Wykład 4.doc

(40 KB) Pobierz
Wykład 4

Wykład 4

 

Po co uczyć różnych dyscyplin sportowych? By…

o       Zainteresować ucznia

o       Rozwijać u niego zdolności motoryczne

o       Umożliwić realizację potrzeb agonistycznych

o       Zapewnić możliwość uczestnictwa w rekreacji ruchowej

o       Rozwijać talenty sportowe

 

Efektem końcowym nauczania ma być nawyk ruchowy, która ma się odbywać bez udziału świadomości. Zapewnia on wykonywanie zadań ruchowych poprawnie tzn. bez błędów technicznych, we właściwym tempie i obszerności, swobodnie. Daje możliwość koncentracji, skupienia uwagi na celu (np. w piłce nożnej na zdobyciu gola, a nie na tym, jak się kopie).

 

Nauka elementów techniki ma swoją określoną kolejność. Każda dyscyplina ma swoją specyfikę i swoją strategię. Trzeba znać ciągi metodyczne, np. ciąg metodyczny nauczania podań i chwytów, by czegoś skutecznie nauczyć. Uczniowie powinni stopniowo opanowywać technikę, a ostatecznym efektem ma być technika sportowa.

 

Jak uczyć? Są trzy metody:

o       Metoda syntetyczna – nauczanie całościowe

o       Metoda analityczna – odrębne nauczanie składowych elementów danej techniki, następnie łączenie ich w całość (np. skoki – rozbieg, odbicie, lot, lądowanie).

o       Metoda kombinowana – nauczanie całościowe, a wybraną fazę ruchu analitycznie.

 

Droga do nawyku ruchowego prowadzi przez trzy stadia:

o       Obraz ruchu

o       Opanowanie umiejętności przez korygowanie błędów (stereotyp dynamiczny)

o       Utrwalanie i udoskonalanie

 

Jak wszyscy uczniowie robią bezbłędnie ćwiczenie, tzn. że:

o       Wcześniej to już opanowali

o       Zbyt łatwe ćwiczenie im zadano

 

Trzeba robić wszystko, by ćwiczenia były skuteczne, a uczeń mógł odnieść sukces i satysfakcję. Trzeba pomagać uczniowi w pokonywaniu trudności.

 

 

Proces nauczania umiejętności

 

1. Baza motoryczna

o       Wszechstronne ćwiczenia sprawnościowe

o       Stosowanie ćwiczeń wyrównawczych

o       Eksponowanie form ruchu przewidzianych jako część nauczanych technik

o       Rozwijanie koordynacji ruchowej

 

2. Zainteresowanie ucznia lekcją

o       Podejmowanie czynności motywujących

 

3. Wprowadzanie ćwiczeń pomocniczych (umożliwić poznanie i rozumienie własnego ciała)

o       Ćwiczenia wymagające wyczucie rytmu

o       Angażowanie do pracy wyizolowanych grup mięśni (napinanie – rozluźnianie)

o       „przenoszenie jednego ruchu stopniowo przez ruchome ogniwa łańcucha”

o       Umiejscowienie: rozgrzewka lub początek części głównej

 

4. Informacja – przez czynności informujące angażujące jak najwięcej analizatorów:

o       Pokaz (analizator wzrokowy)

o       Objaśnienie (analizator słuchowy)

o       Pierwsze próby wykonania (analizator kinestetyczny)

 

5. Korygowanie błędów

o       Trzeba stwierdzić, że:
- błąd występuje i gdzie
- co jest istotą błędu
- który błąd jest ważniejszy („ognisko powstania błędów”)

o       Korygowanie
- skup się na najistotniejszym błędzie
- nie zajmuj się wszystkimi błędami jednocześnie!
- od najistotniejszych błędów

o       Sposoby korygowania
- szybkie – przerwanie ćwiczenia, pokaz, objaśnienie istoty błędu, powrót do ćwiczenia
- opóźnione – usuwanie przyczyn powstawania błędów i po ich usunięciu powrót do ćwiczenia.
- synchroniczne – równoczesne z ćwiczeniem – stosowane w ruchach rytmicznych (marsz, bieg, wiosłowanie) lub jako skrótowe przypomnienie wielokrotnie powtarzanych wcześniej korekt.

o       Pomoc dla ucznia w uświadomieniu sobie błędu.
- bezpośrednia pomoc (jak najczęściej!)
- dodatkowe pobudzenie (postawienie zadania) – np. przy skoku w dal jeśli ktoś zbyt płasko się wybija, to trudno mu nad tym zapanować po samym objaśnieniu. Warto dać mu jakąś przeszkodę do przeskoczenia. Albo np. rysowanie stóp przy nauczaniu dwutaktu.

o       Akcentowanie (np. w trakcie pokazu) – np. wolniejsze wykonanie czegoś, zatrzymanie się. Pamiętać należy o tym, by dane elementy pokazywać tak, by uczeń jasno widział co zrobić, np. w klęku podpartym wznos wyprostowanej NP – tego nie pokażemy przodem, bo nie będzie widać, trzeba odwrócić się bokiem.

 

Utrwalania i doskonalenie = doprowadzenie do nawyku ruchowego.

o       Wielokrotne powtarzanie

o       Zmiana warunków wykonania ćwiczenia (obciążenie, tempo, zmiana kierunku, wprowadzenie współzawodnictwa itp.)

o       Eksponowanie efektu – jak najdalej, jak najwyżej, jak najszybciej, jak najcelniej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin