KRYTERIA OCENIANIA MOJE.doc

(46 KB) Pobierz
Barbara Dreszler nauczyciel muzyki

Barbara Dreszler nauczyciel muzyki

             

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA MUZYKA

CZĄSTKÓW MAZOWIECKI

 Spis treści:

I.                   Wstęp.

II.                Kryteria oceniania

III.             Kryteria wymagań dla sześciostopniowej skali ocen.

IV.             Zasady wystawiania oceny semestralnej.

I.  Wstęp

              Wystawiając ocenę z MUZYKI trzeba pamiętać, że podstawowym celem tego przedmiotu jest: kształtowanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych  oraz wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne i wiedzę z tego zakresu.

              Wystawiając ocenę, należy brać pod uwagę aktywność dziecka na polu kultury, pracę w chórze szkolnym, zespołach muzycznych, udział w przeglądach i festiwalach.

              Ocena musi być jawna, zrozumiała i motywująca. Wyrażana jest w skali od 1 do 6. Uczeń ma prawo poprawienia oceny z muzyki, w uzgodnieniu z nauczycielem przedmiotu.

II.  Kryteria oceniania

1. Kryteria oceniania śpiewu piosenek

Oceniając śpiew, bierze się pod uwagę:

-          poprawność intonacyjną

-          poprawność rytmiczną

-          dykcję

-          artykulację

-          poprawność oddechową

-          odpowiednią dynamikę

-          tempo wykonania utworu

-          interpretacją wokalną

-          ogólny wyraz artystyczny piosenki

-          piosenkę można śpiewać solo lub w grupach 2-3 osobowych

-          uczeń winien zaśpiewać na ocenę minimum 2 piosenki w ciągu semestru

2. Analiza utworów muzycznych i dzieł plastycznych

Dokonując analizy dzieła muzycznego  zwraca się uwagę na:

-         zaangażowanie i skupienie w czasie słuchania  muzyki

-         odróżnianie budowy formalnej słuchanych utworów: AB, ABA. rondo, wariacja

-         rozpoznawanie brzmienia instrumentów muzycznych

-         odróżnianie faktury i budowy strukturalnej utworu muzycznego

-         rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych

3. Aktywność na lekcjach

Za aktywną postawę na lekcji uczeń może:

-         otrzymać ocenę dobrą lub bardzo dobrą

-         otrzymać ocenę celującą za: umiejętności i wiadomości wykraczające poza poziom nauczania; przygotowanie pomocy dydaktycznych np. albumów, referatów, analiz dzieł

-         dopuszcza się usprawiedliwione nieprzygotowanie do lekcji (1 raz w ciągu semestru).

-         nie zwalnia to jednak z wykonania pracy praktycznej lub zaliczenia treści z teorii i historii muzyki

4. Gra na instrumentach muzycznych (melodycznych lub niemelodycznych)

Chętni uczniowie mogą grać na fletach lub dzwonkach i wtedy oceniane jest:

-         poprawność melodyczna i rytmiczna

-         właściwe tempo i dynamika gry

-         płynność gry

-         ogólny wyraz artystyczny wykonania 

Uczniowie grają na perkusyjnych instrumentach niemelodycznych i oceniana jest:

-         poprawność rytmiczna

-         umiejętność korzystania z zapisu nutowego

-         umiejętność gry w zespole 

5. Sprawdzian z teorii muzyki, historii muzyki

Sprawdzenie wiedzy może odbywać się:

-         po uprzednim powtórzeniu materiału

-         z tygodniowym poinformowaniem o sprawdzianie i jego formie

-         może odbywać się w formie pisemnego sprawdzianu ( w drodze wyjątku –ustnie)

-         uczeń nieobecny na sprawdzianie zalicza go w czasie wyznaczonym przez nauczyciela 

-         sprawdzoną w ciągu 2-tygodni pracę uczeń otrzymuje do wglądu

-         praca przechowywana jest przez nauczyciela do końca roku szkolnego

-         sprawdzenie zakresu opanowanej wiedzy może odbyć się poprzez  ustne wypowiedzi uczniów, muzyczne ćwiczenia, zagadki, rebusy, quizy, samodzielną pracę uczniów np. w celu opracowania nowego materiału

 6.  Prowadzenia i estetyka zeszytu

Uczniowie prowadzą zeszyty przedmiotowe, sprawdzane 1-3 razy w semestrze, przy jego ocenie zwracamy uwagę na:

-         estetykę ogólną zeszytu,   poprawność ortograficzną i    systematyczność oraz wykonanie samodzielnych notatek, zadań i ćwiczeń.

 7. Artystyczna działalność pozalekcyjna

Uczniowie mogą uczestniczyć w pracy chóru szkolnego i brać udział we wszystkich konkursach organizowanych przez szkołę:

-         za systematyczną i bardzo dobrą pracę w chórze szkolnym, udział w występach uczeń może  otrzymać cząstkową ocenę: celującą lub bardzo dobrą, która może znacząco wpłynąć na semestralną ocenę z przedmiotu

-         zajęcie czołowego miejsca w konkursach muzycznych powoduje otrzymanie cząstkowej oceny: celującej lub bardzo dobrej, która może znacząco wpłynąć na semestralną ocenę z przedmiotu

 

 III. Kryteria wymagań dla sześciostopniowej skali ocen

 Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą i co najmniej dwóch z niżej wymienionych zadań:

-         bierze czynny udział w pracy chóru szkolnego, zespołu wokalnego

-         uzyskuje nagrody lub wyróżnienia w przeglądach               i\lub festiwalach piosenki

-         swoje wiadomości uzupełnił informacjami z innych źródeł

-         referuje na lekcji zjawiska zaobserwowane  w sztuce                                                      -      posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie

-         uczestniczy w różnorodnych konkursach dla dzieci i młodzież

Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który:

-         w pełni przyswoił wiadomości objęte programem nauczania danej klasy

-         poprawnie śpiewa ok. 6 pieśni jedno- i dwugłosowych z uwzględnieniem pieśni obowiązkowych

-         potrafi posługiwać się zapisem muzycznym przy grze na instrumentach

-         rozpoznaje utwory z literatury muzycznej                                                                        -     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin