CZĄSTKÓW MAZOWIECKI
I. Wstęp.
III. Kryteria wymagań dla sześciostopniowej skali ocen.
IV. Zasady wystawiania oceny semestralnej.
Wystawiając ocenę z MUZYKI trzeba pamiętać, że podstawowym celem tego przedmiotu jest: kształtowanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych oraz wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne i wiedzę z tego zakresu.
Wystawiając ocenę, należy brać pod uwagę aktywność dziecka na polu kultury, pracę w chórze szkolnym, zespołach muzycznych, udział w przeglądach i festiwalach.
Ocena musi być jawna, zrozumiała i motywująca. Wyrażana jest w skali od 1 do 6. Uczeń ma prawo poprawienia oceny z muzyki, w uzgodnieniu z nauczycielem przedmiotu.
1. Kryteria oceniania śpiewu piosenek
Oceniając śpiew, bierze się pod uwagę:
- poprawność intonacyjną
- poprawność rytmiczną
- dykcję
- artykulację
- poprawność oddechową
- odpowiednią dynamikę
- tempo wykonania utworu
- interpretacją wokalną
- ogólny wyraz artystyczny piosenki
- piosenkę można śpiewać solo lub w grupach 2-3 osobowych
- uczeń winien zaśpiewać na ocenę minimum 2 piosenki w ciągu semestru
Dokonując analizy dzieła muzycznego zwraca się uwagę na:
- zaangażowanie i skupienie w czasie słuchania muzyki
- odróżnianie budowy formalnej słuchanych utworów: AB, ABA. rondo, wariacja
- rozpoznawanie brzmienia instrumentów muzycznych
- odróżnianie faktury i budowy strukturalnej utworu muzycznego
- rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych
3. Aktywność na lekcjach
Za aktywną postawę na lekcji uczeń może:
- otrzymać ocenę dobrą lub bardzo dobrą
- otrzymać ocenę celującą za: umiejętności i wiadomości wykraczające poza poziom nauczania; przygotowanie pomocy dydaktycznych np. albumów, referatów, analiz dzieł
- dopuszcza się usprawiedliwione nieprzygotowanie do lekcji (1 raz w ciągu semestru).
- nie zwalnia to jednak z wykonania pracy praktycznej lub zaliczenia treści z teorii i historii muzyki
4. Gra na instrumentach muzycznych (melodycznych lub niemelodycznych)
Chętni uczniowie mogą grać na fletach lub dzwonkach i wtedy oceniane jest:
- poprawność melodyczna i rytmiczna
- właściwe tempo i dynamika gry
- płynność gry
- ogólny wyraz artystyczny wykonania
Uczniowie grają na perkusyjnych instrumentach niemelodycznych i oceniana jest:
- poprawność rytmiczna
- umiejętność korzystania z zapisu nutowego
- umiejętność gry w zespole
5. Sprawdzian z teorii muzyki, historii muzyki
Sprawdzenie wiedzy może odbywać się:
- po uprzednim powtórzeniu materiału
- z tygodniowym poinformowaniem o sprawdzianie i jego formie
- może odbywać się w formie pisemnego sprawdzianu ( w drodze wyjątku –ustnie)
- uczeń nieobecny na sprawdzianie zalicza go w czasie wyznaczonym przez nauczyciela
- sprawdzoną w ciągu 2-tygodni pracę uczeń otrzymuje do wglądu
- praca przechowywana jest przez nauczyciela do końca roku szkolnego
- sprawdzenie zakresu opanowanej wiedzy może odbyć się poprzez ustne wypowiedzi uczniów, muzyczne ćwiczenia, zagadki, rebusy, quizy, samodzielną pracę uczniów np. w celu opracowania nowego materiału
6. Prowadzenia i estetyka zeszytu
Uczniowie prowadzą zeszyty przedmiotowe, sprawdzane 1-3 razy w semestrze, przy jego ocenie zwracamy uwagę na:
- estetykę ogólną zeszytu, poprawność ortograficzną i systematyczność oraz wykonanie samodzielnych notatek, zadań i ćwiczeń.
7. Artystyczna działalność pozalekcyjna
Uczniowie mogą uczestniczyć w pracy chóru szkolnego i brać udział we wszystkich konkursach organizowanych przez szkołę:
- za systematyczną i bardzo dobrą pracę w chórze szkolnym, udział w występach uczeń może otrzymać cząstkową ocenę: celującą lub bardzo dobrą, która może znacząco wpłynąć na semestralną ocenę z przedmiotu
- zajęcie czołowego miejsca w konkursach muzycznych powoduje otrzymanie cząstkowej oceny: celującej lub bardzo dobrej, która może znacząco wpłynąć na semestralną ocenę z przedmiotu
III. Kryteria wymagań dla sześciostopniowej skali ocen
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą i co najmniej dwóch z niżej wymienionych zadań:
- bierze czynny udział w pracy chóru szkolnego, zespołu wokalnego
- uzyskuje nagrody lub wyróżnienia w przeglądach i\lub festiwalach piosenki
- swoje wiadomości uzupełnił informacjami z innych źródeł
- referuje na lekcji zjawiska zaobserwowane w sztuce - posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie
- uczestniczy w różnorodnych konkursach dla dzieci i młodzież
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który:
- w pełni przyswoił wiadomości objęte programem nauczania danej klasy
- poprawnie śpiewa ok. 6 pieśni jedno- i dwugłosowych z uwzględnieniem pieśni obowiązkowych
- potrafi posługiwać się zapisem muzycznym przy grze na instrumentach
- rozpoznaje utwory z literatury muzycznej - ...
akstrakcjonistka