LISTOPAD 4-5LATKI.doc

(44 KB) Pobierz

PLAN  PRACY   WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  DLA DZIECI 4-5-LETNICH

NA MIESIĄC  LISTOPAD

Opracowała: Lubińska  Jolanta

 

TEMATY  KOMPLEKSOWE:

I  KAPIE, KROPI, MŻY

II  POMYSŁ  NA DESZCZOWĄ  POGODĘ

III  JAK  UBIERAMY SIĘ JESIENIĄ

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

§        zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji- obserwowanie zmian w przyrodzie w związku ze zbliżającą się zimą: mgły, deszcze, obniżenie się temperatury, coraz krótsze dni, przymrozki, wilgotno, pochmurno,

§        przyzwyczajanie dzieci do odbierania świata wszystkimi zmysłami,

§        podkreślenie roli ruchu i powietrza jako stymulatorów prawidłowego rozwoju: zwrócenie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody i pory roku,

§        poznawanie własnych możliwości: uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych, zbiorowych dających możliwość obserwowania siebie na tle innych i budowanie obrazu własnego ,,JA”.

§        prowadzenie zabaw integrujących grupę oraz rozwijających empatię, wrażliwość, życzliwość, budowanie więzi między dziećmi opartych na wzajemnej akceptacji i szacunku;

§        rozwijanie umiejętności twórczego działania,

§        rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych wzbogacających słownik dziecka oraz doskonalących mowę komunikatywną,

§        prowadzenie zabaw i ćwiczeń przygotowujących dzieci do pisania i czytania.

 

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE  PROPONOWANE  PRZEZ   NAUCZYCIELA :

§ Aktywnie uczestniczę w ćwiczeniach  ruchowych  wg K. Wlaźnik nr IX- wdrażanie do przestrzegania wcześniej ustalonych norm i zasad bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń.

§ Zaproszenie do słuchania wiersza I. Suchorzewskiej  ,,Słota” ilustrowanego obrazkiem - poznajemy znaczenie słów: słota, mżawka, kapuśniaczek; zagadki słuchowe ,,Rozpoznaj i nazwij jaki to deszcz”, zabawy z wodą na tle piosenki ,,Szedł listopad”

§ Słuchamy i bawimy się przy piosence ,,Deszczowa piosenka” -potrafię określić nastrój i tempo, rytmicznie  klaskać  oraz poruszać  się tak jak zaprasza nas do tego piosenka- sam dobieram ruch, powtarzam fragmenty tekstu z różną dynamiką ( głośno-cicho) oraz  tempem (szybko-wolno).

§ Ćwiczenia graficzne-malowanie palcem i niebieską farbą  na dużym formacie kartki: chmurek, dużych kropli deszczu, mniejszych kropli deszczu, najmniejszych kropli.

§ Zainteresowanie  opowiadaniem  E. Krawczyk ,, Jeżyk bałaganiarz” ilustrowanym sylwetami - słucham i śledzę rozwijającą się akcję, staram się zrozumieć  ,,skutek”  oraz dostrzec  ,,przyczynę”, potrafię  stosować prawidłowo przyimki.

§ Zainicjowanie  zabawy ,,Bałagan wśród zabawek”- określamy położenie przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, przed, nad, w środku.

§ Zestaw  ćwiczeń  ruchowych  wg  W. Sherborne  ,,Zaufaj  rękom  partnera” – budzenie zaufania w stosunku do kolegi oraz umiejętności odprężenia własnego organizmu poprzez uwolnienie się od wewnętrznych napięć i niepokojów w toku  zabaw  twórczych.

§ Malujemy  ,,Czarodziejskie kalosze, na dobrą i  złą pogodę”- staram się ukazać swój  nastrój w sposób niewerbalny.

§ Zabawy i ćwiczenia logopedyczne stymulujące rozwój mowy ,, Czy mnie słyszysz?”

§ Ćwiczenie  ruchowo-graficzne- kreślimy w powietrzu chmury, krople deszczu, parasol; chętne dzieci – wycinamy parasole i ozdabiamy stemplami.

§ Słuchamy wiersz  H. Bechlerowej  ,,Parasole”- znam oznaki późnej jesieni i potrafię je nazwać, staram się być aktywny w zabawie ,,Porównania” i szukam  porównań do wymienionych elementów pogody np:,, deszcz jest mokry jak…”, ,, wiatr jest silny  jak…”, ,, jesienne niebo  jest  smutne jak…” itp.

§ Poznajemy nową technikę plastyczną  malując skrawkami materiału namaczanymi w  farbie ,, Deszczowy dzień”

§ Uaktywnienie w zabawach twórczych ,, z jesienną pogodą”- znam  zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla  późnej jesieni, potrafię określić wybrane właściwości fizyczne wody.

§ Ćwiczenia gimnastyczne opracowane przez R. Gałuszkę z użyciem woreczków, szarf prowadzone metodą zadaniową– wzmacnianie mięśni  postularnych.

§ Chętne dzieci- ćwiczenia słowno-ruchowe: mówimy  wierszyk i rysujemy  po śladach linii.

§ Uczymy się piosenki  ,,Deszczowa piosenka”- staram się śpiewając w grupie lub z kolegą zachować linię melodyczną  oraz tempo, improwizacje rytmiczne z użyciem ,,chmurek”, chętne dzieci- stemplowanie wg podanego rytmu ,, parasole”.

§ Rozwijanie zainteresowania czytaniem  poprzez zaciekawienie opowiadaniem  H. Łochockiej  ,,Jak czerwony parasolik smokiem stał się mimo woli.”

§ Wprowadzenie zabawy  ,,Zgaduj- zgadula”- Co wiemy o jesieni?- utrwalamy oznaki pory roku; chętne dzieci- maluję jesień którą znam.

§ Usprawnianie percepcji słuchowej   w  toku słuchania ,, jesiennych głosów i odgłosów”- potrafię odtworzyć podany rytm.

§ Zabawa dydaktyczna ,, Kropelkowe rachunki”- liczę w zakresie sześciu, poznaję cyfrę 5 oraz 6 .

§ Rozbudzanie twórczego działania w zabawach z kolegami w oparciu o wiersz  M. Wojtczaka ,,Pomysł na nudę”

§ Bawiąc się instrumentami ( dzwonki, grzechotki, trójkąty, bębenki, kołatki ) dostrzegamy i rozróżniamy dźwięki ciche i głośne.

§ Opowieść ruchowa ,,Nasze fantazje i przygody”- włączenie propozycji dzieci jako opowieści – wyrażanie ich w dowolny sposób ruchem, gestem, miną.

§ Zabawy matematyczne – wspólnie układamy grę matematyczną i  konstruujemy ją, dowiaduję się co znaczy ,, poruszać się w pionie” oraz  ,, w  poziomie”.

§ Zabawy z wodą- określam właściwości wody: ciepła, zimna, przezroczysta, mokra, delikatna…), potrafię wydobyć  z wody  różne dźwięki.

§ Zainspirowanie treścią wiersza W. Badalskiej  malowania mokre w mokrym -,,Smutek jesieni”  .

§ Bawimy się przy piosence  ,, Spacer po dywanie”- dobieramy poszczególne elementy ruchowe do treści – staramy się je wykonać z zachowaniem tempa.

§ Zestaw ćwiczeń  gimnastycznych  nr IV  opracowany  przez R. Gałuszkę – kształtowanie prawidłowej postawy i gibkości ciała.

§ Słuchamy opowiadania  A. Galicy ,,Bajka o żółtej kredce”  ilustrowanego sylwetami  - rozpoznaję i nazywam podstawowe kolory, odpowiadam na pytania pani i sam wyciągam wnioski.

§ Zabawy kolorami- próbujemy określić  kolor, który powstanie po zmieszaniu farb w podstawowych kolorach.

§ Rozmowa na podstawie ilustracji, przeżytych doświadczeń oraz wiersza J. Kulmowej „Kiedy pada”-  opowiadam o moich spacerach i zachowaniu w czasie deszczu; wiem jak należy się ubrać w deszczową pogodę, potrafię  pokolorować kałuże i narysować  duży  deszcz  mazakiem.

§ Zestaw ćwiczeń ruchowych w oparciu o metodę  R. Labana- wyrabianie wyczucia przestrzeni i własnego ciała.

§ „Ubieramy chłopca i dziewczynkę” – zabawa dydaktyczna; dziecko potrafi właściwe założyć poszczególne części garderoby; używa słów: najpierw, potem.

§ „Parasol i deszcz” - wiem jakie przeznaczenie ma parasol (deszcz lub słońce); potrafię określić na oko wielkość parasola; kolory; potrafię ustawić je w rzędzie od największego do najmniejszego i odwrotnie, w rytm muzyki naśladuję bębniący deszcz; rysuję kropki deszczu obiema rękami; ćwiczę drobne ruchy rąk; potrafię  kółko złożyć na pół i nakleić na deszczyku; dorysowuje laskę.

§ Uczymy się wiersza J. Kulmowej „Kiedy pada” na pamięć- staram się mówić wyraźnie razem z grupą, z kolegą ,stosuję przerwy i biorę oddech.

§ Spacer do parku- obserwujemy jesienna aurę, dostrzegamy jej urok, przestrzegamy zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.

§ Zagadki muzyczne – rozpoznaje po nuconej melodii tytuły znanych piosenek; zabawa słuchowa „Zgadnij, kto śpiewa twoje imię?”; aktywnie słucham, śpiewam znane piosenki i potrafie je zadedykować komuś, kogo bardzo lubi.

§ „ Czyj to kapeć” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość, sam wskazuję właściciela kapcia; używam formy grzecznościowej: proszę – dziękuję; samodzielnie i właściwie potrafię założyć kapcie; rozumię znaczenie słowa-para; potrafię  przeliczać  do 4; potrafię  segregować kapcie różniące się zapięciem.

§ „Grozik” – kształcimy poczucie rytmu podczas nauki piosenki, staramy się poruszać estetycznie po obwodzie koła w parach; rozwijamy koordynację wzrokowo-ruchową; poruszamy się bocznym cwałem; śpiewamy  piosenkę  jednocześnie wytupując i wyklaskując.

§ Jestem aktywnym słuchaczem na koncercie Filharmonii  Jeleniogórskiej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin