Rozkład materiału (syllabus) -
Pedagogika
rok II (15 godzin) i III (30 godzin)
Lp.
Tematyka zajęć
Ilość godzin
1.
Zapoznanie z podstawą programową, rozkładami materiału nauczania w aspekcie edukacji polonistycznej; plan wynikowy
Ustawa o języku polskim – obowiązki n-la z niej wynikające.
2
2.
Planowanie edukacji polonistycznej – operacjonalizacja i taksonomia celów, wymagania programowe; analiza wymagań KPDR w rozkładach materiałów.
3.
Metody, zasady, strategie nauczania/uczenia się i zdobywania umiejętności polonistycznych; aktywizujące metody pracy – teoretyczny przegląd metod i ćwiczenia praktyczne
4
4.
Diagnoza umiejętności polonistycznych – zakres, cele i sposoby sprawdzania umiejętności uczniów, analiza wyników, program naprawczy.
Style uczenia się i ich rozpoznanie u dziecka.
5.
Ocenianie umiejętności polonistycznych uczniów – zakres oceny opisowej, przykłady ocen opisowych, próby formułowania ocen, sprawdzania dyktand i budowania programów naprawczych.
6.
Przypomnienie wiadomości z fonetyki – przygotowanie do nauczania syntezy i analizy wyrazów. Akcent w języku polskim; akcent wyrazowy i zdaniowy.
7.
Synteza i analiza wyrazów jako wstęp do nauki czytania. Kształtowanie słuchu fonematycznego u dzieci.
Podstawowe ćwiczenia w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Prezentacja przez studentów metod nauczania syntezy i analizy oraz pomocy dydaktycznych.
8.
Mówienie - kompetencje językowe dzieci w określonym wieku. Język jako system znaków; rodzaje ćwiczeń w mówieniu w przedszkolu i szkole, wzorce dobrej wymowy; cechy dobrej wymowy
9.
Czytanie głośne i ciche. Metody nauczania czytania; rozpoznawanie sposobów czytania przez dzieci; motywowanie dzieci do czytania i słuchania;
Czytanie ze zrozumieniem; aspekty i cechy jakościowe czytania; poziomy opanowania umiejętności czytania.
10.
Słownictwo i frazeologia – metody wprowadzania i utrwalania nowych wyrazów i związków frazeologicznych; słowniki – zawartość haseł słowników frazeologicznego, języka polskiego, poprawnej polszczyzny, etymologicznego, wyrazów obcych, itp.
11.
Pisanie – formy ( opis, opowiadanie, list, charakterystyka, dialog, baśń, formy użytkowe); charakterystyka form, przykłady prac dzieci; zasady recenzowania prac pisemnych ucznia.
12.
Ortografia – ćwiczenia wprowadzające pisownię wyrazów oraz zasady, ćwiczenia sprawdzające i utrwalające.
Podstawy ortografii polskiej i podstawowe zasady jej nauczania.
Słownik ortograficzny; sposoby zapamiętywania pisowni wyrazów.
Zasady i metody nauczania ortografii.
13.
Części mowy - powtórzenie wiadomości; wyraz a słowo; rodzaje ćwiczeń gramatycznych, przegląd podręczników w aspekcie ćwiczeń gramatycznych.
14.
Omawianie lektur – tematyka, sztuka zadawania pytań
Jak pytać o to, co nie jest wyrażone w tekście wprost. Prowadzenia do odkrywania sensów, znaczeń, morałów.
Praca tekstem ( por. czytanie)
15.
Jak mówić z dziećmi o poezji – przypomnienie podstawowych środków wyrazu artystycznego, analiza wybranych tekstów literackich, opracowanie scenariuszy zajęć z poezją.
16.
Ćwiczenia słowotwórcze i składniowe – przypomnienie podstawowych pojęć; prezentacja rodzajów ćwiczeń. Co to jest wypowiedzenie, rodzaje zdań, itp.
17.
Lekcje z filmem, metoda projektu, gazetka szkolna, metoda dramy;
Film – adaptacja lub ekranizacja literatury dziecięcej i próby opracowania konspektów lekcji z wykorzystaniem filmu.
18.
Inscenizacja, recytacja, przekład intersemiotyczny na lekcjach języka polskiego w kl. I – III oraz grupie przedszkolnej. Różnorodne formy nauczania przez zabawę.
AGARR