MIESieCZNY
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO – -WYCHOWAWCZEJ
DLA GRUPY DZIECI
6–- LETNICH
Na miesiac
styczen 2008 r.
1. Witamy Nowy Rok
2. Pomagamy zwierzętom przetrwac zime
3. Niespodzianka dla babci i dziadka
4. Bezpiecznie bawimy sie na sniegu
WITAMY NOWY ROK
L.p.
Zadania edukacyjne wyzwalające aktywność i działalność dzieci
Osiągnięcia dzieci
Uwagi
1.
„Baśń o Nowym Roku”
§ Wysłuchanie opowieści „Baśń o Nowym Roku i dwunastu miesiącach”. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego utworu. Prawidłowe nazywanie pór roku i miesięcy. Określanie przez dzieci, jak nazywają się miesiące w każdej porze roku.
§ Zabawa dydaktyczna „Jaka to pora roku?”. Omówienie cech charakterystycznych odpowiadających każdej z pór roku. Dopasowywanie do nich odpowiednich symboli, obrazków.
§ Zabawa ruchowa „Bawiące się miesiące” . Naśladowanie ruchem czynności i zabaw charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II. s.1
Dziecko:
§ uważnie i w skupieniu wysłuchuje czytanego tekstu;
§ prawidłowo nazywa pory roku i omawia ich charakterystyczne cechy;
§ wymienia kolejno wszystkie miesiące;
§ dopasowuje symbole do pór roku;
§ ruchem naśladuje czynności charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.
Rozpoczęcie pracy nad opracowaniem scenariusza uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka
2.
„Noworoczna przygoda z literą y”
§ Zabawa dydaktyczna „Noworoczne kartki”. Wprowadzenie litery „y”. Układanie podpisów z rozsypanki wyrazowej, przeliczanie liczebnikami głównymi i umieszczanie cyfr we właściwym miejscu.
§ Zabawa przy muzyce „Noworoczne tańce”. Swobodny taniec dzieci przy muzyce.
§ Zabawa dydaktyczna. Układanie z patyczków (liczmanów) kształtu litery „y”.
§ Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s.22. Czytanie wyrazów, dopasowywanie ich do obrazków i zdań, zakreślanie litery „y”.
§ Praca z książką „Ja i litery” s. 26
§ odczytuje proste wyrazy
§ dokonuje analizy dźwiękowej wyrazów
§ zauważa różnicę między wyrazami (np. kot – koty)
§ rozpoznaje literę „y”
§ liczy używając liczebników głównych
§ układa literę „y” z patyczków (liczmanów)
§ swobodnie porusza się przy muzyce.
3.
„Kto odmierza czas?”
§ Przyglądanie się zdjęciom i modelom zegarów wykorzystywanych współcześnie i dawniej (klepsydra, budzik, zegar na rękę, zegar z kukułką). Prawidłowe nazywanie zegarów.
§ Zabawa dydaktyczna „U zegarmistrza”. Układanie małych i dużych zegarów na półkach, podpisywanie cyframi ilości zegarów. Wprowadzenie znaku matematycznego „+”. Układanie działań matematycznych dla każdej półki z zegarami.
§ Zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi „Zegary”. Prawidłowe wymawianie grup zgłoskowych – odgłosów różnych zegarów z równoczesnym naśladowaniem ruchem tykania zegarów.
§ Zabawa dydaktyczna „Ile zegarów”. Przeliczanie liczebnikami głównymi zegarów, umieszczanie cyfr i znaków obrazujących działania na zegarach.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I. s.48
§ nazywa różne modele zegarów
§ podpisuje cyframi utworzone zbiory
§ używa znaku matematycznego „+” w zapisie
§ układa działania matematyczne
§ prawidłowo wymawia grupy zgłoskowe.
POMAGAMY ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ
„Kto pamięta o zwierzętach?”
§ Wysłuchanie opowiadania nauczycielki opartego na treści wiersza „Kto pamięta o zwierzętach?” Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej opowieści . Wyjaśnienie nowych pojęć przy ilustracjach: paśnik, karmnik.
§ Wprowadzenie litery „R”, „r”. Analiza dźwiękowa wyrazów, kreślenie w płaszczyźnie poziomej i pionowej kształtu litery „R”.
§ Zabawa ruchowa „Sarenki i ptaszki”. Rozwijanie spontaniczności dzieci, szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy.
§ Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 26 i 27. Czytanie liter, sylab, wyrazów i krótkich tekstów.
§ wypowiada swoje zdanie na określony temat
§ wyjaśnia dlaczego należy dokarmiać ptaki i zwierzęta zimą
§ rozpoznaje literę R, r
§ rysuje kształt litery R, r w powietrzu i na podłodze
§ sprawnie reaguje na sygnał dźwiękowy.
„Ptasia stołówka”
§ Teatrzyk sylwet według utworu T. Fiutowskiej „Śniadanie wróbli”. Wdrożenie dzieci do uważnego słuchania. Rozmowa na temat dokarmiania ptaków w okresie zimy. Nazywanie ptaków (sylwet), które spotykamy w przedszkolnym karmniku. Omówienie wyglądu karmnika, jego przeznaczenia. Ustalenie dyżurów dokarmiania ptaków w ogrodzie przedszkolnym.
§ Krzyżówka „Kto karmił ptaki?”. Wykorzystanie rozsypanki wyrazowej do rozwiązania krzyżówki.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I s.45. Prawidłowe nazywanie ptaków.
§ Zabawa ruchowa z elementem biegu „Ptaszki w karmnikach”. Prawidłowa reakcja na sygnał dźwiękowy.
§ Praca z książką „Ja i litery” s.27. Wyklejanie brakującej litery, przypomnienie dzieciom, że imiona piszemy wielką literą.
§ rozpoznaje ptaki, które spotykamy w karmniku przedszkolnym
§ rozwiązuje krzyżówkę przy użyciu rozsypanki wyrazowej
§ uzupełnia brakujące litery w wyrazach
§ sprawnie reaguje na sygnał dźwiękowy
§ układając z rozsypanki literowej wyrazy imiona „zapisuje” od wielkiej litery.
Wywieszenie w sali tabeli zawierającej ustalone dyżury dokarmiania ptaków
„Goście w karmniku”
§ Słuchanie wiersza G. Koby z wykorzystaniem sylwet „Ptaszki”. Rozmowa z dziećmi o ptakach, które przyleciały do karmnika. Zapoznanie dzieci z wyglądem sikorki, gila, wróbli. Utrwalanie nazw ptaków i pokarmów, które lubią. Umieszczanie napisów do globalnego czytania: gil, sikorka, słonina.
§ Zabawa dydaktyczna „Goście w karmniku”. Przeliczanie ptaków w dwóch karmnikach. Podpisywanie cyframi i umieszczanie znaków matematycznych pomiędzy cyframi.
§ Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Ptaki w karmnikach”. Ustawianie się dzieci w obręczach zgodnie z pokazywaną cyfrą.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 39.
§ Praca plastyczna „Goście w karmniku”. Malowanie farbami plakatowymi połączone z techniką collage’u.
§ nazywa przylatujące do karmnika ptaki
§ zna rodzaje pokarmu, którym można dokarmiać przylatujące gatunki ptaków
§ posługuje się liczebnikami głównymi przy przeliczaniu przedmiotów
§ podpisuje ilość przedmiotów/karmników odpowiednimi tabliczkami liczbowymi
§ umieszcza właściwe znaki liczbowe pomiędzy liczbami, zgodnie z tym co przedstawione na obrazkach
§ czyta proste wyrazy
§ prawidłowo trzyma pędzel i używa odpowiedniej proporcji farb plakatowych do stworzenia rysunku
§ porządkuje miejsce swojej pracy, po jej zakończeniu.
4.
gwiazda12