CzM - seksualnoÿå.pdf

(32 KB) Pobierz
932410 UNPDF
Naturalne planowanie rodziny
Certyfikat z miło¶ci - seksualno¶æ
23.02.2007.
My¶lenie o ludzkiej seksualno¶ci rozci±ga siê miêdzy dwoma biegunami: od przyznawania jej prawa do
przyjemno¶ci za wszelk± cenê do wył±cznego wi±zania jej z przedłu¿eniem gatunku i rozrodczo¶ci±.
Równie¿ wyznaczanie pola odpowiedzialno¶ci za czyny w dziedzinie seksualnej waha siê miêdzy uznaniem
całkowitej determinacji działañ przez popêd seksualny a „biczowaniem” siê za najmniejsze
poruszenia zmysłowo¶ci. W ¿yciu codziennym zazwyczaj unikamy skrajnych postaw, ale czêsto bark nam
pewno¶ci, gdzie le¿y granica, po przekroczeniu której zaczyna siê równia pochyła prowadz±ca w stronê
jednej ze skrajno¶ci.
Przyjrzyjmy siê pierwszej z nich. Je¶li bêdziemy decydowaæ siê na okre¶lone działania bior±c pod uwagê
przede wszystkim poziom przyjemno¶ci, które nam one zapewni±, albo poziom przykro¶ci, które
zniweluj±, to w koñcu zaczniemy siê krêciæ wokół samego siebie. A przecie¿ seksualno¶æ jest ze swojej
natury tym, co otwiera nas w sposób szczególny na mo¿liwo¶æ budowania relacji z drug± osob±. Czy
mamy zatem nastawiaæ siê na same przykro¶ci? Oczywi¶cie, ¿e nie. Podstaw± szczê¶liwych zwi±zków nie
jest lawirowanie miêdzy przyjemno¶ci± a przykro¶ci±, ale prawdziwe dobro, które rozum rozpoznaje, a
wola wybiera jako swój cel. Je¶li realizacja tego wybranego dobra ł±czy siê z przyjemno¶ci± trzeba siê
cieszyæ, a je¶li z przykro¶ci± – wytrwaæ mê¿nie lub poprosiæ o pomoc.
Warto równie¿ zauwa¿yæ, ¿e zarówno seks tylko dla przyjemno¶ci, jak i seks tylko ze wzglêdu na dzieci,
paradoksalnie s± sobie bliskie, poniewa¿ oznaczaj± postawienie drugiej osoby w sytuacji ¶rodka do celu.
W pierwszym przypadku druga osoba zostaje podporz±dkowana przyjemno¶ci, i jak długo j± zapewnia,
tak długo trwa zwi±zek. W drugim przypadku przyjemno¶æ jest potraktowana jako zło konieczne, które
trzeba tolerowaæ ze wzglêdu na nadrzêdny cel, jakim jest przedłu¿enie gatunku. Drugi osoba i my sami
stajemy siê w tym ujêciu tylko ¶rodkami do celu, którym jest poczêcie dziecka. Trzeba podkre¶liæ, ¿e
pogl±d ten, wbrew powszechnie głoszonym opiniom, nie jest zgodny z Ewangeli± i nauczaniem Ko¶cioła.
Bardzo czêsto stanowisko „seks tylko dla przyjemno¶ci” ł±czy siê z przekonaniem, ¿e
człowiek nie jest odpowiedzialny za swoje działania w dziedzinie seksualnej, poniewa¿ s± one
zdeterminowane przez popêd. Tymczasem popêd co prawda ukierunkowuje nas na drug± płeæ, ale nie
narzuca nam zachowañ tak jak dzieje siê to ¶wiecie zwierz±t. Popêd sprawia, ¿e zaczyna siê z nami co¶
dziaæ, jednak nie odbiera naszej woli i rozumowi mo¿liwo¶ci samodzielnego wybierania celów i okre¶lania,
jakie ¶rodki pozwol± na ich zrealizowanie. Dlatego oburzaj± nas m.in. sprawy molestowania seksualnego
czy gwałtów. Z wol± zwi±zana jest odpowiedzialno¶æ. St±d dopóki wola nie wyra¿a zgody na to, co dzieje
siê w nas pod wpływem popêdu, to nie odpowiadamy za poruszenia zmysłowo¶ci, chyba ¿e przyczyna
tego poruszenia jest dziełem samej woli (np. gdy decydujemy siê na ogl±danie pornografii).
Kiedy pój¶cie za poruszeniami zmysłowo¶ci mo¿e słu¿yæ naszej miło¶ci, a kiedy j± niszczy? O tym jutro.
Pozdrawiam
Agnieszka Rogalska (www.przeznaczeni.pl)
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:28
932410.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin