Cele dydaktyczne:
· Dzieci zapoznają się z postaciami świętych.
· Kształtowanie czytania ze zrozumieniem.
· Rozwijanie umiejętności pracy z tekstem.
· Ćwiczenie rozróżniania fikcji literackiej od rzeczywistości.
· Powtórzenie wiadomości o gatunkach literackich.
Cele operacyjne: (co uczniowie będą potrafili i znali po lekcji)
· Uczniowie wiedzą kim jest święty Franciszek.
· Ćwiczą czytanie na głos.
· Wiedzą jakie są cechy legendy.
· Potrafią wypisać z fabuły elementy fantastyczne i rzeczywiste.
· Wiedzą dlaczego ludzie zostają uznani za świętych.
· Uczniowie zapoznają się z pojęciem człowieka świętego.
Metody:
· Praca z tekstem.
· Czytanie na głos.
· Burza mózgów.
· Pogadanka.Formy pracy:
· Indywidualna.
· Zbiorowa.
1. Nauczyciel przedstawia się i sprawdza listę obecności.
2. Dwoje lub troje uczniów czyta legendę na głos.
3. Wszyscy uczniowie czytają tekst po cichu.
4. Nauczyciel przedstawia postać świętego Franciszka: kim on był; krótka historia życia; czego dokonał; dlaczego został uznany za świętego; czyim jest patronem.
5. Uczniowie zastanawiają się, jakich innych świętych znają. Czy sami nazwaliby ich świętymi?
6. Dzieci, na podstawie legendy, opisują relacje miedzy św. Franciszkiem, wilkiem i mieszkańcami Gubbio.
7. Nauczyciel podaje notatkę czym jest legenda.
8. Na tablicy rysuje tabelę:
Wydarzenia fantastyczne:
Wydarzenia realistyczne:
Uczniowie wypełniają tabelę. Wychowawca czuwa nad poprawnością odpowiedzi, te, które uzna za dobre, zapisuje na tablicy.
9. Nauczyciel podaje temat pracy domowej.
· Poszukaj świętego, który nosi takie samo imię jak ty. Napisz, czy mógłby być on dla Ciebie wzorem i dlaczego.
· Podręcznik.
· Notatki o świętym Franciszku przygotowane przez nauczyciela.
2
milky211