Szaman miejski - S.Kahili King.pdf
(
1316 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - King Serge Kahili - Szaman miejski.doc
WPROWADZENIE
Ho'omoe wai kahi ke kao'o
(Posuwajmy si
ħ
wszyscy razem - jak płyn
Ģ
ca woda - w jednym
kierunku)
Szaman miejski
Niniejsza ksi
ĢŇ
ka opowiada o szamanizmie, zwłaszcza o
szamanizmie w tradycji hawajskiej i o tym, co znaczy by
ę
„szamanem miejskim". Aby
Ļ
mógł uzyska
ę
maksymaln
Ģ
korzy
Ļę
z
jej tre
Ļ
ci, ju
Ň
na wst
ħ
pie wyja
Ļ
ni
ħ
, o czym b
ħ
dzie w niej mowa.
Zdaniem francuskiego historyka Mircea Eliade'a szamanizm
jest praktyk
Ģ
, spotykan
Ģ
na całym
Ļ
wiecie ł
Ģ
cznie z Azj
Ģ
, obiema
cz
ħĻ
ciami Ameryki i rejonem Pacyfiku. Wyraz
szaman
pochodzi z
Syberii, z j
ħ
zyka tunguskiego i jest u
Ň
ywany obecnie zarówno przez
naukowców jak i przez laików jako wygodny termin dla okre
Ļ
lenia
osoby, zajmuj
Ģ
cej si
ħ
praktykami, o których wła
Ļ
nie jest ta ksi
ĢŇ
ka.
W wi
ħ
kszo
Ļ
ci kultur człowiek taki nazywany jest rodzimym słowem
w miejscowym j
ħ
zyku. Przykładowo, w j
ħ
zyku hawajskim jest to
kupua.
Ludzie maj
Ģ
bardzo ró
Ň
ne poj
ħ
cie o tym, kim jest szaman i
czym si
ħ
zajmuje, tote
Ň
powiem, kogo ja sam okre
Ļ
lam tym słowem.
Nie ka
Ň
dy lekarz jest szamanem, lecz szaman mo
Ň
e by
ę
lekarzem;
nie ka
Ň
dy kapłan plemienny jest szamanem, lecz szaman mo
Ň
e by
ę
kapłanem plemiennym; nie ka
Ň
dy uzdrowiciel jest szamanem, lecz
szaman mo
Ň
e by
ę
uzdrowicielem. W tej ksi
ĢŇ
ce i podczas
prowadzonych przeze mnie warsztatów u
Ň
ywam tego poj
ħ
cia w
znaczeniu „uzdrowiciel zwi
Ģ
zków" pomi
ħ
dzy: lud
Ņ
mi, umysłem i
ciałem, człowiekiem i okoliczno
Ļ
ciami jego
Ň
ycia, lud
Ņ
mi i Natur
Ģ
, a
tak
Ň
e pomi
ħ
dzy materi
Ģ
i Duchem.
W praktyce uzdrawiania szaman posługuje si
ħ
zupełnie innym
sposobem pojmowania rzeczywisto
Ļ
ci ni
Ň
to, które powszechnie
funkcjonuje na
Ļ
wiecie i jest to ten wyj
Ģ
tkowy punkt widzenia
(zostanie on szeroko przedstawiony na dalszych stronach tej ksi
ĢŇ
ki),
który w zasadniczy sposób odró
Ň
nia szamana od innych uzdrowicieli.
Serge Kahili King
2
Konsekwencj
Ģ
takiego rozumienia
Ň
ycia s
Ģ
równie
Ň
wi
ĢŇĢ
ce si
ħ
z
szamanizmem niezwykłe techniki uzdrawiania, takie jak zmiana
formy, komunikowanie si
ħ
z ro
Ļ
linami i zwierz
ħ
tami, a tak
Ň
e
w
ħ
drówki do
Ļ
wiata „podziemnego". Nie martw si
ħ
, je
Ň
eli niektóre z
tych okre
Ļ
le
ı
brzmi
Ģ
dla Ciebie obco. Czytaj
Ģ
c dalej, odniesiesz
wra
Ň
enie,
Ň
e posta
ę
wielu z tych praktyk, je
Ň
eli nie wi
ħ
kszo
Ļ
ci, jest
dla Ciebie dziwnie swojska, a to dlatego,
Ň
e w swojej sztuce szamani
opieraj
Ģ
si
ħ
na naturalnym do
Ļ
wiadczeniu ludzi. Stwierdzisz wi
ħ
c,
Ň
e
wiesz ju
Ň
o szamanizmie wi
ħ
cej, ni
Ň
Ci si
ħ
wydawało.
szamanów hawajskich) wybieraj
Ģ
drog
ħ
, któr
Ģ
mogliby
Ļ
my nazwa
ę
drog
Ģ
„łowcy przygód".
Działalno
Ļę
szamana-wojownika polega na tym,
Ň
e
personifikuje on takie niepo
ŇĢ
dane czynniki jak strach, choroba czy
dysharmonia i koncentruje si
ħ
na rozwijaniu swojej mocy w celu
uzyskania mo
Ň
liwo
Ļ
ci ich kontrolowania i zwalczania. Z kolei
szaman, krocz
Ģ
cy drog
Ģ
łowcy przygód, depersonifikuje takie emocje
i zdarzenia (tzn. traktuje je jako konsekwencje czego
Ļ
, a nie jak
przedmioty) i w celu ich zmiany rozwija u siebie zdolno
Ļę
kochania
bli
Ņ
nich, współpracy z nimi oraz tworzenia ogólnej harmonii.
Ilustracj
Ģ
tych ró
Ň
nych podej
Ļę
mo
Ň
e by
ę
taki oto prosty przykład:
je
Ň
eli masz kontakt z osob
Ģ
niezrównowa
Ň
on
Ģ
emocjonalnie,
szaman-wojownik mógłby Ci pomóc utworzy
ę
siln
Ģ
ochron
ħ
mentaln
Ģ
, zabezpieczaj
Ģ
c
Ģ
Ci
ħ
przed negatywn
Ģ
energi
Ģ
tej osoby.
Natomiast szaman, który jest łowc
Ģ
przygód, nauczy Ci
ħ
raczej, jak
masz harmonizowa
ę
swoj
Ģ
energi
ħ
tak, by
Ļ
zachowywał spokój w
towarzystwie tego człowieka, albo nawet by
Ļ
stał si
ħ
dla niego
Ņ
ródłem uzdrawiaj
Ģ
cej energii. Szaman-wojownik cz
ħ
sto pod
ĢŇ
a
swoj
Ģ
Ļ
cie
Ň
k
Ģ
samotnie, podczas gdy łowca przygód jest z natury
człowiekiem towarzyskim. Niemniej jednak, okre
Ļ
lenie ró
Ň
nic
mi
ħ
dzy mistrzami ka
Ň
dej z tych
Ļ
cie
Ň
ek jest rzecz
Ģ
trudn
Ģ
, a mo
Ň
e
nawet niemo
Ň
liw
Ģ
z uwagi na to,
Ň
e im wi
ħ
ksz
Ģ
moc
Ģ
dysponujemy,
tym wi
ħ
cej mamy w sobie miło
Ļ
ci (gdy
Ň
zanikaj
Ģ
nasze l
ħ
ki), im
wi
ħ
cej miło
Ļ
ci mamy w sobie, tym wi
ħ
ksza jest nasza moc (gdy
Ň
wzrasta ufno
Ļę
). Próbowałem obu
Ļ
cie
Ň
ek i ostatecznie wybrałem -
dla siebie i dla swoich uczniów - drog
ħ
hawajskiego łowcy przygód,
poniewa
Ň
w moim przekonaniu jest to droga bardziej praktyczna i
przynosz
Ģ
ca wi
ħ
cej korzy
Ļ
ci, chocia
Ň
nie zmienia to faktu,
Ň
e mam
wiele szacunku dla szamanów-wojowników i dla ich sposobów
uzdrawiania.
Szamanizm hawajski
Szamanizm jest szczególnym rodzajem uzdrawiania, a
szamanizm hawajski jest szczególnym rodzajem szamanizmu.
Wyró
Ň
niaj
Ģ
c
Ģ
cech
Ģ
szamana, niezale
Ň
nie od kultury, jest jego
zaanga
Ň
owanie i twórcze działanie. Ani wiedza, ani zrozumienie, ani
te
Ň
bierna akceptacja nie s
Ģ
wystarczaj
Ģ
ce, by nie
Ļę
pomoc. Szaman
zagł
ħ
bia si
ħ
w do
Ļ
wiadczenia
Ň
yciowe przy pomocy umysłu i
zmysłów, spełniaj
Ģ
c rol
ħ
współtwórcy. Niektórzy ludzie lubi
Ģ
podziwia
ę
kształt i otoczenie przewróconego drzewa, szaman za
Ļ
przypomina bardziej rze
Ņ
biarza, którego na widok takiego obiektu
opanowuje pragnienie, by przekształci
ę
go w pewien obraz
wewn
ħ
trzny lub... w praktyczne narz
ħ
dzie. Szanuje on i podziwia
drzewo jako takie, lecz
tak
Ň
e
do
Ļ
wiadcza ch
ħ
ci poł
Ģ
czenia si
ħ
z nim
w celu stworzenia czego
Ļ
nowego. Tak
Ģ
ch
ħę
działania przejawia on
przede wszystkim w swojej podstawowej działalno
Ļ
ci - w
uzdrawianiu. Niezale
Ň
nie od kultury, poło
Ň
enia geograficznego i
warunków społecznych jego zadaniem jest uzdrawianie umysłu i
ciała oraz harmonizowanie okoliczno
Ļ
ci
Ň
yciowych. To wła
Ļ
nie takie
ukierunkowanie na dobro społecze
ı
stwa i
Ļ
rodowiska odró
Ň
nia
szamana od zaprezentowanego przez Castaned
ħ
modelu
czarnoksi
ħŇ
nika, który pod
ĢŇ
a
Ļ
cie
Ň
k
Ģ
Ļ
ci
Ļ
le zwi
Ģ
zan
Ģ
z własn
Ģ
moc
Ģ
i osobistym o
Ļ
wieceniem. Mimo,
Ň
e wszyscy szamani s
Ģ
uzdrowicielami, wi
ħ
kszo
Ļę
z nich wybiera drog
ħ
„wojownika";
jedynie niektórzy z nich (stanowi
Ģ
oni mniejszo
Ļę
, obejmuj
Ģ
c
Ģ
tak
Ň
e
Szaman miejski
Tytuł tej ksi
ĢŇ
ki -
Szaman miejski -
wynika st
Ģ
d, i
Ň
w
nauczaniu swoj
Ģ
uwag
ħ
skupiam wła
Ļ
nie na
Ļ
rodowisku miejskim.
3
4
Chocia
Ň
zwykle szamanizm kojarzony jest ze
Ļ
rodowiskami
prymitywnych, a nawet dzikich plemion, to jego stosowanie jest
równie naturalne i potrzebne w
Ļ
rodowisku miejskim, a to dlatego,
Ň
e
po pierwsze, niezale
Ň
nie od kultury i
Ļ
rodowiska szaman jest
uzdrowicielem, a po drugie, w dzisiejszych czasach wi
ħ
cej ludzi
mieszka w miastach, ni
Ň
poza nimi (tereny podmiejskie zaliczam do
obszarów miejskich) i to wła
Ļ
nie ci ludzie najbardziej potrzebuj
Ģ
uzdrawiania. Po trzecie wreszcie, szamanizm, zwłaszcza w wersji
hawajskiej, dobrze pasuje do współczesnych czasów i potrzeb z
nast
ħ
puj
Ģ
cych powodów:
1) nie ma nic wspólnego z sekciarstwem i jest całkowicie
pragmatyczny; nie jest on religi
Ģ
, lecz rzemiosłem, a praktykowa
ę
go
mo
Ň
na samodzielnie lub w grupie;
2) jest bardzo łatwy do nauczenia si
ħ
i stosowania, chocia
Ň
,
tak jak w ka
Ň
dym rzemio
Ļ
le, pełny rozwój okre
Ļ
lonych umiej
ħ
tno
Ļ
ci
mo
Ň
e zaj
Ģę
nieco czasu;
3) hawajska wersja szamanizmu mo
Ň
e by
ę
praktykowana w
dowolnym czasie i w dowolnym miejscu - w domu, w pracy, w
szkole, podczas zabawy czy te
Ň
w podró
Ň
y, głównie dlatego,
Ň
e
szamani hawajscy zawsze zajmowali si
ħ
wył
Ģ
cznie umysłem i
ciałem; nie stosowali b
ħ
bnów do wywoływania odmiennych stanów
Ļ
wiadomo
Ļ
ci, nie u
Ň
ywali te
Ň
masek, by udawa
ę
inne formy lub
cechy;
zaspokajała potrzeby wioski. Natomiast dzi
Ļ
Ň
yjemy w Globalnej
Wiosce wraz z miliardami ludzi i dla podtrzymania harmonijnej,
zdrowej egzystencji potrzeba nam tysi
ħ
cy szamanów. Potrzebujemy
ludzi wła
Ļ
nie takich, jak Ty.
Ja od dziecka byłem wychowywany na miejskiego szamana.
Mój ojciec był wyj
Ģ
tkowo dobrze obeznany z ró
Ň
nymi kulturami i
tradycjami prawie całego
Ļ
wiata i przeszedł gruntowne szkolenie w
zakresie szamanizmu, wywodz
Ģ
cego si
ħ
z tradycji hawajskiej. Do
perfekcji miał opanowane rzemiosła i sposoby funkcjonowania w
buszu i d
Ň
ungli, w lesie i na farmie, na pustyni i w tundrze.
Nauczyłem si
ħ
od niego bardzo du
Ň
o o Przyrodzie. Lecz był on
przede wszystkim szamanem miejskim; posiadał wy
Ň
sze
wykształcenie medyczne i techniczne, a w kr
ħ
gach biznesowych i
rz
Ģ
dowych czuł si
ħ
prawie jak u siebie w domu. Ja pojawiłem si
ħ
w
jego
Ň
yciu na pocz
Ģ
tku pewnej wojny, a on znikn
Ģ
ł z mojego pod
koniec innej. Znaczn
Ģ
cz
ħĻę
czasu pomi
ħ
dzy tymi zdarzeniami
sp
ħ
dzili
Ļ
my na podró
Ň
owaniu z jednego o
Ļ
rodka miejskiego do
drugiego. W ci
Ģ
gu siedemnastu lat naszej znajomo
Ļ
ci uczyłem si
ħ
szamanizmu na jego przykładzie i pobierałem nauki głównie w
Ļ
rodowisku wielkich miast, miasteczek i innych skupisk ludzkich.
Mówi
ħ
o uczeniu si
ħ
, lecz nie odbywało si
ħ
ono w klasach,
czy w formie sesji, prowadzonych na siedz
Ģ
co, podczas których
ojciec mój wyst
ħ
powałby jako nauczyciel, a ja jako ucze
ı
. Sposób
mojej edukacji nale
Ň
ałoby uzna
ę
za bardzo tradycyjny, poniewa
Ň
przebiegała ona w toku zwykłych czynno
Ļ
ci
Ň
yciowych. Na przykład,
podczas rozmowy na temat warzyw, mój ojciec przedstawiał mi
technik
ħ
komunikowania si
ħ
z ro
Ļ
linami, bym mógł j
Ģ
popraktykowa
ę
, a potem omówi
ę
z nim. Albo w ci
Ģ
gu dnia stwarzał
sytuacj
ħ
, w której miałem mo
Ň
liwo
Ļę
sprawdzenia opanowanych
ostatnio umiej
ħ
tno
Ļ
ci, a nast
ħ
pnie oceniał, jak je wykorzystuj
ħ
(lub
nie wykorzystuj
ħ
). Cz
ħ
sto te
Ň
rzucał prowokuj
Ģ
ce aluzje, pomysły
lub sugestie, bym rozwa
Ň
ył je samodzielnie. Był to, oczywi
Ļ
cie, jaki
Ļ
rodzaj szkolenia, poniewa
Ň
był
Ļ
wiadomie planowany, a ja z
pewno
Ļ
ci
Ģ
wyci
Ģ
gałem z niego stosowne nauki, chocia
Ň
sam proces
nauczania wcale nie przypominał zaj
ħę
w szkole.
4) natura szamanizmu jest taka,
Ň
e uzdrawiaj
Ģ
c innych
uzdrawiamy siebie; równie
Ň
przekształcaj
Ģ
c nasz
Ģ
planet
ħ
,
przekształcamy samych siebie.
Nauka rzemiosła
W zamierzchłych czasach, gdy ludzie mieszkali w wioskach,
całkowicie odizolowanych od innych społecze
ı
stw, a postrzeganie
Ļ
wiata przez człowieka ograniczało si
ħ
do jednej doliny, góry lub
wyspy, było rzecz
Ģ
naturaln
Ģ
,
Ň
e kto
Ļ
, kto opanował sztuk
ħ
szama
ı
sk
Ģ
, miał tylko jednego, dwóch, by
ę
mo
Ň
e trzech uczniów w
ci
Ģ
gu całego
Ň
ycia, poniewa
Ň
była to liczba, która w pełni
5
6
Po
Ļ
mierci ojca kontynuowałem szkolenie na szamana w ten
sam sposób w ramach naszej hawajskiej rodziny, lecz uzyskiwan
Ģ
wiedz
ħ
w dalszym ci
Ģ
gu stosowałem na terenie wielkich miast i
miasteczek, z przerw
Ģ
na pobyt w marynarce. Wykorzystywałem j
Ģ
w sposób bardzo praktyczny, poniewa
Ň
do tego wła
Ļ
nie była
przeznaczona. Pomogła mi ona poprawi
ę
ogóln
Ģ
kondycj
ħ
organizmu
i wzmocni
ę
siły, wspomagałem si
ħ
ni
Ģ
równie
Ň
w szybkim
odzyskiwaniu zdrowia, kiedy, zapominaj
Ģ
c o posiadanych
umiej
ħ
tno
Ļ
ciach, chorowałem lub ulegałem wypadkom. Z tej te
Ň
wiedzy korzystałem, by poradzi
ę
sobie jednocze
Ļ
nie z
przeładowanym programem studiów na uniwersytecie w Kolorado i
prac
Ģ
w trzech miejscach, a tak
Ň
e by uzyska
ę
stopie
ı
naukowy na
Studiach Azjatyckich i odznak
ħ
organizacji Phi Beta Kappa. Kolejny
raz wykorzystałem swoje umiej
ħ
tno
Ļ
ci szama
ı
skie, pracuj
Ģ
c nad
zdobyciem dalszych stopni naukowych i specjalizacji w
Ameryka
ı
skiej Wy
Ň
szej Szkole Mi
ħ
dzynarodowego Zarz
Ģ
dzania w
Arizonie, a tak
Ň
e du
Ň
o pó
Ņ
niej, kiedy pisałem prac
ħ
doktorsk
Ģ
z
psychologii na Uniwersytecie Zachodnim w Kalifornii.
Po trzech latach mał
Ň
e
ı
stwa, gdy mój pierwszy syn miał dwa
latka, przeprowadzili
Ļ
my si
ħ
do Zachodniej Afryki, gdzie
sp
ħ
dzili
Ļ
my siedem lat. Prawie pół roku przebywałem w d
Ň
unglach,
w lasach i na pustyniach, znacznie pogł
ħ
biaj
Ģ
c i rozszerzaj
Ģ
c
dotychczasow
Ģ
wiedz
ħ
o ró
Ň
nych aspektach tamtejszego
szamanizmu, ale w dalszym ci
Ģ
gu działałem przede wszystkim w
mie
Ļ
cie. Stosowałem swoje umiej
ħ
tno
Ļ
ci do podtrzymywania
szcz
ħĻ
cia i pełni naszego zwi
Ģ
zku mał
Ň
e
ı
skiego, do utrzymywania
swoich synów (trzech) w dobrym zdrowiu fizycznych, a tak
Ň
e do
budowania przyjacielskich stosunków mi
ħ
dzy moimi dzie
ę
mi oraz
mi
ħ
dzy nimi i mn
Ģ
. Wiedza ta była mi pomocna w uzdrawianiu i
wychowywaniu zwierz
Ģ
t domowych, we wspieraniu rodziny,
przyjaciół i s
Ģ
siadów w dziedzinie ich zdrowia i sukcesów; pomagała
mi tak
Ň
e rozwija
ę
swoj
Ģ
karier
ħ
i dzieli
ę
si
ħ
tym, co potrafiłem z
lud
Ņ
mi na całym
Ļ
wiecie. U
Ň
ywam jej dla utrzymywania pojazdów i
komputerów w stanie sprawnego działania, dla zapewnienia dobrej
współpracy z liniami lotniczymi i wła
Ļ
ciwej pogody podczas moich
podró
Ň
y. Stosuj
ħ
j
Ģ
równie
Ň
w celu przyspieszenia nauki szamanów i
innych ludzi, których nauczam. Gdziekolwiek jestem, wiedza ta
pracuje na moj
Ģ
korzy
Ļę
i na korzy
Ļę
mojego
Ļ
rodowiska
społecznego i materialnego.
W swoim
Ň
yciu nauczyłem si
ħ
wielu
rzeczy,
studiowałem
wiele systemów religijnych (np. chrze
Ļ
cija
ı
stwo, judaizm, buddyzm,
hinduizm, konfucjanizm, islam, voodoo), filozoficznych (głównie
taoizm, jog
ħ
, ze
ı
, pragmatyzm zachodni) i systemów uzdrawiania
(masa
Ň
, ziołolecznictwo, prac
ħ
z energiami, uzdrawianie wiar
Ģ
,
hipnoz
ħ
- to jedynie kilka przykładów). W ka
Ň
dej z tych dziedzin
szamanizm pomagał mi rozszerza
ę
wiedz
ħ
. Obecnie, kiedy na stałe
mieszkam na Hawajach i kieruj
ħ
organizacj
Ģ
o nazwie Aloha
International (b
ħ
d
Ģ
c
Ģ
mi
ħ
dzynarodow
Ģ
sieci
Ģ
szamanów-
uzdrowicieli, która, poprzez organizowanie kursów i seminariów,
muzeów i miejscowych oddziałów, propaguje hawajsk
Ģ
tradycj
ħ
uzdrawiania), rzemiosło miejskiego szamana przejawia si
ħ
we
wszystkich naszych działaniach.
W tej ksi
ĢŇ
ce zamierzam wykaza
ę
,
Ň
e idee i praktyki
szamanizmu haw
Ģ
jskiego nadaj
Ģ
si
ħ
do wykorzystania równie dobrze
w
Ļ
rodowisku współczesnego społecze
ı
stwa miejskiego, jak i na
obszarach, które maj
Ģ
Ļ
ci
Ļ
lejszy zwi
Ģ
zek z Natur
Ģ
. Jak wspomniałem
wcze
Ļ
niej, niektóre koncepcje, przykłady i
ę
wiczenia b
ħ
d
Ģ
Ci znane,
a niektóre z nich mog
Ģ
wygl
Ģ
da
ę
do
Ļę
obco. Materiał pochodzi z
dwóch kursów, które prowadz
ħ
i jest w ich toku prezentowany mniej
wi
ħ
cej w tej samej kolejno
Ļ
ci, w jakiej go podaj
ħ
tutaj. Jednak
Ň
e
obj
ħ
to
Ļę
tej ksi
ĢŇ
ki nie pozwala zagł
ħ
bi
ę
si
ħ
w niektóre zagadnienia
tak, jak jest to mo
Ň
liwe podczas kursu.
Polityka otwartych drzwi
Wiele z tego, co ja prezentuj
ħ
w sposób otwarty, w niektórych
tradycjach uwa
Ň
ane jest za gł
ħ
bok
Ģ
tajemnic
ħ
. Czasami jest to wynik
obaw o to,
Ň
e wiedza ta mo
Ň
e by
ę
u
Ň
ywana w niewła
Ļ
ciwy sposób,
czasami jest to obawa,
Ň
e, gdy wiedza ta b
ħ
dzie dost
ħ
pna dla
ka
Ň
dego, mo
Ň
e straci
ę
swoj
Ģ
moc, czasami za
Ļ
wynika to z l
ħ
ku
7
8
przed kar
Ģ
ze strony wy
Ň
szych kapłanów, którzy wydali polecenie,
by nie ujawnia
ę
takich rzeczy.
Ale prawdziwy szaman nie robi tajemnicy z czego
Ļ
, co
pomaga i uzdrawia. Nie sztuka utrzymywa
ę
wiedz
ħ
w tajemnicy;
sztuk
Ģ
jest sprawi
ę
, by ludzie zrozumieli j
Ģ
i potrafili stosowa
ę
. Co
do niewła
Ļ
ciwego u
Ň
ywania takiej wiedzy uwa
Ň
am,
Ň
e wynika ono z
niekompetencji. Im wi
ħ
cej człowiek wie na temat tego, jak zmienia
ę
rzeczywisto
Ļę
, tym mniejsze ma skłonno
Ļ
ci i okazje do szkodliwych
działa
ı
. Twierdz
ħ
równie
Ň
,
Ň
e to, co jest szeroko rozpowszechnione,
ma o wiele wi
ħ
ksz
Ģ
moc ni
Ň
to, co nie jest u
Ň
ywane, lecz trzymane
pod kluczem. Wiedza utrzymywana w tajemnicy jest warta tyle, co
pieni
Ģ
dze pod materacem
Ň
ebraka, a jej
Ļ
wi
ħ
to
Ļę
nie le
Ň
y w
zastrze
Ň
eniu nauk dla nielicznych, lecz w ich dost
ħ
pno
Ļ
ci dla wielu.
By
ę
mo
Ň
e obawy przed swobodnym przekazywaniem tej filozofii
innym ma zwi
Ģ
zek z l
ħ
kiem, wynikaj
Ģ
cym z tego,
Ň
e stró
Ň
e wiedzy w
rzeczywisto
Ļ
ci niewiele maj
Ģ
do pilnowania, albo nie rozumiej
Ģ
, co
posiadaj
Ģ
. Natomiast je
Ļ
li chodzi o l
ħ
k przed wy
Ň
szymi kapłanami, to
w sprawach dotycz
Ģ
cych umysłu szamani nie uznaj
Ģ
ani hierarchii,
ani cudzej władzy. Najch
ħ
tniej stworzyliby ogólno
Ļ
wiatowy system
demokracji duchowej.
kategoriach i przystosowana do obecnych warunków, ale za to, co
mówi
ħ
ja sam ponosz
ħ
pełn
Ģ
odpowiedzialno
Ļę
.
Ogromna cz
ħĻę
zachowanej przez Hawajczyków spu
Ļ
cizny
kryje si
ħ
w ich j
ħ
zyku. Jest on pozornie prosty: ma jedynie dwana
Ļ
cie
liter i nie ma w nim
Ň
adnej formy czasownika
by
ę
;
a mimo to potrafi
opisywa
ę
najgł
ħ
bsze, jakie mo
Ň
na sobie wyobrazi
ę
, koncepcje
Ļ
wiadomo
Ļ
ci duchowej, konstrukcji psychologicznych, natury
rzeczywisto
Ļ
ci, miło
Ļ
ci, władzy, dokona
ı
itd. Poniewa
Ň
dla
wi
ħ
kszo
Ļ
ci z Was j
ħ
zyk ten byłby całkowicie obcy, ograniczyłem si
ħ
do cytowania tylko tych zda
ı
, które niezbyt dobrze brzmi
Ģ
w
tłumaczeniu na j
ħ
zyk angielski. Je
Ň
eli chcecie spróbowa
ę
wymowy,
to ryzykuj
Ģ
c, i
Ň
nara
Ňħ
si
ħ
na oburzenie ze strony purystów j
ħ
zyka
hawajskiego powiem,
Ň
e spółgłoski wymawia si
ħ
w sposób zbli
Ň
ony
do spółgłosek angielskich, a samogłoski przypominaj
Ģ
bardziej
samogłoski j
ħ
zyka hiszpa
ı
skiego.
A wi
ħ
c rozpoczynam swoj
Ģ
opowie
Ļę
. Oto jest wiedza, któr
Ģ
chc
ħ
si
ħ
z Tob
Ģ
podzieli
ę
. Niechaj pomo
Ň
e Ci ona odnale
Ņę
spokój,
miło
Ļę
i moc, by
Ļ
mógł si
ħ
nimi radowa
ę
.
Dziedzictwo hawajskie
Hawajczycy dysponuj
Ģ
ogromn
Ģ
spu
Ļ
cizn
Ģ
duchow
Ģ
,
psychologiczn
Ģ
, kulturow
Ģ
i praktyczn
Ģ
, lecz ja mog
ħ
przedstawi
ę
jedynie niewielk
Ģ
cz
ħĻę
tego, co miałem zaszczyt pozna
ę
. Wła
Ļ
ciwie,
ich dziedzictwo jest tak bogate,
Ň
e w jego ramach powstała pewna
liczba lokalnych tradycji, tote
Ň
nie wszyscy Hawajczycy (czy osoby
zajmuj
Ģ
ce si
ħ
Hawajami), s
Ģ
zgodni w swoich pogl
Ģ
dach na to, co
składa si
ħ
na nie. To, co ja mog
ħ
Wam przekaza
ę
, pochodzi od
mojego przybranego ojca i jego krewnych, a tak
Ň
e od mojego
prawdziwego ojca i jego hawajskiego przyrodniego rodze
ı
stwa, ale
dzi
ħ
ki swojej szczególnej osobowo
Ļ
ci i osobliwemu spojrzeniu na
Ļ
wiat, ja równie
Ň
wniosłem swój wkład do prezentowanej wiedzy.
Tak wi
ħ
c, jest to tradycyjna m
Ģ
dro
Ļę
, uj
ħ
ta we współczesnych
9
10
Plik z chomika:
metody11
Inne pliki z tego folderu:
Szaman miejski - S.Kahili King.pdf
(1316 KB)
Technika DYNAMIND - S.Kahili King.pdf
(66 KB)
Bądż mistrzem ukrytego ja -Serge Kahili King.pdf
(915 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ Alfa Synchro Theta
■ B.T.Spalding Nauki Mistrzów
■ E.Tolle Nowa Ziemia
◄Tygodniowy Video Kurs Photoshop
364 THE MAYA OF ETERNAL TIME - 2012 AND BEYOND - MAJOWIE WIECZNEGO CZASU - 2012 I POZA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin