Pomian - ARCHEOLOGIA MORSKA W POLSCE.pdf

(493 KB) Pobierz
Spis tresci
ARCHEOLOGIA
Iwona Pomian
Dzia∏ Badaƒ Podwodnych
Centralne Muzeum Morskie w Gdaƒsku
ARCHEOLOGIA MORSKA W POLSCE
STAN OBECNY I PERSPEKTYWY
czytelnikowi ze skarbami mórz po∏udniowych,
a nie badaniami prowadzonymi na Ba∏tyku. Historia
badaƒ ba∏tyckich obfituje jednak w niezwykle ciekawe
znaleziska. Wody tego morza ze wzgl´du na niskie
zasolenie i niewielkà temperatur´ zapewniajà warun-
ki sprzyjajàce zachowaniu materia∏ów organicznych,
a zw∏aszcza drewna, które w wi´kszoÊci mórz nara-
˝one jest na atak ˝ar∏ocznego Êlimaka toredo navalis .
Dzi´ki temu na Ba∏tyku wcià˝ mo˝na napotkaç
wraki, których kad∏uby nie uleg∏y wi´kszym znisz-
czeniom. Jednym z bardziej znanych odkryç by∏o od-
nalezienie królewskiego okr´tu „Vasa” zalegajàcego
w porcie w Sztokholmie. Okr´t ten zatonà∏ w 1628 r.
tu˝ po wodowaniu. Odnaleziony w 1956 r. przez
szwedzkiego in˝yniera Andersa Franzena zosta∏ wy-
dobyty w ca∏oÊci w 1961 r. Po wieloletniej konser-
wacji i pracach restauratorskich, wystawiany obecnie
w muzeum w Sztokholmie, stanowi niewàtpliwie jed-
nà z najwi´kszych atrakcji tego miasta.
1. Archeolog w trakcie wykonywania dokumentacji rysunkowej na wraku zalegajàcym w pobli˝u Helu. Fot. J. Szymonik.
1. Archeologist making illustrated documents on the wreck located near Hel. Photo: J. Szymonik.
51
A rcheologia morska kojarzy si´ przeci´tnemu
373369484.008.png
2. Pozosta∏oÊci wraka z XIX w. zniszczone w trakcie rozbudowy
Portu Pó∏nocnego w Gdaƒsku. Fot. T. Bednarz.
2. The remains of a wreck from the 19th century, damaged during
the expansion of the Northern Port in Gdaƒsk. Photo: T. Bednarz.
Rok 1969 by∏ wyjàtkowo ˝yczliwy dla mi∏oÊni-
ków podwodnych poszukiwaƒ. W∏aÊnie wtedy odkry-
to dwa najciekawsze z przebadanych przez gdaƒskie
Muzeum wraków: „Solen” i „Miedziowiec”. Natrafi∏y
na nie jednostki Gdaƒskiego Urz´du Morskiego
prowadzàce tra∏owania w okolicy portu gdaƒskiego.
Nurkowie prowadzàcy ogl´dziny opisali pierw-
szy z wraków jako pozosta∏oÊci drewnianej jednostki
przykrytej kamieniami balastowymi, na których
spoczywa kilkanaÊcie luf armatnich. Ze wzgl´du na
wartoÊç znaleziska i jego bliskie po∏o˝enie przy torze
podejÊciowym do Portu Gdaƒskiego, postanowiono
natychmiast przystàpiç do prac wydobywczych.
Mimo sprzyjajàcej g∏´bokoÊci, która nie przekra-
cza∏a 16 m, badania trwa∏y a˝ do 1982 r. W ich
trakcie wydobyto ponad 3 tysiàce obiektów, a tak˝e
sporzàdzono dok∏adnà dokumentacj´ konstrukcji
wraka.
Do najcenniejszych obiektów wydobytych z „So-
lena” nale˝y kolekcja 20 luf armatnich prezentowana
obecnie w salach wystawowych Centralnego Mu-
zeum Morskiego w Gdaƒsku 1 . Jest to w zbiorach pol-
skich zespó∏ unikatowy zarówno ze wzgl´du na wiek,
jak i funkcj´ dzia∏ jako okr´towych 2 . WÊród wydoby-
tych przewa˝ajà dzia∏a szwedzkie. Poza nimi wydo-
byto te˝ 2 dzia∏a polskie i 2 tzw. rosyjskie, najpraw-
dopodobniej zdobyczne. Na niektórych z dzia∏ zacho-
wa∏y si´ dobrze widoczne herby i napisy. WÊród nich
mo˝na rozpoznaç snopek (herb szwedzkiej dynastii
Wazów) oraz inicja∏y CDS ( Carolus Dux Soeder –
malandiae ) lub GRS ( Gustavus Rex Sueciae ). Na
dziale polskim widnieje kartusz w kszta∏cie wst´gi
z herbami Pogoni litewskiej i Kolumnami Jagiello-
nów pod wspólnà koronà. Na wst´dze kartusza wid-
nieje napis Sigismu[ndus] August9 Rex Polo[niae]
Mag[nus] Dux Lith[uaniae] Me Fa[cit] 1560 .
Poni˝ej widnieje tabliczka z napisem: Hans Seber Gus
Mich . Lufa jest prawie identyczna z dzia∏em odla-
nym przez Hansa Eberta w 1561 r. dla królewskiej
artylerii litewskiej i stanowi najcenniejszy okaz
kolekcji 3 .
Z wraka wydobyto inne elementy uzbrojenia,
takie jak: kule armatnie ró˝nych wagomiarów
i typów (∏aƒcuchowe, hakowe, no˝ycowe, zapalajàce
i inne), lawety, szufle prochowe, wyciory, o∏owiane
kule do r´cznej broni palnej, muszkiety, forkiety,
drewniane dozowniki prochowe, bandoliery. Ponad-
to odnaleziono m.in. szkielety marynarzy, cz´Êci gar-
deroby, buty, mieszki skórzane, ostrog´, m∏otek,
siekier´, klucze, no˝e, widelce, ∏y˝ki, misterne etui
z wyka∏aczkami, dzwonki, dziesiàtki klip oraz kilka-
dziesiàt okràg∏ych, srebrnych monet, sygnet, mie-
dziany kocio∏ek z ornamentami, kolekcj´ zdobionych
uchwytów do toreb i wiele innych cennych za-
bytków. W wyniku przeprowadzonych badaƒ archeo-
logicznych i studiów archiwalnych stwierdzono, ˝e
odnaleziony obiekt to wrak szwedzkiego orloga
„Solen”, który zatonà∏ w bitwie pod Oliwà
28 listopada 1627 r.
Kilka s∏ów o archeologii morskiej
w Polsce
Polskie wybrze˝a Ba∏tyku równie˝ obfitujà we wraki.
Sà one co prawda bardziej nara˝one na zniszczenie,
poniewa˝ p∏askie, piaszczyste dno umo˝liwia po∏ów
ryb poprzez tra∏owanie niszczàce drewniane kon-
strukcje. Odkrywane obiekty dostarczajà jednak wie-
lu cennych informacji. Pierwsze odkrycia – zwiàzane
z poszukiwaniami staro˝ytnego Wolina, prowadzo-
nymi pod kierownictwem W∏adys∏awa Filipowiaka –
dokonane zosta∏y w latach 50. XX w. Zainspirowa∏y
one Przemys∏awa Smolarka, za∏o˝yciela Muzeum
Morskiego w Gdaƒsku, do podj´cia samodzielnych
prac badawczych na wrakach odkrytych przypad-
kowo w Zatoce Gdaƒskiej.
3. Elementy konstrukcyjne z wraka P-2 z X w. tu˝ po wydobyciu ze
stanowiska portu Êredniowiecznego w Pucku. Fot. I. Pomian.
3. Elements of construction from the P-2 wreck from the 10th cen-
tury, just after it was brought up from the site of the mediaeval port
in Puck. Photo: I. Pomian.
52
373369484.009.png 373369484.010.png
ARCHEOLOGIA
Drugi z odkrytych wraków, tzw. „Miedziowiec”,
by∏ wrakiem statku handlowego, przewo˝àcego ∏adu-
nek sk∏adajàcy si´ przede wszystkim z produktów
górniczych i leÊnych. Miedê w plastrach ró˝nej wiel-
koÊci, ruda ˝elaza, wiàzki ˝elaza, tarcica d´bowa,
waƒczos, beczki ze smo∏à, dziegciem, popio∏em
drzewnym, ˝ywicà oraz woskiem stanowi∏y niezwykle
interesujàcy materia∏ do studiów nad XV-wiecznym
handlem. Odnalezione towary zdajà si´ wskazywaç,
˝e statek za∏adowano w Gdaƒsku. Po opuszczeniu
portu, prawdopodobnie na skutek po˝aru, zatonà∏ on
na redzie. Podczas owej katastrofy cz´Êç ∏adunku
roztopi∏a si´ i zala∏a pozosta∏à, tworzàc z up∏ywem
czasu ochronnà skorup´ skutecznie ∏agodzàcà nisz-
czàcy wp∏yw Êrodowiska wodnego 4 .
Po wst´pnych pracach stwierdzono, ˝e wrak na-
le˝y jak najszybciej podnieÊç, gdy˝ grozi mu znisz-
czenie kotwicami stajàcych nieopodal statków. We
wspó∏pracy ze specjalistami ze s∏u˝by ratownictwa
Marynarki Wojennej opracowano plan i przystàpiono
do wydobycia resztek ˝aglowca. W czasie podno-
szenia luêno zalegajàcych bry∏ ∏adunku i ods∏aniania
kad∏uba okaza∏o si´, ˝e konstrukcja jednostki jest
mocno pop´kana. Dlatego zdecydowano si´ na osob-
ne wyciàganie poszczególnych cz´Êci wraka. W paê-
dzierniku 1975 r. przystàpiono do podnoszenia g∏ów-
nej cz´Êci obiektu. W akcji bra∏y udzia∏ jednostki
specjalne Marynarki Wojennej i dêwig p∏ywajàcy. Po
podniesieniu prowadzono dalsze prace eksploracyjno-
dokumentacyjne ju˝ na pok∏adzie barki, na której z∏o-
˝ono wydobyte szczàtki.
4. Lufy okr´towe wydobyte z wraka szwedzkiego okr´tu „Solen”,
zatopionego podczas bitwy w 1627 r. Fot. I. Pomian.
4. Ship cannon brought up from the wreck of the Swedish ship
“Solen”, sunk during battle in 1627. Photo: I. Pomian.
5. Plan batymetryczny dna wraz
z jednym z wraków zalegajà-
cych przy Pó∏wyspie Helskim.
Materia∏y Centralnego Mu-
zeum Morskiego w Gdaƒsku.
5. Bathymetric plan of the bot-
tom along with one of the
wrecks lying behind the Hel
Peninsula. Materials: Central
Maritime Museum of Gdaƒsk.
53
373369484.011.png 373369484.001.png 373369484.002.png
drewnianej odkryty przypadkowo w grudniu 2002 r.
na pla˝y w rejonie Krynicy Morskiej. Obiekt zalega
w strefie przyboju i jest widoczny jedynie przy bar-
dzo niskich stanach wody. Wymiary wraka wynosi∏y
27 x 6 m. W trakcie ogl´dzin stwierdzono, ˝e wrak
zalega do góry dnem. St´pka i pasy poszycia zosta∏y
zniszczone w rejonie Êródokr´cia. Przy obu stewach
zaobserwowano poszycie zewn´trzne i wewn´trzne
∏àczone na styk i mocowane drewnianymi ko∏kami.
Jego usytuowanie uniemo˝liwia w chwili obecnej
przeprowadzenie systematycznych prac badawczych.
Kolejnym stanowiskiem zlokalizowanym w stre-
fie brzegowej by∏ wrak statku pochodzàcego z XIII w.
Zosta∏ on przypadkowo odkryty w kanale portu ry-
backiego w Rowach w powiecie s∏upskim, podczas
prac pog∏´biarskich prowadzonych przez Urzàd Mor-
ski w S∏upsku. Prace archeologiczne polegajàce na
wydobyciu pozosta∏oÊci zniszczonej konstrukcji
6. Widok prawej burty wraka P-2, pochodzàcego z X w., port Êred-
niowieczny w Pucku. Fot. W. Ossowski.
6. View of the right broadside of the P-2 wreck, dating from the
10th century, mediaeval port in Puck. Photo: W. Ossowski.
Badania wspó∏czesne
Do dziÊ gdaƒscy archeolodzy przebadali ponad 30 wra-
ków, a ostatnie 3 lata dostarczy∏y ponad 10 nowych
stanowisk. Niejednokrotnie pozosta∏oÊci wraków lo-
kalizowane sà na làdzie lub w strefie brzegowej.
Przyk∏adem tego typu obiektu jest wrak jednostki
8. Dulka wydobyta z wraka z X w. na stanowisku portu Êred-
niowiecznego w Pucku. Podobne znaleziono w trakcie badaƒ skan-
dynawskich statków Êredniowiecznych. Fot. I. Pomian.
8. Oarlock brought up from the wreck at the site of the mediaeval
port in Puck. A similar one was found during a survey of
Scandanavian mediaeval ships. Photo: I. Pomian.
7. Pozosta∏oÊci lnu wydobytego z wraka P-2 na stanowisku portu
Êredniowiecznego w Pucku. Fot. I. Pomian.
7. The remains of linen brought up from the P-2 wreck from the site
of the mediaeval port in Puck. Photo: I. Pomian.
przeprowadzi∏a w latach 2003 i 2004 ekipa Central-
nego Muzeum Morskiego w Gdaƒsku. Obecnie po-
zosta∏oÊci wraka znajdujà si´ w pracowni konserwa-
torskiej w Tczewie.
W trakcie prac wydobyto m.in. dwa fragmenty
burty z partii przystewowej po∏àczone wzd∏u˝nikiem.
Pierwszy fragment sk∏ada si´ z trzech pasów po-
szycia ∏àczonych na styk i zak∏ad, d∏ugoÊci 300 cm
i szerokoÊci ka˝dej z klepek poszycia 28-30 cm.
Wzmacniajà je cztery wr´gi mocowane drewnianymi
ko∏kami. Pierwsze trzy wr´gi rozmieszczone sà w od-
leg∏oÊci 20 cm ka˝dy, a ostatni wyrwany i przesu-
ni´ty jest o 50 cm w stosunku do pozosta∏ych. Druga
cz´Êç burty sk∏ada si´ równie˝ z trzech klepek poszy-
cia wzmocnionych wr´gami.
Cechy powy˝szych elementów pozwalajà przy-
puszczaç, ˝e odkryty wrak stanowi∏ pozosta∏oÊci
statku zbudowanego w typie kogi. Potwierdzajà to
wst´pne wyniki badaƒ dendrochronologicznych,
wed∏ug których uznana jest za najm∏odszà próba nr 3,
54
373369484.003.png 373369484.004.png 373369484.005.png
ARCHEOLOGIA
datowana na okres po 1258 r. Przyjmuje si´, ˝e kogi
przyw´drowa∏y na Ba∏tyk z Wysp Fryzyjskich, gdzie
nazwy „koga” mo˝na doszukiwaç si´ ju˝ w êród∏ach
z X w. ( cogscult ). Oko∏o po∏. XIII w. koga mia∏a
budow´, która przetrwa∏a niemal bez zmian do
XV w. W wiekach XIII i XIV by∏a ona najpopu-
larniejszym typem statku hanzeatyckiego. P∏askie,
szerokie dno przy stosunkowo niewielkim zanurze-
niu pozwala∏o na przewo˝enie nià du˝ej iloÊci
towarów i wp∏ywanie daleko w koryta rzek.
Wyniki wst´pnych prac archeologicznych po-
zwalajà wi´c wysnuç wniosek, ˝e mamy tu do czy-
nienia z pierwszym w Polsce odkryciem pozosta∏oÊci
statku zbudowanego w typie kogi. Celowo unikam
okreÊlania znaleziska jako „koga”. Stopieƒ znisz-
czenia konstrukcji nie pozwala bowiem na jedno-
znaczne okreÊlenie typu jednostki. Dost´pne materia-
∏y êród∏owe, zarówno pisane, jak i ikonograficzne,
które charakteryzujà szkutnictwo okresu XII i XIII w.
sà stosunkowo skàpe i nie u∏atwiajà identyfikacji
obiektu. Dlatego te˝ wi´kszoÊç archeologów preferu-
10. Lampa rufowa na wraku „Wilhelm Gustloff”. Fot. J. Szymonik.
10. Aft lamp on the wreck of the “Wilhelm Gustloff”. Photo:
J. Szymonik.
je okreÊlenie „w typie kogi”, jako jednostki posiada-
jàcej pewne cechy tego rodzaju statku, jednak nie-
koniecznie naƒ wskazujàce 5 .
Niezwykle interesujàce rezultaty przynios∏y pra-
ce dokumentacyjne prowadzone w 2003 r. na wraku
P-2, zalegajàcym na stanowisku portu Êredniowiecz-
nego w Pucku. Jest to pozosta∏oÊç ∏odzi klepkowo-
wr´gowej o specyficznej konstrukcji, ∏àczàcej w so-
bie cechy skandynawskie i s∏owiaƒskie. Wrak spo-
czywa∏ na dnie na g∏´bokoÊci ok. 190 cm. Analiza
uk∏adu wraka, stanu jego zachowania i zawartoÊci
umo˝liwia przypuszczenie, ˝e zalega∏ on w rejonie
ówczesnej linii brzegowej, cz´Êciowo zag∏´biony
w wodzie i by∏ wtórnie u˝ywany do moczenia lnu
przed jego dalszà obróbkà. Datowanie tego obiektu
uleg∏o zmianie. W trakcie prac badawczych, prowa-
dzonych na tym stanowisku w latach 80. XX w.,
pobrano próby drewna z klepek poszycia wraka P-2
oraz faszyny mocujàcej konstrukcj´ do dna i przeka-
zano je do analizy radiow´glowej w Laboratorium
Instytutu Fizyki i Politechniki Âlàskiej w Gliwicach
oraz Pracowni Radiochemicznej Muzeum Archeolo-
gicznego i Etnograficznego w ¸odzi. Na jej podstawie
Mieczys∏aw F. Pazdur oceni∏ wrak na 1. po∏. IX w.,
9. Pozosta∏oÊci ∏adun-
ku na wraku ˝aglow-
ca z prze∏omu XVIII
i XIX w. Fot. M. Ru∏ka.
9. Remains of a load on
the wreck of a sailboat
from the turn of the
18th and 19th centuries.
Photo: M. Ru∏ka.
55
373369484.006.png 373369484.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin