Organizowanie pracy w biurze.pdf

(586 KB) Pobierz
Technik administracji_343[01].Z3.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Agnieszka Mąkosa
Organizowanie pracy w biurze
343[01].Z3.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
160098526.001.png 160098526.002.png 160098526.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Małgorzata Budzicz
mgr inż. Beata Ostrowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Agnieszka Mąkosa
Konsultacja:
dr Elżbieta Sałata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 343[01].Z3.02
„Organizowanie pracy w biurze” zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik administracji.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Struktura organizacyjna biura i jego elementy
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
8
8
13
13
18
4.2. Bezpieczeństwo i higiena pracy biurowej
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
19
19
20
20
22
4.3. Organizowanie wyposażenia biura oraz jego ergonomia
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
23
23
31
31
32
4.4. Pracownik biurowy oraz wykonywane przez niego prace biurowe
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
33
33
35
35
36
4.5. Instrukcja kancelaryjna jako zbiór przepisów wewnętrznych
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
37
37
41
42
44
4.6. Typy i rodzaje dokumentów biurowych oraz ich archiwizowanie,
przechowywanie i zabezpieczanie
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
45
45
49
49
50
5. Sprawdzian osiągnięć
51
6. Literatura
56
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przygotowaniu i zorganizowaniu miejsca pracy,
wykorzystaniu nowoczesnych urządzeń biurowych oraz opanowaniu umiejętności
ergonomicznego wyposażenia biura.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy
z poradnikiem,
- materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
- ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
- sprawdzian postępów,
- literaturę uzupełniającą.
W podrozdziałach Materiał nauczania treści kształcenia zostały zaprezentowane
w sposób ogólny. Podany zakres wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia
celów kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości
o wskazaną literaturę.
Materiał nauczania podzielono na następujące części:
1. Struktura organizacyjna biura i jego elementy.
2. Bezpieczeństwo i higiena pracy biurowej.
3. Organizowanie wyposażenia biura oraz jego ergonomia.
4. Pracownik biurowy oraz wykonywane przez niego prace biurowe .
5. Instrukcja kancelaryjna jako zbiór przepisów wewnętrznych.
6. Typy i rodzaje dokumentów biurowych oraz ich archiwizowanie, przechowywanie
i zabezpieczanie.
W części Struktura organizacyjna biura i jego elementy omówiono rolę i podstawowe
zadania jakie powinno pełnić biuro.
Cztery pierwsze podrozdziały poświęcono roli, znaczeniu pracy biurowej oraz
odpowiedniego wyposażenie biura. Przedstawiają, jaką funkcję w pracy biurowej i w całej
działalności firmy zajmuje odpowiednie ergonomiczne wyposażenie biura, a także są określone
czynności związane z bezpieczeństwem i higieną pracy biurowej.
Kolejna część poradnika poświęcona jest dokumentacji pracy wykonywanej przez
pracownika biurowego.
Ostatnie podrozdziały zawierają instrukcję kancelaryjną jako przykładowy zbiór przepisów
wewnętrznych oraz ogólne zasady archiwizowania i przechowywania dokumentów biurowych.
Z podrozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się przed przystąpieniem do
poznawania treści materiału, poznając wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po
przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania, sprawdzisz stan swojej
gotowości do wykonywania ćwiczeń. Możesz także sprawdzić stan swojej wiedzy, która
będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się z materiałem nauczania.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Zamieszczone w poradniku ćwiczenia mają na celu wyrobienie nawyku rzetelności,
dokładności i systematyczności w pracy – umiejętności niezbędnych podczas pracy w biurze.
Po wykonaniu ćwiczeń masz możliwość sprawdzenia poziomu swoich postępów,
odpowiadając na pytania podane w podrozdziale Sprawdzian postępów. W tym celu
powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:
TAK – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywna,
NIE – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest negatywna.
Zakreślenia pod NIE wskazują luki w Twojej wiedzy i zarazem informują, jakich treści
jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.
Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości o pracy w biurze będą stanowiło dla
nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się zestawem zadań testowych
zawierającym różnego rodzaju ćwiczenia.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin