WYMAGANIA EDUKACYJNE
- MUZYKA-
opracowała Aleksandra Pilarska
Rok szkolny 2009 / 2010
Cele edukacyjne przedmiotu MUZYKA
Nadrzędnym celem nauczania muzyki w szkole jest przygotowanie uczniów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w kulturze muzycznej. Istotne znaczenie ma rozbudzenie i wykształcenie wrażliwości oraz umiejętności obcowania z muzyką.
Funkcja przedmiotu „muzyka” jest także wyzwalanie zdolności twórczych, rozwijanie pewnych dyspozycji, uzdolnień n i zainteresowań oraz wskazywanie określonych poglądów, zachowań i postaw.
Proces przygotowania uczniów do aktywnego odbioru muzyki opiera się między
innymi na zapoznawaniu ich z arcydziełami literatury muzycznej. Jest on jednak również ściśle zintegrowany z formami ekspresyjnymi, które umożliwiają poznawanie języka muzycznego, środków wyrazu, myśli muzycznej utworu, a także zasad jego budowy. Do form tych należą między innymi takie działania uczniów, jak śpiew i muzykowanie na instrumentach.
1. Rozwijanie twórczego myślenia i działania.
2. Wprowadzenie w zagadnienia teorii muzyki.
3. Kształcenie podstawowych umiejętności muzycznych, takich jak śpiewanie, gra na instrumentach, słuchanie muzyki i jej tworzenie oraz wykorzystywanie w praktyce zdobytej wiedzy muzycznej.
4. Zaznajamianie uczniów z dorobkiem kultury muzycznej.
5. Kształcenie umiejętności aktywnego i świadomego słuchania muzyki.
6. Rozwijanie zdolności i zainteresowań muzycznych uczniów przez rożne formy aktywności: śpiew, grę na instrumentach (dzwonki chromatyczne i inne instrumenty perkusyjne, flet prosty), elementy tańca.
7. Kształtowanie aktywności społecznej przez udział w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych, konkursach oraz festiwalach muzycznych.
8. Zachęcanie do aktywnego kolekcjonowania dzieł muzycznych, uczestnictwa w koncertach i spektaklach muzycznych.
9. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania poznanego repertuaru muzycznego w życiu pozaszkolnym (święta, uroczystości rodzinne, wycieczki, obozy).
10. Rozbudzanie w uczniach ciekawości i pragnienia poznawania zagadnień muzycznych oraz potrzeby artystycznej ekspresji i kontaktów z dziełami muzycznymi.
11. Poznawanie muzyki i obyczajów własnego regionu, gromadzenie przez uczniów starych pieśni ludowych oraz wiadomości muzycznych.
12. Rozwijanie dyspozycji percepcyjnych uczniów, między innymi przez słuchanie wartościowych utworów muzycznych, kształcenie nawyku uczestniczenia w koncertach, spektaklach lub widowiskach muzycznych, a także przez samodzielne muzykowanie.
13. Osiąganie przez uczniów dobrych i wymiernych postępów w nauce.
1. Wpływanie przez muzykę na obyczaje i kulturę uczniów, ich postawę wobec środowiska, a także na atmosferę klasy i szkoły.
2. Przygotowanie uczniów do umiejętnego realizowania określonych działań muzycznych i własnych pomysłów.
3. Kształtowanie umiejętności samodzielnego podejmowania działań.
4. Rozwijanie wrażliwości estetycznej i emocjonalnej.
5. Kształtowanie postawy otwartości w wyrażaniu własnych sądów i opinii.
6. Kształtowanie postawy tolerancji wobec działań, zainteresowań i sądów innych ludzi.
7. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania przez uczniów własnych możliwości i uzdolnień muzycznych oraz przezwyciężania trudności w podejmowaniu działań muzycznych.
8. Uczenie szacunku dla twórców i ich dorobku artystycznego.
9. Kształtowanie harmonijnego rozwoju osobowości i postaw przez:
• rozbudzanie zainteresowań muzycznych oraz potrzeby stałego obcowania z muzyką,
• wyzwalanie zdolności twórczych,
• umożliwianie uczniom różnorodnych przeżyć muzycznych poprzez twórcze formy aktywności muzycznej,
• grupowe i indywidualne wykonywanie zadań oraz wspólne rozwiązywanie problemów.
10. Kształtowanie przez sztukę właściwych postaw moralnych i społecznych.
11. Rozwijanie potrzeby i umiejętności włączania muzyki we własne życie.
12. Ukazanie roli sztuki (muzyki) w organizacji rozrywki i wypoczynku.
W wyniku nauczania muzyki na lekcjach uczeń powinien umieć:
Zakres podstawowy:
ü wymienić z pamięci polskie tańce narodowe,
ü rozpoznać rytmy polskich tańców narodowych,
ü wykonać na instrumentach perkusyjnych rytmy polskich tańców narodowych,
ü omówić obrzędy i obyczaje ludowe: kolęda, marzanna, dyngus, sobótka, gaik, dożynki, szopka,
ü zauważyć motyw piosenki ludowej w Mazurku g-moll op. 24 nr 1 F. Chopina,
ü określić zastosowanie instrumentów w grze kapeli ludowej,
ü wyjaśnić pojęcie stylizacji w muzyce artystycznej,
ü ułożyć rytm do wyliczanek, przysłów,
ü rozpoznać synkopę
ü wykonać zabawy rytmiczne i ruchowe do piosenek,
ü maszerować, biegać, o podskakiwać w rytm muzyki,
ü wymienić nazwy poznanych form muzycznych,
ü zdefiniować budowę formalną utworów typu AB, ABA, ronda i kanonu,
ü rozpoznać formę słuchanego utworu: AB, ABA, ronda i kanonu,
ü wymienić podstawowe elementy muzyki,
ü rozróżnić kontrastujące części słuchanego utworu,
ü wykazać różnice, podobieństwa i powtórzenia w słuchanym utworze,
ü określić co to jest muzyka ilustracyjna
ü opowiedzieć treść pozamuzyczną słuchanych utworów ilustracyjnych: np. M. Rimski-Korsakow- Lot Trzmiela,
ü zdefiniować pojęcia: duet, tercet, kwartet, balet, chór żeński, chór męski, chór mieszany,
ü zaśpiewać poprawnie intonacyjnie, z właściwym podparciem oddechowym, właściwą postawą śpiewaczą i zalecaną w zapisie nutowym interpretacją: pieśni obowiązkowe, ludowe, patriotyczne, harcerskie, młodzieżowe, popularne, kanony dwugłosowe, wybrane fragmenty z literatury muzycznej,
ü wykonać ćwiczenia kształcące: słuch wysokościowy, barwowy, harmoniczny; poczucie rytmu, wrażliwość na tempo, dynamikę, artykulację,
ü wykonać zbiorowo akompaniament perkusyjny do piosenek
ü rozpoznać nazwy literowe dźwięków w obrębie oktawy razkreślnej,
ü zanalizować zapis nutowy wybranych piosenek,
ü wyjaśnić znaczenie podstawowych znaków muzycznych,
Zakres ponadpodstawowy:
ü zaśpiewać piosenki z taktowaniem na 2,
ü zaśpiewać w grupie kanony dwugłosowe,
ü przygotować samodzielnie i zagrać na instrumencie wybrane piosenki i utwory instrumentalne,
ü zagrać wybrane fragmenty z słuchanej literatury muzycznej, zagrać wybrane gamy i trójdźwięki do 1 znaku chromatycznego,
ü wiedzieć co oznaczają znaki: krzyżyk, bemol, kasownik, umieć je zastosować
ü zagrać wybrane łatwe utwory na instrumencie,
Poza tym uczeń:
ü bierze czynny udział w chórze szkolnym lub innych zespołach szkolnych
ü bierze czynny udział w festiwalach muzycznych i konkursach
Muzyczny świat – Teresa Wójcik, wyd. MAC Edukacja
uczeń :
ü śpiewać poprawnie intonacyjnie, z właściwym podparciem oddechowych, właściwą postawą śpiewaczą solo i w zespole
ü zwracać uwagę na interpretację piosenki
ü poprawnie zaśpiewać w kanonie proste melodie
ü odtwarzać melodię za nauczycielem
ü tworzyć melodię samodzielnie
ü wykonać akompaniament perkusyjny do piosenki
ü opisać elementy muzyczne występujące w piosnce lub utworze muzycznym
ü rozpoznać nastrój w piosence lub utworze muzycznym
ü powiedzieć co to jest dykcja
ü zrealizować samodzielnie ćwiczenia dykcyjne
ü wyjaśnić pojęcie : forma muzyczna, oraz omówić formy AB i ABA
ü przedstawić te formy graficznie
ü zapis nutowy: umie zapisać nuty na pięciolinii
ü nazwy literowe i solmizacyjne
ü wartości nut i pauz
ü elementy muzyczne: melodia, rytm, tempo, dynamika, barwa (umie pokazać je w utworze muzycznym)
ü wyjaśnić niektóre terminy muzyczne
ü odczytać rytm
ü ułożyć i wykonać akompaniament rytmiczny do piosenki lub utworu muzycznego
ü realizować ćwiczenia muzyczne gestodźwiękami
ü realizować ćwiczenia rytmiczne tataizacją
ü posługiwać się skrótami oznaczeń muzycznych
ü powiedzieć co to jest tempo i jakie są jego odmiany
ü powiedzieć co to jest metrum i jakie są jego odmiany
ü powiedzieć co to jest dynamika
ü podstawowe informacje na temat życia i twórczości wybranych kompozytorów: F. Chopina, St. Moniuszki, W.A. Mozarta
ü powiedzieć co to jest przedtakt i rozpozna go w muzyce
ü określić nastrój w muzyce
ü zagrać akompaniament perkusyjne do melodii
ü powiedzieć co to jest opera i operetka
ü powiedzieć kto pracuje w teatrze muzycznym
ü gamę majorową i minorową
ü wymienić instrumenty strunowe
ü określi źródło dźwięku instrumentów strunowych: smyczkowych, szarpanych i uderzanych
ü wymienić kompozytorów grających na instrumentach strunowych
ü określić formę AB, ABA, ronda, wariacji,
ü znaki chromatyczne
ü określić podział instrumentów dętych i potrafi je rozróżni
ü określić podział instrumentów smyczkowych
ü rozróżnić instrumenty smyczkowe: smyczkowe, uderzane, szarpane
ü powiedzieć kto to jest dyrygent
ü przedstawić elementy opery
ü powiedzieć co to jest orkiestra symfoniczna i kameralna
ü rozpoznawać instrumenty strunowe i dęte
ü zaśpiewać hymn Unii Europejskiej, państwowy oraz szkoły
ü określić co to jest budowa okresowa utworu
ü wyjaśnić pojęcia poprzednik i następnik
ü wyjaśnić co to jest wariacja
ü zagrać proste melodie na flecie prostym
ü omówi budowę gitary
ü zaśpiewać piosenkę solo na akademii szkolnej lub poza szkołą,
ü zaśpiewać piosenki z taktowaniem na 2,3
ü trójdźwięki gamy C – dur i rozpozna je w muzyce
ü zaśpiewać w grupie kanony dwu i trzygłosowe,
ü przygotować samodzielnie i zagrać na instrumencie (flecie prostym) wybrane piosenki i utwory instrumentalne na dwa głosy
ü układać kompozycje rytmiczne i melodyczne
ü dobierać akompaniament rytmiczny do piosenek
ü improwizować wokalnie (krótkie motywy rytmiczne i melodyczne
ü zanucić niektóre poznane melodie utworów muzycznych
Wędrówki muzyczne – Jerzy Burdzy, wyd. Nowa Era
...
akstrakcjonistka