6-l styczeń.doc

(152 KB) Pobierz
MIESieCZNY



MIESieCZNY

PLAN PRACY

DYDAKTYCZNO – -WYCHOWAWCZEJ

DLA GRUPY DZIECI

6–- LETNICH

Na miesiac

styczen 2008 r.

 

1. Witamy Nowy Rok

2. Pomagamy zwierzętom przetrwac zime

3. Niespodzianka dla babci i dziadka

4. Bezpiecznie bawimy sie na sniegu

 

 

 

 

 

 

 

WITAMY NOWY ROK

 

L.p.

Zadania edukacyjne wyzwalające aktywność i działalność dzieci

Osiągnięcia dzieci

Uwagi

1.

Baśń o Nowym Roku

§         Wysłuchanie opowieści „Baśń o Nowym Roku i dwunastu miesiącach”. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego utworu. Prawidłowe nazywanie pór roku i miesięcy. Określanie przez dzieci, jak nazywają się miesiące w każdej porze roku.

§         Zabawa dydaktyczna „Jaka to pora roku?”. Omówienie cech charakterystycznych odpowiadających każdej z pór roku. Dopasowywanie do nich odpowiednich symboli, obrazków.

§         Zabawa ruchowa „Bawiące się miesiące” . Naśladowanie ruchem czynności i zabaw charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemycz. II. s.1

Dziecko:

§         uważnie i w skupieniu wysłuchuje czytanego tekstu;

§         prawidłowo nazywa pory roku i omawia ich charakterystyczne cechy;

§         wymienia kolejno wszystkie miesiące;

§         dopasowuje symbole do pór roku;

§         ruchem naśladuje czynności charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.

 

Rozpoczęcie pracy nad opracowaniem scenariusza uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka

2.

„Noworoczna przygoda z literą y”

§         Zabawa dydaktyczna „Noworoczne kartki”. Wprowadzenie litery „y”. Układanie podpisów z rozsypanki wyrazowej, przeliczanie liczebnikami głównymi i umieszczanie cyfr we właściwym miejscu.

§         Zabawa przy muzyce „Noworoczne tańce”. Swobodny taniec dzieci przy muzyce.

§         Zabawa dydaktyczna. Układanie z patyczków (liczmanów) kształtu litery „y”.

§         Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s.22. Czytanie wyrazów, dopasowywanie ich do obrazków i zdań, zakreślanie litery „y”.

§         Praca z książką „Ja i litery” s. 26

Dziecko:

§         odczytuje proste wyrazy

§         dokonuje analizy dźwiękowej wyrazów

§         zauważa różnicę między wyrazami (np. kot – koty)

§         rozpoznaje literę „y”

§         liczy używając liczebników głównych

§         układa literę „y” z patyczków (liczmanów)

§         swobodnie porusza się przy muzyce.

 

3.

„Kto odmierza czas?”

§         Przyglądanie się zdjęciom i modelom zegarów wykorzystywanych współcześnie i dawniej (klepsydra, budzik, zegar na rękę, zegar z kukułką). Prawidłowe nazywanie zegarów.

§         Zabawa dydaktyczna „U zegarmistrza”. Układanie małych i dużych zegarów na półkach, podpisywanie cyframi ilości zegarów. Wprowadzenie znaku matematycznego „+”. Układanie działań matematycznych dla każdej półki z zegarami.

§         Zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi „Zegary”. Prawidłowe wymawianie grup zgłoskowych – odgłosów różnych zegarów z równoczesnym naśladowaniem ruchem tykania zegarów.

§         Zabawa dydaktyczna „Ile zegarów”. Przeliczanie liczebnikami głównymi zegarów, umieszczanie cyfr i znaków obrazujących działania na zegarach.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I. s.48

Dziecko:

§         nazywa różne modele zegarów

§         podpisuje cyframi utworzone zbiory

§         używa znaku matematycznego „+” w zapisie

§         układa działania matematyczne

§         prawidłowo wymawia grupy zgłoskowe.

 

 

POMAGAMY ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ

 

1.

„Kto pamięta o zwierzętach?”

§         Wysłuchanie opowiadania nauczycielki opartego na treści wiersza „Kto pamięta o zwierzętach?” Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej opowieści . Wyjaśnienie nowych pojęć przy ilustracjach: paśnik, karmnik.

§         Wprowadzenie litery „R”, „r”. Analiza dźwiękowa wyrazów, kreślenie w płaszczyźnie poziomej i pionowej kształtu litery „R”.

§         Zabawa ruchowa „Sarenki i ptaszki”. Rozwijanie spontaniczności dzieci, szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy.

§         Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 26 i 27. Czytanie liter, sylab, wyrazów i krótkich tekstów.

Dziecko:

§         wypowiada swoje zdanie na określony temat

§         wyjaśnia dlaczego należy dokarmiać ptaki i zwierzęta zimą

§         rozpoznaje literę R, r

§         rysuje kształt litery R, r w powietrzu i na podłodze

§         sprawnie reaguje na sygnał dźwiękowy.

 

2.

„Ptasia stołówka”

§         Teatrzyk sylwet według utworu T. Fiutowskiej „Śniadanie wróbli”. Wdrożenie dzieci do uważnego słuchania. Rozmowa na temat dokarmiania ptaków w okresie zimy. Nazywanie ptaków (sylwet), które spotykamy w przedszkolnym karmniku. Omówienie wyglądu karmnika, jego przeznaczenia. Ustalenie dyżurów dokarmiania ptaków w ogrodzie przedszkolnym.

§         Krzyżówka „Kto karmił ptaki?”. Wykorzystanie rozsypanki wyrazowej do rozwiązania krzyżówki.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I s.45. Prawidłowe nazywanie ptaków.

§         Zabawa ruchowa z elementem biegu „Ptaszki w karmnikach”. Prawidłowa reakcja na sygnał dźwiękowy.

§         Praca z książką „Ja i litery” s.27. Wyklejanie brakującej litery, przypomnienie dzieciom, że imiona piszemy wielką literą.

Dziecko:

§         wypowiada swoje zdanie na określony temat

§         wyjaśnia dlaczego należy dokarmiać ptaki i zwierzęta zimą

§         rozpoznaje ptaki, które spotykamy w karmniku przedszkolnym

§         rozwiązuje krzyżówkę przy użyciu rozsypanki wyrazowej

§         uzupełnia brakujące litery w wyrazach

§         sprawnie reaguje na sygnał dźwiękowy

§         układając z rozsypanki literowej wyrazy imiona „zapisuje” od wielkiej litery.

Wywieszenie w sali tabeli zawierającej ustalone dyżury dokarmiania ptaków

3.

„Goście w karmniku”

§         Słuchanie wiersza G. Koby z wykorzystaniem sylwet „Ptaszki”.  Rozmowa z dziećmi o ptakach, które przyleciały do karmnika. Zapoznanie dzieci z wyglądem sikorki, gila, wróbli. Utrwalanie nazw ptaków i pokarmów, które lubią. Umieszczanie napisów do globalnego czytania: gil, sikorka, słonina.

§         Zabawa dydaktyczna „Goście w karmniku”. Przeliczanie ptaków w dwóch karmnikach. Podpisywanie cyframi i umieszczanie znaków matematycznych pomiędzy cyframi.

§         Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Ptaki w karmnikach”. Ustawianie się dzieci w obręczach zgodnie z pokazywaną cyfrą.

§         Praca z książką „Ja i liczby” s. 39.

§         Praca plastyczna „Goście w karmniku”. Malowanie farbami plakatowymi połączone z techniką collage’u.

Dziecko:

§         nazywa przylatujące do karmnika ptaki

§         zna rodzaje pokarmu, którym można dokarmiać przylatujące gatunki ptaków

§         posługuje się liczebnikami głównymi przy przeliczaniu przedmiotów

§         podpisuje ilość przedmiotów/karmników odpowiednimi tabliczkami liczbowymi

§         umieszcza właściwe znaki liczbowe pomiędzy liczbami, zgodnie z tym co przedstawione na obrazkach

§         czyta proste wyrazy

§         prawidłowo trzyma pędzel i używa odpowiedniej proporcji farb plakatowych do stworzenia rysunku

§         porządkuje miejsce swojej pracy, po jej zakończeniu.

 

4.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin