Rozkład materiału - sylabus.doc

(45 KB) Pobierz

Rozkład materiału (syllabus)  -

Pedagogika 

rok II (15 godzin) i III (30 godzin)

 

Lp.

 

Tematyka zajęć

Ilość godzin

1.

Zapoznanie z podstawą programową, rozkładami materiału nauczania w aspekcie edukacji polonistycznej; plan wynikowy

Ustawa o języku polskim – obowiązki n-la z niej wynikające.

 

2

2.

Planowanie edukacji polonistycznej – operacjonalizacja i taksonomia celów, wymagania programowe; analiza wymagań KPDR w rozkładach materiałów. 

 

2

3.

Metody, zasady, strategie nauczania/uczenia się i zdobywania umiejętności polonistycznych; aktywizujące metody pracy – teoretyczny przegląd metod i ćwiczenia praktyczne

 

4

4.

Diagnoza umiejętności polonistycznych – zakres, cele i sposoby sprawdzania umiejętności uczniów, analiza wyników, program naprawczy.

Style uczenia się i ich rozpoznanie u dziecka.

 

4

5.

Ocenianie umiejętności polonistycznych uczniów – zakres oceny opisowej, przykłady ocen opisowych, próby formułowania ocen, sprawdzania dyktand i budowania programów naprawczych.

 

2

6.

Przypomnienie wiadomości z fonetyki – przygotowanie do nauczania syntezy i analizy wyrazów.  Akcent w języku polskim; akcent wyrazowy i zdaniowy.

 

2

7.

Synteza i analiza wyrazów jako wstęp do nauki czytania. Kształtowanie słuchu fonematycznego u dzieci.

Podstawowe ćwiczenia w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Prezentacja przez studentów metod nauczania syntezy i analizy oraz pomocy dydaktycznych.

 

4

8.

Mówienie - kompetencje językowe dzieci w określonym wieku. Język jako system znaków; rodzaje ćwiczeń w mówieniu w przedszkolu i szkole, wzorce dobrej wymowy; cechy dobrej wymowy

 

4

9.

Czytanie głośne i ciche. Metody nauczania czytania; rozpoznawanie sposobów czytania przez dzieci; motywowanie dzieci do czytania i słuchania;

Czytanie ze zrozumieniem; aspekty i cechy jakościowe czytania; poziomy opanowania umiejętności czytania.

2

10.

Słownictwo i frazeologia – metody wprowadzania i utrwalania nowych wyrazów i związków frazeologicznych; słowniki – zawartość haseł słowników frazeologicznego, języka polskiego, poprawnej polszczyzny, etymologicznego, wyrazów obcych, itp.

 

 

4

11.

Pisanie – formy ( opis, opowiadanie, list, charakterystyka, dialog, baśń, formy użytkowe); charakterystyka form, przykłady prac dzieci; zasady recenzowania prac pisemnych ucznia.

 

2

12.

Ortografia – ćwiczenia wprowadzające pisownię wyrazów oraz zasady, ćwiczenia sprawdzające i utrwalające.

Podstawy ortografii polskiej i podstawowe zasady jej nauczania.

Słownik ortograficzny; sposoby zapamiętywania pisowni wyrazów.

Zasady i metody nauczania ortografii.

 

2

13.

Części mowy  - powtórzenie wiadomości; wyraz a słowo; rodzaje ćwiczeń gramatycznych, przegląd podręczników w aspekcie ćwiczeń gramatycznych.

 

2

14.

Omawianie lektur – tematyka, sztuka zadawania pytań

Jak pytać o to, co nie jest wyrażone w tekście wprost. Prowadzenia do odkrywania sensów, znaczeń, morałów.

Praca tekstem  ( por. czytanie)

 

4

15.

Jak mówić z dziećmi o poezji – przypomnienie podstawowych środków wyrazu artystycznego, analiza wybranych tekstów literackich, opracowanie scenariuszy zajęć z poezją.

 

4

16.

Ćwiczenia słowotwórcze i składniowe – przypomnienie podstawowych pojęć; prezentacja rodzajów ćwiczeń. Co to jest wypowiedzenie, rodzaje zdań, itp.

 

2

17.

Lekcje z filmem, metoda projektu, gazetka szkolna, metoda dramy;

Film – adaptacja lub ekranizacja literatury dziecięcej i próby opracowania konspektów lekcji z wykorzystaniem  filmu.

 

4

18.

Inscenizacja, recytacja, przekład intersemiotyczny na lekcjach języka polskiego w kl. I – III oraz grupie przedszkolnej. Różnorodne formy nauczania przez zabawę.

2

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin