MOJE_WYMAGANIA - IV - VI.doc

(70 KB) Pobierz
CELE, WYMAGANIA

 

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE

 

Z PRZEDMIOTU

-      MUZYKA-

 

 

opracowała Aleksandra Pilarska

 

 

 

 

 

 

Szkola Podstawowa im. Jana Pawla II 
w Bobrowicach

 

Rok szkolny 2009 / 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele edukacyjne przedmiotu MUZYKA

 

Nadrzędnym celem nauczania muzyki w szkole jest przygotowanie uczniów do świadomego 
i aktywnego uczestnictwa w kulturze muzycznej. Istotne znaczenie ma rozbudzenie i wykształcenie wrażliwości oraz umiejętności obcowania z muzyką.

Funkcja przedmiotu muzyka jest także wyzwalanie zdolności twórczych, rozwijanie pewnych dyspozycji, uzdolnień n i zainteresowań oraz wskazywanie określonych poglądów, zachowań i postaw.

Proces przygotowania uczniów do aktywnego odbioru muzyki opiera się między

innymi na zapoznawaniu ich z arcydziełami literatury muzycznej. Jest on jednak również ściśle zintegrowany z formami ekspresyjnymi, które umożliwiają poznawanie języka muzycznego, środków wyrazu, myśli muzycznej utworu, a także zasad jego budowy. Do form tych należą między innymi takie działania uczniów, jak śpiew i muzykowanie na instrumentach.

 

Cele ksztalcenia

 

1. Rozwijanie twórczego myślenia i działania.

2. Wprowadzenie w zagadnienia teorii muzyki.

3. Kształcenie podstawowych umiejętności muzycznych, takich jak śpiewanie, gra na instrumentach, słuchanie muzyki i jej tworzenie oraz wykorzystywanie w praktyce zdobytej wiedzy muzycznej.

4. Zaznajamianie uczniów z dorobkiem kultury muzycznej.

5. Kształcenie umiejętności aktywnego i świadomego słuchania muzyki.

6. Rozwijanie zdolności i zainteresowań muzycznych uczniów przez rożne formy aktywności: śpiew, grę na instrumentach (dzwonki chromatyczne i inne instrumenty perkusyjne, flet prosty), elementy tańca.

7. Kształtowanie aktywności społecznej przez udział w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych, konkursach oraz festiwalach muzycznych.

8. Zachęcanie do aktywnego kolekcjonowania dzieł muzycznych, uczestnictwa w koncertach 
i spektaklach muzycznych.

9. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania poznanego repertuaru muzycznego w życiu pozaszkolnym (święta, uroczystości rodzinne, wycieczki, obozy).

10. Rozbudzanie w uczniach ciekawości i pragnienia poznawania zagadnień muzycznych oraz potrzeby artystycznej ekspresji i kontaktów z dziełami muzycznymi.

11. Poznawanie muzyki i obyczajów własnego regionu, gromadzenie przez uczniów starych pieśni ludowych oraz wiadomości muzycznych.

12. Rozwijanie dyspozycji percepcyjnych uczniów, między innymi przez słuchanie wartościowych utworów muzycznych, kształcenie nawyku uczestniczenia w koncertach, spektaklach lub widowiskach muzycznych, a także przez samodzielne muzykowanie.

13. Osiąganie przez uczniów dobrych i wymiernych postępów w nauce.

 

 

 

 

Cele wychowania

 

1. Wpływanie przez muzykę na obyczaje i kulturę uczniów, ich postawę wobec środowiska, a także na atmosferę klasy i szkoły.

2. Przygotowanie uczniów do umiejętnego realizowania określonych działań muzycznych i własnych pomysłów.

3. Kształtowanie umiejętności samodzielnego podejmowania działań.

4. Rozwijanie wrażliwości estetycznej i emocjonalnej.

5. Kształtowanie postawy otwartości w wyrażaniu własnych sądów i opinii.

6. Kształtowanie postawy tolerancji wobec działań, zainteresowań i sądów innych ludzi.

7. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania przez uczniów własnych możliwości i uzdolnień muzycznych oraz przezwyciężania trudności w podejmowaniu działań muzycznych.

8. Uczenie szacunku dla twórców i ich dorobku artystycznego.

9. Kształtowanie harmonijnego rozwoju osobowości i postaw przez:

rozbudzanie zainteresowań muzycznych oraz potrzeby stałego obcowania z muzyką,

wyzwalanie zdolności twórczych,

umożliwianie uczniom różnorodnych przeżyć muzycznych poprzez twórcze formy aktywności muzycznej,

grupowe i indywidualne wykonywanie zadań oraz wspólne rozwiązywanie problemów.

10. Kształtowanie przez sztukę właściwych postaw moralnych i społecznych.

11. Rozwijanie potrzeby i umiejętności włączania muzyki we własne życie.

12. Ukazanie roli sztuki (muzyki) w organizacji rozrywki i wypoczynku.

 

WYMAGANIA PROGRAMOWE (cele szczególowe)

 

Klasa IV

 

W wyniku nauczania muzyki na lekcjach uczeń powinien umieć:

Zakres podstawowy:

ü       wymienić z pamięci polskie tańce narodowe,

ü       rozpoznać rytmy polskich tańców narodowych,

ü       wykonać na instrumentach perkusyjnych rytmy polskich tańców narodowych,

ü       omówić obrzędy i obyczaje ludowe: kolęda, marzanna, dyngus, sobótka, gaik, dożynki, szopka,

ü       zauważyć motyw piosenki ludowej w Mazurku g-moll op. 24 nr 1 F. Chopina,

ü       określić zastosowanie instrumentów w grze kapeli ludowej,

ü       wyjaśnić pojęcie stylizacji w muzyce artystycznej,

ü       ułożyć rytm do wyliczanek, przysłów,

ü       rozpoznać synkopę

ü       wykonać zabawy rytmiczne i ruchowe do piosenek,

ü       maszerować, biegać, o podskakiwać w rytm muzyki,

ü       wymienić nazwy poznanych form muzycznych,

ü       zdefiniować budowę formalną utworów typu AB, ABA, ronda i kanonu,

ü       rozpoznać formę słuchanego utworu: AB, ABA, ronda i kanonu,

ü       wymienić podstawowe elementy muzyki,

ü       rozróżnić kontrastujące części słuchanego utworu,

ü       wykazać różnice, podobieństwa i powtórzenia w słuchanym utworze,

ü       określić co to jest muzyka ilustracyjna

ü       opowiedzieć treść pozamuzyczną słuchanych utworów ilustracyjnych: np. M. Rimski-Korsakow- Lot Trzmiela,

ü       zdefiniować pojęcia: duet, tercet, kwartet, balet, chór żeński, chór męski, chór mieszany,

ü       zaśpiewać poprawnie intonacyjnie, z właściwym podparciem oddechowym, właściwą postawą śpiewaczą i zalecaną w zapisie nutowym interpretacją: pieśni obowiązkowe, ludowe, patriotyczne, harcerskie, młodzieżowe, popularne, kanony dwugłosowe, wybrane fragmenty z literatury muzycznej,

ü       wykonać ćwiczenia kształcące: słuch wysokościowy, barwowy, harmoniczny; poczucie rytmu, wrażliwość na tempo, dynamikę, artykulację,

ü       wykonać zbiorowo akompaniament perkusyjny do piosenek 

ü       rozpoznać nazwy literowe dźwięków w obrębie oktawy razkreślnej,

ü       zanalizować zapis nutowy wybranych piosenek,

ü       wyjaśnić znaczenie podstawowych znaków muzycznych,


Zakres ponadpodstawowy:

ü       zaśpiewać piosenki z taktowaniem na 2,

ü       zaśpiewać w grupie kanony dwugłosowe,

ü       przygotować samodzielnie i zagrać na instrumencie wybrane piosenki i utwory instrumentalne,

ü       zagrać wybrane fragmenty z słuchanej literatury muzycznej, zagrać wybrane gamy i trójdźwięki do 1 znaku chromatycznego,

ü       wiedzieć co oznaczają znaki: krzyżyk, bemol, kasownik, umieć je zastosować

ü       zagrać wybrane łatwe utwory na instrumencie,

Poza tym uczeń:

ü       bierze czynny udział w chórze szkolnym lub innych zespołach szkolnych

ü       bierze czynny udział w festiwalach muzycznych i konkursach

 

Muzyczny świat – Teresa Wójcik, wyd. MAC Edukacja

 

KLASA V

 

W wyniku nauczania muzyki na lekcjach uczeń powinien umieć:

Zakres podstawowy:

uczeń :

ü    śpiewać poprawnie intonacyjnie, z właściwym podparciem oddechowych, właściwą postawą śpiewaczą solo i w zespole

ü    zwracać  uwagę na interpretację piosenki

ü    poprawnie zaśpiewać w kanonie proste melodie

ü    odtwarzać melodię za nauczycielem

ü    tworzyć melodię samodzielnie

ü    wykonać akompaniament perkusyjny do piosenki

ü    opisać elementy muzyczne występujące w piosnce lub utworze muzycznym

ü    rozpoznać nastrój w piosence lub utworze muzycznym

ü    powiedzieć co to jest dykcja

ü    zrealizować samodzielnie ćwiczenia dykcyjne

ü    wyjaśnić pojęcie : forma muzyczna, oraz omówić formy AB i ABA

ü    przedstawić te formy graficznie

ü    zapis nutowy: umie zapisać nuty na pięciolinii

ü    nazwy literowe i solmizacyjne

ü    wartości nut i pauz

ü    elementy muzyczne: melodia, rytm, tempo, dynamika, barwa (umie pokazać je w utworze muzycznym)

ü    wyjaśnić niektóre terminy muzyczne

ü    odczytać rytm

ü    ułożyć i wykonać akompaniament rytmiczny do piosenki lub utworu muzycznego

ü    realizować ćwiczenia muzyczne gestodźwiękami

ü    realizować ćwiczenia rytmiczne tataizacją

ü    posługiwać się skrótami oznaczeń muzycznych

ü    powiedzieć co to jest tempo i jakie są jego odmiany

ü    powiedzieć co to jest metrum i jakie są jego odmiany

ü    powiedzieć co to jest dynamika

ü    podstawowe informacje na temat życia i twórczości wybranych kompozytorów: F. Chopina, St. Moniuszki, W.A. Mozarta

ü    powiedzieć co to jest przedtakt i rozpozna go w muzyce

ü    określić nastrój w muzyce

ü    zagrać akompaniament perkusyjne do melodii

ü    powiedzieć co to jest opera i operetka

ü    powiedzieć kto pracuje w teatrze muzycznym

ü    gamę majorową i minorową

ü    wymienić instrumenty strunowe

ü    określi źródło dźwięku instrumentów strunowych: smyczkowych, szarpanych i uderzanych

ü    wymienić kompozytorów grających na instrumentach strunowych

ü    określić formę AB, ABA, ronda, wariacji,

ü    znaki chromatyczne

ü    określić podział instrumentów dętych i potrafi je rozróżni

ü    określić podział instrumentów smyczkowych

ü    rozróżnić instrumenty smyczkowe: smyczkowe, uderzane, szarpane

ü    powiedzieć kto to jest dyrygent

ü    przedstawić elementy opery

ü    powiedzieć co to jest orkiestra symfoniczna i kameralna

ü    rozpoznawać instrumenty strunowe i dęte

ü    zaśpiewać hymn Unii Europejskiej, państwowy oraz szkoły

ü    określić co to jest budowa okresowa utworu

ü    wyjaśnić pojęcia poprzednik i następnik

ü    wyjaśnić co to jest wariacja

ü    zagrać proste melodie na flecie prostym

ü    omówi budowę gitary

 

Zakres ponadpodstawowy:

ü       zaśpiewać piosenkę solo na akademii szkolnej lub poza szkołą,

ü       zaśpiewać piosenki z taktowaniem na 2,3

ü       trójdźwięki gamy C – dur i rozpozna je w muzyce

ü       zaśpiewać w grupie kanony dwu i trzygłosowe,

ü       przygotować samodzielnie i zagrać na instrumencie (flecie prostym) wybrane piosenki i utwory instrumentalne na dwa głosy

ü       układać kompozycje rytmiczne i melodyczne

ü       dobierać akompaniament rytmiczny do piosenek

ü       improwizować wokalnie (krótkie motywy rytmiczne i melodyczne

ü       zanucić niektóre poznane melodie utworów muzycznych

 

Poza tym uczeń:

ü       bierze czynny udział w chórze szkolnym lub innych zespołach szkolnych

ü       bierze czynny udział w festiwalach muzycznych i konkursach

 

Wędrówki muzyczne – Jerzy Burdzy, wyd. Nowa Era

 

KLASA VI

 

W wyniku nauczania muzyki na lekcjach uczeń powinien umieć:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin