Orientacja na ucznia (jego zainteresowania, potrzeby), a nie realizację programu:

o       Znajomość celów i zadań lekcji (udział w ich ustalaniu)

o       Przekaz treści umożliwiających poznanie nie tylko rzeczywistości zewnętrznej, lecz także samopoznanie – przez przekazywanie wiedzy o człowieku, o prawidłowościach rozwojowych, zasadach właściwej regulacji, stosunku z otoczeniem.

o       Stosowanie metod aktywizujących ucznia (praca samodzielna)

o       Stosowanie motywacji wewnętrznej i zewnętrznej

o       Uwzględnianie potrzeb i prawidłowości rozwojowych uczniów.

o       Życzliwa atmosfera pracy i zabawy

o       Ocena

 

W ramach zasady podmiotowego traktowania ucznia zawiera się zasada różnicowania form i treści kształcenia. Nauczyciel ma:

o       Organizować zajęcia rekreacyjne dla słabych i średnich

o       Wyławiać talenty à zajęcia dla zdolnych (SKS)

o       Zajmować się uczniami z nadwagą, wadami postawy (zajęcia korekcyjne)

o       Indywidualizacja na lekcji (dostosowanie stopnia trudności do potrzeb i umiejętności dzieci)

o       Różnicowanie metod, form organizowanych, środków dydaktycznych w celu uatrakcyjnienia procesu dydaktyczno-wychowawczego.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin